Mijn man heeft vandaag officieel te horen gekregen dat zijn functie komt te vervallen en dat hij dus boventallig is. Oftewel, hij wordt ontslagen. Ze moeten officieel nog wel zoeken naar een passende andere functie binnen het bedrijf, maar wij verwachten daar geen positieve uitslag van. Nu hebben wij een paar vraagjes: 1: Wat is de wettelijke opzegtermijn voor de werkgever bij een reorganisatie? 2: Als je instemt met een vertrekregeling, klopt het dan dat je een WW-uitkering wel op je buik kunt schrijven? 3: Mag een uitzendkracht van de een naar de andere plek geplaatst worden en de vaste kracht met contract voor onbep. tijd ontslagen worden? Wie zou ons hiermee kunnen helpen? Alvast erg bedankt voor de moeite.
Ai, wat een rotsituatie toch. Nu maar hopen dat je man snel een andere baan vind, want dat is meestal de beste remedie. Maar daar vroeg je niet om. Is je man lid van een vakbond? gaat het om massaontslag (=meer dan 20 personen)? Enz... allemaal vragen die jou vragen weer in een ander licht zetten. Maar toch een poging: 1 - De wettelijke opzegtermijn van de werkgever is minimaal 2 maal de tijd die de werknemer heeft, dus heb je zelf 1 maand, dan heeft je baas minimaal 2 maand. 2 - Bij een zogenaamde "oprotpremie" kan het inderdaad zo zijn dat je na het akkoord gaan voor de wet als verwijtbaar werkloos wordt aangemerkt, je hebt dan geen recht op een ww uitkering. 3 - als er een reorganisatieplan gemaakt is, dan is er een verdeling van welke groep er hoeveel procent uit moeten, vaak verdeeld naar leeftijd. Op die manier kan het zelfs zo zijn dat een uitzendkracht mag blijven en een vaste kracht niet. Kortom, zolang er nog niet echt iets concreet is, zou ik mijn energie vooral steken in solliciteren. Een actieve houding werkt vaak beter dan een afwachtende houding, en wie weet krijgt je man wel een mooi exit-bedrag op de dag dat hij bij zijn nieuwe baas begint. Sterkte in de komende tijd, Groet van Kiki
Miss even je rectsbijstand bellen... heb ik ook gedaan toen dat bij mij gebeurde. rot situatie, sterkte!
Ik kan je helaas niet helpen met tips of anderzijds, maar ik wil je wél heel veel sterkte wensen! Ik hoop met je mee dat alles toch nog op zijn pootjes terecht komt. Liefs Joeja
2) het kan ook zo zijn dat je na de vertrekregeling nog ww krijgt, hangt ervan af. 3) ja, dit is zeker mogelijk. Heb het zelf meegemaakt. Werkte via uitzendbureau met tijdelijk contract, terwijl er mensen met een vast contract werden ontslagen. Dit had er ook mee te maken dat mensen met een tijdelijk contract en uitzendkrachten niet altijd mee worden geteld bij personeelsbezetting.
Ik heb in deze situatie gezeten toen ik bij KPN werkte, en ik heb "gekozen" om akkoord te gaan met boventalligheid en een oprotpremie. Ik had daarna wel recht op ww, maar dit had ook te maken met het plan dat KPN had opgesteld. KPN had zelf ook juridische medewerkers voor de boventallige medewerkers rondlopen zodat je wist waar je aan toe was. En er was een heel plan geschreven (maar ja... ging toen ook al om heel veel mensen die er uit moesten). Je kan ook al contact opnemen met het CWI, en idd met rechtsbijstand of met vakbond. Zo krijg je wat beter inzicht in wat er mogelijk is.
Er is inmiddels op ontslagrecht al het een en ander veranderd. Het ligt vaak aan meerdere factoren wat je rechten zijn. De factoren zijn onder andere cao, sociaalplan, dienstjaren bij de werkgever. Is er al echt ontslag aangevraagt bijvoorbeeld en je vindt voor je ontslag een andere baan. En die baan stopt in de proeftijd. Dan was je al met ontslag bedreigt en heb je gewoon recht op ww. Elke situatie is dus anders. Tip: Meldt je alvast bij het CWI, schakel je rechtbijstand in als je die hebt of neem anders contact op met een ander rechtsloket. En informeer wat de cao is en het sociaalplan bij de werkgever.(je is natuurlijk je man) Groetjes Nicole Adviseur bij het CWI
Hier in dezelfde situatie en ik heb begrepen dat ik gewoon recht heb op ww als mijn ontslag rond is en ik mn ontslagpremie krijg.
Het is wel belangrijk dat je (schriftelijk) bezwaar indient bij de kantonrechter. Vaak haalt dit niks uit wat je baan betreft, maar met dat bezwaar behoud je wel je recht op ww plús een ontslaguitkering.
Hier is de ontslaguitkering in het sociaal plan vastgelegd en daar staat niet bij dat ik bezwaar of iets dergelijks moet maken. Ik zal er wel eens wat collega's naar vragen die al uit het sociaal plan zijn. Volgens mij zaten er geen haken en ogen aan hoor.
