Onze zoon van 3 jaar slaapt sinds februari dit jaar in een juniorbed. Ging gelijk goed, en sliep ook lekker door zoals altijd. Maar de laatste 5 weken roept hij ons 's avonds telkens. We brengen hem naar bed en na 5 minuten roept hij papa of mama. En is pas stil als we komen kijken. Meestal moeten we zo'n 5 keer naar boven. Hij bleef wel altijd netjes in bed liggen... tot vanavond!! Ik hoorde wat gestommel en ja hoor, de deur ging open en daar stond hij boven aan de trap! Volgens mij heb ik dit wel vaker gelezen maar hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? groetjes tamaar
wij zijn vooral erg consequent. we stoppen hem nog in als wij zelf naar bed gaan (en beloven hem dan ook dit te doen), onze zoon heeft er een handje van continu weer zijn dekens los te wurmen om vervolgens te kunnen roepen dat we hem in moeten stoppen omdat hij anders niet kan slapen. onze regel: ik stop je max. 2x in, en daarna pas weer als ik zelf naar bed ga. Ook hebben we een heel duidelijk bedritueel waar we zelden van afwijken. Het bevalt ons erg goed dat we een babyfoon hebben met terugpraatfunctie, wij zeggen regelmatig over de babyfoon dat hij moet gaan slapen en dat we niet meer boven komen. Gek genoeg luistert hij hier naar, terwijl als ik naar boven loop om het datzelfde te zeggen, het juist geen enkel effect heeft! mocht hij steeds uit zijn kamer komen, dan praten we zo weinig mogelijk tegen hem, brengen we hem terug naar bed en houden het zo kort mogelijk. op deze manier is het ook niet zo interessant om steeds uit je kamer te komen, en ze snappen op deze leeftijd echt wel wat de bedoeling is.
O Isabella mag van ons gewoon nog lezen en spelen als ze op bed is gebracht. Na het verhaaltje gaan we naar beneden en het hekje dicht. Meestal leest ze nog wat als ze nog niet helemaal moe is.