Maar dan heb ik nog een vraag. Want Lintje vind het leuk dat veel jonge meiden voor het huisvrouwschap kiezen. Waarom kiezen jullie voor het huisvrouwschap en niet je man voor het huismanschap? Ik heb wat moeite met het feit dat het altijd de vrouw is die stopt met werken, en vraag me af of dat door de druk komt uit de omgeving. Want itt to Lintje, wordt er op mij juist druk gelegd om niet te werken. Daar heb je die ft werkende moeder weer, onvoorstelbaar dat ze dan toch zo'n leuk en normaal kind heeft. zielig voor dat kind he. En altijd de vraag : hoe doe je dat.... Niemand die dat aan mijn vriend vraagt.... Ik ben de ontaarde moeder, die carriere maakt en dat ten kostte van mijn kind ( niemand vind dat ooit van vaders ) , die gebruik maakt van de overheid ( kinderopvangtoeslag... daarbij vergetend dat ik mooi wel 52% belasting betaal). in deze maatschappij moet een moeder iemand zijn die er en altijd voor haar kinderen is, en daarnaast een bloeiende part time baan heeft..... Aan een vader worden ook hoge eisen gesteld : die is nml verantwoordelijk voor het inkomen, want wat de vrouw doet is voor de extraatjes..., als hij zorgtaken heeft is hij per definitie een watje. Dat is de huidige maatschappij en die legt op en de man en de vrouw druk. Mijn vriend voelt zich soms zelfs buitengesloten. Alle tijdschriften, zijn voor moeders, vragen over kinderen wordne gesteld aan moeders, op school worden er moeders gevraag om te helpen. Blijkbaar doet hij er niet toe als vader. kijk naar de mannen va nde vrouwelijke ministers. Men vind die mannen per definitie watjes en sukkels, want ze hebben een bitch van een vrouw. (mannen met macht schijnt niet zielig te zijn voor hun vrouw) die "bitch" is dat alleen op het werk, thuis is ze dolblij dat ze geen leiding hoeft te geven, lekker zichzelf kan zijn en normaal doen. Wij trekken ons eigen plan, en dat is anders dan het gemiddelde nl gezin. Wij doen waar we beiden gelukkig mee zijn. Namelijk samen onze kinderen opvoeden, samen verantwoordeljk voor de hypotheek. Dat ik toevallig een hoger salaris heb... daar verander je weinig aan.
Hoi In ons geval is dat heel simpel, mijn man heeft een goede baan en daar leven we van. Als ik nu fulltime zou werken, zou ik bij lange na niet verdienen wat hij verdient en de hypotheek niet kunnen betalen. Hij zou t best willen hoor, huisman zijn, maar tis dus financieel gewoon niet haalbaar. En ik denk dat dat voor veel gezinnen geldt.
Mijn man heeft een eigen zaak, dus dat hij thuis blijft gaat echt niet. Zelfs geen dag. Ik hou erg van rust in de tent en zou er gewoon niet tegen kunnen om 3 dagen te werken en 's morgens kind naar de creche brengen en dan ook alle dingen die hier thuis nog liggen. Je kan dan idd een hulp in de huishouding nemen, maar dat heb ik er gewoon niet voor over. Ik heb er wel vrede mee. Maar ben het wel met je eens, dat het altijd de vrouw is, die of thuis blijft of partime gaat werken. Mijn broer en schoonzus hebben het altijd samen gedaan. 2 dagen mijn schoonzus thuis en mijn broer was 2 dagen thuis. Mijn ouders paste 1 dag in de week op. Ging prima. Maar nu hebben ze de derde erbij en mijn schoonzus is gestopt met werken. Gewoon, omdat ze toch teveel van die eerte 2 heeft gemist. Waarschijnlijk krijgt je het oerinstinct er niet echt helemaal uit. Hoe geemancipeerd de vrouwen ook zijn.
Wannabe.. er zitten inderdaad twee kanten aan.. Lijkt me niet makkelijk voor je om tegen die ***vooroordelen aan te lopen.. Maar ja, als je thuis blijft is het niet goed en als je fulltime gaat werken ook niet.. Antwoord op je vraag; alhoewel ik lekker verdien, verdient mijn man twee keer zoveel. En ik denk dat ik liever thuis blijf dan hij.
Ik ben ook huisvrouw, toen ik zw was van m'n dochter is mijn contract niet verlengt, en moest daarna van het UWV werkbriefjes inleveren, maar wie neemt er een zwangere vrouw aan Dus heb niet verder gezocht, en ben nu 2jaar huisvrouw.... En nu komt de tweede, maar denk als de kids een beetje groter zijn dat ik weer werk ga zoeken voor 2 a 3 dagen jessica
Ik ben een soort van huisvrouw...ik studeer (lijkt afentoe meer op een dure hobby). Mijn man heeft een zeer goede baan, maar is wel heel veel in het buitenland daarvoor, ook weekenden. Een creche is bij ons dan ook nooit een mogelijkheid geweest. Voordat we besloten echt voor kinderen te gaan, hadden we dit al geconstateerd. Vandaar dat we nu tijdens mijn studie voor de kiddies gaan. Zodra de kleine naar school gaat en naar de naschoolseopvang gaat, ga ik lekker aan het werk. En ik kan mezelf echt heel goed bezighouden hoor de hele dag, naast elke dag een paar uur studeren, vind ik het heerlijk om te tuinieren, schilderen, etc. En ik doe zo nu en dan vrijwilligerswerk ernaast, maar dat heb ik nu eventjes opzij gezet.
