Hi, Afgelopen maandag had ik een afspraak bij mijn gynaecoloog om een spiraaltje te laten plaatsen. Ik ben tijdens mijn zwangerschappen altijd bij hem op controle geweest en gelukkig mocht het spiraaltje plaatsen ook bij hem gebeuren. Nu lag ik eindelijk op die stoel en hij was al van alles vanbinnen aan het doen en toen vroeg hij ineens of ik al eens een uitstrijkje had laten maken? Nog voor dat ik kon antwoorden had hij al een uitstrijkje gemaakt... Ik gaf aan dat ik hier nog niet aan toe gekomen was. Kort nadat ik 30 ben geworden was ik zwanger en de kleine is nu nog geen vijf maanden. Ik dacht altijd dat je zes maanden moest wachten. Nu word ik over twee weken gebeld met de uitslag. Best wel spannend eigenlijk... Ervaren meer vrouwen dit zo??? En ook vooral omdat hij er uit zichzelf mee komt... Normaal gesproken wordt je toch altijd opgeroepen via de huisarts? En vrouwen die een afwijkend uitslagen kregen? Werden deze eerder gebeld of duurde het echt twee (LANGE) weken? Groetjes, Estha
Ik had ook nog geen oproep gehad. Was toen nog geeneens 30 maar ik lag er toch dus gelijk een uitstrijkje. Ik kreeg binnen de tijd gebeld. Alles was goed gelukkig. Maar vond het ook wel even spannend.
Ik vond het niet spannend, als ze wat zien zeggen ze het echt wel. Ik ben ook niet gebeld, kreeg gewoon een brief thuis.
Ik ben in juni 30 geworden en ik moest gisteren voor een uitstrijkje. Ik heb vorig jaar september een miskraam gehad die ik als traumatisch heb ervaren en toen ik gisteren de kamer binnen kwam, kwam alles weer boven en ik schoot meteen op slot . Ze heeft nog wel geprobeerd om het uitstrijkje te maken, maar ik was te verkrampt. Nu moet ik vrijdag terug bij mijn eigen huisarts om het nog een keer te proberen. Zie er nu alweer tegenop...
Ik moest het in februari en ben 21. Gelukkig helemaal niets aan de hand. Moest het omdat ik een miskraam had.
Hier in BE is een uitstrijkje een soort "standaard onderzoek" dat elke 2 à 3 jaar gebeurt vanaf dat je aangeeft seksueel actief te zijn. Gebeurt gewoon tijdens de jaarlijkse controle bij de gyn (hier gaat bijna niemand naar de huisarts voor zo'n dingen). Ik vind er niks ergs aan. Als je niks hoort hier, is alles goed. Ik heb 1 keer "afwijkende waarden" gehad (zolang het niet extreem is, wordt dat hier meegedeeld per brief) en dan moest ik na een half jaar terug laten testen. En dan mocht ik 2 of 3 dagen later wel bellen voor de uitslag.
Ik vind dat ze wel pas heel laat beginnen met uitstrijkjes en wat mij betreft mag het ook best wat vaker. Wat er kan ontstaan op zo'n korte tijd.. brrr. Laat staan in zoveel tijd. Maar ik heb ook een uitstrijkje gehad voor ik met de vruchtbaarheidsbehandelingen begon, ik heb er niet eens meer iets over gehoord. Denk dat je je geen zorgen hoeft te maken om het feit dat hij het uit zichzelf deed, dat overkwam mij ook. Als je daar toch al ligt..
Ik heb er 2 keer nu gehad...( 30 en 35) en allebei Pap 1 1 keer tussendoor...toen bloedde ik rond mijn eisprong. Achteraf was het gewoon de eisprong die een beetje bloeden veroorzaakte Toen ook Pap 1
De dag nadat ik 30 jaar geworden was, lag de oproep voor het uitstrijkje al op de mat, heb het ook direct laten doen en ja spannend is het natuurlijk altijd wel.
