Ik ben benieuwd of het mogelijk en handig is om zo snel mogelijk na de geboorte alle voedingen te kolven en te geven met een flesje. Ik vraag dit omdat ik eigenlijk na een week of 6 a 8 de borstvoeding wil afbouwen. Nu heb ik de ervaring uit mijn omgeving dat de baby niet altijd maar automatisch dus dan de fles wil.. Bovendien vind ik het fijn dat de baby dan door te kolven het flesje van iedereen kan krijgen en we wat meer "vrijheid"hebben voor mijn gevoel. Ik ben erg benieuwd vanaf wanneer kolven mogelijk is en wat alle mogelijkheden en onmogelijkheden zijn
Beste Anastasia, Ik begrijp uit je vraag dat je alleen wil kolven. Omdat het om een beperkte periode gaat is het het beste om gedurende die tijd een dubbelzijdige electrische kolf te huren. Bijvoorbeeld de Medela Symphony of de huurkolf van Ameda. Je moet dan proberen elke 3 uur ongeveer 10-15 minuten dubbelzijdig te kolven. 1 maal ongeveer 6 uur ertussen. HOudt er rekening mee dat je ook tijd nodig hebt om de voeding af te bouwen. Overigens is het zo dat wanneer je na de bevalling wel aanlegt en rond de 4 weken met een flesje start om te wennen en dat enkele keren per week bijhoudt, je geen problemen hoeft te verwachten. Je kan het ook combineren. De eerste week (of 2) alleen aanleggen. daarna om en om of een andere verdeling (ik bedenk ook maar ter plekke een senario) aanleggen / kolven en met flesje geven. Je zal dan zeker het flesjes probleem niet hebben. Je hoort inderdaad vaak dat kindjes problemen krijgen met de overgang naar een flesje, gelukkig horen nog heel veel meer gevallen niet waarbij het geen enkel probleem oplevert. bedenk dat alleen kolven kan, zelfs al vanaf direct na de bevalling maar bedenk ook dat het voeden veel meer tijd gaat innemen. Je moet immers eerst kolven en dan de voeding geven. Je zou ook kunnen kiezen om te starten met live aanleggen (bouwt ook het snelst de productie op) genieten van de BV ervaring, een binding krijgen met je kindje en langzaam aan het flesje introduceren al dan niet met af en toe nog live aanleggen. Maar de keuze is natuurlijk aan jezelf. Succes, Ilse
ok dus het is wel mogelijk, maar eigenlijk als ik het goed begrijp handiger om te starten met kolven rond de 3 weken ofzo zodat je met 4 weken flesjes kunt gaan aanbieden?
Het is zeker mogelijk om met kolven te starten, er zijn genoeg moeders bij wie het niet direct lukt het kindje aan de borst te leggen. Die kolven alle voedingen soms maanden achtereen. Als het jou alleen om de overgang naar het flesje te doen is dan gun ik je zo die heel bijzondere ervaring om je kindje ook echt aan de borst te hebben. Dat is zo'n unieke beleving, die maar zo kort mogelijk is. Je kan dan inderdaad later starten met kolven en flesjes geven. Tegen die tijd heb je een heel ander beeld van hoe alles gaat. Bedenk op dat moment hoe je verder gaat. Als ik mag vragen, wat is je reden dat je rond 6-8 weken wilt afbouwen? Groet, Ilse
omdat ik weer moet gaan werken, en ze zeiden op de borstvoedingsvoorlichting dat het overslaan(als het goed gaat) een week per voeding duurt. Gezien ik onregelmatig werk heb ik zeker 4 a 5 voedingen nodig die ik moet overslaan!
Hallo, Ik begrijp uit je reactie dat je niet op je werk wilt gaan kolven. In dat geval wordt het met onregelamtige diensten lastiger. Als je een voorlichting hebt gevold weet je natuurlijk wel dat je 25% van je werktijd mag gebruiken om voeding te kolven. Het klopt inderdaad dat je ongeveer een week moet rekenen om 1 voeding af te bouwen zonder dat je lichaam er geen last meer van heeft. Meestal gaat een volgende voeding wat sneller maar dat verschilt van de productie en per vrouw. Overigens moet je dat afbouwen ook doen als je alleen kolft en je kindje niet aanlegt. Ga eerst lekker bevallen en ga je na een paar weken druk maken over deze dingen. Succes, Ilse