Hulp, advies, ervaringen gezocht...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Frietje, 27 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Vervelend zeg dat het nog steeds niet goed gaat!!
    Wat die nystatine betreft inderdaad na iedere voeding smeren. Het liefst met een wattenstaafje overal in haar mondje, zeker ook goed in de wangzakjes. De hoeveelheid die ze per dag mag verdelen over het aantal voedingen. Goed dat je het advies hebt gekregen om nadat de klachten verdwenen zijn nog een tijd door te behandelen. Anders is het inderdaad heel snel terug.
    Hou je ook aan de hygiëneregels. Hopelijk merk je heel snel verbetering!

Je ingevroren voorraad melk hoef je trouwens niet weg te gooien! Op de site van La Leche League staat het volgende er over:
    Melk verhitten bij invriezen: Invriezen van afgekolfde, met spruw besmette melk doodt de schimmel niet! (Her)besmetting kan plaatsvinden door gebruik van besmette afgekolfde melk. De besmette (ingevroren) melk kan wel veilig gebruikt worden door de melk tot vlak onder het kookpunt te verhitten. Dit verwarmen doodt de schimmel.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Tip: gentiaan violet. Hoef je maar 1 keer per 24 uur te gebruiken en voor jullie beiden een stuk vriendelijker dan daktarin en nystatine.

3. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Denk dat ok de gentiaan violet ga bestellen. Hoelang moet ik mijn tepels doorbehandelen?! Ze worden nu erg gevoelig ik heb het idee dat dit niet alleen door de spruw komt maar ook door de daktarine.

Ik had ergens gelezen dat zon ook helpt, dus gister topless in de tuin gezeten, ik zag er niet uit maar goed alles om maar van die spruw af te komen.

Helaas weigert ze nu ook vaker de borst en krijgt ze er niet genoeg uit. Was echt vechten vanmorgen om haar eraan te krijgen. En wel huilen omdat ze honger had :(

4. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Ik heb er nu ook weer koorts bij is dat normaal 38.5?! Ik zit er echt doorheen en kan op dit moment alleen maar huilen :(

5. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    he bah, wat een narigheid. die koorts hoor niet bij spruw in ieder geval.

6. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Het zit echt niet mee zeg! :x Vind het zo sneu voor je en voor je kleine meisje!
    Koorts hoort zeker niet bij spruw. Wat ik zou doen is een goede lactatiekundige laten komen. Want als je door wilt gaan met de borstvoeding kan zij je hopelijk verder helpen, maar ook als je wilt stoppen heb je denk ik wel hulp nodig omdat je al borstontstekingen hebt gehad.
    Op de site nvlborstvoeding.nl kun je een gecertificeerde lactatiekundige bij jou in de buurt vinden.

7. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Vandaag de knoop doorgehakt, ik werd vanmorgen wakker met 39.8c, en geloof het of nuet maar weer (dezelfde) borstontsteking in dezelfde borst. De huisarts is aan huis langs geweest want ik trok het niet door de koortsstuip uberhaupt mijn bed uit te komen. Mijn mama heeft vanmorgen geholpen met de kleine verschonen.

CB gesproken, Nutricia gesproken en de huisarts gesproken en ze staan achter mijn besluit ondanks dat BV de beste optie blijft dat ik definitief over ga oo de fles. Emotioneel is dit echt een klap en praat er dan ook veel over. Heb van het CB een schema gehad en op borstvoeding.com hou. Ik het 'natuurlijk' voeden aan. Voeden op verzoek.

Gelukkig pakt de kleine meid de fles dus dat is een zorg minder. Zodra ik stuwing voel kolf ik de druk er een beetje af. Ik krijg een brede antiobiotica kuur omdat ze denken dat die bacterie in mijn borst niet regpageerd op de standaard antiobiotica kuur.

Ik ben nu wel geteld 5 weken ziek, de eerste vijf weken van mijn kraamtijd en die had ik toch anders voorgesteld. Het bizarre is dat mijn borst rechts voor de rest super zacht is op die ene plek na. Ik dacht aan een abces maar de huisarts heeft verzekerd dat dit niet het geval is.

