Zelfvertrouwen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Piep2016, 27 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Zoals enkele van jullie weten heeft onze dame op haar vorige school het nodige meegemaakt, we hebben haar toen naar een andere school gedaan en alles leek prima. Ze had nog steeds haar leerdrang (liep enorm voor) veel lol op school, vriendjes en vriendinnetje om haar heen, dus we dachten dat we de keuze op tijd hadden gemaakt.

Echter nu gaat ze achteruit. Ze heeft nog wel echt zin in school maar heeft een enorme faalangst. Zo heeft ze best even bij logopedie gelopen en nu durft ze niet hardop te lezen dus haar niveau daalt razendsnel ze werd dus erg laag ingeschat naar de Cito. School weet ook dat daar het probleem zit want bijv met rekenen zit ze ruim boven niveau.

Nu merk ik dat ze ook steeds vaker reageert met als dat kindje nou niet met mij wil spelen wat dan enz enz kinderen komen hier constant aan de deur met de vraag of ze thuis is en buiten wil komen spelen. Als ze buiten gaat spelen heeft ze de grootste lol.

Wat kunnen wij als ouders nog doen om haar zekerder te maken? Of is dit voor ons te lastig en is het nodig om professionele hulp in te schakelen, wat denken jullie?

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Je zou kunnen kijken voor weerbaarheid training (kanjer training geloof ik dat het heet)

Als ze al veel heeft meegemaakt kan het geen kwaad om eens met een professional te praten. Ik denk dat het goed zou zijn om voor haar dingen op een rij te zetten met iemand die iets verder weg staat dan de ouder.
    Zodra ze meer op een rij heeft ziet ze vast ook dat sommige dingen lastig kunnen zijn en dat het niet erg is. Niet alles hoeft perfect, meer dan je best kun je niet doen.

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik weet niet hoe jullie verwachtingen thuis zijn? Als ze thuis hardop leest en je corrigeert alles wat niet goed is dan wordt ze daar ook onzeker van. Ook al bedoel je het goed.

4. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Hier ook een heel onzeker ventje. Naja... Dat is nu verleden tijd eigenlijk. Hij liep ver achter met lezen. Toen hij naar groep 5 ging had hij niveau eind groep 3 met lezen. Wij zijn met hem begonnen aan een 'Dit Ben Ik' training. Hier komen meerdere kinderen bij elkaar die allemaal moeite hebben met hun zelfvertrouwen en ook omgaan met je eigen gevoelens en omgang met anderen. We hebben een heel ander kind 'terug'. Zijn lezen is in 5 weken tijd een jaar-niveau omhoog gegaan. Ondertussen zit hij op het juiste niveau waar hij zou moeten zitten. Ook durft hij nu zo veel meer. Had voorheen woedeaanvallen maar ook dat heeft ie nooit meer(omgaan met je gevoelens en hoe te uiten). Ik ben zó vreselijk blij dat we hem hebben opgegeven en hijzelf bedankt ons er nog regelmatig voor. Hij zit een stuk lekkerder in z'n vel en dat merk je aan alles.

De cursus die hij heeft gedaan kan je vergelijken met Rots en Water Training.

5. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik kreeg geen meldingen binnen dus zie jullie berichten nu pas. Ontzettend bedankt voor de reacties, ik ga dan toch maar eens kijken naar die ‘cursus’

@bonnie1 op zich zijn onze verwachtingen niet extreem, hebben altijd verteld dat we met alles trots op ze zijn. Echter is ons door school wel gezegd te corrigeren op uitspraak, nou doe ik dat niet direct maar zoek ik later een situatie uit waar ik het desbetreffende woord in kan gebruiken. Ze zegt bijv gesp niet goed (is ook een vervelend woord) ik zeg daar op dat moment niks van maar zal dat later zeggen oooo kijk dan op die riem zit een gesp.

Lynx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina