Gaat een novemberkind naar groep 1, of naar groep 0 (na de kerstvakantie)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zuidriem, 16 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Ik heb gezocht op google, maar kan het niet echt vinden.
    Is er een landelijke richtlijn over instroom in groep 1?
    Onze dochter is van 1 november. Volgens de school mogen de 4 jarigen instromen tot 31 oktober.
    Onze dochter gaat naar groep 0 na de kerst.
    Ik dacht dat de 31 oktober richtlijn verschoven was naar 31 december, maar ik kan het mis hebben.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Volgens mij verschilt dat per school. Op de school van mijn kinderen houden ze 1 januari aan, al maken ze ook wel eens uitzonderingen.

3. p1982

p1982 Niet meer actief

landelijk is 1 jan de grens. daarvoor starten ze in groep 1 daarna groep 0
    maar okt tm dec kids doen bij ons bijna allemaal t jaar van groep 1 nog een keer doen

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    De Landelijke officiële 1-okt regel is meen ik al 30jaar geleden afgeschaft :) Maar veel scholen houden er nog aan vast. Meestal wordt het gewoon per kind gekeken of ze wel of niet doorgaan.

Bij ons is alles tot kerst groep 1 en na kerst groep 0. De herfstkinderen worden bij de overgang van 2 naar 3 extra geëvalueerd.

5. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Klopt de richtlijn is tegenwoordig 31 december.
    Nu maakt dat in het geval van groep 0 en 1 nog niet zo veel uit. Maar bij de overgang naar groep 3 is het natuurlijk wel van belang.

6. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Verschilt volgens mij ook per school, hier hebben we bijvoorbeeld geen groep 0 en stromen nieuwe kindjes in groep 1 in.
    En afhankelijk van het kind of ze dan een "extra" jaar kleuteren.

7. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Herfst kinderen worden inderdaad extra besproken. Kinderen moeten wel wat verder dan hun leeftijd zijn om door naar groep 3 te kunnen.

8. Zuidriem

Op zich vindt ik het niet erg als ze naar groep 0 zou gaan, maar die start pas na de kerstvakantie.
    Ze blijft dan de maanden november en december nog thuis (dec valt natuurlijk wel veel uit ivm vakantie)
    Maar ze is zo toe aan school en verveelt zich enorm thuis. Al haar leeftijdsgenootjes stromen gelijk na de zomervakantie in in groep 1, maar daar is ze helaas een dag te laat voor geboren.
    Misschien knaagt het gewoon een beetje aan me dat het maar 1 dag na de 'grens' is en dat het gewoon mijn gevoel is.

Ik weet ook toevallig dat een oktober vriendinnetje van haar niet naar die groep gaat omdat de moeder dat niet ziet zitten (slaapt nog tussen de middag) Mijn dochter zou haar plaatsje dan prima in kunnen nemen... :D
    Aan de ene kant zou ik het willen proberen om het aan te vragen op school (officieel mag het) maar aan de andere kant voel ik me een beetje een zeur.
    Wat zouden jullie doen?

9. tuc

tuc Niet meer actief

Een november kind hoort in principe gewoon in groep 1 te komen.

10. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    mijn zoon is van 15 november, die is toen hij 4 werd gewoon naar groep 1 gegaan, en na de zomervakantie doorgestroomd naar groep 2.
    hij kan het prima aan, maar het is natuurlijk wel zo dat kids die het niet zo goed aankunnen, die laten ze een jaar langer kleuteren.
    ik vind het wel fijn dat mijn jongste gelijk door kon stromen, hij kreeg afgelopen jaar zelfs levelwerk (een extra klas voor de kinderen die extra uitdaging aankunnen)
    het gaat het best makkelijk af allemaal, maar aan de andere kant, hij is wel een erg vroege leerling als ik dat zo zie.
    hij gaat na de zomervakantie naar groep 5, maar hij is nog maar 7 jaar.
    als hij gewoon zo lekker door kabbelt, dan is hij nog maar 11 als hij naar voortgezet onderwijs gaat.
    mijn oudste word dit jaar 11, die gaat naar groep 7 volgend jaar. ik had er niet aan moeten denken dat hij al bijna van school ging.
    daar zie ik ook nog als een berg tegenop als de jongste straks al zo jong naar de stad moet fietsen en naar zoń grote school etc

11. Mamske

Mamske Bekend lid

5 feb 2014
    757
    20
    18
    Vrouw
    Draagconsulente
    Verschilt dan inderdaad nog per school. Over het algemeen wordt met november kindjes sowieso in de loop van het schooljaar nog wel gekeken, aangezien groep 0 en groep 1 niet veel verschilt.

