@Gonnie...maar vind je het nu dan niet overkomen dat jij vind dat als je wel werkt of studeert, je er niet bent voor je kind? Ik vind dat zo negatief. De werkende moeders hebben misschien geen respect voor (in dit geval) Caruli, maar andersom worden er steeds verwijten gemaakt dat de werkende moeders er niet zijn voor de kinderen, geen aandacht hebben, niet zelf voor de kinderen zorgen enz.
Nou zijn er ook wel situaties waarin de omstandigheden ook wel sterk naar een bepaalde keuze hebben gedwongen en mensen minder vrij een keuze (hebben) kunnen maken, maar ook dan kun je bij de pakken neerzitten, of denken: het had ook slechter gekund...
natuurlijk zorgen die ook voor hun kinderen maar toch niet zoals een volledige thuismama, niet die volle 100procent lijkt me. Maar ik kan me voorstellen dat je dat zelf niet zo voelt, zo is het ook niet bedoeld. Ik bedoel maar, als mijn dochter naar school gaat geef ik haar ook 'uit handen' maar dat is noodzakelijk, verder vind ik het gewoon niet nodig om te werken als het niet hoeft, (we kunnen ook wat zuiniger leven) of haar weg te brengen ergens heen als het niet noodzakelijk is. Wat een ander doet moet hij zelf weten, er zijn vast moeders die anders geen genoeg geld binnenkrijgen, maar om te gaan werken als het niet hoeft, misschien wil ik dat niet begrijpen nee tWas niet mn bedoeling iemand aan te vallen hoor, mijn mening.
moet trouwens zeggen dat ik de "onderwaardering" wel herken... even een leuk voorbeeldje: "tijdje geleden zat ik toevallig met een buurvrouw in het gemeentehuis voor nieuwe legitimatie"... ik had het erover dat de wachttijden bij onze gemeente altijd zo belachelijk lang zijn........ (soms echt uuuuren).... waarop zei antwoordde met: Ja, maar jij werkt niet..... ik kon even het verband niet leggen met het wachten bij de gemeente.... blijkbaar heb ik in haar ogen toch niets beters te doen...... ben ik toch liever die tijd gewoon thuis met mn kinderen hoor....
whaha, ja op de gekste momenten kunnen mensen dat naar voren brengen, alsof dat er iets mee te maken heeft.
@Gonnie...ik voel dat zeker niet zo. Ik denk namelijk dat ik net zo goed voor mijn zoontje zorg als andere moeders. Ik weet zeker dat thuisblijfmoeders niet per definitie betere moeders zijn. Daarnaast vind ik het persoonlijk niet gezond als een kind niet leert wennen aan andere personen dan mama. Mijn man is ook regelmatig lekker met mijn zoon weg, of ze zijn lekker bezig. Dat zou ik hem niet willen onthouden. Ik snap dat thuisblijfmoeders soms een baaldag hebben en de kinderen 'zat' zijn, maar zullen de kinderen dat ook niet af en toe hebben? Gewoon even een dagje niet mama...
nu voel ik mij totaal niet aangevallen, maar snap je dat deze tekst bij thuisblijfmama's dezelfde gevoelens kan oproepen als bij jou toen iemand zei dat je als werkende mama niet zelf voor je kindje zorgt???
Aan de ene kant wel een aan de andere kant niet. Er staat namelijk duidelijk bij dat ik dat vind, mijn mening dus. Als ik zie hoe erg Finn geniet van het KDV en hoeveel hij daar leert, dat zou ik hem niet willen ontnemen! Hij maakt daar zoveel ontwikkeling door. In voorgaande reacties stond dat werkende moeders er voor kiezen om niet zelf voor hun kind te zorgen. Dat is geen mening. Dat wordt gesteld als een feit. En dat is het dus niet. Ik zorg wel degelijk voor mijn kind. Alleen laat ik ook het KDV en mijn man daarin een rol spelen. En vooral mijn man en zoontje genieten daar enormn van!
Je komt echt verbitterd over inderdaad. Zo heeft alles zijn voor- en nadelen. Ik spreek nu even voor mezelf; ik denk dat een werkend moeder het zwaarder heeft. Als ik slecht heb geslapen/ziek ben, kan ik een dutje gaan doen als mijn zoontje dat ook doet. Het huishouden komt dan op een laag pitje en mijn man haalt dan eten van buiten. Ik hoef niet om 7.00 al in de tram/metro/trein te zitten, om pas weer in de avond thuis te komen. Ik kan het huishouden verdelen over de hele dag en niet om 18.00 vermoeid thuis komen (want ja; ook kantoorwerk is werk), en dan nog moeten koken, schoonmaken, etc. Als de kleine in bed ligt, ben ik 'vrij'. Ik kan met een bakje thee tv kijken en hoef dan niet te koken voor de volgende dag. Tja, daar staat tegenover dat ik maandelijks alleen 'aanrechtbelasting' ontvang en geen opvang heb om een keer écht vrij te zijn, maar dat weegt niet op tegen alle voordelen die ik heb.
Misschien had ik beter kunnen zeggen dat ik het zelf niet prettig zou vinden voor Finn dat hij niet zou wennen aan andere mensen behalve mama.
