Goedemiddag, Mijn dochter wordt binnenkort 10 maanden. Volgens het pak van de opvolgmelk mag ik overstappen naar nummertje 3. Mijn vraag is eigenlijk wat nu eigenlijk het verschil is tussen 2 en 3? Welke voedingsstoffen zitten er concreet meer/minder in? Wat zijn de grootste verschillen tussen die twee. Vult het juist meer, omdat ze meer voedingsstoffen nodig gaat hebben? Of vult het juist minder, omdat ze nu echte maaltijden eet en niet meer haar volledige voedingsstoffen hoeft te halen uit de flesvoeding? Daar waar flesvoeding eerst een volledige maaltijd was is het nu meer aanvullende voeding geworden. Ze eet 's morgens/'s middags netjes haar brood met opvolgmelk en 's avonds verse maaltijd bestaande uit aardappelen/pasta/rijst met groenten en vlees, en 2 x vers fruit tussendoor (af en toe een soepstengel of iets anders). Ook krijgt ze nog een lekker avondflesje voor het slapen gaan. Zit er veel smaakverschil tussen opvolgmelk 3 en gewone melk? Of is daar juist rekening mee gehouden? Vanaf 12 maanden mag een baby gewone melk. Toch zie ik dat er ook opvolgmelk 4 (en zelfs 5) te koop is. Wat is het eigenlijk het verschil tussen gewone melk en opvolgmelk 4? Ik neem aan dat er extra voedingsstoffen aan toegevoegd zullen zijn. Welke voedingsstoffen zijn dat? Is het nodig om bij gewone melk dan weer extra multivitamine druppeltjes te geven? Vult opvolgmelk 4 meer dan gewone melk, of zit daar geen verschil tussen? Hoe zit dat qua melksuikers (of eventueel andere toegevoegde suikers?) Op het eerste oog lijkt het mij het beste vanaf een jaar gewone melk te geven. Of is opvolgmelk 4 juist beter? En waarom dan? Alvast bedankt voor het lezen en het nemen van de moeite voor het beantwoorden van mijn vele vragen.
Dag Fiorella, Bedankt voor je vraag over je dochter van bijna 10 maanden. Je mag haar vanaf deze leeftijd inderdaad de nummer 3 geven. Deze babyvoeding levert meer energie voor de opgroeiende baby & dreumes, doordat extra zetmeel is toegevoegd. Daardoor geeft deze een voldaan gevoel. Voor de leeftijd vanaf een jaar zijn zowel koemelk als dreumesmelk een gezonde keuze. De dreumesmelk bevat bouwstoffen afgestemd op deze leeftijd. Verder bevat dreumesmelk minder eiwit en zout en een hoger vitamine D en ijzergehalte. Wat betreft de vitamine inname is het advies om tot het vierde levensjaar 10 mcg vit D dagelijks te suppleren. Voor vit K geldt dit vanaf de leeftijd van 8 dagen tot 3 maanden en is het dagelijks advies 150 mcg (mits er minder dan 500 ml aan zuigelingenmelk wordt gegeven). Groetjes, Paulien - Nutricia voor jou