We hebben afspraken staan voor financieel advies en ik heb gegoogled maar ik ben zo benieuwd dat ik het alvast hier vraag. Ik hoor graag jullie ervaringen Als er overwaarde is op de woning, klopt het dan dat dit bedrag Uitbetaald kan worden en dat er dan geen hypotheekrente over afgetrokken kan worden of moet het echt in de hypotheek gestoken worden.
Wij hadden overwaarde op onze woning en hebben dat bedrag uit laten betalen. We hebben hier wel een boete en belasting over betaald.
Ik ben geen adviseur, maar volgens mij zit het zo. Stel je verkoopt je huis voor 200.000. Je had een hypotheek van 150.000 (dus de overwaarde is 50.000) Je wilt een huis kopen voor 300.000. Dan mag je hypotheek rente aftrekken voor een hypotheek van maximaal 250.000 (300.000 - 50.000). De bank of een andere hypotheek verstrekker kan je wel een hypotheek verstrekken voor 300.000, maar daarvan mag je dus niet alle rente aftrekken van de belasting.
Wanneer je je overwaarde laat uitbetalen moet je over dat bedrag belasting betalen. Stel dat dit 50.000 euro is dan krijg je over 50.000 euro geen hypotheekrente aftrek. Bedenk ook dat het uitkeren van overwaarde alleen kan bij afsluiten van een nieuwe hypotheek, dat dit ook extra kosten met zich mee brengt en dat het met de nieuwe hypotheekregels soms moeilijker is een hypotheek te krijgen. het ligt er dus een beetje aan wat de reden is dat je de overwaarde op wil nemen.
Ik denk dat ik het verkeerd begrepen heb. Ik dacht dat je overwaarde had van je oude huis en dat niet in je nieuwe huis wilde steken. Maar je huis is meer waard dan de hypotheek en nu wil je de hypotheek ophogen? Daar heb ik geen ervaring mee. Dat klinkt mij een beetje als risico lopen dat je huis straks onder water staat, daar zou ik mee oppassen.