Hulp / advies/ tips en ervaringen gezocht: Peuter 2,5 jaar....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Khinda, 18 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Khinda

Khinda Lid

4 aug 2008
    13
    0
    0
    Hoi allemaal,

Wij hebben 2 zoontjes, 1 van bijna 4 maanden en 1 van bijna 2,7 maanden. De oudste van de 2 is een zeer ondernemend kind en heel ondeugend. Best leuk om te zien maar soms ook heel vervelend / gevaarlijk en frustrerend. Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen en tips voor de volgende situatie's:

- Zindelijk worden: Hij gaat al vanaf begin april op het potje. Poepen wil hij niet maar plassen wel. Hij plast nu eigenlijk alleen nog op het potje als we hem er echt op wijzen en geen luier aan doen. Eerst gaf hij het zelf aan, inmiddels niet meer. De interesse is echt weg. We gebruiken een stickersysteem maar ook dit interesseert hem niks meer. Zijn er meer mensen met deze ervaring en hebben jullie wellicht tips om het interessanter te maken voor hem? We hebben de volgende dingen al geprobeerd: Op de wc, brilverkleiner, klappen als hij het wel deed, de stickers, ondergoed aan ipv een luier, helemaal geen ondergoed of luier aan. Ook op het kinderdagverblijf deed hij goed mee met de toiletrondes maar ook dat is al sinds een paar weken niet meer.

- Enige tijd geleden zijn we gestopt om hem in een slaapzak te laten slapen. Hij begon eerst met het uittrekken van zijn pyamabroek. Daarna met het losmaken van zijn romper en daarna ook nog het uittrekken van zijn luier. Nu slaapt hij inmiddels met een slaapzak, binnenste buiten met de rits op zijn rug. Helaas is het hem zelfs nu al 2 keer gelukt om bij zijn luier te komen. Afgelopen week had hij zijn bed natgeplast en vandaag zijn poep over zijn bed gesmeerd. Ook haalt hij steeds zijn bed af. Niks werkt: Rustig uitleggen niet, boos worden niet, knuffels afpakken niet en ga zo maar door. Een veiligheidsspeld vind ik te gevaarlijk dus dat wil ik niet. Zijn er misschien mensen met tips hoe we kunnen zorgen dat hij hier mee stopt?

- Hij slaapt tegenwoordig elke dag steeds later in. We hebben de middagslaapjes al meerdere keren verkort en zitten nu op een uurtje maar ook dit heeft totaal geen effect. Helemaal niet laten slapen is ook geen optie want dat hebben we echt een onhandelbare peuter tijdens het eten. Zijn er misschien nog andere tips die iemand heeft?

Dit waren wel zo'n beetje de meest belangrijke dingen :). Hopelijk herkent iemand dit en heeft er iemand tips waar we wat mee kunnen! Alvast bedankt voor het meedenken!

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik heb niet zoveel tips, maar in het eerste geval zou ik zeggen, dan maar weer een luier aan, interesse komt vanzelf weer terug.

Wat betreft het laatste, middagslaapje weer langer maken........ soms zijn ze ook te moe om in te slapen.

3. Bailey1987

Bailey1987 Fanatiek lid

9 jan 2012
    1.488
    0
    0
    Mama sinds 12 juni! Docente
    Heb niet echt tjps maar klinkt mij meer dat je zoontje even in een nieuwe fase zit. Dan slaapt mijn zoontje ook slechter en heeft hij ineens voor oude dingen minder interesse. Komt waarschijnlijk vanzelf wel weer terug. Hebben ze op de kinderdagverblijf geen tips? Doe zullen het toch vaker meemaken?

4. Lieveliefie

Lieveliefie Actief lid

10 jun 2013
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je eerste punt hebben we hier ook gehad, eerst op de pot en daarna wou hik een poos niet meer. Ik vond het erg jammer. Maar we hebben het toen maar een paar maanden gelaten. Dus weer luier om en het zindelijk worden even laten voor wat het is. Nu heeft hij de smaak weer te pakken en gaat het goed.

Punt twee. Jeetje super lastig. Helaas geen tips.

Punt drie. Wij hebben uiteindelijk toch het middagslaapje er af gehaald. En inderdaad een week of twee super moe en niet te genieten tijdens het eten. Maar daarna was het over. Eerst gelijk na het eten om half zeven maar bed. Inmiddels gaat hij zonder middagdutje tussen zeven en half acht naar bed. Een enkele keer valt hij overdag in slaap en dan slaapt hij echt pas rond tien of elf uur.

5. Khinda

Khinda Lid

4 aug 2008
    13
    0
    0
    Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga het zindelijk worden inderdaad maar even laten voor wat het is. Afdwingen werkt waarschijnlijk alleen maar averechts. Misschien ga ik inderdaad wel proberen om hem helemaal niet te laten slapen overdag maar dat wordt echt even door de zure appel heen bijten ben ik bang 😉.

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier is ie even geïnteresseerd geweest in de wc maar dat was van korte duur, hij gaat nu weer af en toe op de wc maar gebeurd nog weinig...komt wel.

Wat betreft het slapen, hier slaapt ie de ene middag wel en de andere middag niet en 's avonds slaapt ie de ene keer binnen 10 minuten en een andere keer duurt het 2 uur...en of ie dan wel of niet een middagslaapje gedaan heeft is niet van invloed. Hij ligt dan te kletsen/zingen/draaien maar huilt niet dus ik ga er niet heen, hij valt vanzelf in slaap.

Met punt 2 geen ervaring, gelukkig ;)

7. misa

misa Niet meer actief

Lastig soms he...

De zindelijkheid zou ik echt even loslaten. Kids voelen makkelijk die druk. Het komt wel weer.

Het uitdoen van kleding, luier, e.d. is lastiger. Ik probeer even mee te denken: Misschien kun je het hem 'zelf' laten opruimen? Verder niet boos worden en zonder woorden helpen, schoonmaken en aankleden?

Het slapen: misschien is het een idee om naast goede lichamelijke bezigheden te hebben overdag en voor het slapen iets rustigs in te bouwen (geen tv)? Even boekje lezen samen en dan slapen? Geen aandacht schenken aan het wakker zijn, maar gewoon even laten gebeuren. En s'middags zou ik hem juist laten slapen.

Is hij ook jaloers of vervelend wanneer je met de jongste bezig bent? Als er een hapje of flesje aan zit te komen, is het misschien een idee om voor de tijd extra aandacht aan de oudste te besteden, zodat hij er even op kan teren zeg maar.

Het is lastig, maar zoveel mogelijk druk weghalen en negatief gedrag negeren? Succes!!!

8. Khinda

Khinda Lid

4 aug 2008
    13
    0
    0
    Inderdaad vrij lastig 😉 zo'n peuter....

Het zelf laten opruimen is zeker een idee! Die had Ik nog niet bedacht! Zeker de moeite waard om een keer te proberen😊.

We hebben hier voor het slapen gaan een heel bedritueel. Hij gaat eerst in bad en daarna boekje lezen. Tv kijken mag hij alleen in de ochtend even en soms tijdens het eten koken maar dat is eigen belang... Als hij wakker in bed ligt gaan wij wel een paar keer naar hem toe om te zeggen dat hij moet gaan slapen. Het helpt alleen niet. Misschien inderdaad gewoon geen aandacht meer aan schenken.

Hij is gelukkig niet jaloers en vraagt ook ( soms natuurlijk wel) geen aandacht als de jongste de fles of aandacht krijgt. Meestal doet hij gezellig mee en helpt juist mee ☺

Bedankt voor je reactie!

Deel Deze Pagina