Huisvrouw?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ramona82, 12 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Jaaahaaa de speelhoorn :D...naast het zwembad....wat een heerlijke speeltuin.
    Al kom ik er nu bijna niet :(
    Tja, damiën wil er ook rondrennen maar kan hem nog niet zijn gang laten gaan.
    En kan ook niet de hele tijd achter 'm aanrennen aangezien ik Jayden ook heb.
    Damiën blijft bijvoorbeeld niet braaf bij de zandbak of treintje...neeeeee...meneer wil naar de schommels en naar de (sindskort bij gekomen) grote glijbaan.
    En ohwee als ik dat niet toelaat.
    Dan gaat hij op de grond liggen gillen.
    Pffff...nee zou er op dit moment niet tot rust kunnen komen haha
    Hmmm beetje off-topic he.....sorry hihi :D;)

2. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    en toch vind ik dat jejezelf tegenspreekt.

Jouw man mag wel fulltime werken want die kan zijn eigen tijd indelen.
    Heel veel Fulltime banen van hoger opgeleiden zijn flexibel. Daar hoef je geen man voor te zijn.

Ik kan heel erg mijn eigen tijd indelen, ben vaak in de middag al thuis als mijn dochter thuis komt. En mijn vriend , die wat minder werkt dan ik is in iedergeval altijd in de ochtend thuis als ze naar school gaat.

Zometeen als de baby er is gaat hij idd nog wat minder werken, die luxe hebben we nu. Die had ik 10 jaar geleden in mijn eentje niet.

Maar met 2 flexibele fulltime banen( in mijn geval meer dan fulltime) zie je je kind genoeg hoor.
    natuurlijk : als mijn dochter naar bed is, werk ik nog een uurtje door, dus er is minder vrije tijd.

En nu zit ik thuis te werken op de ene laptop en mijn dochter zit gezellig naast me ( aan hetzelfde bureau) aan haar werkstuk te werken op een andere laptop.

3. Sanny

Sanny Niet meer actief

Zoals ik al eerder zei is t mij om t even of de man of de vrouw meer thuis is dan een ander. Als je beide fulltime werkt en je kind is 5 dagen per week op de creche, ja dan vraag ik me zeker af waarom iemand aan kinderen begint. T topic ging om huisvrouwen niet om huismannen ;), maar als jouw man wel meer thuis is, is dat ook prima.
    Vindt dat als een kind 2 of 3 dagen per week naar de creche gaat wel kunnen, maar ikzelf zou ik daar nooit voor kiezen. Maar dat is iets persoonlijks.

4. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Je hebt helemaal gelijk San.
    Ik wilde hier niet op reageren maar vooruit doe het dan toch.
    Ik ben zelf huismoeder en heb altijd een goede baan gehad die ik voor de zorg van mijn kinderen heb opgezegd.
    Ik wil niet dat mijn kinderen de leidsters van de creche o.d meer zien dan mij. En daarbij vind ikhet niet meer dan mijn plicht er altijd voor mijn kinderen te zijn.
    Zijn ze tieners dan is het een ander verhaal maar dan nog zou ik niet fulltime gaan werken.
    Dat ik huisvrouw ben wil niet zeggen dat ik niets te doen heb want dat heb ik genoeg met 4 kinderen en straks met 5.
    Menig moeder kijkt met bewondering naar mij hoe ik het allemaal doe .
    Ieder vult zijn of haar leven in maar ik vind en dat is mijn persoonlijke mening dat als beide ouders fulltime werken en de kinderen hele dagen op de opvang zitten dat het voor het kind niet prettig is .
    Een kind heeft de warmte en de liefde nodig van de ouders.
    Dat ik huisvrouw ben maakt mij niet tot een simpel individu die te dom is om uit de ogen te kijken. Want hoe je het nou went of keert een huisvrouw is een hard werkende vrouw.

jet

5. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    ik ben zelf redelijk opgeleid een HBO en zou als ik FT zou werken meer verdienen dan mijn man. (hij is MBO opgeleid maar heeft een goede functie)

ik werk in het onderwijs en ben dus vaak op aangename tijden thuis, met veel vakanties. Ik denk dus niet dat mijn kind veel te kort komt. anders zouden kinderen een luxe artikel worden, alleen mensen die op 1 salaris kunnen leven zouden dan kinderen kunnen hebben. En ik zie het zelf ook zo, het is ook in het belang van alle Nederlanders dat ik blijf werken. hoe zou het met de economie gaan als er alleen maar mannen werkten. straks werk ik nog maar 3 dagen per week maar toch, blijven werken vind ik ook belangrijk. Mjn kind heeft er straks een gelukkige moeder door. en het gaat om kwaliteit niet om kwantiteit. (sorry typ er vaak langs op de laptop)

6. Jaycey

Jaycey Bekend lid

24 jun 2006
    778
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben moeder en werk ook fulltime. In het begin noodgedwongen, had 2 redenen. Nu ben ik zwanger van de 2e.

In de tussentijd is mijn functie veranderd en blijft veranderen. Ook heb ik de mogelijkheid gekregen om vanuit mijn werk te gaan studeren aan de universiteit.

Mijn partner werkt ook fulltime. Na de geboorte van de 2e willen we beiden ouderschapsverlof opnemen. Ieder één dag minder gaan werken. Ook ik verdien meer dan mijn partner, dus het is niet logisch dat ik nog minder ga werken.

Ik zou doodongelukkig worden als ik minder dan 3 dagen zou werken. En dat zou ook effect hebben op mijn kinderen.

Jet 75 zegt: Ieder vult zijn of haar leven in maar ik vind en dat is mijn persoonlijke mening dat als beide ouders fulltime werken en de kinderen hele dagen op de opvang zitten dat het voor het kind niet prettig is .
    Een kind heeft de warmte en de liefde nodig van de ouders.

Wie bepaalt of het voor een kind niet prettig is op het KDV? Mijn kind heeft het daar altijd ontzettend naar zijn zin gehad. En hij heeft daar veel van geleerd, dingen die hij niet zou leren als hij fulltime bij mij thuis zou zijn. En nu op de BSO vindt hij het ook geweldig.

Als mijn kind daar niet gelukkig zou zijn geweest, dan verandert dat natuurlijk de zaak, dan moet je gaan zoeken naar een andere oplossing, maar gelukkig vond onze zoon het harstikke leuk. Ik heb ook erg goede ervaringen met dat KDV en de volgende gaat daar ook naar toe.

En warmte en liefde krijgt mijn zoon genoeg. Zodra ik thuis ben, is hij altijd bij mij. Alleen krijgt hij ook warmte van andere mensen.

En iemand zei dat ze zich altijd moest verdedigen omdat ze fulltime huisvrouw/thuisblijfmoeder is. Wat denk je van de vrouwen die fulltime werken? Ik moet me ook altijd verdedigen. Maar feit is dat het bij ons goed werkt zo, en mocht daar verandering in komen, dan is het nog tijd genoeg om daar op te reageren.

Nou, het is een heel verhaal geworden. Ik vind dat iedereen gewoon zelf moet weten hoe hij/zij zijn/haar leven indeelt. En de vraag waarom iemand aan kinderen begint, die kan alleen jijzelf beantwoorden. Ik denk dat een kind beter af is bij ouders die fulltime werken maar daarnaast veel met het kind optrekken en er voor het kind is, dan een kind dat (geestelijk/lichamelijk) mishandelt wordt en ouders heeft die fulltime thuis zitten.

Groetjes, Jaycey

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Interessante discussies. Het is wel typisch Nederlands, het ideaalbeeld van samen anderhalve baan. Kijk je even naar het zuiden dan werken ouders vaak beide fulltime. En zijn de Franse kinderen zoveel ongelukkiger? En naar het noorden heb je juist weer tot een jaar fulltime verlof. En ook de Zweedse kinderen zijn volgens mij niet echt ongelukkig.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je zelf goed in je vel zit. Dan kan je je kinderen het meest bieden. In ons geval is dat ook het standaardbeeld van samen anderhalve baan. Maar als een ander het anders regelt, prima toch?

8. Sanny

Sanny Niet meer actief

Jaycey schreef
    Deze vergelijking vindt ik echt nergens op slaan. Zo lijkt t net of alle ouders die fulltime thuis zitten hun kinderen mishandelen.
    Ja als de kinderen mishandelt worden, zijn ouders die beide fulltime werken zeker beter, maar als kinderen mishandelt worden is alles beter. Sorry hoor, die vergelijking slaat echt helemaal nergens op :(

