Huisvrouw

Discussie in 'De lounge' gestart door terisia, 20 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diana26

diana26 Fanatiek lid

6 nov 2007
    1.149
    0
    0
    gelderland
    ja ik voel me ook gezegend dat ik thuis mag blijven.
    Alleen ik wou nog 1 ding erover zeggen...ik lees en hoor vaak, dat thuismoeder zijn een fulltimebaan is:ja, misschien wel,maar wel een erg leuke dan.En als mensen zeggen wat knap, fulltime mama en dan ook nog je huishouden doen, dan denk ik....ik heb bewondering juist voor diegene, die EN veel werken EN dan ook nog eens thuis het huishouden moeten doen.Dat vind ik veel knapper.

2. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Dat vind ik dus ook Diana.
    Ik ben ook thuisblijfmama, maar dat komt doordat ik iedere keer in huilen uitbarstte als ik eraan dacht dat ik weer moest werken en niet 24/7 bij Lars kon zijn :)
    Maar ik denk niet dat kindjes die een dagje of paar daagjes naar de creche of oppas gaan dingen te kort komen. Dat heeft namelijk ook zo zn voordelen!
    Maarja, omdat ik een watje ben, ben ik dus thuisblijfmama totdat Lars naar school gaat :)
    Maar niks mis met de moeders die erbij werken hoor! :thumup: respect!

3. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het dus niet zou kunnen. Een kind, huishouden en dan nog werken. Ik heb dus ook het geluk, dat wij alles van 1 salaris kunnen doen. Ik vind het ook leuk om gewoon lekker thuis te zijn en vermaak me best.

4. missyb

missyb Niet meer actief

nou als je bijv. een huilbaby hebt en ook een huishouding hebt vind ik het echt wel een fulltime job hoor..vind het ook erg knap dat ze dat kunnen met een baby het huis doen..want sommige baby's kunnen zich ook niet vermaken en moeten contstant aandacht hebben bijv. dus dan vind ik het echt wel een zware"job

Gelukkig is mijn dochter niet zo..maar je leest vaak genoeg anders.

5. linnepin

linnepin Fanatiek lid

25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Ik zou, als ik zou mogen kiezen, ook het liefste altijd bij m'n kinderen zijn. Maar helaas is dat niet haalbaar. Op dit moment lig ik in scheiding en zal ik het straks helemaal alleen moeten gaan doen financieel. Toch ga ik proberen om met het salaris van 24 uur per week werken rond te komen. Ik wil echt niet meer van die kleintjes missen.
    En als ik dan lees dat mensen beide fulltime blijven werken om luxe dingen te kunnen doen, moet ik eerlijk bekennen dat ik dat niet zo goed begrijp. Dan denk ik: Wat is er nou belangrijker? Je kinderen op zien groeien en er voor ze zijn of een flatscreen tv of een tweede auto, of 3 keer per jaar op vakantie, even als voorbeeld. Daar kan ik dan met m'n pet niet bij.
    Ik werk op een kinderdagverblijf en hier hebben wij een kindje (1,5 jaar) wat 4 dagen in de week bij ons zit van 7.30 uur tot 18.00 uur en in het weekend en in de vakanties bij opa en oma zit. Dit vind ik dus echt triest. Het kind is ook ontzettend ongelukkig. Is gewoon duidelijk aan het mannetje te zien. En dan denk ik inderdaad: Waarom kiezen zulke mensen voor kinderen. Dat snap ik dan niet. Volgende week (met Kerst dus) gaan dit jongetje en zijn zus de hele week naar opa en oma....Nou, dit vind ik gewoon zielig.....
    En iedereen moet het natuurlijk voor zich weten en iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen keuzes, maar soms begrijp ik die keuzes gewoon niet.
    Als je voor kinderen kiest, probeer er dan in ieder geval zo veel mogelijk voor ze te zijn. En voor de één is dat 24/7 en voor de ander minder. Dat ligt maar net aan hoe je het wilt.... Maar ik denk dat het in weinig gevallen echt noodzakelijk is om beide fulltime te werken....
    xxx Linda

6. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Ik zie hier een aantal vooroordelen voor mijn gevoel, bijvoorbeeld dat sommige mensen stellen dat je als huisvrouw alleen maar thuis zou zitten.
    Het feit dat ik thuis blijf voor mijn kleine betekend niet dat ik constant thuis ga zitten. Ik had een hele leuke baan als betaald muzikante en daar heb ik ook de nodige jaren studie voor gevolgd. Ik kan na mijn zwangerschap zo weer aan de slag als ik zou willen, maar kies er bewust voor om thuis te blijven, waardoor we tevens een grote inkomstenbron missen. Maaaaar dat betekend niet dat ik (incl. baby of zonder baby) maar thuis ga zitten. Ik ga volop leuke dingen doen :)

