Ik ben al een tijdje op zoek naar ander werk, nu heb ik vorige jaar ook al gesolliciteerd naar de functie leerling Verzorgende IG. Op dat moment hadden ze toen geen opleidingsplaats. Op het moment dat ze uiteindelijk terug belde voor een sollicitatie gesprek was ik 20 weken zwanger Nu is onze dochter inmiddels geboren en heb ik weer bij een aantal zorggroepen gesolliciteerd. Nu was mijn vraag: De opleiding tot Verzorgende IG duurt 3 jaar maar we hebben zeker nog een wens voor een 2e kindje. Is het een probleem als je tijdens de opleiding voor een kindje gaat?? Bv dat je dan de opleiding niet verder kan/mag afmaken of dat het werk daar niet mee eens is? Heeft er iemand hier ervaring mee??? Alvast bedankt
Het is jou lichaam, als jij een 2de wil hebben hun daar nix maar dan ook nix mee te maken. Als je een opleiding doe krijg je ook gewoon zwangerschapsverlof, en voor werk/stage geldt het zelfde.
Hmm is dat wel zo? Ik was bezig met mijn opleiding verpleegkundige niv.4, maar ik liep stage, en tijdens mijn stage hing ik meer boven de wc dan dat ik me kon concentreren op het werk en mijn opleiding, uiteindelijk ben ik gestopt met mijn stage, en moest ik in de weken dat ik eigenlijk stage had moeten lopen wel opdrachten op school doen, leerlingen begeleiden etc. ik moest wel allerlei punten behalen alvast voor het 4e jaar. Uiteindelijk heb ik besloten te stoppen met de opleiding, en dus heb ik mijn diploma voor verzorgende IG behaald. Ik moest er op dat moment écht niet aan denken om door te gaan, en ik ben nog steeds heel erg blij met mijn keuze. Wij zijn nu ook bezig voor een 2e, en ik moet er nu echt niet aan denken om een opleiding te starten terwijl ik weet dat ik binnenkort misschien wel zwanger ben. Ik zou er eerder voor kiezen om te starten met zo'n zware opleiding als de de jongste tussen de 1 en 2 jaar is.. Ik denk dus dat het per instelling verschillend is hoe ze er op reageren.
Voor wat ik gehoord heb krijg je van het werk wel verlof maar van school niet. En voor dat ik eenmaal zou startte met de opleiding is ze 6 maanden en als dat niets word is ze bij de volgende periode al 1 jaar geweest. Ik moet nu ook mijn werk combineren met me dochtertje en leren vind ik heerlijk dus ik zie eigenlijk geen probleem. Ik weet ook heel goed dat de opleiding zwaar is en dat je veel moet doen maar als ik het nu niet doe ben ik bang dat er nooit iets van komt.
Ik ben momenteel ook bezig met de opleiding voor verzorgende IG. Ik doe de opleiding deeltijd bol, in 2 jaar. Ben nu 24 weken en zit in mijn stage periode (gelukkig maar 8 weken), maar ik moet zeggen dat ik het af en toe best zwaar heb. Het is nog wel te doen maar dat is mede omdat deze stage periode maar 8 weken is. Ik zal iets langer over mijn opleiding doen ivm mijn zwangerschapsverlof. Doe de opleiding naast mn werk. Maar ben wel blij als ik het straks allemaal achter de rug is.
Ik denk dat het erg verschilt of je in dienst bent als leerling of dat je stage loopt bij de BOL variant van de opleiding. Als je in dienst bent telt hetzelfde als voor alle zwangere werknemers en is er niks aan de hand. Wel kun je wat vertraging in je opleiding oplopen natuurlijk omdat je verlof neemt en dan een kortere tijd hebt, maar dat is niet erg. Bij stage hangt het denk ik erg af van hoeveel begrip er voor je is, dan zou je echt even je opleiding officieel stop moeten zetten denk ik en later weer oppakken, want ziekte tijdens stage moet je ook inhalen, ach dan betekent het ook vertraging van je opleiding dus ook geen drama. Ik denk wel dat het belangrijk is om meteen aan te geven als je klachten van de zwangerschap komen zodat er begrip voor is.
Oke dank je wel voor de reacties meiden! Volgens mij ligt het ook echt aan de instelling hoe die erin staan en hoelang je over de opleiding mag doen. Ellen doe jij nu ander werk en daarnaast studeren voor verzorgende IG?
Ik ben nu bijna 3 maanden zwanger. Gelukkig heb ik in juni mijn opleiding afgerond. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet aan moet denken om nu tijdens mijn zwangerschap een opleiding te volgen. Ik deed bbl opleiding.
Ja ik werk bij de landmacht, heb vanuit daar de mogelijkheid gekregen om deze opleiding te doen. Dus gelukkig ook in de tijd van mn baas. De instelling waar ik stage loop houdt er gelukkig goed rekening mee, ik probeer wel zoveel mogelijk te doen.
