Meer leeftijdsverschil bij 3e kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door momwithcamera, 4 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft, zowel uit het eigen gezin als het gezin waar ze in zijn opgegroeid.
    Wij hebben 2 kinderen die (ongepland) redelijk snel na elkaar geboren zijn, 16 maanden leeftijdsverschil. Nu ze 3,5 en 2,5 zijn, denken we na over een 3e kind. En de gedachte die daarbij meteen opkomst is: niet nu! Eerst de oudste naar school en wat tijd alleen met de jongste om hem alle aandacht te geven. Daarbij ben ik ook herstellende van een burn-out en ik wil niet daarna meteen in een zwangerschap rollen, maar even een tijdje 'gewoon leven'. Maar dan loopt het leeftijdsverschil meteen best wel op.. Is hier iemand met ervaring met 2 kinderen kort op elkaar, en wat meer leeftijdsverschil bij het 3e kind? Hoe gaat dat? Is het voor het 3e kind wel leuk dat hij +/- 5 jaar jonger is dan een oudere broer & zus? De oudste 2 groeien echt samen op en spelen altijd samen, maarja geen gegeven dat dat zo blijft of dat daar geen 3e tussen past... En het lijkt me zo leuk dat zij het ook echt bewust kunnen meemaken, en voor mij stiekem ook wel fijn dat ze al wat ouder/zelfstandiger zijn voordat er weer een baby in huis komt. Ben benieuwd naar ervaringen!


    (Ik besef me dat dit heel planbaar klinkt en ben me er van bewust dat het leven dat niet kan zijn :))
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn zus heeft een derde die 6 jaar scheelt met de tweede en 8 jaar met de oudste. Het is echt heerlijk :)
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Mijn ervaring (en wat ik in mijn omgeving zie). Voor ouders heerlijk, praktisch ook en veel rustiger. Voor kind zelf weinig aan (bij teveel leeftijdsverschil). Totaal andere fases en ontwikkeling. 2 oudere kinderen die elkaar hebben en dan een 3e wiel aan de wagen. Oudste kinderen die al naar de middelbare gaan, uitgaan, met vrienden dingen doen en jongste zit nog in de ballenbak.

    Collega van mij is om die reden ook direct voor de 4e gegaan om het evenwicht weer terug te krijgen in het gezin. Nu werkt het weer prima.

    Ik zou niet teveel afgaan op ervaringen van ouders (die zien dat vanuit eigen perspectief). Maar van mensen die zelf ervaren hoe het is een nakomer te zijn.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn zus zijn de twee oudsten een jongen en meisje, nu de oudste (meisje) flink pubert, botert het tussen hen lang niet meer zo goed als vroeger. De oudste is veel drukker met vriendinnen. Maar allebei dol op hun zusje en ze spelen veel met haar, juist doordat ze ouder zijn, kunnen ze heel leuk met een veel jonger kindje spelen zonder strijd.
    En de jongste heeft ook zelf vriendinnetjes enzo, dus genoeg contact met leeftijdsgenootjes.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zou ook graag een 3e willen. Mijn man niet maar dat even terzijde.

    Mijn jongste is nu 2j3mnd en de oudste bijna 5. Afgelopen jaar ook een burn-out gehad en deze week begonnen met werken nadat ik 5 jaar thuis heb gezeten. Ik wil het nog hebben over een 3e met mijn man maar niet nu. Eerst eens leven, een tijdje relatieve rust.
    Natuurlijk denk ik wel: stel dat er toch nog een 3e mag komen, dan zit er best wat leeftijdsverschil tussen. Aan de andere kant lijkt het me ook heel erg leuk dat de andere kinderen, met name de oudste, het bewust meemaakt. Plus dat mijn jongste een redelijk pittige peuter is, met zijn driftbuien, zijn nee gegil en zijn weglopen. Nee, laat vooral hem maar wat ouder en ietsje zelfstandiger zijn.

    Persoonlijk ben ik van mening dat je niet teveel moet kijken naar leeftijdverschil maar of je er zelf klaar voor bent. Als jij denkt, niet nu, dan moet je het nu nog niet doen.
    Mijn tip: parkeer je wens een tijdje. Spreek af wanneer jij en je man het over een derde gaan hebben. Bijvoorbeeld in januari. Mij geeft dat veel rust. Ik kan het nu veel beter naast me neer leggen.
    Geniet vooral van elkaar en doe vooral leuke dingen. Een burn-out is niet zomaar over (Heb je bloed laten prikken trouwens? Bij mij bleek vitamine D te laag te zijn, dat hielp ook niet mee).
     
