Hey, wie heeft er ervaring met scoliose bij jonge kinderen? Maak me namelijk erge zorgen over mijn dochter, of ze het heeft of niet. Ze heeft meerdere kenmerken; een kromming/knik in de ruggengraat, ene schouderblad hoger dan het andere, en vooral aan een kant uitstekende ribbenboog aan de voorkant. En verschillend afslijtende schoenen. Het is allemaal vrij minimaal dus ik hoop dat het iets tijdelijks is ofzo of iets corrigeerbaars.... Binnenkort komt er een kinderfysio kijken... en ondertussen maak ik me zorgen.
Hey meid! Heb geen ervaring, maar wel vervelend dat je je zo'n zorgen maakt. Hoop dat je snel antwoord krijgt op je vragen en dat er niets vervelends aan de hand is met je mooie meisje!
@deelight: ik heb geen ervaring met scolise bij kinderen, maar ik heb het zelf. Bij mij werd het pas met 8 jaar zoiets ontdenkt (GGD). Ik heb een bochel, dus als ik me buk, die je mijn schouderblad uitsteken, ook stond ik scheef (zag je vroeger aan een tuinbroek wat ik toen had). Ik heb vanaf mijn 8ste korsetten gedragen, en ben op mijn 14e eraan geopereerd. Hopelijk heeft je kindje het niet, maar als ze het wel heeft, kan er tegenwoordig volgends mij best wel al vroeg wat aangedaan worden. Ik had een vrij ernstige kromming, maar als ze er vroeg bij zijn, kan dat misschien voorkomen worden. Ik ben benieuwd dat de kinderfysio zegt...
Wup, daar hoop ik dus heel erg op. Madeliefke, bedankt voor je lieve bericht. Florida, ik heb me intussen al flink ingelezen en ook wat ervaringsverhalen gelezen. Lijkt me echt pittig allemaal zeg. Die bochel waar jij het over hebt zie ik nog niet echt bij haar. Het is nog heel minimaal, maar op deze foto zie je de asymmetrie bij de ribben (in het echt is het duidelijker, en ze ligt uiteraard recht hier):
Hoi hoi, Geen ervaring bij jonge kinderen, maar ik heb zelf ook scoliose. Ik ben er zelf nooit aan geopereerd, maar heb in de Sint Maartenskliniek in Nijmegen shift-therapie gehad. Dat heeft mijn hele houding flink geholpen en sindsdien kan ik er heel goed mee leven. Het is goed dat je het net nu al opmerkt, want bij mij waren ze eigenlijk erg laat. De schoolarts merkte het op toen ik ongeveer 11 jaar was. Overigens zie ik op de foto heel goed wat je bedoelt. Hebben ze op het CB nog niets gezegd? Ik ben wel blij dat je zo snel al iets opmerkt. Hoe sneller hoe beter zou ik denken! Veel succes!
Josien, bedankt voor je reactie. Fijn dat jij er goed mee kan leven. Wat is shift therapie? Jij ziet het dus ook.... ben zo bang dat ik mezelf gek maak en dingen loop te "zoeken". Ik merk het pas sinds kort, misschien een paar weken. Daarvoor eigenlijk niet. Ze heeft wel net een groeispurt gehad/zit er nu in. Ik heb het laatst dus gevraagd op het CB, toen ik met de jongste er was. Oudste was niet mee. De arts adviseerde me meteen de fysio te bellen aangezien ze me anders toch zouden doorsturen. Heb ook een foto van de rug maar daar zie je eigenlijk niks op is heel moeilijk vast te leggen bij zo'n beweeglijk mensje. Geen idee hoe het er normaal uit ziet, zou best wat vergelijking willen....
Ik geloof niet dat ik een dergelijke foto van Sam heb ter vergelijking. Ik weet wel dat ik er heel alert op ben, omdat ik het zelf heb en tot nu toe heb ik niets bij hem gezien. Shift betekent in het Nederlands schuiven. De bedoeling bij het shiften is dat de borstkas, afhankelijk van de vorm van scoliose, zijwaarts schuift naar links of naar rechts. Je leert tijdens deze therapie je lichaam dusdanig te gebruiken dat verdere kromming voorkomen wordt. Hier lees je nog meer: http://www.azm.nl/5490/60402/23731-0309_Scoliose.pdf Ik las trouwens ook dat vijf keer vaker meisjes dan jongetjes scoliose hebben/krijgen. Scoliose is vaak ook goed vast te stellen als je iemand voorover laat bukken. Maar jouw kleintje is daarvoor nog te klein denk ik. Ik hoop dat de fysio je verder kan helpen. Hoe dan ook: goed dat je er zo op let!
Wup: Volgende week maandag.... wou dat het al eerder was.... pffff. Proberen er niet teveel aan te denken. Josien, heb al geprobeerd haar iets van de grond te laten rapen maar das lastig. Ze gebruikt dan maar 1 hand of het gaat zo snel dat ik het niet kan zien. Ik ga het bestand bekijken, ben nu adobe aan het bijwerken/downloaden.
