"Huishoudgeld" pinnen of contant?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1548, 7 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Maar heb je dan 3 rekeningen?
    - vaste lastenrekening waar je verder niet naar omkijkt
    - boodschappenrekening waar je van pint
    - spaarrekening

Maar: heb je dan niet een soort 'budget' in je hoofd wat je per week kwijt wil zijn aan boodschappen? Ik zou anders denk ik echt in de derde week al kijken en denken 'oh shit, we moeten nog 2 weken boodschappen doen'

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nee 2. Vaste lasten is ING en daar zit de spaar aan gekoppeld. Boodschappen is de SNS.

Wij maken 1200 over naar de SNS. Laten 2500 staan op de ING en derest naar de spaarrekening.

Vaste lasten zijn 2447. Incl 1000 euro kinderopvang, extra aflos op de hypotheek en de reguliere hypotheek.

DastyQueen en Nina Sanders vinden dit leuk.
  3. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik ben ook 1 van die oudjes dan :D:thumup:

Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @Nina Sanders Wij hebben allebei aparte betaalrekeningen en spaarrekeningen, 1 gezamenlijke spaarrekening en 1 spaarrekening voor dochter.
    We betalen naar rato de hypotheek, hij iets meer dan ik. De rest gaat allemaal door de helft. Elk jaar reken ik uit wat onze gezamenlijke vaste lasten zijn en dat storten we dan elke maand op de gezamenlijke rekening. Boodschappen doen we ook 50/50. Hij doet de boodachappen, ik stort de helft naar hem terug. Alles wat overblijft is voor onszelf. Ik heb dus zelf mijn studieschuld betaald, ik vond t echt onzin dat hij die mee zou moeten betalen. Had ik andersom ook niet gedaan. Ik vind het zo veel fijner werken. We kunnen beiden uitgeven wat we willen. Hij heeft bv een paar dure hobby's. Motorcross en koivijver. Ik heb echt geen zin om daar aan mee te betalen, en zo hebben we daar geen discussies over.

5. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier hebben we 1 gezamenlijke rekening waarop alles gestort wordt. Vaste lasten van daarvan af.
    Er gaat begin van de maand geld naar de boodschappenrekening. Daar pin ik 500 euro van. (En ja, ik betaal de boodschappen op vrijdag met briefjes van 50 :D). Daar doe ik dus boodschappen, drogist ed van. Tanken doe ik bij een onbemande pomp dus dat gaat van de boodschappenrekening.
    Verder gaat er begin van de maand geld naar de spaarrekening. Dit is een vast bedrag.
    Mijn man tankt van de gezamenlijke rekening en pint daar ook weleens iets van.

Mijn man verdient aanzienlijk veel meer als ik. Ik werk 3 dagen in de week maar draai ernaast het huishouden en de zorg voor kinderen. Mijn man werkt veel en is 's avonds laat thuis.

Kleding enz doen we een paar keer per jaar flink inkopen. Kleinere kleding aankopen doe ik. (Dat hou ik wel bij qua kosten)

6. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Wij zijn 20 jaar samen en hebben allebei aparte betaalrekeningen en spaarrekeningen, 1 gezamenlijke spaarrekening en 2 spaarrekeningen voor dochter en zoon.

We maken elke maand beide hetzelfde bedrag over naar de gezamenlijke rekening voor de hypotheek, kinderopvang, boodschappen en vaste lasten. We werken beiden evenveel en verdienen bijna hetzelfde. Er gaat ook een vast bedrag naar de gezamenlijke spaar voor onderhoud aan het huis of versnelde aflossing vd hypotheek. Daarnaast sparen we beide nog een eigen bedrag naar keuze op de spaarrekening. De € 750 pp per maand wat over is, is voor jezelf.

Wij doen dit zo omdat ik veel zuiniger ben dan mijn man. Ik wil me niet ergeren aan zijn grotere uitgaven aan kleding of zijn racefiets.