Om op je vraag terug te komen waarom het altijd de vrouw is die minder gaat werken: ik ga na mijn verlof van 40 naar 32 uur. Mijn vriend werkt tot oktober ruim 38 uur en gaat dan naar 24. Helaas kon dat niet eerder. Wij kiezen dus tegen de stroom in. Ik vind mijn werk erg belangrijk, helemaal thuiszitten is aan mij niet besteed. Mn vriend zorgt graag voor zn kind. Bovendien moet ik zorgen voor het gros van het inkomen dus andersom is ook niet echt handig. Het zal best wel eens schipperen zijn. En 4 dagen per week mn dochter weinig zien zal ik niet altijd leuk vinden. Maar minder werken, ik moet er niet aan denken!
Om op je vraag terug te komen waarom het altijd de vrouw is die minder gaat werken: ik ga na mijn verlof van 40 naar 32 uur. Mijn vriend werkt tot oktober ruim 38 uur en gaat dan naar 24. Helaas kon dat niet eerder. Wij kiezen dus tegen de stroom in. Ik vind mijn werk erg belangrijk, helemaal thuiszitten is aan mij niet besteed. Mn vriend zorgt graag voor zn kind. Bovendien moet ik zorgen voor het gros van het inkomen dus andersom is ook niet echt handig. Het zal best wel eens schipperen zijn. En 4 dagen per week mn dochter weinig zien zal ik niet altijd leuk vinden. Maar minder werken, ik moet er niet aan denken!
Gelukkig maar, ik begrijp je reactie dan ook goed! Heel veel plezier met die kleine straks.. (allemaal trouwens)
heel simpel, mijn vriend heeft ten eerste een veel beter betaalde baan dan ik heb, en ten tweede compleet onregelmatige uren, hij doet veel klussen in buitenland, dus het is niet te plannen dat hij zoveel dagen per week thuis is, die klussen zijn namelijk niet aan bepaalde dagen gebonden, maar aan de tijd dat de beurzen open zijn (hij is standbouwer op beurzen). Als hij dus fulltime thuis zou gaan zitten en ik fulltime zou werken, nou daar kunnen we gewoon echt geen gezin van onderhouden! Ik heb wel een baan met regelmatige uren, ik kan dus wel zeggen, ik werk op maandag, donderdag en vrijdag. Dat is dus onze reden.
ik begrijp serieus niet hoe mensen dat betalen. als ik even reken dan betaal ik per maand aan hypotheek en levensverzekering 1200 euro krijg daar bij 300 terug. dus 900 euro alleen al hypotheek. Mijn man verdient vind ik echt niet slecht en ik ook niet. samen hebben we per maand iets van 3000 netto. Maarja dan heb je verzekeringen een auto, gas water licht, boodschappen, en straks een kind kost ook geld. Als ik stop met werken is dat tussen den 1000 - 1500 wat wegvalt. heb ik nou een extreem duur huis of een extreem laag inkomen?
Nee hoor Peetje, je hebt geen extreem duur huis of laag ikomen Ik ben dan thuis met m'n kinderen, maar moet daar ook veel voor opgeven. Denk dat niemand zal zeggn dat het makkelijk is. Wij zouden elk jaar op vakantie kunnen (vakantiegeld ) M'n man krijgt een inkomen van 1680 netto per 4 weken. We krijgen maar 20 euro goed van ziekenfonds. Maar ik krijg ook elke maand 230 euro van de belastingdienst (heffingskorting/kinderkorting ect) Wij hebben geen koop woning...wel een huurwoning. Onze vaste lasten zijn gemiddeld 1200 euro, en houden daar dan ongeveer 700 van over om van te leven. En dat gaat hier prima. Al is het kleding kopen hier een stuk minder geworden. Voornamelijk voor mezelf. En me kinderen lopen wat langer in hun "oude (maar niet versleten) kleding. Sommige mensen kunnen elke week wel niewe kleding kopen. Wij doen dat zo af en toe is en wanneer er kinderbijslag is. En mijn kinderen zien er altijd keurig uit! Ik koop mooi kleding voor de kids bij zeeman terwijl sommige het kopen bij c&a, of duurdere winkels zoals villa happ. Voorbeeld: een setje kleding bij c&a kost 29,95 Ik koop een vreselijk leuk truitje met een rokje of broek voor samen 10,00. Ik schaam me er absoluut niet voor. Kelsey zit ook op zwemles. En na haar zwemles mag ze van mij ergens anders op. We gaan regelamtig dagjes uit. Zoals sprookjes wonderland, hokus spokus, zwembaden enz... En natuurlijk ook de pretparken niet te vergeten. Alleen doen we die dingen allemaal minder ruim dan een ander. Maar we zijn hier allemaal erg gelukkig. Auto voor de deur en GEEN schulden. Nou wat wil je nog meer dan Dit is eigenlijk een beetje ons financieel leventje in een notendop hihi
Beide Nee, geintje. Hier zouden we ook echt heel moeilijk van 1 inkomen rond kunnen komen. En dan betaal ik in verhouding voor mijn hypotheek nog heel weinig omdat ik tegen personeelscondities kan lenen.