Ik deed een verkorte 1 jarige opleiding vig (had al vooropleiding in de zorg). Begin november begon de opleiding, eind november bleek ik zwanger te zijn. In augustus ben ik bevallen, dus in de zomervakantie . In september zat ik weer in de schoolbanken en in november haalde ik m'n diploma. Ik werkte toen al een tijdje voor deze instelling en had daar al een vast contract. Werd vaak gevraagd of ik het niet pittig vond, maar vond het goed te doen. Ging 1 dag per week naar school en werkte daarnaast 20 uur.
Tuurlijk kan je weer zwanger worden. Echter de opleiding is wel intensief en ik zou het afraden. Ik zou er niet voor gekozen hebben gezien de drukte op de werkvloer daar naast nog leren. En dan ook nog een kleine hebben... Ik zou er even over nadenken
Dankjewel voor de reacties dames. Ik ga het eerst even afwachten of ik ergens terecht kan en hoe het werken in combinatie met leren zo met me dochtertje gaat en dan ga ik verder nadenken
Ik doe zelf de bbl opleiding VIG, 1 dag naar school en 3 dagen werken. Toen ik begon zaten wij al in de mmm. In de klas zijn er nu 4 meiden bevallen tijdens de opleiding. Zij kregen verlof van school en werk. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je opdrachten en de tijd die ervoor wordt gegeven
als je als vig ér de opleiding bbl variant doet, ben je in dienst van de instelling. Als je door je zwangerschap niet kan voldoen aan de eissen die aan de student gesteld worden en een regelmatig ziekte verzuim krijgt, wordt je terug geplaats. Dan kan je bv alleen je basis fase afronden maar mag je niet door. Het kan zelfs zo zijn dat je terug geplaatst wordt naar Helpende. Ik denk zelf dat als je net begint met de vig opleiding het niet zo veel problemen moet geven, de basis fase is meer begeleiden, aan de andere kant, het werken aan het bed, tillen, enz is wel vermoeiend. de laatste fase van de vig moet je je proeve doen, en dat vraagt wel veel van je, Ik zou afraden om in die periode zwanger te zijn. Ik ben opl coach in de zorg en neem de proeve af voor de VIG, als je veel verzuim gaat krijgen, moet je die uren inhalen, je mag ook aan het einde van elke fase uitstel vragen. Als je BOl variant doet, heb je geen vast inkomen en zit je de meeste tijd in de schoolbanken. succes verder vind het wel leuk om te weten waar je wilt gaan werken? mag in orive bericht hoor
Ben aangenomen!! Ik start in Mei en ga zeker nog even goed nadenken wat ik ga doen. Zo ie zo wacht ik de eerste tijd nog even.
Hoi hoi. Gefeliciteerd. Ik die nu de vzig in 1 jaar en ben in juli klaar als het goed is. Ik zou ook graag al voor een tweede kindje gaan omdat het ontzettend begint te kriebelen maar mijn verstand zegt dat dit echt geen goed idee is. De eerste zwangerschap heb ik de eerste 12 werken thuis gezeten ivm spugen en extreme misselijkheid en de laatste 12 werken weer thuis met rug klachten. Daarbij zou het lekker zijn als ik na mijn opleiding werk kan vinden en meteen een goed vast inkomen heb, ook voor het verlof natuurlijk. (ik ben boller). wachten duurt lang, ik weet het, maar onder tussen kunnen we wel van onze kindjes genieten optimaal!! En je natuurlijk 100% voor de opleiding in zetten zodat site geen vertraging oploopt...
Inderdaad Friesland! Ik weet ook dat het niet verstandig is ondanks dat ik het heel graag zou willen. Maar zo kan ik inderdaad wel optimaal genieten van.me dochtertje en straks na de opleiding ook vol ledig van de tweede. Anders zou ik ool nog is druk met school.zijn.
Gaat de opleiding die je gaat doen echt drie jaar duren? Ik doe het in 1 jaar, al heb ik wel al spw gedaan waardoor ik het versneld kan doen, volwassene traject is dit zeg maar. Juli krijg ik mijn diploma en hopelijk vind ik dan meteen werk. Ik merk wel dat de wens bij mij naar een tweede ook steeds groter wordt en dan duurt wachten lang. Al kan ik er ook van genieten omdat ik er naar uit kijk. Ik ben nogal impulsief soms Haha Ik kan me zo voorstellen dat als je twee kindjes vlak na elkaar wilt dat het lastig is om drie jaar te wacht als je met de opleiding start...
Ff in het kort, hier de opleiding gedaan toen de oudste 6 maanden was. In leerjaar 2 zwanger van 2de kindje, helaas door harde buiken en b.i. Meten stoppen met werken wel doorgegaan met school. Uiteindelijk de opleiding met 3 maanden verlening erbij wel gehaald. Zou ik het nog ens zo doe NEE, het was zwaar. Mijn jongste sliep slecht dus mijn nachten waren bagger. Ik heb er echt voor moeten knokken het laatste jaar.