Ik hou alles van gezamenlijk en mezelf bij in excel. Zo sta ik vrijwel nooit voor verassingen. Werkt voor ons prima.

7. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wij hebben 2 betaalrekeningen en 2 spaarrekeningen.
    Alle rekeningen zijn gezamelijk.
    Op de ene betaalrekening wordt mijn salaris gestort. Daar gaan alle vaste maandlasten af. En eens in de zoveel tijd maak ik weer wat over naar de spaarrekening.
    Op de andere betaalrekening wordt mijn man zijn salaris gestort. Daar doen we de boodschappen van en leuke dingen. Daar gaat maandelijks een X bedrag van naar de spaarrekening.
    Dan hebben we dus 2 spaarrekeningen.
    1 daarvan staat voor een paar jaar vast. Daar storten we de kinderbijslag op met het oog als ze straks groter is.
    En de andere spaarrekening, doen we op sparen en geven we uit aan iets voor het huis etc.

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik pin bijna alles... en inderdaad dan gaat er makkelijker ongemerkt geld uit.
    Ik hou wel alles goed bij in een Excel bestand. Vaste posten uitgaven en inkomsten en alles wat overig is wordt apart genoteerd. Ik werk niet met budgetten maar zou dat wel heel gemakkelijk kunnen doen vanuit dit bestand. Dat is dan ook meteen het voordeel van Excel boven een papieren kasboek in mijn ogen.

Ik heb 2 bestanden: eentje voor de eo rekening en eentje voor mijn privérekeningen & werk deze 1x per week bij.

9. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik pin iedere maandag €400 contant voor boodschappen en extratjes die week. Soms hou ik wat over, de andere keer als het op is pin ik bij maar probeer het hierbij te houden.

10. Treez

Treez Niet meer actief

Wij pinnen alles. We laten de boodschappen wekelijks bezorgen en dan moet je pinnen. Wel hebben we meerdere rekeningen, waaronder eentje enkel voor de boodschappen en benzine. Na het storten van ons loon wordt alles automatisch overgemaakt naar de verschillende rekeningen. Nu ben ik wel heel makkelijk. Als de boodschappenrekening leeg is, dan boek ik gewoon over :p. Dat zou ik overigens ook doen als ik elke week contact zou pinnen. Ik zou rustig extra bij pinnen als het nodig is. Volgens mij maakt het niet uit wat je systeem is, maar is het veel belangrijker dat je streng voor jezelf kunt zijn.

11. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

We hebben 1 gezamenlijke betaalrekening, hierop komt mijn mans salaris, kot en kbs binnen. Hier gaan alle vaste lasten af en alle andere uitgaven.

Ik heb een zakelijke rekening waar mijn geld binnenkomt hier gaan zakelijke kosten af.
    Ik heb een zakelijke spaarrekening voor btw en inkomstenbelasting. Wat overblijft is mijn winst en dat stort ik naar de gezamenlijke rekening.

We hebben een spaarrekening voor dochter.
    Ook nog 3 spaarrekeningen voor onszelf:
    1 voor kbs en kot dat reserveren we ivm eventuele terugbetaling als dat niet nodig is gaat het naar spaar voor dochter.
    1 voor vakantiegeld: komt maandelijks met salaris mee, maar is afhankelijk van facturabele uren.
    1 gewoon spaargeld waar maandelijks een vast bedrag naartoe gaat.

Boodschappen bestellen we wekelijks waarbij ik binnen een budget probeer te blijven. We hebben eigenlijk nooit contant geld in huis. Dat zie ik om de een of andere reden altijd als speelgeld en is heel snel op, omdat ik het bedrag op de betaalrekening in mijn hoofd houd als het geld dat we nog hebben die maand.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij hebben boodschappenpas waar ik elke week 250 op stort. Voor de kinderen reserveer ik maandelijks 400 euro, dit stort ik weer op een andere pas. We hebben knab bank, en daar kan je makkelijk met aparte rekeningen werken ideaal!

