Onze dochter (4) is tussen 5-6 uur wakker. Ze heeft een lampje die groen wordt om half 7, maar ze gaat altijd voor die tijd naar haar broer (7) en maakt/houdt hem wakker. Terwijl hij echt nog wel een tijdje door zou kunnen slapen. Tips hoe dit aan te pakken?
Wat mag ze doen wanneer ze wakker is? Die van ons hield zich nooit aan lampjes/ tijden etc. Wakker is wakker en daar konden we verder niks mee. Maar hij mocht wel spelen. Tot de duplo wel erg veel lawaai maakte en wij er wakker van werden Daarna veranderd in boekjes lezen. Inmiddels bijna 10 en leest hij nog steeds bijna elke ochtend ( weinig slaap nodig) Uitleggen dat het niet erg is als ze een keer eerder wakker is maar ze niet andere wakker mag maken. overleggen wat ga je dan doen ? Lezen, spelen met... Zal ze geen uren volhouden. Wanneer komt de volgende uit bed? Moet wel haalbaar voor haar zijn. ( Overigens was onze knul ook altijd zo vroeg wakker)
Anderhalf uur wachten is toch enorm lang voor een 4-jarige? Ik snap wel dat ze dan haar bed uitkomt. Toen mijn oudste zo jong was, zat één van ons om 5 uur beneden elke ochtend. Die hield zich niet aan de zonnetjes en lichtjes van de slaapwekker. Nu leest hij Donald Ducks en ze mogen om 6 uur de tablet halen. Wij kunnen daarmee tot 7 uur blijven liggen maar het was jarenlang afzien!
Hier ook een vroege vogel. 1,5 uur wachten is voor een 4 jarige echt te lang. hier is een half uur alleen wakker wachten eigenlijk al aan de lange kant. Dus zorg dat jezelf er mee uit gaat of ze naar jullie komt. Wij zijn nu aan het oefenen dat hij naar benden gaat om 530 als hij wakker is, de klaarliggende boterhammen eet en dan tv gaat kijken. Dan kom ik/man rond 6 uur beneden wel, scheelt toch weer even. Mijn oudste is ook vaak rond 6 uur paraat. Hij moet tot 6.15 wachten, behalve als het licht beneden aan is, dan mag hij ook. de kleinste 2 wisselen hier nog heel erg. maar slapende broertjes/zusje wakker maken mag hier niet. Dan moeten ze ons wakker maken, en zachtjes, want de kleinste slaapt nog bij ons op de kamer. (en dat lukt prima ook, hij kruipt er vaak een kwartiertje bij, knuffelen en dan gaat hij vast naar beneden zelf.
Hier is naar broer/zusjes toe echt een no-go! Je mag pas naar elkaar toe als je het licht ziet branden op de slaapkamer en anders kom je naar ons toe. Ik denk ook dat je dochter erg lang moet wachten. Ik zou proberen of ze zichzelf op haar kamer een beetje kan vermaken en anders 1 van jullie met haar opstaat. In elk geval goed duidelijk maken dat ze haar broer met rust moet laten, misschien met hulp van een beloningssysteem als ze dat leuk vind.
Met een 4 jarige zou ik toch echt niet om 5 uur beneden gaan zitten. Hoe laat gaat ze naar bed? Misschien helpt het als je de bedtijd wat opschuift? En anders inderdaad afspreken wat ze wel mag doen als ze wakker is.
Ze hoeft ook echt niet tot half 7 zichzelf te vermaken hoor, ze mag gewoon naar ons toe komen natuurlijk. Dat is ook meermaals uitgelegd. Meestal speelt ze eerst even op haar kamer, maar na max. een half uurtje gaat ze op pad en dan vooral naar onze zoon en niet naar ons. Vanavond weer uitgelegd en ik het lampje maar even weggedaan, misschien dacht ze dat ze helemaal niet naar ons mag komen tot het groen was. ‘S Avonds gaat ze rond 7-half 8 naar bed, vind ik voor een 4 jarige een hele normale tijd. Maar eens kijken hoe het morgenochtend gaat. Ze was overigens altijd een slaapkop en een uitslaper, maar sinds ze naar school gaat (januari) niet meer.
Misschien eens proberen om haar eerder naar bed te doen? Kinderen die vermoeid zijn slapen vaak korter. Je ziet regelmatig dat als je een kind eerder op bed legt, ze langer slapen. Hier ging met name de middelste gerust het eerste schooljaar om 18.15/18.30 naar bed. Ik hoef ze nu nog steeds niet laat naar bed te doen in de hoop dat ze opblijven, dan is ze vaak alleen maar eerder wakker.
