Hallo allemaal, Ik wil graag even van me afschrijven. Heb een hele tijd geleden ook al het topic is dit normaal?' geopend. Toen ging t vooral om huishoudelijke dingen en weinig reactie van partner..maw niet betrokken bij zwangerschap. Nu is dit alles wel beter geworden, maar toch..we hebben de laatste tijd heel veel ruzie. Hij heeft al kids uit een eerdere relatie, ik zorg al jaren ook voor hun, en t ging altijd goed. Maar de laatste tijd viel het me allemaal wat zwaar. Grotendeels t huishouden, een hond waar mee gewandeld moet worden, en dan zijn kinderen waar voor gezorgd moet worden. Ik doe t graag maar had tijdens de zwangerschap wel wat hulp verwacht, maar iedereeen gaat er maar van uit dat ik nog steeds overal met ze naartoe ga: school, sport, en ze dan thuis ook entertain. De dag erna voel ik dat gewoon in mn hele lijf.. En vaak als ik er iets over zeg reageert hij begripvol, maar vervolgens verandert er niets!! En dan krijgen we weer ruzie.. Nu ook weer..oudste kind wordt bijna 7..schoonmoeder wilde haar een veeeel te gek kado kopen waar wij t niet mee eens zijn. Maar toch doet ze het. Dan zegt mn partner: tja wat kan ik eraan doen? En dan ben ik vervolgens de boeman als ik zeg: Zeg dan gewoon dat je t niet accepteert punt uit, jij bent de ouder, het is jouw dochter en jouw huis. Dan krijg ik echt zo'n gevoel dat ik alleen maar goed ben om mee te beslissen en opvoeden als het hun allemaal uitkomt. Heb nu echt zoiets van zoek t maar uit, beslis alles zelf maar. Als ie maar niet denkt dat oma bij ons kind ook alles gaat bepalen. En dan staat ie weer tegen me te schreeuwen, en vraag ik me af wanneer t zo mis is gegaan, en dat hij zich niet realiseert dat ik alleen maar wil helpen..en t belangrijkste van alles: dat al die stress helemaal niet goed is voor de baby Voel me zo down..sorry voor t lange verhaal.
Hoi Lastige situatie en jammer dat hij niet echt naar je luistert of serieus neemt. En een "ga zitten ik moet echt met je praten" gesprek? Wat wil jij? Sterkte... Groetjes oktober 13
Sterkte ten eerste, lijkt metbeen lastige situatie. Weet niet hoeveel je al geprobeerd hebt om hem duidelijk te maken wat je er van vind maar zou inderdaad is rustig het gesprek in gaan en hem voorleggen wat je dwars zit, waarom en hoe je het anders wil zien.
Vergeet niet, oma's/opa's zijn er om je kind te verwennen De oma's/opa's vinden dat leuk om te doen, en de kinderen genieten er ook zichtbaar van, ik zou me er in ieder geval zeker niet aan storen maar eerder dankbaar zijn, liever gul dan gierig.
Ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb ook een stiefje van 7 en mijn man en ik beslissen wel of wij iets wel of niet in huis willen hebben. De familie weet dit, wij zijn hier soms echt zeikerds in, mede door onze geloofsovertuiging. De familie respecteert dit en bij twijfel overleggen ze altijd even over kadootjes. @ TS ik herken wat je zegt. Wat eventueel kan helpen is waar jij tegenaan loopt op papier zetten en daar samen goed over praten.
Bedankt allemaal.Rustig zitten en erover praten gebben we ook vaker gedaan, op zo'n moment gaat t goed, maar vervolgens gaat alles weer verder in t oude patroon. We zijn de opa en oma ook dankbaar voor alles wat ze doen, maar ik vind dat zulke grote dingen wel overlegd mogen worden..normaal zijn we helemaal niet moeilijk, dat weten zij ook. Maar een ipad gaat ons te ver. En partner is het er ook niet mee eens, maar echt ertegenin gaat ie ook niet. Wel tegen mij, en dat snap ik dan niet.. Tis gewoon alles bij elkaar: ruzie krijgen om zoiets, de afspraken over t huishouden e.d. niet nakomen (alleen tot na de zwangerschap, heb gezegd dat.ik het daarna niet erg vind om t meeste te moeten doen, maar nu gaat t gewoon effe niet). Geeft me echt t gevoel dat ik er alleen maar ben om alles hier draaiende te houden.
