ervaringen gezocht met herbruikbaar maandverband en menstruatiecups

Discussie in 'De lounge' gestart door zuurtje, 6 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    graag zou ik willen weten wat jullie ervaringen zijn met maandverband en menstruatiecups

welk maandverband gebruiken je en waarom juist die soort?
    welke menstruatiecups gebruiken je en waarom die en geen ander?
    gebruik je enkel het cupje / verband of een combinatie van de 2?

ik vraag dit omdat ik van de ene op de andere dag allergisch reageer op tampons en maandverband dat ik eigenlijk al heel lang gebruik.
    nu wil ik herbruikbare dingen aanschaffen maar wil graag eerst wat ervaringen hierover lezen.
    dank jullie om te lezen en te antwoorden.

2. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik heb een cup van Lunette, ik heb de grote maat, die werd aangeraden voor dames die al bevallen hebben. Er zijn zo veel merken en ze lijken nogal op elkaar.

In het begin is het een beetje een gedoe met inbrengen, maar je wordt er vanzelf handiger in. In het begin gebruikte ik een inlegkruisje erbij en checkte ik regelmatig of het er niet langs liep.

Het legen doe ik in de wc, 3x per dag. Schoonmaken doe ik thuis gewoon onder de kraan. Op werk of onderweg in de toiletcabine met papier. Een flesje water meenemen kan ook, of het stuk papier een beetje onder de kraan houden van tevoren, er zijn zelfs cup fabrikanten die voorverpakte natte doekjes verkopen.

Aan het einde van de menstruatie laat ik de cup even uitkoken in een pannetje water.

3. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    dank je wel voor je reactie
    ik zag net nog een nieuwe soort cup en die ga ik proberen samen met wasbare inlegkruisjes

4. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.135
    1.831
    113
    Lijkt me ook goed zo'n cup.
    Maar als je hem te groot heb valt die er dan niet uit?

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik ga er ook voor na de bevalling ik krijg altijd een hele gevoelige poes van de maandverband heel vreemd en tampons willen er na 2 dagen niet meer in.
    Dat katoenen maandverband lijkt me ook wel wat !

6. EMAnders

EMAnders Lid

22 sep 2012
    65
    0
    6
    Geen ervaring met een cup.

Wel gebruik ik al jaren uitwasbaar katoenen maandverband, het wegwerpverband ging teveel broeien (dat is mede een van de redenen dat onze kinderen ook in katoen worden geluierd in plaats van in wegwerp). Ik heb alle verband zelf gemaakt, eerst naar een bestaand patroon, later aangepast aan mijn eigen wensen.
    Katoen werkt voor mij perfect. Nog nooit last van lekkage gehad en ook geen schrijnend gevoel en/of broeierigheid meer.

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar hoe zorg je dat het niet door het verband gaat? Mijn zoontje heeft een overbroekje over zijn luier, alleen verband lijkt me te weinig.

8. EMAnders

EMAnders Lid

22 sep 2012
    65
    0
    6
    Van wat voor materiaal is het overbroekje? Onze kinderen dragen meestal wol over de luier, maar soms een overbroekje van PUL (afkorting voor polyurethane laminate). In de maandverbandjes is de onderste laag zo'n PUL laagje, daarbovenop gaan een paar laagjes absorberend materiaal (bijvoorbeeld flanel, hennep jersey etc).
    Er is katoenen maandverband te koop, dat op eenzelfde manier is samengesteld als 'mijn' maandverband.

9. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    ik heb gisteren een cup besteld, benieuwd hoe deze bevalt

10. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik gebruik de meluna cup. Ideaal! Ik heb hem nu een half jaar. Ik merk nog nauwelijks dat ik ongesteld ben. Legen doe ik in het toilet en naspoelen met water. 1-2 keer per cyclus steriliseer ik hem.
    Ik heb voor de meluna gekozen omdat ik daar positieve verhalen over gelezen had en deze ook niet zo duur is.

