Drie jaar geleden zijn we verhuisd naar ons droomhuis met grote tuin. Maar waar ik me wel een beetje op verkeken heb is de hoeveelheid werk in de tuin! In het voorjaar en in de zomer ben ik vrijwel elk weekend een paar uur bezig, maar er komt geen eind aan! Daarom overwegen we een tuinman te nemen. Klinkt een beetje decadent, maar het is me gewoon echt te veel. Heeft één van julle een onderhoudscontract met een tuinman? En komt die dan elke maand? Vaker, minder vaak? Wat zijn jouw ervaringen? En is 4 of 8 uur genoeg voor een tuin van 2000 m2?
Nee, sorry; ik heb er geen ervaring mee. Maar ik wilde wel even zeggen dat ik het niet decadent vind. Ik heb er sowieso geen problemen mee als je iemand inhuurt; of het nou een klusjesman is, tuinman, schoonmaakster of cateraar. Als het teveel, is het teveel. Beter dan de boel te laten verslonzen. Dus toppie! Ik zou gewoon op marktplaats kijken bij de werklui en veel recensies vragen en iemand voor een tijdje inhuren voor proef.
Mijn man is tuinarbeider. Hoevaak iemand moet komen ligt aan je eigen wensen. Heb je veel speciale struiken, planten, bomen die gesnoeid moeten worden. Is die 2000 m2 omhaagd? Er zijn mensen die 2X per jaar een groot onderhoud laten doen maar ook genoeg mensen die iedere maand hun tuin bijgewerkt willen hebben..
Ik zou het juist heel fijn vinden als iemand het voor mij zou doen. Ik zou het vreselijk vinden als mijn tuin een puinhoop zou zijn. Een tuinman zou het ook wat 'mooier' voor je kunnen maken en het mooi afwerken toch? Via marktplaats zijn er heel veel mensen die zich als tuinman aanbieden. Succes!
Wij hadden eerst tuinman die 17,50 vroeg per uur en 20 euro voorrijkosten! Moest ook wel 20/30 min rijden, kwam helaas niet met regelmaat... Dus op den duur meegestopt Daarna mijn vader gevraagd en die deed het voor 6 euro per uur Hij kon ook komen wanneer hij zelf kon had een sleutel. De eerste tuinman moest wel komen wanneer wij er waren en dat was lastige. Nu ook niemand meer en de achtertuin is al zo aangepast dat we zelf goed onderhoud kunnen doen. Voortuin is nog wel een doorn in het oog. Maar mijn vader wil kijken of ie toch beetje kan doen na zijn elleboogoperatie. Ik hielp mijn vader ook altijd, maar nu ben ik zwanger en kan ik tuin niet meer onderhouden. Helaas lopen hier te pas en te ompas katten... Grr
Tuinman is gewoon een beroep. Dus als jij die nodig hebt en je kan er voor betalen: doen. Werkverschaffing is nog nooit 'erg' geweest. Lijkt me heerlijk zo'n grote tuin!! Jaloers! Ik heb 'helaas' maar 50 vierkante meter. Maar wel groen, met diverse fruitsoorten en een groentetuin. Ik geniet er van, maar 2000 vierkante meter is een heel ander verhaal. Mijn moeder heeft ook zo'n grote tuin. En 3 vriendenstellen van haar ook. Ze spreken iedere week met zijn allen bij 1 van hun huizen af en 'klussen' dan. In of om het huis. Zo wordt (bijvoorbeeld) de tuin doen, met z'n zessen, een veel beter behapbare klus. Plus het is gezellig. Ik bewaar het idee voor later vind 'm briljant!
Wauw vind is de eerste keer dat ik het hoor. Dit lijkt mij inderdaad super leuk. Zo blijf je lekker bezig en ben je ondertussen onder vrienden
Lekker zo'n grote tuin! Ik zou een tuinman zoeken die ook beplantingen doet. Leuke grondbedekkers waar je geen werk aan hebt bijvoorbeeld.
Ik zie goeie tips voorbij komen! En samen met vrienden tuinieren is ook een goede, ga ik bewaren voor als ik met pensioen ben! Eerst maar eens even op marktplaats rondneuzen. Voor werken in de tuin hoef je zelf toch niet thuis te zijn? We hebben een buitenkraantje en een schuur die ik open kan laten. Wat zou een tuinman dan nog binnen moeten?
Nou wij laten hier het hek niet open hoor als we weg zijn. En zeker niet de schuur, staan ook onze fietsen in etc... Als het een vriend is kunnen we nog wel een sleutel geven, maar totaal onbekende nee
een goede vriend van ons onderhoud al jaren naast zijn onregelmatige baan verschillende tuinen in de buurt. voor 15 euro p/u. Op aanvraag wat de mensen willen, bij sommige komt ie alleen een paar keer voor het snoeien, of gazon bemesten, bij een oudere vrouw met enorme tuin doet hij alles: onkruid, snoeien, fruitbomen bijwerken, bemesten, verticuteren, bladblazen etc. Tis maar net wat je er voor over hebt. Wij hebben zelf ook 3000m2 tuin, waarvan veel ingezaaid, dus dat is wekelijks maaien, en de echte tuindelen die hebben we onderhoudsvrij beplant. Natuurlijk heb je daar nog je werk aan, maar met een slimme beplanting, die per seizoen iets anders in bloei laat zijn en weinig grond / ruimte voor onkruid is komt het best goed. Mijn man doet veel in de tuin en zijn vader kom geregeld hier voor zijn hobby tuineren. (wat een geluk!) Ik vergeet de moraal van mijn verhaal: vraag eens in de buurt rond of ze iemand kennen. mond op mond reclame vind ik vaak prettiger als op marktplaats, zeker als je er niet thuis voor wil blijvne. En of diegene zelf gereedschap mee brengt etc.
Normaal neemt een tuinman zijn eigen materiaal mee dus dan hoef je niet altijd thuis te zijn. Als je gaat voor iemand die dit echt als job doet is het handig om referenties te vragen. Met marktplaats moet je natuurlijk wel zorgen dat je een goede vind. Je hoort het nogal vaak dat iemand die wel een keer in een tuin gewerkt heeft zichzelf aanbiedt als professioneel tuinman en dan heb je straks allerlei kapot planten en struiken en ben je ook nog eens veel geld kwijt.
Mag ik vragen in welke regio je woont? Mijn man is hovenier van beroep, maar zoekt nog iets voor erbij!