Een tijdje geleden ben ik verhuisd naar een woning die 3x groter is dan waar we eerst woonden. Daarnaast ben ik meer uur gaan werken en heb ik een zoontje gekregen. Allemaal veranderingen dus. Ik vind het moeilijk om het huis opgeruimd te houden doordeweeks. Als ik eindelijk vrij ben wil ik leuke dingen doen met ons gezin i.p.v. alleen maar opruimen en poetsen. Wat uit eindelijk wel gebeurd en dan is in het weekend het hele huis spic en span maar dinsdag is het alweer een zooitje ongeregeld. Heeft iemand handige tips of huishoudschema's. Hoe houden jullie je huis schoon, opgeruimd, was gewassen gestreken etc.
Ik heb een eigen bedacht schema waarbij ik elke dag wat doe, zo wordt het nooit een bende en is het echt een kwestie van bijhouden.
Wat bij mij helpt is een duidelijke ochtendroutine en avond routine. En daarnaast een schoonmaakster. Die laatste is ook een beetje een stok achter de deur. Want ze kan moeilijk gaan poetsen in een rommelig huis.
Ik ruim ook twee keer per dag de rommel op, was af als het nodig is (we hebben geen vaatwasser) en de was houd ik ook dagelijks bij. Verder stofzuig ik elke dag beneden even en 1x per week doe ik alle slaapkamers, ook verschonen vd bedden. De badkamer ook 1x per week en de wc een aantal keren per week. Tja, alles bijhouden werkt hier echt het beste.
Hier ook idd. Bij houden is echt het toverwoord. Ik woon in een relatief groot huis. Alleenstaande moeder van drie kleine kinderen en werk 3 volle dagen. Vind het huishouden er bij soms ook veel. Maar alles goed bijhouden helpt. Alles achter je kont meteen opruimen. En savonds ga ik niet zitten voordat alles is opgeruimd. Dat is dat soms pas om half 10. Maar dat is niet anders. En heb daar ook geen moeite mee.
Ik heb een eigen bedacht schema maar kan dit wel gewoon op wisselende dagen doen. Dus geen vaste maandag dingen etc zeg maar. Verder is bijhoudenniet toverwoord. Ik ga ''s avonds niet eerder zitten dan dat het allemaal is opgeruimd en ik schoon heb wat ik schoon wil hebben. Soms is dat pas om 21.30 uur en dat is dan niet anders. Maar ik lees aardig wat veranderingen die voor het hele gezin gelden maar die jij alleen (wilt) opvangen? Misschien kan je man ook iets overnemen in het huishouden? Jij bent tenslotte ook meer uren gaan werken. Kinderen zijn wellicht groot genoeg om ook een handje te helpen? En anders als je echt ontlast wilt worden een huishoudelijke hulp aannemen.
Ik heb een zelfbedacht schema en dat werkt prima icm werk/gezin/leuke dingen doen. Tijdens het koken bijvoorbeeld ruim ik dingen op, zodat na het eten amper nog iets ligt om af te wassen. Als de kids op bed liggen, ruim ik snel de woonkamer op. Elke dag even een doekje over de wc bril+bleek in de pot en de borstel erdoor. 1x per week echt grondig schoonmaken. Kleding wassen heb ik 1 dag in de week voor, dan doe ik alles, maar daar moet je plek voor hebben om het op te hangen of te kunnen drogen in de droger. Slaapkamers worden doordeeeks niet echt een bende, dus die ruimen we samen op in het weekend. Kids helpen hierbij mee, maar zijn ook oud genoeg. Het is ook wel een beetje je draai weer vinden, je hebt zoveel verandering ineens.... komt vanzelf wel weer!
