Lollie's bij peuters?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Minyaweth, 3 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hallo meiden,

Afgelopen week heeft Vigo veel verjaardagstraktaties gehad op de PSZ :D Hartstikke leuk voor hem natuurlijk.
    Maar het viel mij op dat in werkelijk élk snoepzakje waar hij mee thuis kwam afgelopen week lollie's (mét kauwgom notabene!) zaten (en andere soorten harde en gladde grote snoepjes)
    Ligt het nu aan mij? Ik vind dit helemaal geen geschikt snoep voor een peuter. Ik ben veel te bang dat de lollie van zijn stokkie schiet en in de keel van Vigo belandt met alle gevolgen van dien.
    Die andere snoepjes geef ik hem liever ook niet om dezelfde reden.

Dus tja... nu weet ik eigenlijk niet goed of ik overbezorgt ben, of dat de ouders van die kindjes niet erg hebben nagedacht over de traktaties. Wat is jullie visie/mening?
    Kan een peuter (in mijn geval is Vigo dus 3) dit soort snoepjes wel eten of niet?

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hmmm ik vind snoep trakteren op een psz zowieso al een beetje raar... maar een lollie helemaal. Ik vind het maar gevaarlijk!

3. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Haal zoiets zelf niet in huis, maar ze krijgt er wel eens 1 idd op de psz oid. ze mag die van mij alleen eten zittend op de bank naast mij en pas weer lopen als ie op is.

4. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Zo doe ik het ook met ijsjes.
    Ga je weg lopen? dan hier met dat ding. en hij krijgt hem pas terug als hij weer zit

5. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

dat vind ik ook niet echt wat nee voor die kleintjes!
    Kauwgom ook al helemaal niet!
    Dat je dat je kind geeft moet je zelf weten,
    maar ik zou er zelf wel om denken wat ik een ander klein
    kind gaf.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.791
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het ook niet zo'n handige traktatie. Zelf zou ik het niet geven. Maar als m'n kindje het toch krijgt, zou ik het inderdaad zittend op laten eten.
    \Overigens: ook oudere kinderen mogen van mij niet lopen met een lolly in hun mond!

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm toevallig van de laatste tractatie eens een foto gemaakt omdat ik het wat bizar vond :)

's ochtends op het kdv met zn allen cakejes versieren en op eten.
    en voor thuis nog een zakje met daarin
    een bellenblaas (die zijn altijd welkom hier.. kom om in de bellenblazen.. maar dat blijft toch wel leuk)
    een reepje kinderchoco (nahja.. wij zijn sowieso niet van het snoep maar dat vond ik nog niet zo heel erg)
    een chupachup (no way dat ze die krijgt dus.. ook niet zittend op de bank)
    een snoepketting (anne denkt dat het lippetip is en staat heel de dag dr lippen er mee in te smeren en wij hebben dr maar niet wijzer gemaakt)
    plus nog een doosje mini tumtums.

en dat omdat er 1 meisje 3 werd.. je zou denken dat het halve kdv jarig was :)

Hier verdwijnt meeste snoepgoed gewoon in de snoeppot... daar snoepen zowel wij als anne uit.
    Maar per saldo pakt ze zelf toch altijd de doosjes met yoghurtrozijntjes of een koekje.

Maar wij zijn echt niet van het snoepgoed dus wat dat betreft heeft Anne een slechte aan ons vrees ik :)

Wat mij wel altijd opvalt als ik buiten op straat loop... hier zitten natuurlijk veel antilianen en die zijn nogal gek op zoetigheid en maken zich nooit druk om de lijn of om wel/niet gezond lijkt het.
    (ok.. vast niet alle.. maar hier in de buurt is wel redelijk stereotyp wat dat betreft)
    en dan zie je mensen lopen met een kind in de buggy met zo'n grote puntzak snoep, zo'n grote zak chips of een pak kauwgom
    en dan voel ik mezelf echt heel streng hoor
    ondanks dat ik dat dus echt nooit zou doen :)

tijdje terug bracht ik anne om half 9 naar kdv.. zat het buurjongetje van 2 jaar alleen in de auto met een grote zak cheese onion
    wederom zo'n wtf-momentje waarbij ik me afvraag hoe en wat en of ik nou ECHT zo streng ben? volgens mij valt het best mee namelijk.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nee hoor ik vind je niet streng.

Ik houd zelf helemaal niet van snoep. Isabella krijgt het wel. Een beetje. Winegums meestal.

Lolly's vind ik super eng. Ook voor oudere kinderen.

9. Saskia78

@bosi: oh anne snoept ook weleens met ons mee hoor
    hapje taart, ministroopwafel.. maar verder blijft het eigenlijk redelijk bij de jip en janneke snoepjes van de hema
    tenzij tractaties dus :)

wij zijn allebei wel gek op snoepgoed.. mar eten dan ook in 1x de hele zak leeg.. (althans.. vooral chocola dus)
    dus halen we het maar gewoon verder niet in huis.
    Anne lust alles.. dus die wordt later vast net zo'n snoepkont als wij :)
    Maar wat mij betreft mag ze daar best nog eventjes mee wachten..

