Dit is de dag ging gisteren over een ontruiming. Dit is de Dag Reportage: De strijd tegen de restschuld - Uitzending Gemist
Over het algemeen hebben de buren er geen last van. Meestal zijn aanwezig: de deurwaarder, iemand namens de verhuurder, de hulpofficier, een slotenmaker en een ontruimploeg. De deurwaarder gaat dan samen met de slotenmaker, hulpofficier en verhuurder naar de deur. Als er iemand thuis is wordt het gesprek aan gegaan, is er niemand thuis of doen ze niet open dan wordt de deur geopend door de slotenmaker. Er wordt normaal gesproken gezorgd dat de bewoners binnen korte tijd uit de woning zijn. Daarna worden de spullen die er nog zijn uit de woning gehaald. Afhankelijk van wat de verhuurder wil en welke gemeente het is, komen de spullen op straat te staan (niet op de galerij) of worden ze direct in container/vrachtwagen geplaatst en naar de opslag gebracht. Hoelang een en ander duurt ligt eraan hoe snel de persoon de woning uitgaat (als hij er is) en hoeveel spullen er nog in de woning zijn. Verwachten ze echt dat de ontruiming door wapens of zo uit de hand gaat lopen dan zal er meer politie zijn en dan zal het binnengaan in de woning misschien wat heftiger zijn. Aan de andere kant zullen ze dan ook veel sneller zorgen dat de persoon weg is bij de woning. Uit de hand lopen komt erg weinig voor. Mijn ervaring is dat de buren niet eens altijd merken wat er gebeurd.
Hier is vier mnd terug het huis van de buren ontruimd. Door de ggd, deurwaarder en politie begeleid. 2 verhuiswagens en 2 vuilniswagens + containers. Het huis Was ernstig vervuild en ze zijn met 9 man van 7 tot 17 uur bezig geweest. Het Was een verschrikkelijke herrie. Vanwege de ernstige vervuiling hoorde we de verhuismannen continu braak geluiden maken. Huisraad werd vanuit slaapkamer ramen naar beneden gegooid. Ik zou willen dat ik het van te voren had geweten want het Was niet leuk om aan te horen (zeker niet omdat ik zelf kotsmisselijk Was van de zwangerschap hormonen) . Bewoners van het desbetreffende huis wisten ook van te voren dat het ontruimd ging worden en hoofdbewoner zat al opgesloten op de paaz afdeling op dat moment. Wens je veel sterkte die dag. Hopelijk valt het geluid mee.
In het ergste geval is er een hoop geschreeuw en moeten de buren in bedwang gehouden worden. Wordt dat te erg, dan worden ze ws in een auto/busje gezet. Ontruiming zelf zal snel verlopen. Allemaal mensen met ervaring. Deur open, mensen erin, pakken spullen, laten vrachtwagen vol, tot alles eruit is en dan gaat iedereen weer.
Hier een tijdje geleden gebeurd in de straat maar de bewoner was toen niet thuis (was er uberhaupt nooit, bleek een wietplantage te zijn). Politie kwam met vier man, beukten de deur in, er kwam een vrachtwagen van de politie, huis werd leeggehaald en ze waren erg snel weer weg. Maar goed de bewoner was er dus niet.
Onderbuurman hier wordt regelmatig uit z'n bed getild (zeg zo'n 3x per jaar) en ik heb er eigenlijk nooit wat van gemerkt. Alleen dat hij ineens een paar maanden met een dik hoofd weer terug is. (junk die dan verplicht moet afkicken) Zelf vanuit mijn oude werk wel bij ontruimingen van wietplantages aanwezig geweest (superleuk werk trouwens ) en daar kwam wel eens een hoop kabaal bij weg, want alles moest kapot.