Voor je kind is het het meest ideaal om te beginnen in groep 0. De meeste november kinderen zijn aan het eind van het schooljaar namelijk sociaal en cognitief gewoon nog niet zover om gelijk al naar groep 2 te gaan. Ze zijn in een leeftijd dat ze het veel te druk hebben met het leren van nieuwe soorten spel en in groep 2 moeten ze meteen alweer een extra stap erbij maken.

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Als ik kijk naar de kindjes van groep 2 vorig jaar, waren er 3 oktober/novemberkindjes. 2 zijn doorgegaan naar groep 3, eentje is in groep 2 gebleven.

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

De oudste is van 19 oktober, en die ging direct groep 1 in.
    Hij zit trouwens inmiddels in groep 3, hoefde niet een jaartje extra te kleuteren.

14. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    In principe zijn alle kinderen van 1 oktober tot en met 31 december najaarskinderen. Die worden per kind bekeken of ze door kunnen stromen naar groep 2 en groep 3.
    Bij ons beginnen alle kinderen die na 1 januari jarig zijn in groep 0.

maar hoe weet jij zo zeker dat jouw kind van 1 november pas na de kerstvakantie naar school mag? Ik vind het wel raar dat er 2 maand tussen zit...

15. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    dit dus

16. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Dochter is van 23 november. Is gelijk begonnen in groep 1 en gelijk doorgestroomd na de vakantie naar groep 2. Zij was er echt aan toe maar zij heeft 2 klasgenootjes wat dus ook herfstkindjes zijn die dus een jaar langer gekleuterd hebben. En zijn dus een vol jaar ouder als onze dochter.
    Onze dochter is nu 6 en gaat na de vakantie naar groep 4.
    Bij ons kijkt school naar cito, en of ze sociaal emotioneel er aan toe zijn.

17. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Gewoon vragen of ze na de herfstvakantie mag beginnen.
    Nee heb je.... vaak mag het wel.
    Welke groep ze begint 1 of 0 maakt echt niets uit, op zich is 0 ook lekker omdat ze dan met allemaal 'nieuwe' kindjes beginnen.

18. Zuidriem

Ik heb een brief hierover gekregen waar dat in stond.
    't Is een beetje lastig dat het elk jaar anders gaat op de school van onze kinderen.
    Het ene jaar mag je dus na de zomervakantie instromen als je voor 31 oktober 4 wordt.
    Toen onze zoon 4 werd (half september) mocht hij in dat jaar niet instromen na de zomervakantie en moest hij wachten tot na de herfstvakantie.
    Onze dochter die in mei 4 werd mocht niet eens meer naar groep 0 maar moest gaan wachten tot na de zomervakantie.
    Erg onduidelijk allemaal dus.
    En nu is het dus weer anders...;)

19. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Hier worden alle kinderen die voor de herfstvakantie beginnen standaard groep 1, kinderen tussen die tijd en 31 december wordt er gewoon naar het kind gekeken of ze het jaar erop naar groep 2 of 1 gaan en alles na 1 januari is standaard groep 0 en volgend jaar groep 1. Hier zit groep 0,1 en 2 in 1 klas dus dat geeft geen verschil ;).

Wij hebben net deze week te horen gekregen dat zoonlief na de zomervakantie gewoon door gaat naar groep 2 omdat ze geen reden zagen waarom hij nog een jaar groep 1 moet doen. En dan kijken we volgend jaar wel weer of hij al door kan naar groep 3 of dat een extra kleuterjaar handig is. Moet er wel eerlijk bij vertellen dat hij sinds de zomervakantie al 2 dagen per week ging wennen en sinds herfstvakantie hele dagen.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Raar zeg..hier stroomt elke kindje gewoon de dag na zn verjaardag in. Behalve als je binnen 4 weken na aanvang van het schooljaar jarig ben dan stroom je gelijk na de vakantie in.

Deel Deze Pagina