Ik heb het idee dat jij je ergert aan andere zaken thuis maar dit niet hebt kunnen oplossen met je partner. Je voelt je niet gehoord, begrepen of mist de liefde terwijl je zoveel je best doet voor de kinderen en hem. Jij gooit dit er uit en als het allemaal te veel wordt gooit hij er ook nog een heleboel op en daar zitten jullie gevangen in een kat en muis spel. En dan komt zo een opa en oma met een Ipad aanzetten wat eigenlijk normaal gezien geen probleem hoeft te zijn. Tenslotte zijn jullie er als ouder om grenzen te stellen. Zoveel mag je er mee spelen of dit mag je er mee doen. Zo is dat ook met de televisie, bedtijd, het eten en ander speelgoed. Je man is niet verplicht om naar jou te luisteren of de dingen die jij wilt te moeten doen. Je kan het hooguit aangeven en hij doet wat hij er mee wil. Al zou je dit wel doen dan gaat dit op den duur een keer fout. Mochten jullie er samen niet uitkomen dan zou je altijd nog hulp kunnen vragen. Maar denk dat het voor nu goed is als je je aandacht gaat verzetten naar zaken die er wel te doen en jullie niet weer staan te kibbelen. Ga samen eens ontspannen. Zoek uit wat jullie beiden fijn vinden om te doen. Maak een wandeling, speel een spelletje, ga ergens samen koffie drinken, bekijk een film, ga samen douchen, kook samen, ga met de kids een spel doen of naar een kinderboerderij, ga babyspullen of etalages bekijken....... Samen ontspannen en elkaar weer het gevoel geven dat je van elkaar houd hoeft niet altijd samen op vakantie of een weekendje weg te zijn. Tenslotte gaan de meest rijke mensen echt niet elke dag op vakantie al zou dit met gemak kunnen. De kunst is elkaar elke dag weer het gevoel te kunnen geven dat je van elkaar houd er voor elkaar bent. En dan mag het huishouden wel verslobberd worden en zet je gewoon eens wat makkelijks op tafel. Natuurlijk zijn die alledaagse zaken ook belangrijk maar ze hoeven niet uit te monden in onmogelijke ruzies. Ik ken gelukkige stelletjes die meer dan 30 jaar samen zijn. Vraag je ze naar het huishouden. Krijg je als antwoord, hij plakt de fietsband en ik strijk zijn overhemden. Waar liggen de vuile sokken? Oh elke dag weer naast de wasmand of ergens op de bank. En waren de kids makkelijk? Ach als ik het niet trok dan deed een kopje koffie bij de buurvrouw me wel goed. En financieel? Heeft iedereen maar het is maar net hoe duur en luxe je het wilt maken. Nog altijd in een huurwoning? Wat geeft het we voelen ons zo prima. Nooit ruzie gehad? We waren bijna gescheiden maar we zijn er samen uitgekomen. Erger je je nooit aan je partner? Ach iedereen heeft wat vreemds. Schreeuwend en tierend ruzie gemaakt? Nee absoluut niet want dat geeft wonden en geeft geen oplossing. Nog altijd verliefd? Absoluut elke dag dat we elkaar in de ogen kijken is het fijn om de liefde te zien. Sterkte.
