EMDR therapie en werken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Koningsgezin, 13 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hallo dames,

Wellicht zijn hier dames die EMDR therapie hebben gehad? Ik heb jullie ervaring nodig dan.

Het zit zo. Ik heb een 'probleem'. Ik ben vroeger gepest op school (basisschool en middelbare school) en mishandelt thuis vanaf mijn 8e tot 23e. Daarna ben ik nog een aantal keren mishandelt door mijn vader, de druppel was 3 weken geleden. Het achtervolgt mij nog best wel.

Mede wat er 3 weken geleden wéér is gebeurd ben ik psychisch een wrak op dit moment. Veel huilbuien, woede, angst, slecht slapen, slecht/niks eten. Het achtervolgt mij nog. Mijn moeder die mij gister belde zegt doodleuk dat ik mij niet moet aanstellen, dat ik flink toegetakeld ben 3 weken geleden was niet de bedoeling van mijn vader. Geen sorry, niks. Volgens mijn moeder ben IK het probleem en moet ik het van mij af zetten. Ben ik het deels mee eens in die zin dat het mij iedere keer achtervolgt. Ik had eigenlijk "de hoop" dat ze sorry zou zeggen. In plaats daarvan trapt ze mij verder de grond in, waardoor de deur nu definitief nooit meer open gaat. Wel mede dankzij haar verdraaiingen.

Nu stuitte ik op EMDR therapie. Het schijnt best pittig te zijn en ik hoop dan ook wel dat het ook baat bij mij zou gaan hebben. Echter, op dit moment ben ik werkloos en moet ik werken als mij een baan word aangeboden (zit wel vanaf begin juli in de ww). Hoe zit dat met EMDR? Kan je dan gewoon werken met je volle verstand? In die zin, maximaal 3 dagen per week.

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Heftig! Soms is het jammer dat je je ouders niet zelf kunt uitkiezen. Kiezen voor jezelf, ik hoop dat dat je nieuwe doel wordt in je leven. Ik zou contact opnemen met je huisarts, die kan je dan verder verwijzen. Sterkte met alles!

3. Koningsgezin

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Klopt, vrienden kies je, je ouders niet. Ik laat hun inderdaad achterwege, dat is mijn nieuwe doel. Ik word hier echt diepongelukkig van, als ik dat al niet was. Ik zal inderdaad eens vragen over hoe en wat verder. Dank je

4. Lisette89

Lisette89 Fanatiek lid

4 aug 2014
    1.045
    37
    48
    Jeetje wat heftig! Ontzettend veel sterkte!! Ik zou het zeker met je huisarts bespreken..

Ik heb zelf een paar sessie EMDR gehad.. Bij mij heeft het niet geholpen, omdat ik te veel te verwerken had wat niet lukte met EMDR.. (Maar dit was zo'n 10 jaar geleden toen was het nog niet heel bekend!)
    Ik hoop dat je er iets aan hebt! Ontzettend veel sterkte!!!!!

5. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Hulp heb je er wel bij nodig. Praten met een psycholoog kan al zoveel duidelijkheid geven. Echt heel veel sterkte gewenst.

6. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Jeetje wat heftig. Mijn eerste reactie is wel: is het niet te vroeg om met emdr te starten? Ga je wel al naar een psycholoog of zoiets? Ik denk dat je ook een hele hoop moet verwerken, zeker nu het nog zo vers is.

Ik heb emdr gehad en het heeft bij mij niet echt geholpen. Wel ben ik er zelf best goed bovenop gekomen. Na de sessies was ik compleet uitgeput en ging werken niet lukken. Maar misschien is dit per persoon verschillend. Als je een sessie aan het einde vd middag hebt zou je daarvoor denk ik wel nog kunnen werken.

7. Ik heb EMDR gedaan toen ik nog niet werkzaam was, maar ik weet wel dat ik na een sessie ook echt niet in staat was geweest om te werken.. Ik durfde amper nog met de bus naar huis, na de therapie (bij mij werkte het dus ook alleen maar averechts, zorgde alleen maar voor meer angst). Ik denk wel dat het per persoon echt heel verschillend is. De één gaat gewoon naar huis en doet de volgende dag weer gewoon wat ze normaal gesproken ook doet, de ander heeft echt dagen nodig om bij te komen.. Toch zou ik, als jij denkt dat dit je kan helpen, het niet laten om eventuele problemen op je eventuele werk ;)

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik zou naar de huisarts gaan en daar overleggen , ik denk dat jij nl beter gebaad bent nu bij even ziektewet en hulp.

