Ik woon momenteel in een huurhuis, waar ik heel graag weg wil. Ik had drie jaar geleden een woning nodig, kwam hier terecht, maar het staat in één van de slechtste wijken van Nederland. Met een kind is dat gewoon niet de plek waar je wil wonen, maar als alleenstaande moeder kon ik destijds niet anders. Nu heb ik een goede baan, veel geld gespaard en krijg wat hulp van familie en kan ik een huis gaan kopen. Ik heb 2,5 ton, en wil graag in Den Haag blijven.... Dat is dus gewoon eigenlijk te weinig voor een beetje ok woning en een ok buurt! Ik vind het echt bizar, zeker als ik dan hoor dat mijn vader 10 jaar geleden gewoon een rijtjeswoning heeft gekocht voor 175 .000..... Inmiddels maar een aankoopmakelaar in de hand genomen, je komt er anders niet tussen. Zodra de huizen op funda komen zijn ze al verkocht, dus ik hoop zo op deze manier nog een klein huisje te vinden, voor een bizar hoog bedrag.
Ja het is gekkenhuis op de woningmarkt. Totaal overspannen. Wij hebben 3 ton overwaarde en kunnen nu veel groter gaan wonen voor nog lagere maandlasten dan nu. Voor ons een win- win situatie maar ik heb wel echt te doen met de starters. Die komen er gewoon niet tussen. Ik geloof echt wel dat de bubbel een keer gaat knappen want meestal is eens in de 8-10 jaar weer een crisis en die zit er weer aan te komen.... we zullen zien.
Wij kochten vorig jaar februari dit huis 45000 onder de vraagprijs. We moesten ons huis nog verkopen en hadden toch wel behoorlijk paniek toen corona hier ook uitbrak. Nooit had ik dit kunnen voorspellen. Ons huis is nu een ton meer waard. Ik vind de verschillen nog wel echt groot hoor, als ik dat Bellinga huis zie wat evenveel waard is als onze tweekapper is het wel even slikken al kan het altijd een tandje erger. Wij wonen in een top 25 duurste gemeente maar de top is veel duurder. Kennissen stromen door naar een 2 kapper van 150m2 voor 1,2 miljoen, wel met een lekker ruim perceel en anderen gaan fors overbieden op een tussenwoning van 7 ton. Het is dat wij hier alles hebben maar soms denk ik, ik ga elders wonen.
Zelfs als er op korte termijn weer een crisis komt, is het woningtekort niet opgelost. De oorzaak is juist de vorige crisis, doordat er toen veel projecten niet doorgingen, is er nu zo’n tekort. Ik geloof dat er bijna een miljoen woningen de komende 10 jaar gebouwd moeten worden, om het tekort weg te werken.
Wij willen ook graag kopen, maar te weinig geld. Ik ben ZZP'er, we hebben een lease auto... Voor sociale huur komen we niet in aanmerking, maar we verdienen ook net te weinig voor de vrije sector. We zitten dus vast. Nu heb ik jaren geleden loonstrookjes vervalst om onze huidige huurwoning te krijgen, maar de eigenaar wil het verkopen, dus we staan in juni op straat. We hebben besloten maar naar Italië te gaan, waar de familie van mijn man vandaan komt. Zijn ouders hebben een leeg appartement voor ons. Zo erg is de woningmarkt dus.
Wat een bizarre toestanden allemaal. Wij wonen nu zo'n 13 jaar in de randstad, sinds 3 jaar in een vrije sector huurwoning. Al jaren wachten we totdat de bubbel barst en de huizen betaalbaarder worden maar dat moment komt nooit. Inmiddels hebben we een woning gekocht buiten de randstad, vlakbij onze familie. We gaan ruim 200 kilometer verderop wonen. We blijven allebei grotendeels thuiswerken na corona dus nu kon dit ineens. We hebben een ruime 2 onder 1 kap met lekkere tuin gekocht en zijn straks aan hypotheek net zoveel kwijt als aan kale huur nu. We hebben het huis voor de vraagprijs gekocht en inmiddels is het al zo'n 25.000 euro meer waard dan toen we het kochten in november. En we wonen er nog niet eens, bizar.
Wat een gekte. meat ik me afvraag: als we een miljoen huizen bijbouwen, en over een jaar of 20 is een groot deel van 65+ overleden/ naar een verpleeghuis, en de bevolking groeit niet zo hard, dan klapt de boel toch (weer) in? Al vermoed ik dat het veel eerder gaat klappen
Nou dit dus....dan hadden we niks anders kunnen kopen.....wat wij te besteden hadden, zijn de prijzen op dit moment voor een tussen woning of een opknapper.....dan zouden we er niks op vooruit gaan... We hebben veel geluk gehad....dat wat we toen zouden willen, kunnen we nu niet meer betalen....