Is het dan niet zo dat als je b.v. een oprotpremie krijg van 5.000,00 dat ze dat berekenen met je eventuele WW uitkering..? Want zo zit de staat ook wel in elkaar dat ze dan zeggen, u heeft 5.000 euro gekregen dus u WW gaat pas in maand 3 in, ofso.. Ja weet het niet Maar wat Kiki al zei, ik zou vooral mezelf gaan richten op het solliciteren want je kan beter vanuit een reoganisatie een baan vinden dan vanuit een uitkering..hoe krom dat ook is
Patricia, bij de reorganisatie van de KPN wordt de oprotpremie niet verekend met de WW. (Hou er wel rekening mee dat er flink wat belasting van de oprotpremie afgaat!) Het sociaalplan is wel vaak belangrijk om goed door te lezen, daar staat in hoe of wat. Bij KPN hoefde je ook geen bezwaar te maken, maar voor de zekerheid heb ik wel een soort van bezwaar gemaakt. Gelukkig heb ik net voor het einde van de ontslagsaanvraag periode een andere baan gevonden.
Dank jullie wel voor jullie hulp. Morgen heeft mijn man een gesprek met HR en zijn manager en daarna gaat hij met de papieren naar het Juridisch Loket voor meer info en hulp. Wat vooral heel vaag is, is dat er geen einddatum of datum van ontslag staat in zowel de brief als de sociale regeling, wel noemen ze de datum van boventalligheid (1-3-'08) Dus volgens de wet, zou hij dus officieel per 1-5-'08 uit dienst zijn. Ik probeer jullie op de hoogte te houden, nogmaals bedankt voor het meedenken.
De ww kijkt voornamelijk of de wettelijk opzegtermijn is gehanteerd. Is deze gehandteerd en krijg je daarnaast de 5000,00 euro. Dan is deze voor jezelf. En wordt niet gekort op je ww uitkering. Heb je dat bedrag gehad en moet de opzegtermijn nog plaatsvinden. Zeg maar 1 maand nog, dan gaat je ww 1 maand later in. Deze maand leef je dan van de 5000,00 euro en de rest dat dan overblijft 5000,00 minus je salaris is voor jezelf. Heb je nog vragen, dan mag je me altijd een pb sturen. Groetjes Nicole
Een kleine update: mijn man heeft vanochtend het gesprek gehad met HR en zijn manager en het is nu definitief dat zijn laatste werkdag op 30 april is. Hij gaat voor de proforma procedure zodat hij zijn recht op een eventuele WW behoudt. En nu maar solliciteren en hopen dat hij op 1 mei een andere baan heeft.
Is het dan niet zo dat je moet tekenen voor akkoord als je ontslagen word ? Bij ons is er laatst ook iemand uitgekocht (niet vanwege reorganisatie) en hij heeft dus in eerste instantie niet getekend . Die man werkte dan ook al 9 jaar bij ons en ze wilde hem 2 maanden mee geven Omdat hij niet tekende werdt er de volgende dag 6 maanden geboden ... Ook hier is hij niet mee akkoord gegaan ! Ze hebben toen gedreigd dat voor elke dag dat hij wacht met tekenen , er 1 maand vanaf ging ... Gelukkig heeft hij zich niet laten kennen en heeft niet getekend . Na het weekend kreeg hij 10 maanden mee met recht op ww . Maar hij moest wel meteen het pand verlaten en er is dus geen opzegtermijn gehanteerd . Wel goed dat ik dat nu weet , want het zal me niets verbazen als ik straks ook in deze situatie zit (ontslag). Niet dat ik het erg vind daar weg te moeten ..... maar haal er wel het maximale uit dan ! Heb daar keihard gewerkt de afgelopen 9 jaar en het laatste half jaar zelfs een functie vervuld die hoger is en niet voor betaald gekregen .... Ik zal dan wel ff in mijn achterhoofd houden dat ik persè die opzegtermijn wil hebben Beetje late reactie eigenlijk , maar las het net pas Groetjes Joyce
Ze zijn verplicht om je voor elk jaar dat je er werkt een maand salaris te geven. Toevallig hebben wij ook zo'n akkefietje bij de hand gehad een paar jaar terug. lang verhaal waar ik hier niet over ga uitweiden, maar neem maar van mij aan dat zo'n procedure geen pretje is...
Bij die collega ging het allemaal eigenlijk wel vrij rap . Ze wilde gewoon zo snel mogelijk van hem af ! En ik weet dat ze idd verplicht zijn een maand mee te geven voor elk jaar dat je er werkt . Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen proberen natuurlijk . En als je dan tekend ben je nog mooi de klos ... Maar weet idd ook dat het een lange procedure kan worden ... Echter weet ik ook dat als je die procedure hebt gewonnen , je vaak meer krijgt als het aantal maanden waar je recht op hebt ! Dit heb ik een aantal geleden mee gemaakt met een oudere man ook die werdt ontslagen . Ook hij ging niet akkoord en dat is uiteindelijk een rechtzaak geworden die hij heeft gewonnen . Ik wist alleen niet hoe dat nou zat met die ww als je ontslagen bent met een ontslag premie . Dacht dat je die pas kreeg als al je geld op was zeg maar ... Nu blijkt dus dat je het geld naar eigen inzicht kunt gebruiken als het bedrijf wel een opzegtermijn hanteerd . Zo niet , dan moet je leven van het geld wat je krijgt tot de opzeg termijn voorbij is . Uhm , zo heb ik het begrepen tenminste . Groetjes Joyce