@ Derbi, wat heeft een geloofsovertuiging te maken met het geven van kado's van de oma's/opa's naar de kinderen toe?!?!?!? Wees blij dat ze je kinderen kado's willen geven, vind het een hele rare gedachte vanwege het geloof geen kado's geven :S:S:S:S:S:S:S
Ik kan me heel goed voorstellen dat het betrekking heeft op een bepaalde geloofsovertuiging maar ook cultuur. Wij zijn altijd heel blij met alles wat we toegeschoven krijgen.. de ene opa en oma houden de cadeautjes wat kleiner en de andere oma geeft vaak wat duurdere cadeautjes.. fiets, tablet, spelcomputer. Maar ze vraagt altijd netjes van te voren of wij het goed keuren . Lijkt mij ook wel de bedoeling. De ouders zijn nog altijd de gene die bepalen of hett kind al een tablet mag hebben.
Ja mvm dat bedoel ik dus ook.. En ik moet er wel bij vermelden dat t 7jarige meisje in kwestie wel eens bot uit de hoek kan komen. Als iemand dr een kleinigheidje geeft kan ze makkelijk zeggen: is dit alles wat ik krijg? En dat hoort gewoon niet.. Maar goed mamamama wat jij zegt klopt ook..alleen denk ik dat ik mn probleem verkeerd uitgelegd heb.. We doen vaak zat leuke dingen samen, alleen is t zo dat we normaal bijna nooit ruzie hadden, en nu is het 1x in de 2 weken wel raak. En dan vaak omdat ik vind dat je ook de minder leuke dingen meer samen moet doen, omdat het nu zwaar wordt voor mij. En hij belooft t steeds en vervolgens gebeurt het 2x en dan weer niet. En ik ben echt geen persoon die alles spik en span wil hebben, maar de hond bijvoorbeeld..daar moet gewoon mee gelopen worden want das ook een levend beest die zijn wandelingen nodig heeft. En dan vind ik niet dat als hij er int weekend de hele dag is, hij af moet wachten totdat.ik 3x per dag met m wandel.. Daar komt dan gewoon bij dat die ruzies steeds niet fijn zijn, omdat je juist nu nog meer samen hoort te genieten. En dat met zijn ouders, was hij het zelf ook niet mee eens..maar ipv datie het aan hun duidelijk maak kuurt hij t op mij af..
Anders doe dr maar een slotje op.. Na ee nachtje slapen en erover praten valt t meestal wel mee.. En ik ben ook gewoon sneller geirriteerd op t moment..zal wel goedkomen. In ieder geval bedankt allemaal!
Weet je wat ik je zou aanraden? Laat je scherm openstaan op dit gesprek. Mss leest hij toevallig hoe jij je voelt. Wat je hier hebt geschreven komt recht uit je hart, hoe jij je voelt. Want als praten niet helpt, kan je hem mss met de neus op de feiten duwen, laat hem 'toevallig' dit gesprek lezen.
Ik weet niet of ze een heel duur cadeau hebben gekocht maar tegenwoordig zijn die Ipads echt niet duur! Ik geloof dat je al voor 50-60 euro er een kan vinden. En ga dan eens in een speelgoedwinkel rondkijken. Genoeg speelgoed wat veel duurder en groter is. En al tel je al het speelgoed wat kinderen nu thuis hebben liggen bij elkaar op of de kleding dan ook kun je zeggen dat het een fortuin is vergeleken bij een Ipad. Ik vind het eerder sneu om een cadeau op deze manier te weigeren. Om het probleem groter te maken dan het eigenlijk is met je partner. Jij zit er mee dat hij zijn ouders niet kan laten doen wat jij op dat moment wil. En dan kun je wel zeggen dat hij er ook tegen is maar ach ken weinig mannen die zich druk maken om dit soort zaken. Je schrijft over kleinigheden waarderen. Heb eens gegoogled en zie dit artikel voorbij komen. Je zou de volgende keer je schoonouders kunnen vertellen dat ze zakgeld om de zoveel tijd