9. Niet meer actief

Vind het ook een erg vage vergelijking...en gelukkig vinden er dat meerdere mensen
    Verder vind ik ook dat als je beide fulltime werkt eht toch ten koste gaat van het kind, niet dat kind er slecht aan toe is maar denk toch dat het de warmte mist van het gezin.
    Zelf zou ik (mocht manlief een goede baan hebben) tijdelijk part-time werken en later als kind misschien jaar of 10 is ervoor kiezen full time te gaan werken.
    En waarom fulltime werken als je dan 5 dagen KDV moet betalen terwijl je misschien met part time net zoveel geld kan overhouden omdat je dan niet 5 dagen KDV moet betalen.
    Maar we hebben natuurlijk ook nog groep mensen die beide fulltime werken en kind dan maar door familie word opgevoed, dat vind ik ook niet echt kunnen, voelt oma dalijk meer als moeder dan het kind zijn/haar eigen moeder

Dit is overigens mijn mening en wat een ander vind moet diegene weten, ga niemand veroordelen op zijn eigen mening

10. Jaycey

Jaycey Bekend lid

24 jun 2006
    778
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je erbij komt dat ik zeg dat ouders die fulltime thuis zitten hun kinderen mishandelen...... Dat beweer ik namelijk absoluut niet. Het enige wat ik daarmee wilde zeggen is, dat aan ouders die hun kinderen mishandelen ook niet de vraag wordt gesteld waarom ze aan kinderen zijn begonnen. Ik vind het jammer als je mijn woorden zo uit de context haalt.

Verder zal ik er maar niks meer over zeggen want het lijkt erop dat het anders een welles/nietes spelletje gaat worden tussen werkende moeders en thuisblijfmoeders, terwijl dat toch zeker niet mijn bedoeling was. Ik probeer iedereen in hun waarde te laten door niet te veroordelen of iemand de hele dag thuis is of aan het werk is.

11. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    vijf dagen KDV is een euro of 600 (kosten- zorgtoeslag).
    Met mijn inkomen van 2700 netto + auto is dat niet echt te vergelijken.

Nee ons kindje gaat straks eerst 2 dagen en daarna 3 dagen naar KDV, niet fulltime, mijn vriend gaat minder werken.
    Maar ik heb 8 jaar alleen gewoond met mijn dochter, en die ging wel 5 dagen naar de BSO/ gastouderopvang.

Ze is verre van zielig.
    Dat haar ouders gingen scheiden toen ze 2 was, daar heeft ze toen wel een iets van meegekregen, dat was en is zielig ,hoe goed we ook met elkaar omgaan.

50% van de mensen gaat scheiden, daar wordt weinig over gediscussieerd, en dat is zo veel veel slechter dan een kind dat in alle liefde en zorg opgroeit , maar overdag ook wel eens door anderen verzorgdt wordt ipv haar ouders.

Het is al vaak aangetoond dat kinderen waarvan de vader meer thuis is, die door beide ouders opgevoed worden meer zelfvertrouwen hebben dan kinderen die alleen door hun moeder opgevoed worden.

Als je het echt perfect wil doen, ga dan allebei 3 dagen werken.

Commentaar hebben op vrouwen die ft werken terwijl je zelf een man hebt die dat doet... vind ik nog steeds vreemd.

toen ik nog studeerde , ben ik 1,5 jaar huisvrouw geweest. Mijn man werkte en ik zorgde ( en studeerde).
    Met één kind is dat een super makkelijk baantje, weet ik me nog te herinneren. Studie ging er makkelijk nog bij. En dan nog tijd genoeg over voor leuke dingen.

Dat je met vier kids je te pletter werkt ... uiteraard dat is een echte fulltime job....
    Maar met eentje, dat is best een luxe leventje met een man die zich te pletter werkt om voor het inkomen te zorgen.
    Dat doe ik mijn vriend niet aan. Wij delen zorg en werk straks.
    Beide genieten, wel zo eerlijk.

Ik heb deze discussie zo graag zuiver willen houden.
    Ik heb aangegeven dat ik me zelfs verwant voel met de 100% huisvrouwen omdat we ons allebei moeten verdedigen tegen de buitenwereld.
    Maar betreffende dames blijven maar volhouden dat ze niet snappen waarom ik kinderen wil als ik toch ft werk, en insinueren dat het zielig is.

dan voel ik me telerugesteld, blijkbaar hebben we minder overeenkomsten dan ik dacht ( namelijk een andere keuze maken dan de meerderheid, en je eigen weg gaan)

12. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik vind het echt niet fair hoe er gedacht wordt over full time werkende ouders. Al die kinderen in die landen waar de ouders ook full time werken zijn toch niet zielig? Zijn alleen Nederlandse kinderen gelukkig?!?! Doe normaal, zeg. Denk niet zo bekrompen. Het gaat erom hoe je je vrije tijd besteedt met je kinderen. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit.

13. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Ik las vorig jaar een krantenartikel over fulltime/parttime werken in nederland en de ons omringende landen. Feit is dat in de meeste europese landen het normaal is als de vrouw fulltime blijft werken, nederland is de vreemde eend in de bijt. Dit schijnt te komen (volgens het artikel) doordat nederland in WWO I neutraal was, in andere landen gingen de jonge mannen naar het front en namen veel vrouwen de zaken over. Vanaf dat moment is het fulltime werken voor vrouwen eerder ontwikkeld en wordt dat als normaal gezien. Vond het wel een interessant artikel, ik ging er wel over nadenken.

Wannabe zei: Commentaar hebben op vrouwen die ft werken terwijl je zelf een man hebt die dat doet... vind ik nog steeds vreemd.

Sterke opmerking, is inderdaad vreemd. We meten toch nog steeds met 2 maten: 1 voor mannen en 1 voor vrouwen. Een vrouw wordt gevraagd of ze stopt met werken na de bevalling en er wordt vanuit gegaan dat de man fulltime blijft werkt. Bovendien hoeven zij zich niet te verantwoorden en voelen wij vrouwen die neiging wel heel erg. En dat juist vaak tegenover andere vrouwen! Dan denk ik wel eens dat de emancipatie soms ver te zoeken is....

14. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    dat vrouwen thuisblijven en niet mannen is al zo lang als we kennen zo. dat heeft gewoon te maken met het feit dat de moeder de borstvoeding geeft. Dus dat vind ik op zich niet vreemd, dat zal nooit veranderen. Ik ben absoluut geen anti - feminist maar je kunt niet ontkennen dat er gewoon verschillen zijn.

Ik verdien meer dan de kinderopvang kost en ga dus niet stoppen met werken. Ik vind het wel jammer dat veel mensen om je heen doen alsof je een kind neemt en vervolgens maar bij jan en alleman dumpt er geen tijd of niets voor over hebt. Alsof je naar je werk gaat en vergeet dat je een kind hebt. zo zie ik dat dus niet. als je werkt hoef je geen slechte moeder te zijn. Bovendien als je kind naar school gaat zit je maar alleen thuis.

ik vind het fijn voor vrouwen die wel kunnen stoppen met werken, het is in zekere zin een luxe dat je kunt stoppen en al je tijd aan een kindje kunt geven.. ik kan dat helaas niet.

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik werk 24 uur per week en hoop dat te kunnen blijven doen zodra de kleine er is. mijn man werkt over het algemeen fulltime (detachering met garantie van 24 uur) en studeert daarnaast. ik ben zelf tijdelijk gestopt met mijn hbo opleiding.

ik kan heel eerlijk zeggen dat ik geen werkpaardje ben, fulltime is niet mijn ding. mijn man is dat juist wel. de verdeling was dus snel gemaakt ;)

zodra mijn man afgestudeerd is kan hij naar alle waarschijnlijkheid een zeer goede baan krijgen en dan stop ik met werken om verder te kunnen studeren, puur voor mijn lol, niet omdat ik persé een zwaar betaalde baan moeten hebben. nu komen we al hartstikke mooi rond.

ik vind het heerlijk om vrije tijd om handen te hebben, ben altijd druk! zie veel familie en vrienden, sport graag, wandel veel met de hond, klus veel in huis, doe een thuis studie, heb 7 katten en veel knagers en ga zo maar door, ik vermaak me wel ;)

ik denk dat ons kindje het straks prima gaat krijgen. ik werk sowieso altijd een volle dag op zaterdag en dan is mijn man thuis, dus zijn er nog 16 uur op te vangen in de rest van de week en mijn moeder staat al te trappelen, alhoewel we ook overwegen om de kleine 1 dag in de week naar een kdv te doen. daar zien ze andere kindjes en mensen en dat vind ik ook heel prettig in de ontwikkeling, dat ze niet zo eenkennig worden. tevens wil ik niet teveel druk om mijn moeder leggen, alhoewel zij er bijna om smeekt haha.

hier zijn we gewoon happy met hoe het gaat en ik denk dat iedereen vooral moet doen waar hij/zij gelukkig van wordt, alhoewel het niet mijn persoonlijke voorkeur is dat ouders fulltime werken en een kind fulltime op een kdv zit. maar dat is echt míjn mening. ik veroordeel hier niemand mee, en zit niet vastgeroest in oude ideeen. ik vind het net zo normaal dat er huisvaders zijn.

kennen jullie dat trouwens? ik werkte een tijdje in meppel en daar had ik een collega die altijd zij: ria (zijn vrouw) is de hele week bij de kinderen, behalve op woensdag, dan werkt zij en pas ik op de kinderen....

