wanneer zijn kinderen te verwend?

Discussie in 'De lounge' gestart door liesbet77, 1 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hallo

vroeg me af hoe jullie dat zien ...
    onze kinderen hebben best veel spullen. Ze krijgen af en toe ook wel eens iets tussendoor (wel nooit zomaar maar bv bij een goed rapport , als de puntenkaart vol is). we doen veel dingen zoals op reis , pretpark , kermis ...

denken jullie dat we er hiermee verwende nesten van maken?

wat is te veel verwennen? hoe houden jullie hierin de kerk in het midden in deze maatschappij (er ís ook gewoon heel veel he, ook op tv, als ik zie wat er nu allemaal te zien is tov wat wij vroeher hadden aan programma's ).

tot nu toe vertonen ze geen lastig gedrag, maar ik merk wel bij mijn zoon (heeft wel ASS) dat hij steeds prikkels wil, elke dag wel iets wil gaan doen ... en dat kan nu eenmaal niet.

2. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    zolang je kinderen blij kan maken met kleine dingen (doen), vind ik ze niet verwend.
    wij doen ook regelmatig leuke dingen en uitstapjes en tussendoor kadootjes, maar gelukkig wordt zoontje net zo blij van een puzzel als kado, als van een megaridderkasteel. hij geniet van een simpele poppentheater net zoveel als van Elmo theatershow..

3. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Zolang ze hun neus niet ophalen voor mindere dingen zal het wel mee vallen.

Of dat ze gaan doen alsof ze beter zijn tegenover andere kids omdat ze meer spulletjes hebben

4. elly010

elly010 Actief lid

1 dec 2011
    306
    1
    16
    nu nog werken. maar vooral huismoeder huisvrouw
    alanya turkije
    ik ben ook verwend vroeg heb alles gekregen.. auto scooters noem maar op.. maar ik ben geen verwend nest.. omdat ik ook heb geleerd dat er mensen zijn die het niet hebben. zo hebben wij ook veel gedaan bij kindertehuizen. en woonde we naast een kindertehuis.. dus volg gewoon je gevoel.. en ik moest er ook vaak wel iets voor doen. dus het niet zomaar geven.

5. en dat gebeurt tegenwoordig zo snel...helaas
    bij mijn oudste dochter in de klas is het echt verschrikkelijk.
    Een aantal die krijgen zo veel en doen zo veel, dat ze uit huis moeten als ze vrij zijn omdat ze anders chagerijnig zijn.

3 x per week efteling, abbo op dierentuin 4 x per jaar op vakantie, 2 keer wintersport, nieuwste van het nieuwste op kledinggebied, nieuwste fietsen, er is zelf een meisje die heeft bij ieder kledingsetje een bijpassend brilletje, omdat ze het een leuk modeaccesoire vind.

Nou als die kids 18 zijn of een vriendje krijgen, wat hier niet in mee gaat...oei wil er niet aan denken

6. Onder water

Onder water Niet meer actief

Dit inderdaad, ik neem geregeld wat mee voor die kleine en doen vaak leuke dingen. Soms kijkt ze niet eens meer op van iets kleins wat ze krijgt. Heb er nu ook echt weer een rem op gezet ( maar vind het zo leuk om leuke dingen te kopen:D).
    Van een snoepje of een bakje chips raakt ze door het dolle omdat ze dat eigenlijk nooit krijgt haha

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

moeilijk..

ik ben zelf enigst kind en ben vroeger door en door verwend terwijl mijn ouders onder modaal leefde. kreeg alles wat mijn hartje begeerde, of het nu merkkleding was, een dure telefoon/pc, of andere dingen. ook met verjaardagen en feestdagen dure cadeaus, mocht altijd snoep pakken wanneer ik het wou, alles eigelijk. Terwijl mijn ouders een roestige fiets hadden en kleding van de zeeman.

Ook heb ik een zeer hechte band met mijn ouders, het was dus niet dat ze mijn liefde ''kochten'' zoals je weleens ziet bij mensen die hun kinderen door en door verwennen omdat ze er zelf bijv weinig zijn voor hun kinderen door bijv werk of andere omstandigheden

Als ik het zo bekijk heb ik er niks slechts aan over gehouden. We leven net onder modaal en ik ken de waarde van het geld echt supergoed, ik weet elk dubbeltje juist te besteden, ga ook gewoon naar de Aldi en Zeeman, doneer ook gewoon aan goede doelen, ik heb veel respect voor mijn ouders, etc

Bij mijn zoon wil ik het toch iets anders doen. Ook hij is eigelijk best verwend, maar probeer dat wel binnen de perken te houden, iets wat ze bij mij nooit hebben gedaan. Ik hoefde maar iets te vragen en ik kreeg het, en dat terwijl mijn ouders het echt verre van breed hadden.