Mijn jongste heeft momenten dat hij ook wel rond 06:00 wakker is. Noem me een loeder moeder, maar hij pakt ‘‘s morgens z’n tablet en gaat dan in z’n bedje filmpjes kijken tot mijn wekker gaat (rond 07:00/07:30) en dan pas gaan we samen naar beneden.
Hier staat G steevast om 0600 naast me, dan begint mijn dag helaas dus maar. In 1x ging mevrouw van uitslapen naar steevast "vroege vogel" ook zo rond 4. Uitslapen? Weekend? Nope!!! Op de camping lukt dat ietsjes beter gelukkig. Als 4 jarige was t hier 1800/1830 matje voor bedtijd. Nu als 7 jarige mag ze 1915 maar veelal duikt ze achter R aan om 1900 (hij slaapt in de middag nog). Ze mag dan nog een uurtje lezen, maar veelal haalt ze dat niet eens. (En ja soms smokkelt ze wat extra tijd, maar wij doen dan alsof we t niet weten). Met 4 had ik een zoekboek voor dr, was ze ook wel ff bezig mee (maar moet maar net iets wezen). Tegenwoordig smeert ze een boterham, pakt wat drinken en zet youtube aan. Dan rol ik me maar op onder een deken en probeer nog wat waakslaap te sprokkelen. (Is bij vlagen nog impulsief, was vroeger aanzienlijk erger en verdraaide creatief in met name t holst van de nacht).
Ik wilde juist voorstellen later naar bed mijn zoontje van 4 valt pas rond half 9 in slaap en wordt dan 7 uur wakker. Hij is gezellig en kan ook echt niet eerder slapen. Sommige kinderen hebben minder slaap nodig, ik heb er 2 die nog nooit van 1900-700 hebben geslapen.
De beste tip was 2 dagen wachten. Inmiddels zijn de kinderen waarschijnlijk een uurtje later wakker? ( ik vond de overgang naar zomertijd altijd ideaal met de kids!)
Ik zou dus nooit met een kind om 5.00 naar beneden gaan. Dan is het gewoon nacht. Leg ik ze ook uit. Hier zijn de oudste 2 ook best wel vroege vogels geweest, maar ze mochten er van ons nooit voor 6.00 uit en ook geen lampen aan. Nu gaat dat echt wel een stuk beter ze zijn 7 en 5. Soms horen we ze even en daarna slapen ze weer verder. 6.00 vind ik eigenlijk ook een no go, dus de wekkers staan om 7.15 en dat gaat nu al een hele tijd goed. De jongste van 3 halen we er wel eerder uit als ze ook eerder wakker is.
Mijn dochter van 4 slaapt samen met der zusje van 2 op een kamer. Vaak is zij als eerste wakker (6:15), maar ze mag absoluut der zusje niet wakker maken. Ze komt dan uit bed en kijkt eerst bij de trap of ze licht ziet beneden, zo niet dan komt ze naar mijn kamer en kruipt ze nog even bij mij in bed of we gaan samen naar beneden. hetzelfde geldt voor der zus van 8, die slaapt samen met der broertje op een kamer. Zij gaat als ze wakker word direct naar beneden. het is het beste voor iedereen dat die andere 2 niet voor een bepaald tijdstip wakker gemaakt worden ik zou dus duidelijke regels maken. Word je wakker dan kom je naar papa/mama toe. Je mag niet naar de kamer van …
De overgang naar zomertijd doet hier vrij weinig, vroeger naar bed kan ik nog proberen. Maar inderdaad opnieuw duidelijke afspraken gemaakt en iedere avond even aan herinneren om naar mij te komen in plaats van naar haar broer ‘s morgens. Dit gaat tot nu toe goed… Ik ga ook echt niet naar beneden zo vroeg, maar als ze bij ons in bed kruipt blijft ze nog wel lekker rustig liggen.
4 is toch oud genoeg om duidelijke afspraken te maken (en die eindeloos te herhalen, dat wel ). onze 4 jarige is ook altijd vroeg wakker. Heeft een slaapwekker. Rood= in bed blijven, oranje= op kamer spelen en niemand wakker maken, groen = zelfstandig naar beneden. hij heeft er ook een handje van z’n zusje wakker te maken ‘ja maar ze maakte geluid dus was al wakker’. Maar na eindeloos herhalen gaat het nu met 4,5 vaker wel goed dan niet. En we genieten van de zomertijd, half 7 is echt veel fijner dan half 6.
Die van ons is 3.5 en kwam op een gegeven moment constant haar bed uit. We hebben toen aangegeven dat ze dan, helaas, nog te klein is voor een grote meiden bed. Dat als ze zich niet aan de afspraken zou houden, dat we haar terug in het ledikant zouden stoppen. Was gelijk klaar