:confused: pas ik op de kinderen? krijg je er ook voor betaald?

16. Diana85

Diana85 Lid

13 feb 2007
    43
    0
    0
    Hoensbroek
    hallo!

interresante discussie hier! hier mijn bijdrage...

Ik ben student, bezig met propedeuse. Als het kindje geboren is blijf ik thuis, heel bewust.
    Daar zijn een paar redenen voor:

Als ik fulltime zou gaan werken, zou ik het kind niet naar opvang brengen, want dat kost zoveel geld, dat we dan niet veel extra zouden hebben. optie twee is dan ouders...maar daar heb ik het te vaak mee mis zien gaan. Kind van mijn nichtje heeft het alleen maar over oma hier en oma daar, wat dan voor oma en mama niet echt geweldig leuk is.

Veel mensen zeggen tegen ons: jij lekker thuis en je vriend maar werken!maar hij gaat echt niet minder werken omdat ik ga werken. Hij wordt gek thuis.

Mijn vriend werkt ook koopavonden, dan is hij die ochtend thuis. Die tijd neem ik dan om te werken. Dat zijn drie ochtenden in de week dus dat is toch een leuke extra cent.

Verder moet ik wel zeggen: we huren een huis hier voor schandalig weinig geld (hoera voor Limburg!) en zijn gewend om leuk te leven met betrekkelijk weinig geld. We zijn liever fijn samen zonder geld, als veel geld op de rekeing zonder tijd om er echt van te genieten.

En tot slot: Echt petje af voor diegenen die wel fulltime werken en het hele huishouden/opvoeden gedoe erbij kunnen doen. Ik ben echt niet tegen werken met kinderen. Ik kan alleen maar jaloers zijn op vrouwen met zulke ambities. Ik ben altijd zo'n huisje, boompje beestje vrouwtje geweest en heb dat helemaal niet in me, laat mij maar lekker sokjes stoppen bij de kachel.. ;)

Misschien moeten we niet zo discusieren over wat en wie beter is en gewoon een beetje lief voor elkaar zijn, ieder zn ding toch?

Wat je ook kiest: iedereen hier wilt het beste voor haarzelf en haar kind hier, dus wat je ook besluit : Good 4 u!

xx Diana

17. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ik werk nu fulltime en mijn vriend ook.
    Ik ga na mijn verlof 3 dagen werken en 2 dagen thuis. Mijn vriend blijft ook fulltime werken.

Ik zou het wel anders willen maar wij kunnen dat finacieel niet veroorloven helaas.

18. Lynneke

Lynneke Actief lid

29 mrt 2007
    122
    0
    16
    Ik heb niet alles bijgelezen, maar ik ben zelf ook huisvrouw of thuisblijfmoeder. Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn 1e gewerkt en ben daarna gestopt om mijn studie af te maken. Uiteindelijk trok ik het niet om mijn studie af te maken en ben ik thuisgebleven bij mijn dochter.
    Nu is de tweede op komst en het thuis blijven bevalt me nu nog prima.
    Ik zou wel graag weer een studie willen oppakken en dan eventueel 2 daagjes gaan werken.

mensen vragen ook vaak: wat doe je de hele dag? Soms krijg ik flauwere opmerkingen zoals:
    - ja, jij hebt toch alle tijd van de wereld.
    - of dat ik alleen maar mijn man's geld uitgeef.
    Ik vind dat niet terecht. Ik voed mijn kind op, hou het huis op orde en daarmee verdien ik mijn geld, ook al krijg ik dat niet van mijn baas op een rekening gestort.
    Daarbij vind ik dat het ieders keuze is.
    Een kind kan het heel leuk hebben op een creche en een creche kan tot bepaalde hoogte ook zeker een meerwaarde hebben voor je kind.
    Dus ieder zijn keus, en daar heb ik respect voor!

19. linny0903

linny0903 Actief lid

11 apr 2007
    439
    0
    0
    hier nog een "huismama"
    vind het heerlijk om mijn dochter van 5 volledige aandacht te kunnen geven..moet wel zeggen dat sinds ik nu zwanger ben me een beetje verveel..zit erg tegen die "9maanden"op te hikken..mis nu wel de afleiding..maar ja ik dood ook veel tijd hier op het forum hahahah :p

20. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0

Deel Deze Pagina