Ritme voedingen bij borstvoeding baby 7 wk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door dolfijn73, 19 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijn73

dolfijn73 Actief lid

1 mei 2010
    192
    0
    0
    Ik heb eigenlijk een vraag die in meerdere categorieen past maar betreft voornamelijk de borstvoeding, dus plaats het maar hier :)

Mijn meisje is as vrijdag 7 wk en ik geef volledige borstvoeding. Dat gaat op zich goed, ze groeit als kool dus daar is niets mis mee. Ik vraag me alleen een en ander af.

Ik geef tot nu toe voeding on demand. Als zij honger heeft, geef ik haar de borst. Dit komt nu neer op gemiddeld 8 a 10 keer per dag. Soms drinkt ze 20 minuten, soms maar 5 of 10 minuten. Moet er wel bij zeggen dat ik veel melk heb. Als ik wel eens kolf (om de druk van borsten af te halen) een paar minuten dan heb ik soms al 50 a 70 cc in die paar minuten. Als zij dus 5 min drinkt kan zij al veel binnen hebben. De drinktijd zegt niets, heb ik me laten vertellen, en aangezien ze zo goed groeit hoef ik me eigenlijk geen zorgen te maken hoor ik op cb.
    Het is alleen wel heel intensief voor mij. Ik vraag me af wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ze minder vaak drinkt, maar langer (en dit dus ook binnenhoudt) of moet dit zich gewoon zelf ontwikkelen?

Verder drinkt ze soms onrustig en hoor je de melk naar binnen klotsen echt en kan ze het niet voorwerken. Resultaat dat de melk terugkomt. Het lijkt dan of ze darmkrampjes heeft bij het drinken en dus aan het persen gaat en dan komt die melk dus terug. Niet altijd en de ene keer meer dan de andere keer. Soms alleen een mondje. Maar ik heb de indruk als ze die melk niet kan verwerken qua snelheid ze daar dus last van heeft en dit uitspuugt. Kan dat? Lijkt me toch ook niet goed als die melk met die noodvaart in haar buikje terecht komt. Is dat ook iets waar ze meer krampjes van kan krijgen?

En is er een soort richtlijn te geven van een bepaald ritme wat je zou kunnen volgen met borstvoeding? nu geef ik haar wat ze wil zoals gezegd maar vraag me af of hier tips voor zijn?

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Met het onrustige drinken zou je kunnen proberen om een beetje in de australische houding te voeden (jij lekker achterover hangend en je dochter boven op je: ze drinkt dan tegen de zwaartekracht in)
    Dit kan inderdaad de darmkrampen verminderen.

Ritme zou ik echt nog niet aan denken bij deze termijn: blijkbaar vindt zij het fijn om wat vaker te drinken en dan minder per keer (kan wellicht zo zijn dat haar maagje nog niet zo groot is): zal in de loop van de tijd "vanzelf" komen.

Deel Deze Pagina