kunnen geven samen met een spaarpot. En dat hun kleinkind dan gericht kan sparen voor een cadeau. Zo zorg je er toch een beetje voor dat ze geduld en voorpret hebben en het cadeau echt waarderen. Overbodige dure cadeaus We hebben het goed in Nederland. We zijn over het algemeen in staat mooie dure cadeaus te kopen voor onze kinderen. En we kunnen het ons veroorloven om een cadeautje voor de kinderen mee te brengen als we op visite gaan. Het lijkt dan ook een trend te zijn: de cadeaus worden duurder en groter. En de gelegenheden waarop cadeaus uitgewisseld worden talrijker. De waarde van cadeaus Mijn nicht zei altijd: Het begeren is beter dan het hebben. Met andere woorden: voorpret is het grootste geluk. Sparen voor iets vergroot de blijdschap die een kind voelt als het einddoel bereikt is. Ergens voor sparen betekent ergens naar uitkijken, en dat is natuurlijk erg leuk! Helemaal als je het als ouder inzichtelijk maakt voor je kind, bijvoorbeeld door een spaarlijn te tekenen en daarop in te vullen hoeveel er al gespaard is. Zo kan het kind zien hoe ver het einddoel nog verwijderd is. Je wilt als ouder graag dat je kind de waarde leert inzien van spullen en cadeaus. Je wilt dat ze uiteindelijk financieel zelfstandig worden, en hun inkomsten en uitgaven kunnen plannen. Onderdeel daarvan is het leren waarderen van cadeaus. Als je je kind altijd te grote en te dure cadeaus geeft, leert hij niet welke gelegenheden en geschenken bijzonder (en duur) zijn. Als je je cadeau afstemt op de gelegenheid (geen of een klein cadeau voor het behalen van een zwemdiploma of voor een rapport, een groot bijzonder cadeau voor een verjaardag of een heel bijzondere mijlpaal). Op deze manier weerspiegel je de opvoeding en je waarden in de cadeaus: een kind dat heel hard heeft gewerkt voor zijn zwemdiploma zou best eens een groot cadeau verdiend kunnen hebben. En een gezin dat weinig waarde hecht aan Sinterklaas, zal misschien iets meer besteden aan de verjaardagscadeaus. Wil je je kind leren dat er meer is dan Groot, Duur en Veel? Dankbaarheid is een groot goed. De waarde inschatten van kleine gebaren en cadeautjes is belangrijk om ook dankbaar te kunnen zijn voor kleine dingen. Wil je je kind leren dat er meer is dan Groot, Duur en Veel? Overstelp ze dan niet met grote cadeaus, maar beperk de hoeveelheid. En leg de nadruk op de intentie van cadeaus, niet op de waarde. Geef ook het goede voorbeeld door zelf blij te zijn met kleine dingen in het leven, en die niet te bagatelliseren. Je kunt je trouwens afvragen of kinderen wel door hebben hoeveel een cadeau waard is. Jonge kinderen weten helemaal niet hoeveel je hebt betaald, en of iets populair is onder leeftijdsgenoten. Zulke factoren gaan pas veel later spelen. Belonen Een beloning is fijn. En het is natuurlijk makkelijk als je niet afhankelijk bent van anderen voor die beloning, als je een intrinsieke motivatie hebt. Een goed gevoel over je eigen prestatie is soms meer waard dan een cadeau. Iedere gelegenheid aangrijpen om je kind een cadeau te geven is niet verstandig. Daarmee verschuif je de aandacht van de intrinsieke motivatie naar de cadeaus. En maak je je kind misschien wel afhankelijk van die dure cadeaus. Andere opties Dure cadeaus zijn niet altijd goed voor de ontwikkeling van de fantasie van een kind. Met elektrisch speelgoed kun je vaak maar één ding doen. Met heel basaal speelgoed kun je veel meer kanten op. Bovendien