    Deb89 en momwithcamera vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #6 GroeneBomen, 4 sep 2019
    Laatst bewerkt: 4 sep 2019
    Ik ben zelf nakomertje, 2 pubers in huis waarvan de oudste al niet meer mee op vakantie ging. Niet gepland, 'u bent onvruchtbaar' (en met nog 1 die over eierstok die compleet verkleefd was en haar leeftijd was het ook geen rare conclusie van de gyn). Niet dus. Onmogelijke bleek waar.

    Dus konden ze opnieuw beginnen. Ze vonden het super relaxed, ze hadden de ervaring, waren ouder en de andere kids ook. Tropenjaren niet gehad, beviel ze uitstekend! Oudste vond het geweldig, middelste ook. Maar omdat ik nog piepjong was in haar examenjaar was dat wel echt ff minder als ik dan spookte. De middelste kroop altijd s avonds in mijn bed en las mij voor. Ook toen de middelste ging studeren en thuis kwam in het weekend. Oudste was veel creatief met mij bezig. Middelste sleepte mij ook rustig mee naar de middelbare school als dreumes, puur uit trotsheid. Bij handenarbeid mocht ik dan zelf ook fröbelen haha (moest ze in haar vrije tijd aan project werken)

    Ik zeg wel eens dat ik de luxe had van enig kind omdat ik mijn ouders amper hoefde te delen, maar niet enig kind was. Band is nu ook goed.

    Mijn man scheelt geen kwartier met zn zus en ze kunnen niet met elkaar overweg. Dag en nacht verschil die 2. Dus kijk niet naar leeftijdsverschil :) het zegt weinig. Vanaf peutertijd maakten ze elkaar het leven zuur en dat was geen fase. Klikt gewoon niet.

    Tussen kinderen vriendin zitten 4 jaar en ze vindt het heerlijk! Meisjes gaan leuk met elkaar om. Hier komt net iets meer dan 4 jaar tussen de jongens, niet gepland, waren al langer ervoor bezig maar komt wel goed uit. Hij is gewoon zelfstandig, begrijpt alles goed en helpt erg goed mee. Kan hem rustig beneden laten, hij eet geen kattenbrokjes meer en trekt de boel niet overhoop haha
     
    Zonnestralen en momwithcamera vinden dit leuk.
  7. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Hier 13 & 15 maanden verschil tussen de oudste 3. Die zijn echt een drie eenheid. Toen ging het bij ons heel erg kriebelen voor een 4e. Die kwam er toen de jongste 3 jaar en 2 maanden was. Uiteindelijk scheelt nr 5 14 maanden met nr 4.

    We gunden nr 4 ook een speelkameraadje.

    Uiteindelijk hebben we in 6 jaar tijd 5 kids op de wereld gezet. Dus echt sprake van grote leeftijdsverschillen is er niet.

    Maar bij mij gaat de voorkeur echt uit naar kleine verschillen. Puur omdat ze dan veel meer aan elkaar hebben.

    Voor jezelf is het wel zwaar en zijn grotere verschillen denk ik fijner.
     
  8. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Zo sta ik er inderdaad ook in! Eerst even wat tijd om te leven zonder grote veranderingen. Gewoon even zijn. En niet meteen vanuit een burn-out een gezinsverandering in hollen...
    En 2 peuters nu in huis is ook best een behoorlijke uitdaging!
    We gaan in het najaar op reis en hebben besloten het er dan eens serieus over te hebben wat we willen. Ik voel ook zelf geen enorme rammelende eierstokken dus dat scheelt. Het is meer dat we dachten 'De jongste is ineens alweer 2,5, moeten we niet eens gaan nadenken over een 3e kind?'

    Echt een 'nakomertje' zal het niet worden, als ik mag kiezen gaat het er geen 10 jaar tussen zitten. Denk eerder dat het over een jaar of 2-3 zal zijn als de oudste 6 is oid).
     
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier scheelt de jongste 7 en 9 jaar met haar grote broer en zus en ik vind het geweldig.
    De oudste kinderen zijn volop aan het puberen en zij huppelt overal vrolijk tussendoor met haar fantasieverhalen en haar kinderlijke onschuldigheid,
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  10. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Wij hebben 3 zonen 10, 9 en 2.
    3de wiel aan de wagen is nu totaal geen sprake van.
    Integendeel zelfs.
    De interactie tussen zo iets grotere kinderen en kleintjes is geweldig om te zien.

    Ivm veel meer aan elkaar hebben als ze korter op elkaar zijn vind ik persoonlijk dus net omgekeerd.
    En daarboven op is de tijd dat je als ouders hebt voor uw kinderen bij meer tijd tussen toch ook wel een groot voordeel in mijn ogen.
     