Wij hebben een tijd een eigen gemaakt schema gehad. Met daaraan gekoppeld een beloningssysteem. Je bent basisschooljuf of niet, natuurlijk. Als we 50 keer alle klusjes van een dag hadden gedaan, gingen we uit eten. Het fijne was dat er een soort van routine in kwam. Ik heb nu nog steeds vaste dagen dat ik de hand- en theedoek en het beddengoed in de was doe. Voor andere mensen misschien vanzelfsprekend, haha. Maar ik had nooit een idee hoe lang die theedoek er al hing of dat kussensloop gewassen was. Voor sommige dingen heb ik een vast moment ingevoerd. Na het eten gaan we natuurlijk afruimen. Dan maak ik gelijk de wc schoon. (Voor de keuken pakken we dan een schone doek en voor de wc gebruik ik het doekje van de dagbervoor.) Ook nu ik niet meer dat complete schema heb, zitten die routines (ook na een verhuizing) er nog in. Voor de dingen die dagelijks / wekelijks terugkomen is het fijn dat ik dat schema een tijs heb gebruikt en nu 'uit mijn hoofd' volg omdat het routine is geworden. Wat ik zonder schema wel mis, zijn de dingen die niet echt routine worden omdat het niet wekelijks moet. Ik had er elke week ook een grotere klus opstaan, de ene week ramen lappen de andere week matten uitkloppen, dan eeer poetsen achter de radiatoren. Zo had ik een cyclus van 8 weken waarin al die dingen maar 1 of 2 keer voorkwamen. Nu ik het schema niet meer gebruik, schieten die dingen er vaak bij in of het gebeurt pas als het me al een paar keer is opgevallen dat het echt vies is.
Dit inderdaad! Nu moet ik wel zeggen, gisteren was ik zo beroerd en niks gedaan. Ik merk wel dat ik dan direct achter de feiten aan loop Tip dus; bouw wat ruimte in zodat je dingen ook kan verschuiven mocht het nodig zijn
Ik ook! Standaard schema's werken naar mijn idee ook niet dat is niet vol te houden naast je eigen planning/werkzaamheden en daardoor versloft het uiteindelijk toch weer.
Ik zorg dat ik elke dag was en opvouw. (Wel of niet vrij) Qua schoonmaken doe ik het meeste op mijn vrije dag in de ochtend. Rest hou ik gewoon netjes bij. Ruim altijd alles op voordat ik naar bed ga. Al loopt het hier soms ook de spuigaten uit. Met name de grote klussen. Of ik haal alles overhoop en halverwege heb ik er eigenlijk geen energie meer voor.
Mijn schema is ongeveer: Dagelijks: stofzuigen, dweilen, bedden opmaken, 1 a 2 wassen draaien en meteen opvouwen strijken opruimen, wc's schoonmaken, doekje over aanrecht, alle losse spullen opruimen en weer op vaste plek waar ze horen leggen en eind van de dag al het speelgoed in bakken de kast in. Daarnaast elke dag 1 ruimte incl alle deuren in die ruimte, waarvan ik in elke ruimte 1 groot ding aanpak. Maandag: keuken soppen incl. Koffiemachine reinigen oven en magnetron van binnen soppen (plus extra bijv. Ramen lappen, paar keukenkastjes uitsoppen van binnen) Dinsdag: Badkamer en wc grondig soppen (plus extra bijv. Badkamerkastje uiteruimen en soppen of voegen schoonmaken) Woensdag: Slaapkamers stoffen en soppen, bedden verschonen (plus extra bijv. Ramen lappen, plinten poetsen, achter radiatoren schoonmaken). Donderdag, zolder, trappen en hallen schoonmaken (plus extra bijv. Lampen van plafond en ff soppen) Vrijdag woonkamer, alles afstoffen/afnemen kasten bank van de kant en daarachter en onder even stofzuigen (plus extra bijv. Gordijnen wassen, met ragger langs de randen plafond, kasten uitruimen enz) In het weekend doe ik bijna niets op de dagelijkse dingen na of soms even de tuin onkruid vrij maken. Maar geen grote dingen.
Ik liep hier ook tegenaan toen ik weer ging werken. Daarom nu een keer in de twee weken een schoonmaakster ik had geen zin om elk vrij moment te poetsen. Pp
we hebben een schoonmaakschema, dagelijks doen we wat en dan valt het ook mee hoelang je bezig bent door de weeks draai ik de wassen, Zit een timer op de wasmachine. zondagochend samen even strijken en was opvouwen
Hier ook een fan van de timer op de wasmachine! Ik zet elke avond voor ik naar bed ga een was klaar met als eindtijd de tijd dat mijn wekker gaat. Mijn eerste handeling als ik wakker word elke ochtend is dan ook die was in de droger gooien / ophangen. Als ik dan mijn zoon naar school heb gebracht en boodschapjes heb gedaan kan die was alweer de kast in.