Mijn zoon krijgt bijv vanaf volgend jaar zakgeld. Als hij bijv tussendoor iets leuks wil wat best prijzig is doe ik bijv net of hij het van zijn eigen zakgeld betaald heeft, en stort ik het vervolgens terug op zijn rekening zodat het hem niks kost, maar voor zijn beleving heeft hij er dan zelf hard voor gespaard en leert hij wel de waarde van het geld kennen ( althans, dat hoop ik)

Ook beloon ik hem hier bijv voor goed gedrag ipv dat als hij ergens om zeurt hij het meteen krijgt. Als hij bijv een tijdje goed luistert dan ga ik spontaan met hem naar de winkel en mag hij iets uitzoeken en vertel ik hem op dat moment erbij dat hij dat krijgt omdat hij zo lief is geweest de laatste tijd

Moet zeggen dat mijn zoontje net zo blij is met een vliegtuigje van 0,50 cent van de action als met zijn fiets van €200 voor zijn verjaardag ;) dat vind ik dan weer supermooi..

8. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

6 dec 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja wat het is verwend. Onze zoon is en blijft enigs kind en ik de k dat hij hierdoor meer verwend wordt dan wanneer er een tweede zou zijn gekomen. Hij is bijna 3.

Afgelopen zomer zag hij een skelter en was er helemaal weg van. Had het nergens anders meer over. Hij had een klimtoestel met glijbaan in de tuin staan waar hij niet naar omkeek. Dus met hem afgesproken dat we eerst het toestel gingen verkopen aan een ander kindje en we daarna de skelter gingen kopen. Zo gezegd zo gedaan. Heeft 3 weken geduurd voor hij verkocht was. Maar onze zoon heeft zonder problemen gewacht en het toestel weg gedaan. En hij is super gelukkig met zijn skelter.

Verder is hij helemaal ah van Cars. Moet eerlijk bekennen dat hij elke maand ongeveer een nieuw autootje krijgt. Maar hij speelt er elke dag ontzettend veel mee. En zeurt als we in de winkel zijn nooit om nog een autootje. Dus vind ik niet dat hij (tot nog toe) verwend is.

9. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    hier krijgen ze alles wat ze nodig hebben, en af en toe een extraatje in de vorm van een kadootje... ik geef ze bewust niet meteen iets waar ze om vragen.. deed ik eerder wel en toen ging het zo van oh dat hebben we stuk gemaakt dus mama gaan we een nieuwe kopen? vanaf dat moment ben ik het anders gaan doen... ze krijgen zo af en toe eens wat centjes van papa of van mij en dan heb ik ze uitgelegd dat als ze het sparen dat ze er dan na een tijdje iets groters van kunnen kopen... werkt goed hier! al moet er dan nog veel bijgelegd worden maar dat snappen ze nog niet. maar wel dat ze niet zomaar alles maar krijgen..

wij kunnen het ze wel kopen maar ik doe het niet meer!

zo tussendoor krijgen ze de normale dingen zoals een bak stiften met een kleurboek. knutselspulletjes... of een knuffeltje (daar is onze jongste heeeeel blij mee te maken) en onze oudste is gek op stickers :p

de grotere kado's krijgen ze met hun verjaardag, sint, kerst. of gewoon als ik het zelf besluit te halen en ze er niet om vragen...

maar ik blijf erbij... beter verwend dan verwaarloosd:D

kwa kleding ben ik wel weer royaal... vinden mijn dochters allebei erg mooi en ik vind het ook fijn dat ze er netjes bijlopen.. wat het dan kost maakt me niet zoveel uit....

10. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    wat is verwend idd...ik weet het niet...

wij hebben het goed, dus onze kinderen ook, dat gaat automatisch zo.
    zelf vinden wij het ook leuk om leuke dingen te doen, en mooie kleren te hebben en spullen, dus waarom onze kinderen niet.
    ik denk dat onze generatie zo ie zo veel 'rijker' is als onze ouders bv.

maar ik vind wel dat je een kind bewust moet maken dat het geld niet 'zomaar' uit te muur komt, en dat er wel degelijk voor gewerkt moet worden.
    ook mag hij af en toe wat van zijn eigen geld kopen.
    en krijgen ze zeker niet elke week wat nieuws!
    wel doen wij met verjaardagen en sinterklaas 'grote' dingen.bv, nieuwe fiets, groot iets van playmobiel, glijbaan noem maar op. omdat wij vinden dat dit soort dingen wel speciaal moeten zijn/blijven. en dit soort dingen zeker niet 'tussendoor' horen.

de oudste is 4 en weet ondertussen dat het geld bij papa en mama niet op de rug groeit, maar dat je er wat voor moet doen.
    ik hoop dat als mijn kinderen groot zijn, goed nakijken op hun opvoeding, zoals ik dat bij mijn ouders doe!

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Ik denk dat mensen sowieso erg verwend zijn in het westen....

Niet alleen de kinderen

Toevallig zijn onze kinderen juist ook zuinig en gooien niks weg. Wij geven niks teveel.

Ik denk dat als je eigen levensstijl niet te gek is dat je dat dan ook aan je kinderen meegeeft.

Je bent zelf het goede voorbeeld.

12. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.675
    1.433
    113
    Tja wat de een verwennen noemt vind ene ander normaal. Wij gaan ook geregeld met Quinten weg, bos dierentuin, ballorig, kinderboerderij en volgens schoonfamilie wordt hij dus veel te veel verwend en is straks nergens meer dankbaar voor, maar dar merken we niks van, hij is net zo blij met gooien met de bladeren hier voor op het gras als met een dagje efteling ;). Denk dat ene verwend kind echt iemand is die neer kijkt op anderen en kleine dingen niet meer waardeert, dan ben je denk ik te ver gegaan :D.

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Volgens mij ligt het ook eraan hoe je ermee omgaat....wat leer je je kinderen als ze leuke dingen krijgen. Is het omdat ze het verdient hadden of gewoon zomaar....alsmje constant alles zomaar doet wordt het normaal dat ze van alles krijgen.

14. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik denk dat zodra je de zin 'Ik mag ook nooooooit iets' gaat horen als een kind eens niet zijn zin krijgt, je even achter je oren moet krabben...

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk niet dat je kinderen te snel kan verwennen. Ik denk dat je lastige karakters krijgt als je als ouders emotioneel minder toegankelijk bent en dat probeert te compenseren met veel spullen. Dan associeert het kind het krijgen van iets op een verkeerde manier.

In de regio waar ik ben opgegroeid vind ik zelfs dat ouders onnodig hard zijn tegen hun kinderen. Dat ze al vanaf hun 11e 'moeten' werken (moeten is een groot woord maar het wordt enorm gestimuleerd om bijv. al een krantenwijkje te gaan nemen) en vanaf hun 13e elke zomer vakantiewerk doen en ook hard afzien (lange werkdagen, meestal lichamelijk werk). Dit gebeurt heus niet onder dwang, de kinderen willen het zelf omdat ze weten dat ze er geld mee verdienen. Maar ze zijn ook gewoon scholier en kind en ik vind dat in de schoolgaande periode ze ook recht hebben op rust en ontspanning, en ja, een makkelijk leventje. Werken kan je nog lang genoeg.

Je ziet zelfs dat kinderen die zo worden opgevoed, echt al op hun 18e fulltime gaan werken, daar is niets mis mee, maar ze hadden in mijn ogen nog beter een studie kunnen gaan doen.

16. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nescio klopt wat jij vertelt...maar vaak is het ook zo dat de kids een bijbaantje zoeken om zelf dingen te bekostigen. Omdat de ouders het niet kunnen bv...niet dat dit goed is maar je natuurlijk nietnprecies waarom die kids werken.

Ikzelf ging op mijn 13 de tvgidsen bezorgen en op mijn 15 de daarbij nog eens werken in een supermarkt. Zo kon ik zelf kleren kopen enz...absoluut niet goed want als mijn moeder iets minder ging bingo-en hoefde ik geen kleren zelf te betalen.

Maar ik vindt het niet erg als mijn meiden ook een bijbaantje willen doen hoor....je kunt best op je 16 de op de zaterdag achter de kassa werken en geld sparen.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Lov23, dat is inderdaad een ander verhaal... als de ouders het geld niet hebben is er natuurlijk niets mis met een bijbaantje, en op je 16e elke zaterdag werken is ook vrij normaal.
    Wel erg dat je moeder zo graag geld uitgaf aan bingo, ipv dat aan jou te besteden :(

In de voorbeelden waar ik over sprak, hebben de ouders wel genoeg geld, maar ze zijn bang hun kinderen te verwennen als die op hun 15e nog geen bijbaan zouden hebben. Ze krijgen dan ook nooit zomaar iets en werken wordt heel erg aangemoedigd. Zo krijg je kinderen die wel bewust zijn van geld, maar ook het liefst geld willen verdienen, en dan werken verkiezen boven hun studie.

18. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Als ze verwaand gaan doen, gaan opscheppen en alleen naar je toekomen omdat ze iets willen..

19. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja is heel erg....maar heb nu ook geen contact meer....;)
    Nee dat ben ik met je eens...school is belangrijk! Ze moeten wel leren dat ze moeten werken voor di gen te betalen....maar niet voor zwlf je kleding te kopen enz....

20. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik liep vanaf mijn 11de een folderwijk. tot mijn 16de gedaan. ben op mijn 13de begonnen met bollen pellen.

mijn ouders konden me dus geen spelcomputer geven of een mobieltje en zeiden dus ook gewoon als je dat soort dingen wilt hebben zul je moeten gaan werken.
    ik vind dat goed want sommige 15 jarige hebben echt geen idee hoe de wereld qua geld in elkaar steekt en vinden het de normaalste zaak van de wereld dat als pietje nikes aan heeft brammetje het ook zou moeten kunnen betalen. of dat er eerst rekeningen moeten worden betaald en dat je daarna kunt kijken wat je over houd...

dus nee helemaal geen moeite mee zal mijn zoon ook stimuleren om te gaan werken. omdat dat gewoon moet wil je leuke dingen doen.. helaas komt het niet gratis aanwaaien.

Deel Deze Pagina