Alsof thuisblijfmoeder kuizenaars zijn Mijn moeder was ook thuisblijfmoeder en heb er echt niks ongezonds aan overgehouden
maar ik ken geen 1 kindje wat altijd bij de moeder thuis is. Alle moeders die ik ken die thuis zijn hebben hun kindjes op de psz zitten. En ook al is dat niet, waarom zou het ongezond zijn?? Met 4 jaar gaan ze toch ook naar school. Nu maakt het mij allemaal niet uit dat je dat vindt, maar zo'n opmerking komt voor die mama's net zo vervelend aan. Maar goed ik begrijp de opmerkingen van beide kanten niet, laat ieder lekker doen waar die zin in heeft!
Dat zeg ik toch ook niet. Maar hier zeggen de moeder dat zij 100% voor hun kindje zorgen. 100% betekent dat alleen de moeder zich met het kindje bezig houdt, en dat er dus helemaal niemand voor het kindje zorgt. Mijn moeder was ook thuisblijfmoeder toen wij jonger waren, haar heb ik nooit horen zeggen dat zij voor 100% de zorg droeg over ons. Daar hielp mijn vader ook gewoon bij. En wij gingen ook wel een lekker bij oma slapen. Heerlijk!
ik heb niet het hele topic gelezen, maarre ik vraag het me gewoon af....... wat nou bij een inwendige echo Lijkt me helemaal niets met mijn kind erbij Over het topic heb ik maar 1 ding te zeggen, ik onderwaardeer huisvrouwen niet. Alles heeft zijn voors en tegens.
Kijk, da's de positieve benadering idd Zo kan ik hier soms, als Thirza overduidelijk een baaldag heeft op een van mijn werkdagen, de deur achter me dicht trekken en denken: gastouder of papa redden zich er maar lekker mee... En ik zou me dan weer echt gaan vervelen, als ik niet zou werken, dus daar geniet ik weer erg van En ik geniet er ook van dat als ik ziek ben op opvang-dagen, ik die dag iid even een keer helemaal niets hoef dan Thirza wegbrengen. Daar ben ik me op dat soort dagen zeer van bewust en ook erg dankbaar voor!
Vanaf 2,5 jaar gaan kinderen naar een PSZ. Dus daar maken ze de ontwikkeling door. Verder heb je als thuisblijfmoeder natuurlijk van alles te doen op een dag...en de kinderen zien dus alles wat er in de gewone wereld plaats vindt. Dus als jij opgesloten op een KDV een ontwikkeling noemt kan ik daar nog wel eens van mening over verschillen. Ze leren daar heus wel wat maar over het algemeen leren ze daar tot 2,5 a 3 jaar niks meer. Thuis leren ze namelijk hetzelfde. Spelen met kinderen van vriendinnen, gaan naar een PSZ. Je voelt je nog al aangevallen de hele tijd en ik krijg de indruk dat je je schuldig voelt of zo. Je bent maar aan het benadrukken waarom het werken buitenshuis zo veel meer bijzonder is.
Ik vind thuis zijn ook echt heerlijk. Mij hoor je niet klagen Volgende week heeft de oudste vakantie nou heerlijk. Een week lang lekker iedere ochtend pyjama's aan bij het ontbijt en we staan op wanneer we willen. Geen verplichtingen. En toen ze niet op school zat, vond ik het ook heerlijk. Geen geren en gevlieg. Ging ze 3 ochtenden naar psz had ik alle aandacht voor de jongste. Ik geniet enorm van het thuis zijn en toen ik 2 dagen werkte vond ik het ook heerlijk maar nu heb ik nooit dat ik gehaast ben zeg maar. Straks als ze beide op school zitten dan ik ga ik wel 2 dagen werken. En ene dag is papa thuis en andere dag moeten ze wel naar bso maar zie ik niet als een issue eigenlijk. Gaan ze leuke dingen doen en zijn ze met vrienden wat kan een kind nog meer willen.
Wat een discussie weer. Ik vraag me af van wie je die waardering wilt Ts? Dat moet op de eerste plaats toch echt van je man komen denk ik. En vanuit je kids die blij zijn dat je er voor ze bent. Op het forum hier ga je dat bijna niet vinden. Behalve dan bij andere tbm's. Ik ben een moeder die naast het moederschap nog werkt voor een baas. Dat is zoals wij het hier thuis hebben afgesproken. Daar heeft verder niemand wat mee te maken. Ik vind dat ik het heel druk heb. Een baan naast het moederschap, het is best druk. Maar ik geniet van beiden! Het is mijn keuze!
@Tulip...ik snap wat je bedoelt. Zelf reageer ik zo, omdat het me steekt als iemand, indirect, zegt dat ik niet goed voor mijn kindje zou zorgen. En dat in een topic waarin wordt gesteld dat juist die moeders geen respect en waardering krijgen! Ik ga er van uit als iemand zegt dat ie 100% de zorg draagt voor zijn kindje, dat dat ook zo is. Zelf kan ik het me niet voorstellen dat een kindje nooit, ook maar voor 5 minuten, onder de hoede van een ander is. 100% is 100% toch?