Off topic maar wist niet dat de bellingas een nieuw huis gekocht hebben, wat een villa. Misschien moet ik ook maar vlogger wordeh
Volgens mij neemt de vraag aar huizen juist toe. Mensen worden steeds ouder en blijven waar mogelijk thuis wonen, want dan meestal afgelost is. Ook zijn er steeds meer alleenstaanden dus de vraag stijft.
Ja, dit dus. Ik heb ergens gelezen dat er nu al zo’n 350.000 woningen tekort zijn (dat is toch ook niet normaal he, dat aantal) en dat de vraag voorlopig blijft stijgen en daarom moeten er zoveel woningen bijgebouwd.
Wij hebben het geluk ons huis onderhands te kunnen kopen voor 50k onder de oorspronkelijke vraagprijs.. Wel met alsnog tussenkomst makelaar voor contract tekenen, omdat wij dit wel via de goede manier wilden afhandelen (maar goed ook, verkoper kwam bij dag v overdracht met verhalen dat zijn financiën nog niet op orde waren.. uiteindelijk einde zelfde dag toch nog gelukt hoor) Wij zitten in principe hier op een super plek, 2-onder-1 kap woning in doodlopend straatje met water om ons heen.. Maar huis zelf is niet heel groot. Als we willen verhuizen dan willen we vrijstaand met stukje grond en liefst gelijkvloers... Echter hier in mijn regio is dat onbetaalbaar (denk aan ong. 1 miljoen) Met de inflatie en huizengekte is ons huis nu wel 3 ton meer waard geworden. Maar ja.. je krijgt er niks voor terug hier... We kiezen er dus voor om een aanbouw te doen om zo meer leefruimte te creeren.
Ja leuke tijd dit. Wij hebben ons huidige huis 3 jaar geleden gekocht, met heel veel mazzel denk ik. Nu gaan wij ons huis laten taxeren en zorgen dat alles gereed is dat als we iets beters zien we het kunnen proberen toe te slaan. Enige voordeel is dat wij niet in het gemiddelde prijsklasse gaan zoeken dus hopelijk wat meer kans. De gemiddelde huizenklasse huizen kun je niet eens meer bezichtigen als het op Funda staat. Dan staat er direct al wegens groot aanbod niet meer te bezichtigen. Dan ben je allang te laat, een aankoopmakelaar is gewoon een must.
Wij hebben vorig jaar begin april het koopcontract van onze eerste starterswoning getekend. Eigenlijk alleen omdat wij toen allebei thuiswerkend de kans zagen eens samen huizen te kijken. Maar toen merkte wij al dat door alle onzekerheid (en nieuwsberichten dat de huizenmarkt misschien in zou storten) in eens overal plek was om te kijken. Hebben uiteindelijk zelfs kunnen onderhandelen over de vraagprijs van het huis. Zelfde woningen gaan nu voor een ton meer weg in de straat. Bizar veel geluk gehad. Anders hadden wij nu vast gezeten in een te klein huurhuis.
Het hele passend toewijzen moet ook op de schop. Dat is in het leven geroepen om scheefhuren tegen te gaan. Maar het werkt voor geen meter. Ik kan veel meer huur betalen dan de max van 633 euro. De meeste eensgezinswoningen zitten daarboven en die kan ik makkelijk betalen, met of zonder toeslagen. Ik zou graag naar een kleine eensgezinswoning met 2 ruime slaapkamers met tuin willen. We laten een mooie ruime flat achter, fus ideaal voir iemand die gelijkvloers wilwonen of urgentie woningzoekende. Maar door deze regels gaat het nog wel ff duren, ondanks mijn 10 jaar inschrijftijd. Mijn buren hebben een 3 kamer flat en zouden graag in mijn flat willen en ik dus in een ander huis. Maar zelfs de woningbouw stemt daar niet mee in. Vrij sector gaat net niet. En als ik uitreken op internet kan ik rond 175000 euro iets kopen. Misschien 200000. Maar je koopt niks voor dat geld. Al heb ik maar 2 eisen 2 ruime slaapkamers en een tuin op zuid en/of westen. We hebben het huis van mijn oma in de verkoop staan. Die gaat waarschijnlijk weg voor 30000 euro boven de vraagprijs.
https://www.funda.nl/koop/heemstede/huis-87741136-wagnerkade-21/ Dit is wat je voor een miljoen krijgt in een duurdere regio... Zoek de verschillen Er staan in een straal van 10 km rondom Heemstede 17 woningen te koop van 2miljoen en hoger.. Met als hoogtepunt: 2 van bijna 16 miljoen....