Hallo, Ik heb een uitnodiging gekregen voor een gesprek. Nu is dat op de verjaardag van mijn zoontje. Het gesprek is gepland aan het einde van de middag als net alle visite er is. Kan ik het maken om te vragen of dat gesprek eerder op de dag kan plaatsvinden, als hij op school zit?
Ik zou zeker proberen het te verplaatsen maar ik zou geen reden geven. Of iig niet deze reden. Gewoon zeggen dat je dan echt niet kunt. Je kent het bedrijf nog niet goed genoeg om te weten of ze hier begrip voor hebben dat je niet kunt vanwege het feestje van je kind. Ik weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn om een selectiecommissie bijeen te krijgen, drukke agenda's, verplichtingen. Bij ons zou de ene HR manager vol begrip zijn en de andere zou dit een slechte reden vinden als je de baan graag wilt hebben. Houd het dan liever neutraal.
Ik heb het ook gehad en ben gegaan, ondanks het onhandige tijdstip. Ik wilde niet meteen de indruk geven dat ik zomaar wou verplaatsen terwijl ik zo graag wilde solliciteren. Had er in de mail gestaan "als het niet uitkomt horen we het graag" dan had ik het wel gedaan. Kreeg ik de baan ook nog niet terwijl het gesprek zo goed ging dat ik echt dacht van wel. Heb ik ook weer van geleerd.
Mee eens. Het is hier altijd een heel regel om iedereen bij elkaar te krijgen en als iemand dat zij willen verplaatsen om een verjaardag, zouden we dat toch als minder flexibel zien... Dus neutraal houden of gewoon gaan. Dat laatste zou ik doen omdat ik, als ik de baan echt graag zou willen hebben, niet direct wil 'binnenkomen' met een verzoek tot verzetten van een gesprek aan de andere partij.
Aangeven dat je dan niet kan en dan wat alternatieven geven. Zo deed ik het meestal als ik niet kon. Het is van hun kant ook vaak een suggestie.
Ik had het niet afgezegd, weet niet hoe graag je de baan wilt hebben. Maar ik heb altijd het idee dat ze dan gelijk de indruk hebben dat je niet flexibel bent. Wellicht is dat mijn eigen gevoel hoor.
Ik zou vragen of het mogelijk op een ander tijdstip kan/eerder op de dag. Mijn man heeft vaak sollicitanten. Als ze zoiets netjes zouden vragen, is dat vaak geen probleem.
Ik zou vragen of het mogelijk is dat het op een ander tijdstip plaats vindt. Ik zou in ieder geval niet aangeven dat je absoluut niet kan. Ik zou dan als werkgever denken.....voor jou 10 andere. Vragen kan natuurlijk altijd en is denk ik ook niks mis mee.
Hoe groot is het bedrijf? Bij een kleiner bedrijfje zijn ze vaak wat flexibeler dan bij een groter bedrijf.. Wij hebben net de sollicitaties achter de rug en toch ook een gesprek of 3-4 verzet. Ik zou echter niet van te voren aangegeven dat het door de verjaardag van je zoontje komt.. Gewoon even bellen om te zeggen dat je super enthousiast bent maar dat het tijdstip niet uitkomt, of het mogelijk is om te verzetten.
Ligt er aan hoe die uitnodiging er uit ziet. Geven ze je de ruimte om het tijdstip eventueel te verzetten? Dan zou ik het doen. Zo niet dan zou ik er toch heen gaan. Tuurlijk zou ik het balen vinden dat het net op de dag valt dat een van mijn kinderen jarig is maar dat ene half uurtje- uurtje dat ik weg ben zouden ze me niet eens missen. En voor wat betreft de visite, genoeg familieleden die mijn man daar eventueel mee zouden willen helpen. Succes met je gesprek alvast!
Ik zou het wel bespreekbaar maken zonder deze reden te noemen. Eigenlijk vind ik het ook wel apart dat ze niet meerdere opties gegeven hebben. Tenzij er al in de vacature stond dat de gesprekken een bepaalde dag ingepland worden. Een sollicitatiegesprek werkt 2 kanten op. Jij hebt interesse in de baan en zij in jouw profiel. En je kunt het ook andersom bekijken. Als je belt om te bespreken of er nog een andere optie is, laat je zien dat je assertief bent.
Ligt ook een beetje aan het bedrijf, functie en hoe graag je deze baan wil. Ik heb op een hr afdeling gewerkt bij een groot internationaal bedrijf, hierbij was überhaupt een gesprek inplannen al een hele opgave... verplaatsen was dan ook zelden mogelijk. Nu werk ik bij een kleinere organisatie en is het voor ons geen enkel bezwaar om het gesprek op een andere dag/tijdstip te doen.
Ze belden of ik ook kwam, was er zelf nog niet aan toe gekomen. Dus gevraagd of het ook eerder op de middag kon, zonder opgaaf van reden. Maar dat hadden ze liever niet. Dus dan ben ik donderdagmiddag even 2 uur weg.
Ik zou gewoon gaan. Zo lang duurt zoiets meestal niet. Als opa en oma er zijn weten die de weg toch ook wel om de gasten even te 'bedienen'. Doe je de taart van je kleine als terug bent Zoals eerder gezegd; je weet niet hoe de instelling van het bedrijf is. De een zal flexibel zijn en de ander niet. Dot risico zou ik niet nemen als ik de baan echt graag zou willen. Als zij jouw vragen stellen over motivatie of flexibiliteit, zou je dit zelfs nog als extra argument kunnen gebruiken Zeggen zij dan dat je het wel had kunnen verplaatsen kun je aangeven dat je heel graag op gesprek wilde komen en dat je iets wist te regelen. Hiermee 'zeg' je dat je de baan heel graag wil en dat je over organisatorische vaardigheden beschikt. Dit zou bij ons iig zeer gewaardeerd worden.
Toevallig vandaag aan de hand gehad, in de vacature staat al op welke dag de gesprekken plaats vinden. Alsnog belt er iemand dat diegene niet kan... Jammer, voor jou anderen. Je kan het altijd proberen maar waarschijnlijk is de planning al gemaakt. De vraag is dan hoe graag wil je deze baan?