9. Koningsgezin

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Ik loop op dit moment niet bij een psycholoog. Heb er wel gelopen, maar praten over het heden, terwijl het eigenlijk veel dieper ligt, ben ik niet echt gebaat bij. Vandaar dat ik eigenlijk hoop op een 'goede' werking van het EMDR. Maar ja, dat blijkt dus nu ook niet altijd even goed te werken. Gelukkig dat ik jullie ervaring vroeg.

Ik zit in de WW. Kan ik mij daarin ook ziek melden? Hoe gaan hun daarmee om? Op dit moment heb ik inderdaad wel hulp nodig. Morgen even de huisarts bellen voor het maken van een afspraak.

10. Astre

Astre Niet meer actief

Ik heb wel gewerkt terwijl ik EMDR had. Het ging bij mij ook om vergelijkbare trauma's als bij jou. Wel had ik de afspraak aan het einde van de dag, zodat ik daarna niet direct aan het werk hoefde. Ik was daarna uitgeput en lag 7 uur op bed. De volgende dag kon ik wel werken, maar bij voorkeur plande ik de afspraak ook op vrijdagmiddag zodat ik het weekend kon bijtanken.

Ik vond EMDR erg heftig. Bij mij heeft het uiteindelijk wel erg goed geholpen om de scherpe emotionele kantjes ervan af te halen. Wel deed ik het in combinatie met cognitieve gedragstherapie. In totaal ben ik ongeveer een jaar onder behandeling geweest.

EMDR wordt gegeven door een psycholoog, die daarvoor een speciale opleiding heeft gevolgd. Niet elke psycholoog kan en mag EMDR geven. Voor een verwijzing naar een psycholoog moet je sowieso eerst naar de huisarts en daar zou ik aangeven dat je een psycholoog wil die ook EMDR kan geven. De psycholoog kan dan samen met jou bekijken of EMDR inderdaad een goed idee is of dat deze misschien een andere behandeling aanraadt.

11. Berthine

Berthine Lid

30 dec 2013
    29
    0
    0
    Ik heb ook EMDR gehad en bij mij hielp het erg goed. Het is inderdaad wel erg vermoeiend, dus ik zorgde altijd dat ik de rest van de dag vrij had. Ik heb de EMDR wel pas veel later gehad, dus niet heel dicht op de traumatische gebeurtenissen. Ik was daarvoor ook al een stuk op weg om het te verwerken, EMDR heeft voor mij het laatste stuk gedaan om alles een plekje te geven.
    EMDR is niet voor iedereen geschikt en daarom zal een psycholoog altijd kijken of het jou op dat moment verder helpt voor je ermee kan beginnen. Wel is het inderdaad handig om bij je huisarts aan te geven dat je hier zelf aan denkt, dan zit je in ieder geval al bij een psycholoog die het met je kan doen en hoef je niet van psycholoog te switchen later. Zou ik prettiger vinden iig.

12. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik heb ook EMDR gehad en bij mij heeft het goed geholpen om de traumatische tijd na de bevalling een plekje te kunnen geven.
    Ik was ook erg moe na een sessie maar werd wel enorm rustig ervan echt na elke sessie voelde het alsof er weer een klein gewichtje van m'n schouders af was. Dit heb ik wel vorig jaar pas gedaan toen was mijn dochter al 1,5 jaar.

13. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

14 aug 2006
    594
    0
    16
    #13 xxx1976, 13 aug 2014
    Laatst bewerkt: 13 aug 2014
    Ik heb 2 sessies gehad. Ik had geen trauma, maar meer last van onverwerkte emoties na mijn 2 bevalling. Waar ik onbewust 5 jaar na de bevalling nog last van kreeg. Tijdens de 1e sessie kwam werkelijk alles naar boven. Wat heb ik toen gehuild! De eerste 2 dagen na de sessie kwam ik mijn bed niet meer. Ik voelde mij lichamelijk en geestelijk een wrak. Maar de dagen erna voelde ik mij herboren. Tijdens de 2e sessie voelde ik weinig tot niets. Maar dagen erna kwam alles wel los. Heel bizar! Ik denk toch, mocht het bij jou wat doen, paar dagen na de sessie vrijhouden. Sterkte!

14. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Ik heb ook emdr gedaan, 1 keer geprobeerd erna te gaan werken maar werd al gauw duidelijk; nooit meer.
    Ik plande het daarom altijd eind van de dag zodat ik erna naar huis kon.

Probeer het dus op je vrije dagen te plannen en regel dan oppas voor de tijd dat je bij de psych bent.

Bij mij heeft het heel goed geholpen, voor traumaverwerking die destijds 10 jaar eerder was opgelopen....
    Heb in totaal een jaar bij de psych gelopen en zij heeft mij ook geholpen met verwante zaken, want het is niet alleen het trauma als een losstaand iets, dit trauma had verregaande gevolgen in mijn doen en voelen.
    Voor het trauma zelf had ik 3 a 4 sessies nodig en toen was het behapbaar.

Je mag me altijd pb-en als je vragen hebt.

Wil je in elk geval veel sterkte wensen.
    (En aanraden om aangifte te doen mocht je dat nog niet gedaan hebben.....)

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    ja ook in de WW kan je jezelf ziekmelden. Hoogstwaarschijnlijk loopt je WW de eerste paar weken wel gewoon door, maar dat zijn wettelijke regelingen. Verder zal je dan ook door een keuringsarts/verzuimarts van het UWV worden opgeroepen om na te gaan wat er aan de hand is en in hoeverre je ziekmelding wordt voortgezet.

16. barriewarrie

barriewarrie Niet meer actief

ik heb ook EMDR gehad, bij mij heeft het goed geholpen. eerst ben ik bij een psycholoog geweest en die heeft later de EMDR ook gedaan.
    ik zat toen nog in de WIA dus geen problemen met werken.

maar als ik jouw was zou ik je ziek melden, als jij EMDR nodig hebt denk ik niet dat het erg handig is om aan het werk te gaan. plus dat de stress dat je mogelijk ineens aan het werk moet ook niet bepaald mee zal gaan helpen.
    ga daarnaast morgen gelijk je HA bellen, je zal hoe dan ook eerst een verwijzing moeten hebben en wie weet is er een wachtlijst.

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Ik denk dat je het juist nu je in de ww zit het beste kunt doen. Je bent (nog) niet aan het werk en kunt dus relatief vrij en met veel ruimte met de behandeling beginnen. Lijkt mij juist fijner dan als je weer werk hebt gevonden. Succes en sterkte met alles.

18. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Ik zou zeker even contact opnemen met je huisarts voor een doorverwijzing. Emdr is een goede therapie die in de meeste gevballen zeker helpt. Vaak gaat het wel gepaard met gesprekken.
    Als psycholoog kun je niet alleen maar emdr geven, zonder meer te weten van je client.. Er spelen zoveel dingen mee..
    Ik ben zelf psycholoog en heb veel clienten gezien waarbij deze therapie aan is geslagen. Natuurlijk zijn er altijd mensen waarbij het niet de oplossing is. Maar als je het niet probeert..

Wanneer je weer moet werken, is dit geen probleem. Wel fijn om het na je werk te volgen. Het is een best intensieve therapie, en kost veel energie!

Ik wil je verder veel sterkte wensen!

19. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik heb ook EMDR gehad en bij mij heeft het totaal geen nut gehad..

Ik plande die afspraken ook altijd aan het einde van de dag zodat ik daarna gewoon rustig kon bij komen. Ik werkte verder wel gewoon..

Hopelijk werkt het voor jou wel goed, als je het gaat doen!

20. Koningsgezin

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    We gaan het afwachten dus, wat er precies gaat gebeuren. Huisarts kreeg ik vanmorgen niet te pakken, daarna is het er bij in geschoten om te bellen. Kan gelukkig vanmiddag weer bellen.

Gisteravond laat heb ik mijn werkcoach nog een mailtje gestuurd. Eigenlijk meer ter info hoe hun hierin stonden. Vanmorgen werd ik hierover gebeld door mijn werkcoach en ben nu ook ziek gemeld. 0900 nummer van UWV heb ik gebeld en zou één deze dagen gebeld worden door een verzuimarts. Ik ben in ieder geval vrij gesteld van solliciteren nu. En ga mij nu ook concentreren op de gesprekken met de psycholoog.

Deel Deze Pagina