Hulp bij slapen

Discussie in 'Verzorging' gestart door Kevin1982, 28 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevin1982

    Kevin1982 Nieuw lid

    28 feb 2023
    3
    0
    1
    Man
    Hallo allemaal!

    Ik weet niet zo goed of deze vraag hier thuis hoort. En anders mag deze naar de juiste categorie verplaatst worden.

    Wij zitten met een euveltje en hopelijk zijn er mensen die ons tips kunnen geven want wij zijn einde raad. Het is een lang verhaal.

    Wij hebben een knulletje van 9 maanden jong en al 9 maanden lang wil hij praktisch niet slapen.

    En automatisch slapen wij dan ook niet.


    Overdag 3 slaapjes van max 40 minuten. Hij gaat 18:30 uur naar bed, wij zijn meer dan een uur bezig om hem te sussen en dan in bed te leggen. Dan is het rond 20:00 uur en slaapt hij. Rond 21:00 wordt hij huilend wakker en is niet te troosten. Mijn vrouw legt hem aan de borst en al drinkend valt hij in slaap. Vanaf dat moment is hij elke 1,5 uur huilend wakker. Het enige wat helpt is aan de borst leggen. In eerste instantie dachten wij dat hij de tepel als speen gebruikt maar nee hij is echt een poos aan het drinken. Onlangs hebben wij het e.e.a. in een tijdlijn gezet en ziet er ongeveer zo uit.

    Zwangerschap

    De zwangerschap was goed. Hij was erg druk in de buik. Uiterlijk kwam hij verkeerd te liggen en is er een versie uitgevoerd. Daarna is mijn vrouw gestript, de volgende dag is hij geboren. De bevalling duurde 2 uur.

    Geboren

    Vanaf de eerste dag van zijn leven tot een maand of 4 is hij erg veel aan het huilen.

    Overdag, middag, avond, nacht. Vrijwel altijd diarree luiers, waterig, slijmerig. Reflux, hele golven melk kwamen eruit. Zelfs een paar uur later nog. Overstrekken.

    4 maanden oud

    Wij praatte zijn situatie goed door tegen onszelf te zeggen “Het is een sprongetje”, “Hij heeft teveel prikkels gehad”. Maar na 5 maanden vechten zijn wij terecht gekomen bij een osteopaat.

    Hij voelde dat de rechterkant van zijn borst niet goed meeging met zijn ademhaling. Dit belemmerd hem. Dit heeft hij gecorrigeerd. De volgende dag was het een totaal ander mannetje. Overdag niet meer huilen, gewoon lekker vrolijk. Nu het slapen nog.

    5 maanden oud

    Het slapen gaat nog steeds niet goed. Wij hebben een slaapcoach ingehuurd. Zij heeft ons een poosje in de gaten gehouden en vertelde dat hij geen slaapsignalen liet zien. D.m.v. een slaapschema moest dat er weer in geprogrammeerd worden.

    Hiermee hebben wij de slaapsignalen er in weten te krijgen. Verder deden/doen wij het gewoon goed. Rustige sfeer in de kamer, geen geluid, geen oogcontact etc.

    6 maanden oud

    Mijn vrouw is gestopt met het nuttigen van koemelk. De luiers werden op een gegeven moment normaal. Geen diarree meer. Niet meer overstrekken. Maar slapen ho maar.

    7 maanden oud

    CJG gebeld voor een afspraak. Arts is bij ons thuis geweest. Geeft aan dat zijn curve goed is. Voldoende eet en drinkt. Na zijn avond drinken moet hij met gemak tot de volgende ochtend zonder drinken kunnen. Dus laat hem maar huilen middels de 5-10-15 minuten regel. Wij zijn er op tegen, er is een ongemak/behoefte en wij moeten hem hierbij helpen. Maar goed toch maar geprobeerd. Dit werkt voor hem gewoon niet. Hij raakt meer en meer in paniek. Verder geven zij aan dat hij waarschijnlijk hoog sensitief is en dat hij het helemaal niet leuk vindt om baby te zijn…

    En de reactie “Met een jaar gaat het beter”. Een jaar kan ook 1 jaar en 11 maanden zijn en dan duurt het lang…

    Tussentijd zijn wij langs een kinderfysiotherapeut geweest. Die houd het op verborgen reflux. Hij slikt de maagzuur in dat doet pijn aan zijn slokdarm en wil dit met drinken verzachten.

    8 maanden oud

    Contact opgenomen met de huisarts. Doorverwijzing naar een kinderarts gekregen om eventuele medische redenen uit te sluiten.