is met een beperkt budget cadeaus kopen heel goed voor de creativiteit van de ouders, een mooie uitdaging! En als je weinig wilt besteden, zul je ook eerder naar tweedehands opties kijken, dat is nog beter voor het milieu ook. Of misschien vind je het wel leuk om zelf een cadeautje te maken, dat is financieel aantrekkelijk en je kunt het cadeau nog veel persoonlijker maken dan wanneer je iets koopt. Kinderen vinden het ook heel leuk om samen iets te maken, dan wordt het moment waarop je het geeft nog bijzonderder. Want zien hoe blij iemand is met een cadeau dat jij hebt gemaakt is natuurlijk superleuk! Toch moeten we ook uitkijken voor al te makkelijk oordelen. Één groot, duur(zaam) cadeau is vaak ook te prefereren boven vele goedkope spulletjes die sneller vervelen en/of stuk gaan. Als een kind vaak grote cadeaus krijgt, ben je gauw geneigd te denken dat de ouders iets willen afkopen. Brengen ze minder tijd door met hun kind dan ze zouden willen misschien? Verwennen ze hun kind met spullen omdat ze niet genoeg immateriaals te bieden hebben? Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Soms geeft iemand een groot cadeau met een bedoeling. Bijvoorbeeld omdat ze de gebeurtenis graag apart willen zetten, nog bijzonderder willen maken dan hij al is. In die zin passen grote cadeaus ook bij heel bijzondere gebeurtenissen. En dan hangt het van je eigen ideeën en omstandigheden af wat die bijzondere gebeurtenissen zijn, en wat je wilt uitdrukken met je cadeau. Zo kan iemand zijn kind bijvoorbeeld een paard cadeau doen om het paard samen te verzorgen, om zijn kind de liefde voor dieren bij te brengen, om het verantwoordelijkheids-gevoel te vergroten, om samen lange ritten te kunnen maken. Uiteindelijk zijn cadeaus altijd een middel om iets duidelijk te maken en om een doel te bereiken. Het is dus goed om na te denken over wat je wilt zeggen met je cadeaus! Had niet bot willen overkomen dus mocht dat wel zo gelezen zijn: zo bedoelde ik het niet. En over het huishouden. Is hij gewoon lui? Niet huishoudelijk ingesteld? Of ziet hij niet in wat het aan energie kost nu je ook nog eens zwanger bent? Zou je niet in plaats van afspraken maken want schijnbaar is het niet iemand die er aan denkt. Gewoon eens direct zijn en zeggen ik ga lopen met de hond, wil jij de tafel dan dekken? Of dat jij zegt, ik begin hier met stofzuigen loop jij dan achter me aan met de dweil. Of hang jij de was op dan vouw ik even deze stapel op. En dat je met een kus bedankt ongeacht hoe het werk gedaan is. Misschien dat dit dan een gewoonte is straks en je het niet elke keer hoeft te vragen. Lastig he mannen. Succes!
Je kunt het natuurlijk ook verkeerd lezen Tuurlijk mogen ze kado's geven, alleen zijn er wel dingen, thema's waar wij niet achter kunnen staan en die wij niet in huis willen hebben. B.v. elfjes, toveren etc. Verder komt hier geen d.s. oid in huis. Wij hebben een ipad met een of twee apps voor stief, omdat wij ook vinden dat ze er bekend mee moeten worden worden, maar langer dan een kwartier per weekend zit ze er niet op . Ga maar lekker buiten spelen denken wij dan. Dus. als iemand een keer twijfelt over een kado wordt er even met ons overlegd hoe wij daar in staan. Maar je moet de volgende keer eventjes beter lezen.
Wat een nare situatie enja inderdaad je bent zwanger krijg je dit allemaal...niet goed voor de baby..ja is moeilijk..ik wens je danook alle sterkte toe!!
