waar moet ik beginnen?

Discussion in 'De lounge' started by meintje, May 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. meintje

meintje Fanatiek lid

Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Ongeveer 6 jaar geleden kwamen wij in het ziekenhuistraject terecht om een kindje te mogen krijgen. Tijdens die periode ging het bedrijf waar ik werkte failliet. We hebben toen besloten dat we toch verder gingen met het traject en ik thuisblijfmama zou worden. Uiteindelijk werd ik zwanger en kreeg een dochter, we wilden graag een tweede kindje en ook dit is gelukt. Mijn zoontje is nu 3.5 jaar en langzaamaan begin ik na te denken over wat ik moet gaan doen als hij ook naar de basisschool zal gaan.
    Financiëel gezien is het al jaren best moeilijk en zwaar aangezien wij ooit de hypotheek hebben genomen op 2 fulltime-salarissen en onze gezinssamenstelling uiteraard is veranderd.

Ik wil weer graag financiëel mijn steentje bij gaan dragen door parttime te gaan werken in de toekomst, maar weet niet goed waar ik moet beginnen. Gewoonweg gaan solliciteren op van alles? Inschrijven bij bureau's? Eerst nog cursus doen of...?
    Hoe pak ik dit aan, wat is de juiste weg om te bewandelen? Het is inmiddels voor mij al zo lang geleden en voel me nogal onzeker en twijfel veel.

Ik ben op zoek naar tips, ervaringen etc.

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Wat voor ervaring en diploma's heb je?
    Zoveel mogelijk solliciteren op vacatures, open sollicitaties sturen en inschrijven bij uitzendbureaus.

3. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Goed van je dat je deze stap wilt gaan nemen.
    Welke opleidingen heb je? En wat voor werk heb je gedaan voordat je kinderen kreeg? Misschien eerst kijken of je in het vakgebied waarin je al ervaring hebt aan de slag kan. Anders kun je kijken of je een (andere) opleiding/cursus thuis of op school kunt gaan volgen. Zou wel eerst gaan oriënteren wat voor iets je leuk vindt/lijkt en/of er werk in te vinden is als je de opleiding/cursus hebt afgerond.
    Daarnaast kan je je altijd bij uitzendbureau's inschrijven. Zij kunnen jou uiteraard goed adviseren en op weg helpen. Je kan ook je CV op nationale vacaturebank, monsterboard, indeed etc zetten.

4. meintje

meintje Fanatiek lid

Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Ik heb propedeuse Psychologie, daarnaast praktijkdiploma loonadministratie. Ben veel administratief werkzaam geweest, loonadministratie, P&O, crediteuren/debiteuren etc.
    Daarnaast bijbanen zoals verkoopster warenhuis, bakkerij. Lang klantenservice gedaan.

Ik vind de arbeidsmarkt erg intimiderend op dit moment en mensen zeggen al bij voorbaat dat het me nu toch niet zal gaan lukken iets te vinden nu er relatief weinig vacatures zijn en erg veel werkzoekenden. Ik ben natuurlijk niet zo jong meer, heb kinderen (ben ik serieus al eens op afgewezen) en ben nu enkele jaren uit het arbeidproces.

5. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Alles aanpakken wat je kan krijgen, ook al is het niet wat je leuk vindt en/of onder je niveau ofzo. Dat heeft mij in ieder geval geen windeieren gelegd. Mijn eerste "echte" werkgever vond het super prettig om te zien dat ik alles had aangepakt wat me werd aangeboden en had zitten wachten tot iets wat "meer geschikt" was.

6. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Eventueel naar het UWV stappen, CWI of zo

Om samen een mooi cv klaar te maken.
    Die eerste indruk zegt vaak al veel!

Zij kunnen je ook helpen om te kijken wat je precies wilt en kunt.

Online vind je diverse testen om zo ook te bekijken wat je zou aanspreken als werk.

Laat het aan veel mensen weten dat je werk zoekt. Met name bij je familie vrienden kennissen mama's van school etc.
    Vaak kom je het beste via via ergens binnen...

Succes!

7. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Stuur niet zomaar klakkeloos brieven.
    Probeer de brief zelf te overhandigen, dan kun je je cv evt al toelichten, een eerste goede indruk achter laten
    Ga na een week na bellen of ze je brief ontvangen hebben, stand van zaken na vragen

8. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Heel herkenbaar. Ik ben ook aan het solliciteren. Had bij mijn vorige werkgever geen verlenging gekregen vanwege mijn zwangerschap. :( En het feit dat ik niet fulltime wou blijven werken.
    Ben hard op zoek naar een parttime baan in de (financiële) administratie.
    Helaas heb ik geen zak aan het CWI en UWV. Zij zijn er zogezegd om mensen op weg te helpen naar een andere of nieuwe baan. Nou my ass!! Je moet echt gewoon mooi allemaal zelf zien te rooien.
    Het is echt niet makkelijk. Komen zoveel reacties binnen op 1 vacature.
    Ben nu ook in andere richtingen aan het zoeken.

In ieder geval succes! En de aanhouder wint zeggen ze altijd he! :p

9. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,352
    737
    113
    Er zijn heel weinig banen minder dan 32 uur.
    De eerste stap, bekijk wat je weer wil gaan doen? Waar kreeg je energie van?
    Als je dat helder hebt kan je ook makkelijker een motivatie schrijven. Het schrijven van een motivatie is ook wat veranderd. Schrijf niet meer waarom jij iets wil hebben. Maar vanuit het oogpunt dat jij de werkgever biedt om zijn probleem (de openstaande vacature) op te lossen.
    Verder de arbeidsmarkt trek weer aan. Dus laat je niet door de spookverhalen intimideren.

Je mag me altijd een pb sturen als je je cv oid wil laten nakijken.

succes!

10. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Zorg in elk geval voor een goede brief die opvalt, de aandacht trekt.
    Dat doe je door een pakkende opening. Steek daar je tijd en energie in of laat je brief desnoods schrijven.

11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Op de administratie zijn er op dit moment meer werkelozen dan vacatures. Maar je hebt loonadministratie gedaan, daar is wel behoefte aan..

een heel ander idee, misschien voor jezelf beginnen?
    Kijk eens op freelance.nl (registeren is gratis, zo ook reageren na 24 uur) (ook niet zo jong meer, en dit bevalt prima)
    Of eerst wat vrijwilligerswerk om wat ervaring op te doen.

12. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik zou beginnen met je zelfvertrouwen.
    Vertrouw op jezelf en op je kunnen, dit zal je dan namelijk ook uit kunnen stralen.

Maak een mooi CV (staat diverse voorbeelden op internet).
    Kinderen is niet verplicht om te melden dus als je denkt dat dit een baan in de weg staat, meldt het dan vooral niet meteen.

Sollicitatie brief opstellen (diverse voorbeelden op internet) en zorg ook dat de brief niet een 1 uit 1000 is maar zorg voor een echt persoonlijk naar he bedrijf gerichte brief. Doe onderzoek naar waar het bedrijf voor staat en hun werkwijze zodat je dit kan noemen in de brief.
    Bel ze desnoods een keer op voordat je aan je brief begint en verwijs naar dit telefoongesprek in je brief.

Uitzendbureau kan je ook goed helpen met het zoeken naar een geschikte baan maar laat het vooral niet van hun afhangen.

Het is lastig(er) op dit moment maar zeker niet onmogelijk!

13. meintje

meintje Fanatiek lid

Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Alvast bedankt voor alle tips, ik ga er zeker mee aan de slag!

Loonadministratie is welliswaar iets waarin ik niet langer mee kan draaien gezien de veranderde salarissystemen en pakketten en ik lig ontzettend achter wat wet- en regelgeving betreft. Ik zou dat bij kunnen spijkeren, maar mijn hart ligt daar niet echt.

Uiteraard verwacht ik niet direct mijn droombaan te vinden, maar het zou ontzettend fijn zijn om weer bij te dragen in het huishouden financiëel zodat we het wat makkelijker hebben en niet zo op de centen hoeven te kijken zoals nu.

Fulltime is geen optie en ook niet nodig, maar ik ben me er inderdaad van bewust dat parttime moeilijk te vinden is. Mijn zoontje gaat in januari naar de basisschool, vandaar dat ik nu ook al wil gaan rondkijken in de hoop dat er iets op mijn pad komt.

Share This Page