Nu is het tijd om aan te sterken en er zoveel mogelijk voor mijn kleine meis te zijn. Het valt mij zwaar, ik haalbaarheid uit het feit dat ik gelukkig de eerste bijna 5 weken wel haar een goede start heb mee kunnen geven. Mocht er een tweede komen denk ik zeker na over een prenatale afspraak met een LK. Maar voor nu heb ik er drie gezien die alle drie meegekeken hebben en niks raars konden vinden (aanleggen goed, leegdrinken goed) dus ik denk dat het toch met mijn weerstand te maken heeft na de keizersnede en dat ik sindsdien gevoel ben voor alles.

Vandaag heerlijk (ondanks de koorts) met DL in bed gelegen en veel geknuffeld. Ze mag lekker bij mama slapen.

Bedankt voor alle advies en motiverende woorden. Helaas heeft het niet mogen baten, nu komt het proces van verwerken en aansterken en dan hoop ik binnenkort toch echt met de kleine meis erop uit te gaan.

8. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    heel veel sterkte met het afscheid en het herstel!

hopelijk lukt het afbouwen goed.

9. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    #29 Frietje, 5 apr 2014
    Laatst bewerkt: 5 apr 2014
    Hormonen gieren door het lijf, gister per ambulance naar het ziekenhuis gebracht weer koorts (40.5) die alleen maar opliep ondanks 8 paracetamol en antibiotica. Nu krijg ik breed spectrum. Bizarre is dat ik alweer een borstontsteking heb in dezelfde borst en ik was nog niet eens begonnen met afbouwen. Ze gaan alles onderzoeken waar die ontsteking steeds vandaan komt.

Het bizarre is dat ik nu niet mag afbouwen ivm de mastitis en ja ik mis het borstvoeding nu al. Ik vraag mij nu sterk af of ik toch niet door kan gaan met die borstvoeding.

Kan je borst en flesvoeding ook combineren??? Mijn man, zijn ouders vinden dat ik moet stoppen nu ik week in week uit ziek ben en wie zegt niet dat ik over twee weken weer een BO heb als ik zo door ga.

10. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ohhh vreselijk, maar afbouwen lijkt me nu niet zo handig. Eerst die b-ontsteking maar weer weg en dan afbouwen, maar ik zou dat echt met hulp van een lk doen.
    heel veel sterkte!

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Een paar dagen geleden wou ik al een post plaatsen:is er niet wat meer aan de hand? Zo ziek en zo vaak, dat komt door iets groters dan een plaatselijke b.o....
    Wat een drama zeg, voor je lijf en ook emotioneel gezien..

Kies echt de weg die voor jou goed voelt.Inderdaad,afbouwen nu is beter van niet ivm de ontsteking die er nu zit. Als jij behoefte hebt om je kindje te voeden moet je dat vooral doen! Is ook de beste manier om je borsten leeg te krijgen.

Als de b.o. opgelost is, wie weet gaat het voeden weer beter.Wie weet wil je nog genieten van wat fijne momentjes en bouw je dan (zoals je al eerder schreef) "natuurlijk" af.En tuurlijk,combineren kan,maar de kans is groot dat je productie dat niet red.Maar als dat voor jou goed voelt moet je dat vooral doen.
    Je lijf genezen en heel lief voor jezelf zijn.Genieten van je kindje.
    Of dat met of zonder borstvoeding is, het zal wel duidelijk worden.
    Jouw welzijn staat nu voorop.

12. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Wat moet jij je rot voelen zeg..
    Ik vraag me ook af of er niet meer aan de hand is dan alleen een bo. Hopelijk geven de onderzoeken die er gedaan worden duidelijkheid! Voor afbouwen is het nu geen goed moment. Mocht je toch af gaan bouwen wanneer je bo weg is doe het dan met goede begeleiding.
    Ik hoop dat je snel weer op knapt en dat je dan een keuze kunt maken waar je zelf achter kunt staan! Denk nu vooral aan je zelf en probeer zoveel mogelijk te genieten van je dochter!

13. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Helaas de 24- uur koorts vrij niet gehaald. Inmiddels weer flinke verhoging. Ze onderzoeken inderdaad echt alles nu omdat afgelopen woensdag mijn laatste antibiotica kuur was en ik donderdag alweer koorts kreeg. Ze vermoeden dat de ontsteking nooit is weg geweest kaar dat er meer of een andere bacterie zit.

Ik mag inderdaad nu niet afbouwen omdat ik mijn borsten leeg moet maken. Zo dubbel dat je gaat stoppen met BV maar dat je je productie op pijl moet houden.

Vandaag ML en ouders gesproken. Mijn man schijnt gister met tranen in zijn ogen met mijn dochter gestaan te hebben toen ik per ambulance weg werd gebracht. Vandaag mijn ouders en man gesproken waarin mijn mama aangaf dat ze emotioneel snapt dat ik geen afscheid kan nemen van BV maar vertelde mij hoe mijn man zich voelt. Hij zit erdoor heen om mij steeds zo zwak en ziek te zien. Hij wil dat ik weer kan genieten en energie heb en niet zo ziek ben.

Ik moet nu ook rationeel denken en toegeven dat mijn lichaam het of iets niet kan verwerken. Ik krijg nu in ieder geval via het infuus antiobiotica breedspectrum in de hoop alles wat er zit klein te krijgen. Ik hoop dat het werkt. Vanmiddag mijn dochter zelf haar eerste flesje gegeven. Gelukkig pakte ze die ook bij mij en maakte ze dezelfde voldane geluidjes. Dat stelt mij weer een beetje gerust.

Maandag komt de lactatiekundige langs in het ziekenhuis om met mij een afbouw schema te bespreken mbt de borstvoeding. Helaas waren voor mij de afgelopen vijf weken bepaald geen rize wolk maar hoop na deze week dan toch echt de laatste weken van verlof te kunnen genieten.

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vind ik nou ont-zet-tend dapper!!!

RESPECT voor jouw kracht en doorzettingsvermogen!

Neem jezelf niks kwalijk, geef kv met liefde en word snel beter!;)

15. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Morgen een gesprek met de lactatiekundige in het ziekenhuis. Ik heb sinds vrijdag alleen maar hier zitten huilen, koorts, ontsteking, en het afscheid van borstvoeding vallen mij zwaar. Zoals ik gister tegen een verpleegkundige zei; "Ik heb nooit gerookt, maar nu weet ik hoe een roker zich voelt, ik kan niet langzaam afbouwen ik wil alles of niks maar wat is het moeilijk".

Ik heb nu de volgende vragen voor LK, mocht iemand voor mij voor morgen ochtend nog toevoegingen hebben voor vragen dan hoor ik dat graag...

Noot: in acht gehouden moet worden dat stoppen nagenoeg definitief is. Rationeel ben ik het er ook mee eens alleen emotioneel kan ik er nog niet aan toegeven. Dit heb ik met mijn man en ouders besproken mijn moeder staat achter mijn emotionele beslissing omdat ze ziet hoe zwaar mij dit valt maar rationeel is ze het eens met mijn man en mijn vader. Ik had gedacht, gehoopt dat dit zoveel makkelijker zou zijn, een knoop die je omzet. Maar hier lig ik dan nog steeds aan de antibiotica en het infuus :(

Vragen lactatiekundige:

Hoe kan een borstontsteking voorkomen worden?
    Waarom komt dezelfde borstontsteking steeds terug, is deze welweggeweest?
    Wat is het risico van doorgaan met borstvoeding?
    Hoe krijg ik de melkproductie weer omhoog als ik wil doorgaan met borstvoeding?
    Aan ik weer borstontsteking heb wat kan ik eraan doen om ervoor te zorgen dat hoge koorts, pijn, ziekenhuis bezoek uit blijven?! Wat is een acceptabele koorts grens?

Definitief overstappen op flesvoeding, hoe bouw ik dit (snel) verantwoord af?
    Schema......

16. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    nog steeds geen positieve berichten..:x Ik hoop dat het gesprek met de lactatiekundige duidelijkheid voor je geeft.
    Ik denk inderdaad dat de ontsteking niet weg is geweest, en dan lijkt het of het iedere keer terug komt. Misschien is het wel een heel agressieve bacterie die niet weggaat met een standaard antibiotica.
    Het kan dan natuurlijk wel zo zijn dat wanneer het nu goed behandeld wordt je er echt vanaf bent en de ontsteking ook niet meer terug komt. Mocht je er voor kiezen door te gaan met voeden is dit misschien iets wat je kunt vragen aan de lk.
    Maar als je er voor kiest om te stoppen kan ik dat goed begrijpen. Ik hoop dan dat je je niet schuldig blijft voelen, want je hebt zeker niet zomaar opgegeven! Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen!!

17. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Vandaag hebben de artsen de beslissing voor mij genomen. De LK had alle vragen die ik had al beantwoord en alles wat zij mij wilde vragen wat eventueel fout zou kunnen gaan nam ik al weg van Aanleggen tot Zuigen dochter en ik waren een super team. Dus ook de LK wist het niet. Ze zij dat ze het idee had met een collega te praten, wat wil je ik heb er inmiddels 4 gezien en gesproken.

Zij heeft een echo aangevraagd en hierop is te zien dat mijn melklieren te veel vertakt, nauw en verkleefd zijn. Hierdoor stroomt de melk niet goed door en raakt het verstopt. Ook is die verstopping die er al zit door de vernauwing amper weg te krijgen.

Nu werd mij verteld dat als ik door ga met BV de kans bijna 99,9% is dat als de antibiotica stopt de Bo terug komt. Omdat bij verstopping de bacteriën actief worden. Voeden aan een borst raden ze af omdat ze niet weten of mijn andere borst de extra productie aankan of kan overnemen omdat ze vermoeden dat ook daar wellicht vernauwingen zijn maar hier nog geen last van heb gehad.

Als ik wel door ga en een 4e Bo ontwikkel zou ik een 4e ABkuur moeten. De arts vond 3 al te veel voor mij maar ook voor mijn dochter omdat ze toch een klein beetje binnen krijgt via de Bv. Het is een eyeopener.

De hele dag gehuild, mijn grote droom om 6 maanden te borstvoeding moet ik opgeven. Dat verklaard ook waarom kolven niet lukte. Mijn dochter dronk effectiever dan de kolf met de kolf werd het alleen maar erger. Heb net mijn eerste birstvoedingsmoordpil gehad om de melkproductie snel stil te leggen mijn man mag in het ziekenhuis slapen vannacht want ik trok het emotioneel niet meer.

Krijg nu hulp bij het verwerken want op een of andere manier reageer reik nogal emotioneel en zoals de verpleegkundigen zeggen ga ik nu een soort van rouwproces door.

Dank jullie in ieder geval voor jullie hulp en advies. Liefs frida

18. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ach ach, ik begrijp je helemaal!

Heel veel sterkte met het verwerken van dit verdriet!

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Zit met tranen in mijn ogen je verhaal te lezen. Wat heb jij hiervoor gevochten! Ik hoop zo dat je snel beter wordt en mag gaan genieten van je nieuwe gezinnetje.

Het doet pijn om een droom los te moeten laten. Daar mag je om rouwen, ik hoop dat je ook kunt gaan zien dat je alles hebt gedaan wat kon en daar met volledig respect en waardering op mag terugkijken. Soms is 6 maanden voeden knap, soms is 6 weken voeden heel veel knapper.

20. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Ach meid, wat een verhaal zeg.. wat heb jij geknokt! Ik heb respect voor je. Ik hoop dat je jezelf niet schuldig voelt en dat je beseft dat je er alles voor hebt gedaan. Afscheid nemen van een droom is moeilijk. Ik hoop dat je steun krijgt van mensen om je heen. Hopelijk knap je snel op en kun je volledig gaan genieten van je gezinnetje! Jouw dochter heeft echt een super mama!

Deel Deze Pagina