Tje Deelight.. Snap heel goed je bezorgheid... Heb geen ervaring bij jonge kinderen of mezelf.. maar werk op een mytylschool waar ik het een paar keer gezien heb nu.. (Nog niet lang dus nog niet veel ervaring) Ik heb me er ook een tijdje zorgen over gemaakt.. Scheve bilspleet en enorme voorkeurshouding maakte hier een flink vertekend beeld.. Hopelijk vliegt deze week snel voorbij en kan de kinderfysio snel uitsluitsel geven! Hopelijk valt het mee!! Sterkte!
Chivay, herken jij ook de foto die ik geplaatst heb bij die kinderen? Wat bedoel je met een scheve bilspleet? Dat is me namelijk nog nooit opgevallen... Is het goedgekomen met de voorkeurshouding? Mijn meisje heeft dat als baby gehad (ook een afplatting en asymmetrie) en dat is met alle adviezen weer rechtgetrokken gelukkig.
Die scheve bilspleet is mij ook niet eerder opgevallen. Nog een flink aantal dagen wachten dus voordat de kinderfysio komt. Heel veel succes meid! En probeer het positief te blijven bekijken. Want je kan je veel zorgen maken, maar aan de andere kant: je bent er heel snel bij mócht er iets aan de hand zijn. En ze heeft nog heel wat te groeien, dus er is ook zeker nog genoeg te corrigeren als er wat aan de hand zou zijn. Goed... makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Daarom nogmaals: super veel sterkte! Liefs, Josien
Even gezocht of ik een vergelijkbaar iets op foto kan vinden,.. maar helaas... van mijn eigen meissie alleen een billenfoto waarbij ze scheef ligt dus dan klopt het soiewso niet... Als ze recht op haar buik ligt, en je kijkt recht op haar billen loopt de bovenkant (Denk 2cm ongeveer) scheef naar links. Komt veel voor heb ik al begrepen.... Wel waren ze daarom extra allert op heupdysplasie... Ze heeft ook vanaf 28wk tot geboorte in stuit gelegen.. Dus als je op haar rug kijkt lijkt het scheef ook al ligt ze recht... gewoon vertekend beeld ws... Haar voorkeurshouding is na flinke fysio en ook via de osteopaat weer over gegaan... Ook haar afplatting is weer weg, alleen nog lichte scheefstand van haar oortjes.. en dat zie je alleen als je het weet. De foto die je geplaatst hebt herken ik wel... vaker gezien, maar niet dat het echt iets typisch scolio is zeg maar.. (Daarvoor ook te weinig ervaring nog met scolio) Sluit me verder helemaal aan bij wat Josefien zegt.. Hopelijk maandag goed nieuws... optisch, of misschien een beenlengteverschil... en anders idd er super snel bij zijn wat ook weer fijn is!
Josien, bedankt voor je bericht wederom. We wachten af. Chivay, op mijn foto's zie ik geen scheve bilspleet bij mij dochter maar zal zo in het echt nog eens kijken. Ze slaapt nu. Dalijk heb ik me druk gemaakt om niks.
Ik vraag me af of je een scheve ribbenboog aan de voorkant ziet? Ik heb ook scoliose. Ontdekt toen ik 11 was. Twee bochten van 30 graden. Van mijn 11e tot en met mijn 17e in een brace gelopen, geen operatie. Ook beenlengteverschil van 1,5 cm, is nu bijgetrokken. Het is goed dat je de fysio laat kijken.
Deelight.. Beter 10x te veel dan 1x te weinig toch? Je ziet het idd echt goed op die foto... dus ben heel benieuwd wat de fysio zegt..
Ik denk dat je inderdaad alleen maar de fysio af kunt wachten. De ene scoliose is ook de andere niet. Bij mij is toen ik een jaar of 12 was een lichte scoliose geconstateerd. Ik heb bewegingstherapie / houdingstherapie gehad. (Mensendieck) Dat was er trouwens vooral op gericht om klachten te voorkomen. Tijdens mijn zwangerschap ben ik weer terug geweest bij de zelfde mensendieck-therapeute: geen scoliose meer te vinden. Het kan dus ook meevallen! Ik blijf wel gevoelig voor nek- en rugklachten, maar ik denk niet dat het alleen daaraan ligt. Verder geen ernstige problemen ermee gehad. Voornamelijk rugpijn, maar dat is dus vrijwel helemaal voorbij gegaan. En als ik nu last krijg van mijn rug is het ook echt mijn eigen 'schuld'.
Bedankt voor je reactie Tupp, gelukkig was het niet ernstig bij je. Chivay, je hebt ook weer gelijk. Voel me altijd snel bezwaard over dingen....