    Heden

    Wij zijn bij de kinderarts geweest. Geen idee wat er is. Doorverwijzing naar de KNO arts gekregen.

    Er wordt een echo van zijn nieren gemaakt. Misschien nierstuwing , dat doet pijn bij het liggen.

    En er wordt overleg gepleegd met een allergoloog vanwege koemelk intolerantie.

    Sinds 3 weken wil hij niet meer uit zijn fles drinken.


    Wat doen wij nog meer of is verder interessant


    · Het slaapprobleem doet zich ook voor bij de KDV en bij oma thuis.

    · Wil sinds 3 weken niet meer uit de fles drinken, wordt boos en duwt hem weg. KDV heeft een paar keer gebeld om hem op te komen halen omdat hij niet wil drinken. Wij maken er een granen papje van. Fruit en avond maal eet hij wel.

    · Andere bekers en soorten spenen geprobeerd, helaas.

    · Wij zijn een keer of 3 bij de huisartsenpost geweest ivm benauwdheid.

    - 1e keer: Volgens de arts is hij niet benauwd.

    - 2e keer: Ja hij is benauwd maar komt door een verkoudheid, je krijgt druppels mee naar huis

    - 3e keer: Ja hij is benauwd, is er weleens gedacht aan een puf ? (salbutamol).

    Puf mee naar huis gekregen. Paar minuten na het inhaleren is hij niet meer benauwd. Maar geeft als bijwerking “onrust”. Dus dan is hij nog onrustiger dan hij al was. Nu krijgt hij alleen de puf indien nodig.

    · In de kinderwagen slapen en dan lopen slaapt hij wel goed op, echter maar 40 min.

    Misschien dat de bak waar hij in ligt hem meer geborgenheid geeft. Dus de bak in zijn bed gedaan en hij er in. Helaas, geen succes.

    · Strakke slaapschema. Na de soort van nacht:

    - 2 uur wakker blijven

    - Min. 45 minuten slapen

    - 90 minuten wakker blijven

    - Min. 45 minuten slapen

    - 90 minuten wakker blijven.

    - Min. 45 minuten slapen.

    - Na 16:30 uur niet meer slapen, tussen 19:00-20:00 naar bed.

    · Naar bed:

    - Zoutlamp gekocht, hoorde er goede verhalen over.

    - Shantala baby massage met lavendal olie

    - Gedempt licht

    - White Noise

    - Co-sleeper vervangen door een ledikant

    - Matras schuin gelegd

    - Inbakenen totdat hij kon draaien, daarna mee gestopt.

    - Nunki deken gekocht

    - Granen pap voor een voller gevoel

    - Luft op zijn borst smeren. Hij is geregeld verkouden, dit helpt hem.

    - In de armen valt hij in slaap, daarna in bed leggen wordt hij wakker.

    - Uiteindelijk zijn wij op en nemen wij hem bij ons in bed. Hier is hij ook erg onrustig.

    Mijn vrouw kan praktisch half bloot in bed gaan liggen zodat hij kan aanhappen indien

    nodig.

    - Zijn broer van bijna 4 jaar was en is totaal anders (maakt het ook leuk). Bij hem hadden/hebben wij ook een structuur. Hij was als baby niet zo moeilijk. Nam de borst of fles. Ging lachend naar bed, luisterde naar een verhaaltje en ging nog even lekker brabbelen of spelen om daarna in slaap te vallen.

    · Karakter

    - Onrustig. De hele dag zwaaien de armen, benen, eigenlijk het hele lijfje op en neer heen en weer. Ik snap dat een baby lekker bewegelijk mag/moet/kan zijn. Maar bij hem is het wel erg overdreven. Dit doet hij op de grond (tummy-time), in zijn schommelstoel, bed, aan tafel in zijn stoeltje. Vandaar ook het inbakenen in bed, dan kon hij zichzelf niet wakker maaien.

    - Kruipt alleen nog naar achteren, niet naar voren. Kan nog niet zonder hulp zelf zitten.

    Maakt prima oogcontact en krijg blije reponses terug bij geluidjes of het benoemen van zijn naam. Maakt zelf ook geluidjes.

    - Meerdere hulpverleners hebben aangegeven dat hij hoog sensitief is.

    - In bed is alleen maar huilen. Niet even spelen of lekkere voor zich uit staren.


    Welke ideeen wij/ik hebben/heb:

    · Homeopathie; mensen met baby’s in onze omgeving hadden er profijt van

    · Persoonlijk dacht ik aan opname in het ziekenhuis. Mijn vrouw is hierop tegen.