In het begin is het even wennen, maar ik wil niet meer zonder. Ik gebruik overigens geen extra inlegkruisje od meer, want dat irriteert mjj vreselijk.

11. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ik gebruik sinds anderhalf jaar wasbaar maandverband van het merk MAM. het zit gewoon heerlijk. broeit niet.
    ben ook wel heel benieuwd naar die cups enzo, maar durf het niet te proberen, ze zijn best prijzig in de aanschaf en tampons vallen er bij mij net zo hard weer uit als ik ze erin stop, dus ben bang dat die cups dan ook niet willen.

maar ben heel blij met mijn herbruikbaar maandverband. ze zijn ook zo leuk met allerlei kleurtjes enzo.
    ik vind het alleen een nadeel dat die knoopjes soms zo schuren (dikke bovenbenen) daarom draag ik er vaak nog een extra onderbroek overheen, probleem opgelost.

12. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb al jaren wasbaar maandverband, ik ben super fan van het merk fuzzi bunz. Heerlijk. Ik ben ook enorm allergisch voor gewoon maandverband (heb meteen een infectie en knalrode bulten) en tampons gaan ook maar 1 dag max. 2. Dat werkt niet. Ik zou niet anders meer willen! je moet wel zorgen dat je ene klein emmertje met koud (!) water vult en als je ene gebruikt verband hebt, je die daarin weekt. Dan laat het ijzer van je bloed beter los, en wast 'ie beter uit ;) Oh en even in je kast zetten bijv. van je badkamer met deksel of handdoek erover, bij mij staat 'ie boven waar alleen wij in principe 's nachts plassen, dus niemand hoeft iets te zien.

13. mb90

mb90 Bekend lid

17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Menstruatiecups, had nog nooit van gehoord! Ben eens gaan opzoeken en het lijkt mij wel interessant.

Maandverband draag ik echt niet graag en vind ik stinken. En sinds de bevalling blijven tampons niet goed zitten en voel ik ze zitten na een uurtje dragen.

Ben nu ook eens aan het denken om dit te proberen....

14. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik gebruik de eerste en laatste dag van mijn menstruatie wasbaar maandverband. geen idee wat het merk is eigenlijk. Op de heftige dagen redt het het niet maar als "de flow" minder wordt vind ik het prettiger dan tampons.

15. Ik heb vanmiddag ook de Meluna besteld. Wordt gek van de tampons en/of het maandverband.
    Ben na mijn menstruatie nog een week bezig met "herstellen" down there, omdat zowel tampons als maandverband me verschrikkelijk irriteren.

Dus nu maar hopen dat het uitkomst bied.

16. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    ik heb de MamiCup besteld
    inlegkruisjes gebruik ik al en wil in de toekomst FuzzyBunz maandverband bestellen

17. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Een cup valt er niet uit. Qua diameter is die stukken groter op het bovenste deel dan een tampon, en verder zuigt die zich vacuüm.

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar jij hebt dus pul gebruikt om het waterdicht te krijgen? Wij gebruiken inderdaad pul-broekjes, maar ik kan het materiaal zelf niet zo makkelijk vinden. Was dus benieuwd hoe je dat gedaan had.

Misschien hele idiote vraag, kan een cup als je een koperspiraal hebt? Ik overweeg sterk om een spiraaltje te nemen, maar overweeg ook om een cup aan te schaffen. Kan het samen? IVm vacuüm enzo.

19. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    ik heb alles binnen van maandverband, inlegkruisjes en de mamicup
    ik moet zeggen het bevalt heel erg goed, eindelijk geen jeuk meer en pijn
    het is dus zeker een aanrader

20. woezeltje1

woezeltje1 Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.031
    0
    36
    Ik kan de cups bestellen in verschillende maten voor 16,50 ex verzenden. Voor info mag je altijd een pb doen.

Deel Deze Pagina