Zo las ik ook ergens een reactie die stelde dat als je thuis kon zitten je wel een man moet hebben die goed verdient. Dit is ook niet altijd zo.
    Mijn vriend verdient genoeg, maar niet zo veel dat we niet op het geld moeten letten ofzo.. Maar ik leef liever iets minder luxe als dat betekend dat ik voorlopig al mijn tijd vrij kan maken voor mijn kleine. Als ik weer ga werken heb ik ook zeer onregelmatige werktijden en zou vaak lange tijden van huis zijn. Hier pas ik voor met een babietje ;)
    Wél heb ik ook respect voor werkende moeders! Als mijn vriend iets minder zou verdienen dan zou ik er ook niet onderuit komen.
    Zolang er ook tijd gemaakt wordt voor de kinderen is dat prima , want inderdaad zie je ook wel eens kinderen die hun ouders duidelijk missen (zoals ikzelf sinds mijn 8ste).

7. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Wat ik nog bij mijn vorige post wilde bijvoegen: ik mis mijn werk ontzettend, ik ben vroegtijdig moeten stoppen ivm. mijn gezondheid nu. Ik mis het écht! En ik ga het ook nog behoorlijk missen, want het was voor mij mijn manier van leven. Dat geef ik allemaal op voor de kleine. Wél zal ik het niet kunnen laten om weer een klein beetje te beginnen zodra het weer gaat , maar wel op een heel laag pitje, dusdanig dat mijn kindje mee kan gaan met haar mama, of even bij opa & oma of peettante terecht kan .
    Wat ik wil duidelijk maken is dat dit een bewuste keuze is, ook al moeten we nu heel erg op de centen gaan letten.

8. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    Als iemand aan mij vraagt, wat ik doe, geef ik altijd als antwoord: Ik ben moeder!
    Ik krijg vaak het idee dat mensen denken dat dat geen beroep is. Dat snap ik niet. Alsof moeder zijn nog niet genoeg is! Wij hebben een eigen bedrijf, dus behalve moeder zijn ben ik ook een 'meewerkend partner' en 'officieel' sta ik dan ook zo te boek. Waarom is moeder zijn geen erkend beroep? Ik werk 24 uur per dag! Ik speel, ik was, ruim rommel op, maak eten klaar, ruim rommel op, stofzuig, ruim rommel op, dweil, strijk, speel fietstaxi 8 keer per dag minimaal en knuffel de kids en mijn man en mijn katten helemaal suf! En daarnaast werk ik (Tijdens schooltijden) ook nog mee in de zaak! En wat ik doe is geen beroep? Dar kan ik me nou kwaad over maken! Alleen omdat je je tijd zelf in kan delen, is het dus geen volledige baan? Je deelt je eigen tijd misschien in, maar elk minuutje van de dag wordt wel besteeds hoor!

Ik vind dat men op moet houden om het moederschap als 'minderwaardig' te beschouwen!

Moeders aller landen, wees trots! Als wij ooit in staking zouden gaan, ligt de hele wereldeconomie plat! :)

9. terisia

terisia Actief lid

21 aug 2007
    163
    0
    0
    ahhhhh meid....geweldig =D> :thumup: \:D/

10. terisia

terisia Actief lid

21 aug 2007
    163
    0
    0
    Je hebt helemaal gelijk meid! :thumup: =D>

11. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Zou supergraag een thuisblijfmama zijn, maar helaas laat de finaciele situatie dat niet toe. Hoef gelukkig maar twee dagen te werken, maar voelt als heeeeeel veel!

12. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik lees hier dat meiden respect hebben voor werkende mama's (daar ben ik er dadelijk ook weer één van als mijn verlof voorbij is), en dat terwijl ik juist heel veel respect heb voor mama's die niet werken en juist lkker 'thuis' blijven voor de kinderen (thuis tussen haakjes omdat je natuurlijk niet 24/7 thuis bent), ik ben er stiekem wel een beetje jaloers op lekker thuis bij je uk....

13. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Nee is idd veel makkelijker als je werkt. Dan breng je je kindje naar de creche en het huishouden doet zichzelf als er niemand is :p

En nee, ik vind niet dat thuisblijfmama's het makkelijker hebben maar ook niet moeilijker :D

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.203
    35.924
    113
    financieel moet het kunnen bij ons als ik stop met werken, maar geld voor vakanties enz wordt dan wel erg weinig, maar om eerlijk te zijn wil ik het niet. Ik heb er wel over nagedacht, maar vind het eigenlijk best lekker om weer aan het werk te zijn. Wel is 3 dagen mijn max.

15. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Ik werk zelf 16 uur per week en op die dagen gaat Nynke naar de creche. Het is voor ons financieel niet haalbaar om van één salaris rond te komen.
    Ik zie ook aan Nynke dat ze die twee daagjes helemaal geweldig vind op de creche, was dit niet het geval geweest dan had ik haar daar allang vanaf gehaald.
    Ik vind het heerlijk die 16 uurtjes per week, even helemaal ergens anders mee bezig zijn. En ik heb qua ontwikkeling van Nynke helemaal niks hoeven missen.

16. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Hier in België zijn de gemiddelde lonen (voor 'normale' jobs) gemiddeld 1250€. Als je een hypotheek hebt van gemiddeld 1000€/ maand, je bv. een auto moet afbetalen van gemiddeld 250€/maand, gas & electriciteit van ongeveer 100€/maand, boodschappen voor zo'n 500€/maand en nog andere onverwachte kosten, verzekeringen, enz.. dan vraag ik mij af hoe je het moet bolwerken met 1 loon. Huisvrouwen worden niet betaald volgens mij en kindergeld stelt ook niets voor.

Mag ik daarom geen kind op de wereld zetten?

17. Female

Female Niet meer actief

Hoi Virginie

Ik denk dat het grootste verschil ik dat de maandelijkse hypotheeklasten bizar hoog zijn.
    Het is dat wij in NL hypotheekrenteaftrek hebben, anders waren wij ook ruim 1000 euro p-mnd kwijt. Omdat je ook een stuk moet afbetalen. )En we hebben echt geen duur huis hoor ;)

Maarre... 500 euro per maand aan boodschappen :confused: Dat kan als het moet echt wel anders hoor. Wij kunnen met zn 3tjes voor max. 150 euro per maand boodschappen doen.

Verder kun je er hier met een kindje voor kiezen om thuis te blijven )zorgverlof'. Je krijgt dan 250 euro p-mnd tot de kleine 3 jaar is... Is toch weer mooi meegenomen ;)

Oh enne... kinderbijslag stelt hier wel degelijk iets voor, zeker vergeleken met wat de meiden in nl. ontvangen ;)
    Voor een eerste kindje 80euro p-mnd en voor ieder volgend kindje 143 euro per maand. )en dan heb ik het nog maar niet over de geboortepremies en kraamgeld....'
    dus ik besef me echt wel dat dat uber/luxe is!

18. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Hoeveel wordt er in NL gemiddeld aan hypotheek betaald? Ik heb vrienden, van mijn leeftijd dat onlangs een huis hebben betaald, een normaal huis met een piepkleine tuin en geen garage en zij betalen meer als 900€ per maand (en dit op 25 jaar zonder voorschot), wat moet dat dan zijn als je een iets groter huis wilt? :confused: Ik weet wat het is, want ik ben bankbediende :( .

150€? I wish, maar dat doen wij bijna op een week..

En wat is dat zorgverlof? Is dat in België?

Wat ik ook nog kwijt wou, als je kindje naar school gaat, wat maakt het uit als je fulltime werkt? Je kind is dan toch ook op school?

19. rahella

rahella Actief lid

19 nov 2007
    436
    0
    0
    Female :confused: wat eten jullie 3 personen voor 150euro/maand? ik zou het ook willen doen, echt waar.geef me wat tips, eten jullie wel gezond 3 mensen/150 euro maand? groenten en vlees en melk producten en granen en vruchten en alles? ja, als ik pasta of macaroni eet iedere dag+gehakt dan kan ik ook doen maar ik vind het niet genoeg.150 euro/maand 3 mensen is echt heel weinig. :rolleyes: .hoe doe je dat?
    wat eten jullie, of eten jullie ook op het werk en thuis aleen een beetje :rolleyes:

20. rahella

rahella Actief lid

19 nov 2007
    436
    0
    0
    of wilde jij schrijven(female) 150euro /week boodscappen doen.(dat is weer veel, kan minder inderdaad) :rolleyes: .
    als iemand bij zijn ouders eet dan kan, ja, maar anders is het echt...heel weinig... :confused:.ik zeg niet dat het niet kan vooral dat jij nog steeds zie ik borstvoeding geeft, maar ...ik leef maar 1 keer, ik wil ook vruchten eten, en verse groenten, en vis en rundvlees.
    ja, als ik aleen friet en pasta en gehakt en tomaatenpuree in blik eet dan kan ik ook , maar als jij meer wil eten dan is het toch moeilijk....en ik ben maar slank, 53 kg. :)
    hoe doe je dat? :D

Deel Deze Pagina