Derbi ja ik snap je wel..ze worden zo vroeg ermee groot gebracht dat je er niet omheen kan, en dat is ook niet erg tot op een zekere hoogte. Mamamama, zo dat is een heel artikel! De ipad is ook niet zozeer het probleem maar het gaat om het principe..dat wij ergens tegen zijn, en hun gewoon zeggen: Wij doen het lekker toch. (Zo een voorbeeld: alle kinderen kregen een ijsje, mn stiefdochter koos een ander ijsje dan ze normaal altijd koos. Dus we vroegen nog aan dr: Zeker weten? Ja ze wist het zeker. Op t moment dat ze het ijs bijna op heeft, zegt ze dat ze toch het andere ijs wil hebben. Dus wij zeiden: nee je hebt nu dat ijs gekozen, en dat heb je al onderhand op dus het was toch wel lekker? En dan gaat oma toch een nieuw ijs halen..terwijl er nog 2 kinderen bij zitten die maar het wel met 1 ijs moeten doen). En dat van sparen of iets voor een bepaald kado vonden wij ook een goed idee.. Dat is dus ook nog eens wat me bezighoudt dat ik dan denk: Hoe kan ze een kado waarderen als ze zomaar alles krijgt met 1x in de vingers te knippen? Maar..hebben we het er nog eens over gehad, en blijkt dat ze een soort kinder ipad bedoelen, dan vind ik het al een heel ander verhaal. Het meisje zelf is t er niet mee eens, want zij wil een echte grote zoals grote mensen hebben..ja en dat is dus wat wij niet wilden. Maar uiteindelijk zal ze met die kinder ipad superblij zijn (en ze zal ook wel moeten). Daarbij, dat was niet het enige kado wat ze van hun krijgt. En tuurlijk het is hun geld dus wat dat betreft moeten ze het zelf weten. Maar wij weten gewoon hoe ze met zo'n spullen omgaat, want ze kreeg ook al eens een mp3speler en die heeft misschien net een week geleefd. Dus we hebben wel afgesproken dat we haar wel kennis ermee laten maken, maar dat ze geen uren per dag erop hoeft te zitten, en ook dat ze er fatsoenlijk mee om moet gaan. Dus al met al is het nu wel uitgepraat..ik had gewoon het gevoel dat ik er alleen in stond en niet alleen met dit, maar met meerdere dingen. We hebben het allemaal besproken en het is goed nu.. Ik denk gewoon dat de frustraties wat betreft mn schoonmoeder ook een beetje opgelopen waren (misschien moet ik dat er dan ook maar even bij vermelden), ze is een heel lief mens..maar omdat ik een keizersnede krijg en de datum kon bepalen in een bepaalde week, wilde zij die datum graag bepalen, wat hun t beste uitkwam. Maar die datum mocht niet van de gyn omdat het te vroeg was..en het enige wat ze daarop zei: Nou dat is mooi rot, kunnen ze dat niet gewoon een weekje eerder doen? Terwijl mij de gezondheid van t kind natuurlijk voor gaat (en ik neem aan dat dat voor hun ook het belangrijkste is). En dan die zwemles, de oma heeft haar opgegeven voor zwemles, ik kan er elke week mee gaan, maar nu het zwaarder wordt zal niemand zich aanbieden om eens te gaan, of als ik vraag kan het nooit, en dan moet ik toch maar zelf gaan. Het is dus denk ik een opstapeling van irritaties tegenover haar geweest, en het feit dat ze vaak dingen doet naar hoe zij het wil, ongeacht wat anderen daarvan vinden, die er ook bij betrokken zijn. En daarbij die ruzies met mn vriend de laatste tijd...en hij ziet t natuurlijk ook wel en is het er dan niet helemaal mee eens, maar toch anders omdat het zijn moeder is, en ze het niet zo bedoelt.. Pff wat een verhaal weer haha..nou bedankt toch allemaal voor t meedenken. Ben ook blij met jullie meningen.
Oja nog over het huishouden: Ik ben niet zo zeer van het commanderen van: doe jij eens even dit of dat. Ik vraag dan meestal: Zou jij dadelijk even dit of dat willen doen? En dan zegt ie ja..maar hij vergéét het gewoon. Hij heeft me nu gezegd dat ik gewoon tegen hem moet zeggen: He doe jij nou effe stofzuigen, en dan doet ie het ook. Maar dat zit gewoon niet zo in mij omdat ik dan het gevoel heb dat ik iemand aan het commanderen ben ..maar gisteren heb ik het toch gevraagd (lief ) op deze manier: ik ga even dit doen, wil jij dat dan doen? En dan doet ie het ook meteen, heeft ie geen tijd om het te vergeten