Je hoort mij niet zeggen dat we supermakkelijk rondkomen van 1 salaris, maar het is te doen Ja, een paar keer per jaar op vakantie en iedere week kleren kopen, en dure merkdingen zijn hier niet aan de orde maar iedereen is gelukkig en dat vind ik wel het belangrijkste!
wij kunnen het ook niet behappen hoor als ik zou stoppen met werken, ik maak me ook weleens druk dat al die lasten zo ontzettend veel zijn per maand, en dan ga ik zoeken, kan het niet minder, en dan ga ik kijken waar ik dingen op kan zeggen ofzoiets, maar dan nog gaat het maar om kleine dingetjes als 25 euro per maand minder aan bijv. telefoon kosten. Dus bij mij net zo'n situ als bij jou
misschien zijn wij idd teveel gewend. onze vaste lasten komen wel op meer dan 1 salaris denk ik. maar wij kunnen nu ook sparen en dat kunnen andere mensen misschien niet zo veel. wij zijn geen mensen die dure kleren ofzo kopen, maar we hebben veel kosten gemaakt aan het huis dit jar. nieuwe schutting, tuin vernieuwd, nieuwe keuken, nieuwe vloer etc
En ik blijf het bijzonder vinden dat al die mannen hier meer verdienen dan vrouwen ... Want vrouwen zijn gemiddeld net zo goed opgeleid in Nederland. Ik voel me vaak juist wel verwant met de 100% huisvrouwen. Zij moeten ongeveer tegen evenveel vooroordelen opboksen als de FT werkende vrouw. Toch ging wat Sanny zei wel even in het verkeerde keelgat. Waarom je kinderen neemt als je ze toch niet ziet....schreef je. Waarom heeft jou man kinderen als hij ze toch niet ziet ( hij werkt toch fulltime ?) jouw man zou dan toch net zo fout zijn als ik volgens jou ben? Ik snap die redenatie echt niet. Waarom ik wel fout ben en hij niet. Dat doet me echt verdriet. - houd jou man niet van zijn kinderen? - zorgt hij niet voor ze? Ik neem aan van wel. Waarom ik dan niet...? Ik werk hard voor m'n gezin, zorg voor het inkomen. Daarnaast ben ik geregeld thuis, 9 van de 10 avonden met eten. Zeker 1 middag per week als mijn dochter uit school komt, dat is meer dan veel vaders kunnen zeggen. En toch moet ik me verdedigen en die mannen nooit. 1,5 baan per gezin is in NL geaccepteerd. Alles wat daarvan afwijkt lijkt wel onacceptabel te zijn.
Spijker op zijn kop wannebe Zo zie ik het dus ook. Straks als ik afgestudeerd ben ga ik werken. En wie er dan thuis blijft maakt niks uit, vader of moederof anders geregeld. En idd wat wannebe zegt, een man, die nu fulltime werkt ziet zijn kinderen net zo weinig als dat een vrouw fulltime zou werken. En waarom zou een papa dan voor kinderen kiezen?
Ik zie dat je ook in Hoorn woont. Vergeet de Speelhoorn niet... 16 euro voor een gezinskaart voor het hele jaar, en ze kunnen zich er helemaal sufspelen. Wij wonen er zowat met het mooie weer
@wannebe vindt zeker dat een vader er ook voor zijn kinderen moet zijn en als de vrouw fulltime werkt en de man niet is dat ook prima. Mijn vriend is hoog opgeleid(ik niet) en heeft een zeer goede baan en daarom kan ik thuis blijven. Hij werkt fulltime(zelfs ietsje meer dan fulltime) maar begint sochtends vroeg(hij begint om 6 uur ipv 9 uur) zodat hij wat eerder thuis is en hij is elke vrijdagmiddag vrij. En doordat hij gemiddeld per week iets meer werkt dan moet, kan hij makkelijk eerder naar huis of een middag vrij nemen. Als allebei de ouders fulltime werken denk ik idd wel waarom begin je aan kinderen als je ze toch niet ziet. Of de man of de vrouw dan meer thuis is, dat maakt me helemaal niks uit. Meestal is het idd zo dat wie meer verdient blijft werken en in sommige gevallen verdient de vrouw meer dan de man en blijft de man thuis. Dat is prima. Bosi333 schreef Als ik fulltime zou werken zou ik mijn kinderen minder zien dan mijn vriend door hoe hij het met zijn werktijden heeft geregeld. En als ik zou werken zit je toch vast aan de 9 tot 5 tijd en dan ben je nog niet thuis.