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje kreeg enige maanden geleden (toen ruim 1,5!!!!) ook een lollie als traktatie.. ik vond het maar bizar. En dat op een dreumes groep! De oudste in de groep is 2,5!
    Ik hou zowiezo niet van lollies (of spekjes)

11. liebrando

liebrando Niet meer actief

mijn zoontjes van 3,5 en 5,5 jaar krijgen van mij GEEN lolly's en GEEN kauwgom. Dan maar een overbezorgde moeder maar bij mij is het NEE. En dat weten de ouders ook waar ze komen te spelen dat ze ze niet mogen hebben. Vind het doodeng die dingen. net als die zuurballen, me zusje is er bijna ingesmoord toen ze 8 was bleghhhh

12. Saskia78

ik moest laatst lachen.. meisje van net 2.. komt binnenlopen met 2 marsen in dr hand...
    was daarvoor net het buurjongetje tegen gekomen met zn chips.. dus ik viel zowat om van verbazing...
    bleek dat ze die had meegenomen voor dr favokdvjuf :)
    als kadootje

toch wel schattig dus :)

meisje heeft met anne een enorme haat/liefde verhouding overigens.. soms helpen ze elkaar om zeep, andere keer dikke vriendinnen :)

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Het is hier ook altijd raak als er een traktatie mee naar huis komt van de peuterspeelzaal.
    Wij kijken gewoon samen met Kylian wat hij lust en wat hij mag hebben van ons.

Laatst was er zowaar spuitsnoep getrakteerd :$, Kylian heeft het 2 keer op zijn tong gespoten en vond het niet lekker de enige charme voor hem aan het hele snoep was dat zijn tong er zo mooi blauw van werd.

Afgelopen vrijdag mocht hij zelf trakteren, hij trakteerde knijpyoghurtjes met daaraan zijn foto met de tekst.
    Ik knijp 'm d'r tussenuit naar de basisschool en er was zowaar een kindje die begon te jammeren dat het geen snoep was.

Groetjes Anita

14. Saskia78

@pluk: leuk bedacht :)

hier laatste keer als "goodbye"-tractatie van die windmolentjes gehad
    ook erg leuk :)

15. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Oh hier heus af en toe een lolly , zeldzaam.. maar hij krijgt ze wel.. ook op een stoel of op de bank word absoluut niet mee rondgerend.
    Kauwgom vind ik wel te..

16. luuus

luuus Niet meer actief

hier ook geen lolly's ofzo... ook nog nooit gehad eig... ik dacht ook al dat ik overbezorgd was.. maar moet er niet aan denken dat die losschiet zo dr keel in brrr...

hier ook vooral de liga's, rijstewafels of rozijntje dat soort dingen..

ben ook helemaal geen fan van spekjes nootjes enz bij ons op het kdv hebben we ook een traktatiebeleid.. geen snoep chocola enz alleen gezonde dingen...

17. Jelle heeft toevallig vorige maand voor het eerst een lollie gehad. En dat was toen ie gewoon in de wandelwagen zat, en omdat ie die op vakantie toevallig gekregen had van de kassajuffrouw.
    Maar als ie dan snoept is het een tumtummetje of fruitsnoepje of wat krentjes... af en toe eens een doosje smarties of klein beetje chips... maar dan houdt het toch wel op hoor.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wat ik hier af en toe voor een enorme ladingen snoep meekrijg van kindjes die jarig zijn geweest op de psz, daar kun je makkelijk een week mee doen.
    Ook regelmatig lollies, vaak eet ik ze gewoon zelf op als ze er niet bij is, ze is toch zo vergeten dat er een lollie bij zat, aangezien er vaak nog winegums, spekjes etc. bij zitten.
    En soms mag ze zo'n lollie eten, inderdaad gewoon zittend.
    Zelf koop ik geen lollies en heeft ze gewoon op cakejes getrakteerd. Ben niet zo tegen snoepen of zoetigheid, maar sommige hoeveelheden of soorten snoep vind ik niet echt passend voor een peuter.

19. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik werk in de kinderopvang en zelfs op de BSO (kids van 4-12jr.) zijn lollie's VERBODEN!
    Dus dat ze uitgedeeld mogen worden op een PSZ vind ik ronduit belachelijk.

Kauwgom, zuurballen, nootjes, muntdrop (sluit luchtpijp af).. bloedlink allemaal. Heb wel kinderEHBO, maar niet zo'n zin om een kind te moeten reanimeren. Voorkomen is beter dan genezen is mijn moto. Ik zal dan ook wel heeeel streng zijn. ;)

Ik vind overigens best dat er wat gesnoept mag worden met een verjaardag, met mate weliswaar, want sommige ouders kunnen het zo overdrijven.. ;)

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.791
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind lollies (en ander 'hard' snoep) niet zo slim bij die kleintjes. En oudere kinderen (mijn leerlingen zijn een jaar of 10) mogen er ook niet mee lopen. Maar om het gelijk over reanimatie te hebben... Ik denk dat dat ook wel weer mee zal vallen hoor. Ik bedoel, daar zitten nog wel wat handelingen tussen.
    In de 9 jaar dat ik nu voor de klas sta, heb ik twee keer 'bijna' heimlich toe moeten passen. (Beide keren was het gelukkig op tijd opgelost met een tik op de rug en flink laten hoesten.) En ondanks de vele 'foute' traktaties die ik elke schooljaar weer voorbij zie komen, was nog nooit een snoepje de oorzaak. Beide keren was de dop van een vulpen de boosdoener.

Deel Deze Pagina