    Een baby hoort bij zijn moeder te zijn. Ik denk, even een paar dagen op de tanden bijten en misschien kunnen zij hem helpen. Want nog maanden op deze manier doorgaan is ook niet te doen.


    Ongetwijfeld mis ik zaken. Misschien krijg ik nog een ingeving en vul ik het aan.


    Wij zijn nu 9 maanden bezig en aardig op. Van 18:30 uur tot de volgende ochtend zijn wij in de weer met hem.


    Dus tips/trucs zijn welkom. Misschien zit de gouden tip tussen. Degene krijgt een lekkere taart opgestuurd
     
  2. San1320

    San1320 Lid

    27 nov 2021
    37
    18
    8
    Vrouw
    Wat vervelend dat het slapen zo slecht gaat! Een heel groot deel van jullie verhaal is hetzelfde als bij ons zoontje van 8.5 maand. Reflux, onrustig, altijd willen drinken, heel slecht slapen zowel overdag als 's nachts, erg veel huilen. Tot zo'n 7 maanden heeft hij 90% van de tijd op of bij mij geslapen. Misschien een vreemde tip, maar hier heeft het heel erg geholpen om over te stappen naar een 1-persoons bed. Ons zoontje heeft nu een vloerbed waar hij in principe zelf in en uit kan(hij kruipt nog niet echt dus nu lukt dat nog niet) en er liggen 2 speeltjes in. Waar hij in zijn ledikant alleen maar huilde en schreeuwde is dat nu veranderd in voornamelijk rust en slapen in zijn grote bed. Het gaat nog niet perfect, hij is echt nog wel regelmatig wakker, maar dit komt omdat hij ook ziek is momenteel. Verder zijn er ook genoeg nachten dat hij alleen rond 00.00 uur wakker wordt voor een voeding en zich dan rond 7 uur pas weer meldt. We hebben wel een camera opgehangen zodat we in de gaten kunnen houden wat hij doet. Tot onze grote verbazing zien we regelmatig dat hij 's nachts wakker wordt, even speelt met een knuffeltje, 30 keer draait om een fijne houding te zoeken en dan weer lekker verder slaapt. Hij lijkt het erg prettig te vinden om ruimte en vrijheid te hebben. Dus we zijn er nog lang niet, maar het is al zo veel beter dan eerst! Geen idee of zoiets een optie zou zijn voor jullie, maar wellicht kunnen jullie hier iets mee. Heel veel succes en sterkte, ik weet hoe slopend het is.
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.404
    3.954
    113
    noord holland
    Wat enorm vervelend :(, dit sloopt je. En wat hebben jullie al veel geprobeerd.
    Wat ik niet helemaal uit het verhaal haal, of ik zie t over het hoofd, is of hij medicatie krijgt tegen reflux?
    Want ergens klinkt dat steeds willen drinken als afblussen van het branderige gevoel.
     
  4. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Klinkt enorm pittig en jullie hebben al heel veel geprobeerd.
    Het enige wat nog zou kunnen helpen is een maagzuurremmer voor de reflux (heeft mijn zoontje goed geholpen, al baalde ik ervan hem het te moeten geven).
    Verder zoveel mogelijk de prikkels overdag beperken. Is het bijvoorbeeld na een kdv-dag meer?
    Oh en als de maagzuurremmers niet helpen zou ik inderdaad homeopathie nog eens proberen.
     
  5. Kevin1982

    Kevin1982 Nieuw lid

    28 feb 2023
    3
    0
    1
    Man
    Hi allemaal,

    Bedankt voor jullie berichten!

    Hij krijgt (nog) geen medicijnen tegen de reflux. Misschien is dat ook iets om te proberen.

    Vandaag ga ik proberen om pap in de fles te geven. Dan langzamerhand steeds minder granen erbij doen totdat er alleen maar melk in zit. Hopelijk pakt hij de fles dan wel en kunnen mijn vrouw en ik de nachten afwisselen. KDV zal dan ook weer blij zijn. Daar pakt hij de fles ook niet.

    De afgelopen 3 a 4 nachten verlopen nu iets anders. Eind de avond krijgt hij nog te drinken. ‘S nachts jammert hij ipv huilen. Dan laten wij hem liggen en valt hij weer in slaap. Zo tegen 5:00 uur wordt het huilen en heeft hij echt honger. Even kijken of dit zo door blijft zetten.
     