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    Ja precies, of ik nou contant opneem of pin, ik blijf teveel geld uitgeven :rolleyes: 0 discipline op het moment.
    Wat ik wel heb is dat het confronterender is als ik het fysiek uitgeef. Maar het helpt niet echt :p

14. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Herkenbaar... Ik geef op het moment gewoon consequent teveel uit. Eindig elke maand in het rood. Kan me gewoon niet inhouden. Nu ook weer met die sinterklaascadeaus.. maar in november krijg ik mijn 13e maand dus als ik niet teveel naar de spaarrekening boek kan ik weer even vooruit :D.

Eppo82 vindt dit leuk.
  15. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Wij hebben een vast bedrag per maand voor variabele kosten, dat bedrag is voor kleding, drogist, boodschappen, kanootjes enz. En dat is niet zo'n groot bedrag en dus behoorlijk lastig soms.
    Maar er gaat elke maand een vast bedrag naar de spaarrekeningen, dat zit gewoon in mijn vaste lasten post in zeg maar.
    Ik heb een rekening waar de salarissen en dergelijke op binnenkomen en een rekening waar het boodschappengeld heen gaat. Dat is dus ook de enige pinpas die ik gebruik.

Ik heb overigens 2 sheets met overzicht vaste lasten en 1 met boodschappen budget enzo, ik noteer daar alle uitgaven in en weet dat dus wat ik over heb voor die week om boodschappen te doen. Ik hou mezelf daar 90% van de tijd aan anders zit ik eind van de maand. Maar het gebeurt wel eens dat er boodschappen op mijn lijstje blijven staan voor de volgende week als het budget bijna op is. En dan zijn dat dus geen dingen als brood en beleg of groente en fruit. maar vaak iets voor de voorraadkast of een luxe ding die dan maar gewoon even moeten wachten.

nelleke2610 vindt dit leuk.
  16. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Bij ING kan je meerdere spaardoelen openen. Wij hebben daarbij eentje voor booschappen daar gaat als het geld binnen is het bedrag in. Elke keer bij t boodschappen doen schrijf ik het over vanuit de winkel en pinnen we dat. Zo weten we hoeveel er nog in het potje zit en of we wat zuiniger moeten doen. Wat we overhouden gaat mee naar de nieuwe maand. Dit gaat altijd goed. Zo hebben we meerdere doelen, voor de jaarlijkse gemeente en water belastingen sparen we bv elke maand 50 euro in. daarbij staat het doel op 600. Dus als ik zie dat we er bijna zijn doe ik soms 25 euro en dan 25 euro in ons doel leuke dingen en uitjes. in vind het super werken al die spaar doelen geeft mij veel overzicht ipv dat al het geld op de grote hoop staat.

17. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    ik ben gewoon jaloers haha, ik zou me echt koning te rijk voelen als ik voor 50 euro per week diverse kosten kon maken aan leuke dingen enzo en echt werelds als ik 125 euro aan boodschappen uit kon geven hihi, dan zouden we een stuk luxer eten!

18. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Haha niet jaloers zijn ;) je moest eens weten hoe duur sommige boodschappen gewoon zijn. Wij bestellen elke week de boodschappen en dan ben je zo 80€ verder (incl bezorgen). En dan haal ik niks bijzonders, kan mn lijstje hier zo neerzetten.
    En het overige gaat altijd wel op aan ‘iets’. Soms weet ik niet eens aan wat maar het gaat altijd op. We hebben altijd wel stomme dingen nodig zoals nieuwe koffiebonen, luiers (nu gebruiken wij wel pamperbroekjes en die zijn ook gewoon duur ondanks dat ik altijd een maandbox bestel) of andere dingen waarvan je niet merkt dat je toch relatief veel geld uit geeft.

19. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij pinnen alles, dus geen huishoudgeld.

20. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Ik vind pinnen toch wel erg fijn. Als ik beter inzicht zou willen krijgen in de boodschappen kosten dan zou ik de handscanner vaker gebruiken.

Deel Deze Pagina