Inmiddels heb ik al een paar uitstrijkjes gehad, ben inmiddels 40, maar woon in Duitsland. Hier wordt er in principe ieder jaar een uitstrijkje genomen. Bij het beginnen met de pil een eerste keer en vanaf 20 jaar jaarlijks. Toen ik nog in NL woonde kon ik tussen 1 en 2 weken na uitstrijkje bellen voor uitslag. Mocht de uitslag afwijkend zijn, dan belden zij al eerder.
Hier vorig jaar mn eerste brief, was paar maand eerder bevallen en nog zo NIET bezig met iets van onderen.. Ik heb teruggestuurd voor over 5 jaar.. Ergens dom want dan durf ik weer niet. Maar hopelijk niet meer zo erg als nu/toen..
Toen ik 30 was een oproep gehad, alleen toen was ik net bevallen. Dit doorgegeven en ik zou een nieuwe oproep krijgen aldus de assistente van de ha. Nu inmiddels ruim de 32 gepasseerd en nog altijd geen nieuwe oproep gehad.....
Ik vind het niet echt naar ofzo. Ik vind wel dat ze te laat beginnen en te weinig checken. En met borstonderzoek net zo.
Ik vind het uitstrijkje zelf niet zo erg, op de uitslag wachten vond ik wel spannend. Dit was trouwens mijn eerste oproep (ben net 30). Ben wel blij dat ik ben gegaan (heb altijd gezegd het wel te gaan doen), want ik had een afwijkende uitslag en heb afgelopen maandag een lisexcisie gehad. Nu nog ongeveer twee weken wachten tot ik daarvan weer de uitslag krijg. Ik heb wel besloten om (zodra ik ooit weer in het reguliere traject mee mag) ik zelf wel elk jaar om een uitstrijkje zal vragen bij de huisarts. Ik zal er nooit 5 jaar overheen laten gaan.
Gaan jullie dan ook niet op jaarlijkse controle? Want da's toch quasi hetzelfde? Alleen dat er wat weefsel wordt weggeschraapt op 't moment dat de dokter toch al binnen zit. Hier echt wel standaard elk jaar controle (ook controle van mijn spiraal) en om de 2 à 3 jaar uitstrijkje. En elk jaar ook borstcontrole. En vanaf mijn 35 mammografie erbij (er zit borstkanker in de familie).
Hier is het gewoon routine, ieder jaar vanaf het moment dat je seksueel actief bent. Ik vind het top, ben er blij mee dat ze hier (B) vaak controleren.
Ik ben zelf doktersassistente en bel alleen als de uitslag niet goed is. De uitslag wordt namelijk tegenwoordig ook per brief verstuurd. Maar als het niet goed is, ga ik natuurlijk niet wachten tot de patiënt die heeft gekregen. Over vaker onderzoek, dat kost ook erg veel geld. En iedereen vindt de gezondheidszorg al zo duur. Ik zou het voor mezelf ook totaal niet nodig vinden elk jaar een uitstrijkje.
Ik vind elk jaar ook niet nodig, als je nou op sexueel gebied vrij bent en wisselende contacten hebt of er zit baarmoeder kanker in de familie dan vind ik het anders.
Hier na mijn eerste zwangerschap een uitstrijkje gekregen, en nu met de tweede inmiddels ook twee keer. Heb er nooit iets op gehoord, dus dan is alles goed.
In België kan het wel, ik vind het top dat ze hier zo alert zijn. Ik had afgelopen december een knobbeltje in mijn linkerborst dat ik onmogelijk kon plaatsen (uiteindelijk bleek het hormonaal te zijn door mijn beginnende zwangerschap). Maar dezelfde dag zat ik bij de huisarts en had ik een verwijsbrief voor een echo (mammo wilde de radioloog niet direct doen wegens mijn zwangerschap en leeftijd). De dag daarna zat ik al bij de radioloog en wist ik dus dat alles in orde was. Niks twee weken wachten of drie maanden op een wachtlijst staan. Het is wel je gezondheid waar het om gaat, en met dit soort dingen is tijd toch alles...