  6. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.008
    5.148
    113
    Even kort; mijn oudste was door reflux als gevolg van koemelkallergie oververmoeid, maar zdlf slapen luktd niet. Jij gaf aan dat er een behoefte is, en dat je daarbij wil helpen. Hier was die behoefte echt om zelf in slaap te kunnen vallen. Het cb gaf het advies om haar om 19 uur in bed te leggen en tot 7 uur de deur dicht te laten; dag vonden we wel erg ver gaan. In plaats daarvan hebben we een troostschema gemaakt; eerst na 1 minuut terug, dan na 3, 5, 7, 10 etc - telkens dus ietsje langer. Na 2 keer sliep ze de hele nacht door en hadden we een heel vrolijk kind :)
     
  7. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.260
    7.212
    113
    Wat erg! Ik denk dat jullie helemaal niks verkeerd doen en mijn persoonlijke ervaring is: ga voor die ziekenhuisopname!! Hier uiteindelijk 13 dagen in zkh gelegen, bleek (verborgen) reflux en een andere aandoening.
    Volg je gevoel en laat dit medisch helemaal doorlichten, want 9 maanden tobben is echt te lang en zo zielig voor het mannetje!
     
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.260
    7.212
    113
    En pas hier mee op zonder medicijnen. Reflux gaat niet over door indikken. Het komt dan nog steeds omhoog, maar dan dikker! Ga alsjeblieft naar een arts voor dit probleem en haal eerst medicijnen.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  9. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.676
    113
    Noord-Holland
    En die medicijnen heb je in verschillende varianten. Soms werkt de 1 niet maar de ander wel. Wees daar alert op.

    Verder vraag ik me af wat er in die fles zit. Je vrouw geeft bv en eet koemelkvrij.. wat voor melk maak je dan pap mee? De bv of toch koemelk of heb je iets hypoallergeens?

    Edit.. hoe huilt hij? Pas toen mijn jongste al 3 was kwam ik er toevallig bij een vriendin achter hoe een baby normaal huilt. Zo'n lieflijke eh eh eh.. niet het gekrijs dat bij ons normaal was en overduidelijk op pijn wees. Je weet intuitief wel welke van de 2 het is :) Heeft je kindje duidelijk pijn, dan hop naar de kinderarts.
     
  10. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Hielp inbakeren? Ik heb dat bij mijn dochter ook veel langer gedaan dan "mag", omdat ze anders steeds maar weer wakker werd. En deed ik het met een lakentje of hydrofiel doek, dan komt het gelijk los als hij gaat rollen zodat hij in niet in kan komen vastzitten.
    En inderdaad medicatie tegen reflux, als hij pijn heeft slaapt hij nooit.
    Voor drinken kan je ook nog wel eens een rietjesbeker proberen, hij is wat jong maar misschien wil hij dat wel ipv een fles.
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    We zaten in die periode precies het zelfde.
    Onze zoon is tevroeg geboren, was kanarie geel en eenmaal thuis hadden we 2 weken de tijd om te wennen en bleek hij verborgen reflux te hebben.

    Hij moest overeind blijven voor minimaal 30 min. Daarna in bed maar vaak moest ik lopen. Vooral in het begin sliep ik 4 uur per dag. Daarna voor zeer lange tijd 5/6 uur. Per dag.

    Rond de 8 /9 maanden uit nood begonnen met laten huilen. Precies wat ze voorstelde. Het was vreselijk maar het heeft wel geholpen.

    Onze zoon kreeg medicatie, de eerste deed niks, de tweede via kinderarts.

    Ik heb hem overdag op mij laten slapen tot 1.5 overdag. Anders sliep hij nauwelijk.

    Zoon is gevoelig achteraf gezien ook een gefrustreerd kind omdat hij wat hij wou lichamelijk nog lastig was.
    Een kind dat midden in de nacht ging oefenen om van buik naar rug en andersom en alles wat erbij hoort.

    Ik zou kijken of de reflux over is of dat er medicatie nodig is. Onze knul vond boekjes trouwens fantastisch. Als je voorlas keek hij gefascineerd :D

    Misschien wil jullie knul meer dan dat hij nu kan.
     
  12. Kevin1982

    Kevin1982 Nieuw lid

    28 feb 2023
    3
    0
    1
    Man
    Excuses voor deze hele late reactie en bedankt voor jullie reacties zover!

    Via de kinder fysiotherapeut zijn wij er achter gekomen dat hij hoog sensitief is. Wij hadden al een gevoel maar is nu bevestigd dmv observatie van zijn gedrag en een 4 pagina gevuld met vragen die wij moesten invullen.

    Binnenkort komt de kinderfysiotherapeut bij ons langs om ons tips en trucs te leren zodat hij zich weet te ontspannen.
     

Deel Deze Pagina