Broekpoepen bij 6 jarige jongen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Finn, 6 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Finn

Finn Actief lid

10 jan 2009
    202
    0
    0
    gelderland
    Mijn zoontje was super vlot zindelijk.
    Helaas wel af en toe een druppel van afmeting een euro munt in ondergoed. Maar dat mocht de pret niet drukken.Nu ong ruim 12 weken terug begon de elende......
    Druppels kwamen geregeld voor, soms tussen de middag verschonen ivm geur. En vanaf een week of 8 hele kleine beetjes ontlasting. Waarbij we nu sinds een week of drie te maken hebben met gem 3 redelijk volle onderbroeken vol........
    We hebben van alles geprobeerd. En de meeste aanpak is verschonen zodra wij het ruiken en weer verder spelen.
    Het vervelende aan alles vind ik dat mijn zoon zich er totaal niet voor schaamt. Vriendjes die komen spelen vragen of ik de luier van de jongste kan verschonen, want t ruikt naar poep. Als hij naar wc is geweest trekt hij rustig zijn vieze ondergoed weer aan. Als je vraagt heb je een vieze onderbroek: Nee mama. Als je hem erop wijst dan doet hij net of hij je niet hoort. Zooooo frustrerend.
    Wat best opvallend is dat zijn gedrag ook veranderd is, erg opstandig en niets van je willen aannemen en naar je luisteren.
    Zijn inmiddels bij de poeppoli geweest, maar daar alleen nog maar tips gekregen. Oa op gezetten tijden naar wc , maar daar waren we ook al mee bezig. Helaas werkt onze zoon dan ook weer tegen. Wat voorop staat is dat het zeker geen obstipatie is. Want als hij naar wc gaat is het gewoon prima.
    Het beïnvloed erg ons gezinsleven. Gebruiken incontinentie materiaal om het ergste op te vangen. Want anders is het geen doen meer met uitspoelen en berg was die je ervan krijgt.

Wie herkent dit probleem en kan enige ervaring uitwisselen?
    We zitten aardig met onze handen in het haar.

2. adi

adi Niet meer actief

Hebben jullie met hem serieus hierover gepraat? Wat is zijn onderbouwing? Waarom gebeurt het en kan hij het ophouden of niet?

Ik zou een 6jarige echt niet verschonen. Als hij er zelf niks om geeft zou ik hem elke keer naar de badkamer sturen en zich laten uitkleden en douchen. Elke keer weer. En vervolgens zelf schone kleren pakken en meehelpen met opruimen van het ongelukje. Hij is immers geen baby, dreumes of een peuter meer.

3. Finn

Finn Actief lid

10 jan 2009
    202
    0
    0
    gelderland

Het is altijd lastig om een oorzaak en reden te zoeken. Hij hoest ook al 8 weken, dus kans is ook aanwezig dat de sluitspier niet voldoende meer werkt.
    Zelf zegt hij het niet te voelen. Maar de smoezen van er was geen wc papier, ik zat op de fiets, de plasketting hing er niet etc komen ook voorbij.
    Het is bij hem meer het niet gunnen om naar de wc te gaan qua tijd.
    Nog even dit afmaken of stel dat ik iets mis etc..

Zelf vind ik dat je een kind van net 6 jaar niet zijn eigen spullen hoeft schoon te maken. En het douche opzich zal al lastig zijn, aangezien hij ook moeite heeft met zijn eigen billen te poetsten

4. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Lastig probleem, maar ik zou er ook voor kiezen om hem zelf te laten opruimen. Als je aan hem zou merken dat hij het heel vervelend vind en er alles aan doet om het niet te laten gebeuren is het een ander verhaal maar zo te lezen is dat niet het geval.

Hier had dochter bij 4,5 ineens weer iedere keer natte broeken, eerst nog begripvol want het kan een keer gebeuren. Toen het steeds vaker gebeurde heb ik het haar ook zelf laten opruimen, daarna nooit meer gebeurd...

Hier was het probleem ook dat ze vooral geen zin had om naar de wc te gaan of net te laat was.

5. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Ik ben het wel met adi eens, werkt het niet kan je altijd weer verder kijken.
    En over het schoonmaken, zo dacht ik ook altijd over het bedplassen tot ik bij de jeugdarts kwam en die zei dat ze juist wel zelf hun bed af moesten halen, die had het onder andere over dat de hersens moesten leren seintjes af te geven of zo.
    Nou ja in ieder geval werkte het wel terwijl ze er echt niks aan konden doen.

6. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als de poep en plas poli jullie niet verder kan helpen dan is er blijkbaar fysiek niets aan de hand. Ik neem aan dat ze hem daar helemaal hebben doorgelicht. Is dit inderdaad het geval dan zul je het moeten zoeken in het psychische. Wellicht kan een kinderpsycholoog in dit geval uitkomst bieden.

7. adi

adi Niet meer actief

Op school (en hier in huis) mogen 4jarigen zichzelf uitkleden na een plas ongeluk en schone kleren zoeken. Waarom zou een 6 jarige dat niet kunnen?
    Ik zeg niet dat ie zijn poepbroek zelf moet uitspoelen of zo.

Maar uit je verhaal lijkt het alsof het toch makkelijk is voor hem. Hij laat het lopen en jullie lossen het op.
    Als ie zijn billen nog niet kan vegen, is het dan geen tijd om dat te leren??

8. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik was als kind een broekpoeper, bij mij speelde 2 dingen, ik was snel afgeleid, moest poepen of plassen en op weg naar de wc zag ik iets wat me afleidde waardoor ik te laat was.
    Zelfs als volwassene wil ik nog weleens te lang ophouden, nou gaat dat niet meer mis, maar het komt nog regelmatig voor dat ik maar 3 keer op een dag plas.
    Verder was het een stukje aandacht vragen, mijn ouders waren in die periode heel erg met zichzelf bezig en op deze manier kreeg ik een stukje (negatieve) aandacht.

Zelf laten omkleden lijkt me een goed begin, dan heeft het echt consequenties voor hem.

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou hem wel helpen, maar hem toch meer zelf laten doen.
    En als alles medisch uitgesloten is hem toch echt wel aansporen om naar 't toilet te gaan.

Bijvoorbeeld elke keer als je 't merkt hem de douche insturen, helemaal douchen, haren wassen, afdrogen, propere kleding aan, haren drogen ... dan merkt ie op de duur hopelijk wel hoeveel (speel)tijd hij daar elke keer weer mee kwijt is.
    Ik zeg niet dat hij telkens de hele riedel alleen moet doen, je mag hem uiteraard helpen. Maar dat hij wel beseft dat dat het gevolg is.

Uiteraard wel enkel als alles medische en eventueel ook psychisch uitgesloten is!

Misschien ook proberen met positief belonen? Elke dag dat hij proper blijft, mag hij een sticker (of een knikker of weet ik wat). Na 5 stickers krijgt hij iets "groter". Al is dat "groter" bijvoorbeeld met jou een gezelschapsspel doen. Maar dat er wel iets tegenover staat.

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Onze dochter had dit door medicatie, maar ze werd ook wel erg makkelijk hierin. Ze moest van ons altijd al zelf haar natte spullen in de was doen en droge aantrekken en dit dus ook met het poepen gaan doen. In de badkamer staat een emmer en daar gaat de onderbroek in en op de deur zit een spiegel en dan kan ze zelf controleren of ze haar billen goed schoon heeft gemaakt (daar gebruikt ze billendoekjes voor). In het begin controleerde ik of het echt schoon was. Nu is ze gelukkig van de medicatie af en gaat het poepen ook weer bijna normaal, maar we hanteren nog bij steeds dezelfde regels. Ook bij opa en oma.
    Ze heeft soms geen zin om te gaan, maar voor het poepen mag ze altijd een boek of haar ds mee naar de wc nemen en dan is het goed en gaat ze. We zijn heel streng tegen haar geweest, ze had gewoon even niks te willen als ze zelf niet ging. Het was een lange weg (doordat we bijna 2jr met medicijnen bezig zijn geweest waar dit een bijwerking van was) maar we zijn er bijna.
    Heel veel succes.

11. Finn

Finn Actief lid

10 jan 2009
    202
    0
    0
    gelderland
    Bedankt voor jullie tips en adviezen.
    Heb de osteopaat gebeld waar hij bij loopt. Deze heeft hem dag erna behandeld en ik denk mede hierdoor gaat het goed!!!! Inmiddels een week schoon.Dus geen poep onderbroeken meer.
    Helaas wel weer plas ongelukjes...... Dus daar maar weer mee aan de slag.

Deel Deze Pagina