    Deb89 en Lies1611 vinden dit leuk.
  11. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Mijn broer en ik, destijds 11 en 9, kregen nog een baby broertje.
    Fantastisch vonden we dat. Ik heb met mijn jonger broertje een veel betere band dan met de oudste. Ondanks dat ik de deur al uit was toen hij 8 jaar was.
     
    Deb89 en momwithcamera vinden dit leuk.
  12. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Wij hebben een soortgelijke beslissing voor een 4e (oudste 3 kort op elkaar) jarenlang uitgesteld. We kwamen er maar niet uit, voors en tegen afgewogen (in gesprek en op papier).

    En nu is ze er! Ruim zes jaar na onze 3e. Ik kan nog niet zeggen hoe het precies voor ons of haar zelf is, maar voor nu genieten we allemaal enorm!
     
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik was 6 en mijn broer 9 toen ons broertje geboren werd.
    Ik vond het geweldig :D
    Ik heb ook altijd met mijn jongere broertje een betere band gehad dan met mijn oudere broer.
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.921
    113
    Ik heb op twee manieren ervaring: mijn zus en ik schelen 1,5 jaar, mijn broertje scheelt 8,5 jaar met mij en 10 met mijn zus. En zelf heb ik ook een nakomertje.
    Als kind vond ik een klein broertje erbij fantastisch. Mijn broertje heeft er ook geen negatieve ervaringen om een nakomertje te zijn.

    En als moeder vind ik een nakomertje hebben ook heerlijk. Fantastisch om de band tussen mijn dochters en hun kleine broertje te zien. We genieten vooral extra van zijn ontwikkeling en de dingen die hij leert, want zijn zussen spelen daar ook een rol in.
    En het is ook heerlijk om al van die zelfstandige kinderen te hebben, die goed kunnen helpen in huis en met hun broertje. We noemen onze oudste vaak gekscherend ‘live in babysitter’, superhandig :roflmao:
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  15. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Mijn oudste en middelste schelen 4 jaar en de middelste en jongste 5 jaar.
    Hier dus ook 2 pubers en een 7 jarige, vind het ook heerlijk nog zo,n kleintje in huis.
     
  16. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Mijn moeder scheelt heel veel met haar zussen en heeft zich altijd een buitenstaander gevoeld in het gezin. Nou wilde mijn oma ook eigenlijk geen kind meer, dus dat is wel een andere situatie.
     
  17. Taco

    Taco Actief lid

    11 dec 2012
    433
    35
    28
    Hier schelen de oudste 2 14 maanden met elkaar. De jongste scheelt 6 en 5 jaar met de andere. Ik vind het heerlijk. Je hebt alle tijd voor de jongste. En de andere vinden het ook geweldig. Hoe trots ze steeds op hem zijn als hij weer iets heeft geleerd. Zo mooi om te zien.
    En als 3e heeft hij niet altijd keus hoe dingen gaan en moet zich vaak aanpassen maar op de een of andere manier vind hij het allemaal wel prima. Je wordt er zelf ook een stuk relaxter in.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  18. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier schelen de oudste 2 nog geen 2 jaar en dat vond ik heel druk; mede omdat de tweede geen makkelijke baby was. Nummer 3 kwam toen de jongste ruim 4 was; was wel iets langer dan de planning was, maar uiteindelijk was het heerlijk dat de oudste twee al op school zaten en je dus alle tijd voor de baby had.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik ben ervan overtuigd dat elk leeftijdsverschil leuk kan zijn. Bij heel dichtbij elkaar is er de optie om veel samen te spelen. Bij meer leeftijd verschil zie je al meer een soort van tweede moeder/vader rol, dat is ook erg leuk. Ik heb zelf nog een zusje gekregen toen ik 17 was (en heb een zusje dat vier jaar jonger is). Zij is altijd het oog appeltje van het gezin geweest, superleuk! Mijn moeder heeft trouwens ook nog een miskraam gehad toen ik negen was, dat vond ik toen heel erg. Dus ook toen had ik het heel erg leuk gevonden.
     
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Veel word bepaald door het karakter ook e. Eigenlijk mss zelfs alles.
    Onze oudste 2 schelen 11maand.
    Leuk samen spelen zat en zit er gewoon niet in.
    Ze zitten veel te veel in dezelfde fase en dan nog eens op dezelfde moment.
    Maar hadden ze een ander karakter gehad, dan was dat mss helemaal anders geweest.
     

Deel Deze Pagina