Hallo meiden. Ik zou graag even wat hulp willen krijgen met hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb nog nooit me ei of iets getest. Me 1ste was onverwachts door condoom en pil heen en de 2de heb ik 1 maand na stoppen gewoon wat gedaan en was ook direct raak. Nu wil ik stoppen met alle hormonen ben er gewoon even helemaal klaar mee, de prikpil heeft me zoveel problemen gegeven dus me hormoonhuoshoudimg is helemaal van slag. Vanaf de geboorte tot nu van de laatste heb ik bijna constant lichte bloedverlies gehad, de 2de prik heeft me veel pijn gegeven aan me baarmoeder en eierstokken. Toen even weer 2 a 3 weken even helemaal niets enkel op grijs/groenig afscheiding. Nu ben ik maandag "ongesteld" geworden, ik weet niet of het echt een ongesteldheid is maar ik verlies nu een hele plons en dan is het weer klaar voor de dag en de dag erna weer. Heb nu ook echt heel wat pijn in me buik dus ga ervan uit dat de menstruatie is aangebroken. Omdat er nu nog even geen kinderwens is maar de kans groot is dat we behoorlijk vruchtbaar zijn ben ik gewoon erg bang om zwanger te raken (ben geestelijk even niet helemaal prima) Ik wil graag kijken of ik al eventueel een ei kan vinden omdat de prikpil ongeveer nu uitgewerkt zou moeten zijn. Zou iemand me wat opweg kunnen helpen? Alvast bedankt
Je zou je temperatuur kunnen opmeten (rectaal met 2 cijfers achter de komma). Als je dit doet vanaf het moment dat je cyclus begint, dan kan je zien wanneer je ei is geweest. Dan zou je eventueel nog 3 dagen extra kunnen wachten en zit je sowieso veilig (weet natuurlijk niet of je man ook echt lang levend zaad heeft). Als ik het goed zeg is je temperatuur echt laag vlak voor je eisprong en gaat hij de drie dagen erna aansluitend stijgen. Verder kan je ovulatie testen gebruiken. De test streep moet net zo donker zijn als de controle streep en dany springt hij vaak tussen de 12-48 uur. Echter komt het voor dat hij toch nog niet springt en je later pas echt een eisprong hebt. Het is dus goed opletten.
Het probleem met temperaturen is echter dat je je ei pas na een dag of 2 of 3 ziet. Dan kan de "schade" al geleden zijn. De zogenoemde lage dip komt namelijk niet altijd voor. Ovulatietesten niet echt betrouwbaar aangezien ik in mijn ronde dat ik zwanger was een positieve test had op de dag van mijn eisprong en niet 1a2 dagen erna. Als je dan net ervoor onveilige seks hebt gehad.... De beste methode is nog altijd geheelonthouding als je echt niet zwanger wilt worden. Een goede tweede toch de condoom. Ee optie is ook een koperspiraal te laten plaatsen. Ik zou zeker niet uitgaan van wanneer je ei is, want dat is om zwangerschap te voorkomen niet echt betrouwbaar.
Misschien heel stom maar vind het eigenlijk heel eng rectaal altijd al gehad. Ik weet dat mijn tempratuur onder oksel heel erg kan verschillen dus dasrmee werkt het niet. De testers kan ik dan eventueel doortesten tot ze lichter worden en dan is die geweest of kan die dan uitblijven? Ik weet ook niet hoe de prikpil werkt met ermee testen. Dat die aangeeft een eisprong eraan komt terwijl dit helemaal niet gebeurd zegmaar, dat die positief aangeeft terwijl het niet gebeurd En vanaf waarneer zou ik hem moeten verwachten na hoeveel dagen zou ik moeten testen met de testers
Ben zeker van plan om het veilig te blijven doen, wil eerst kijken of ik mezelf er beter nij ga voelen of ongeveer hetzelfde. Ben ook al wezen kijken naar andere pil methodes die niet met hormonen werken maar met je eigen hormonen doen. Maar zou graag me cyclus willen kennen, omdat ik ook heb zitten nadenken over eventueel eidonatie (maar daat twijfel ik heel erg aan en denk dat ik niet in aanmerking kom). Daarbij zou ik dan me menstruatie dag willen weten. Ik heb dit nooit gedaan ik voelde het altijd aankomen maar nu voel ik altijd pijn en krampjes en dan denk ik dat ik ga bloeden komt het pas paar dagen later. Altijd heel verschillend vandaar dat ik het wil proberen
Ovulatietesten vind ik niet betrouwbaar. Bij mij zijn ze zelden positief geweest terwijl ik wel een eisprong heb. Wil je echt je cyclus leren kennen kan je beter gaan temperaturen en de staand van je baarmoedermond en je cervixslijm in de gaten houden. Je kan daarbij wel eventueel ovulatietesten gebruiken om te kijken of wat je lichaam je zegt overeenkomt met de ovulatietesten. Rectaal temperaturen is niet eng. Ben er ook geen fan van, maar zo'n thermometer voel je echt niks van.
Met temperaturen weet je overigens ook met zekerheid (mits je je eisprong hebt) wanneer je menstruatie komt. Dit zit om en nabij de 14 dagen na je eisprong bij een normale gezonde cyclus.
Maar dat moet je dan wel altijd op vaste tijden dien toch? En je temp blijft altijd hetzelfde? Ik heb btw nog geen temp die 2 cijfers achter de komma heeft. Wigenlijk ook nog nooit gezien! Hoe moet ik de stand van me baarmoedermond meten? Het is nogal gevoelig daarbinnen dus doe dat echtiever niet hoe rot ook. Ik moet eigenlijk nog naar de dokter ervoor en ook voor de viezr afscheiding maar dat komt nog
Je moet het inderdaad op een vast tijdstip doen voor je opstaat. Je hebt wel wat speling, maar een half uur is wel de max daarin. Meters met 2 decimalen kan je vinden online. Als je googled op ovulatiemeter vind je ze wel. Je baarmoedermond voel je inderdaad van binnen. Ook omstreeks hetzelfde tijdstip en in dezelfde houding. Het is echter niet perse nodig als je dat echt niet wil. Je cervixslijm kan je eventueel controleren met het afvegen of in je slipje. Is het rekbaar en doorzichtig zoals rauw eiwit zit je waarschijnlijk in je vruchtbare periode. Je temperatuur blijft niet altijd hetzelfde. Er zit wel een schommeling in (je kan in mijn onderschrift eventueel kijken naar mijn kaartjes), maar als je temperatuur een fikse stijging heeft van minimaal 0,30 graden en hij blijft hoog de dagen erna dan is je eisprong geweest. Dit weet je dan dus ook pas zeker na een dag of 3.
Oke dankjewel, dan ga ik het proberen. Ik ga ervan uit dat er verlopig geen eisprong kan komen door de prikpil. Al heb ik altijd het vermoeden fehad dat ik bijna iedere maand wel een eisprong gehad heb. Kan niet uitleggen waarop ik het baseer, denk ook voornamelijk doordat ik tog soms na een 3 weken ongeveer weer wat mwer ging bloeden. En ik dacht het te kunnen voelen. (Iets meer pijn dan normaal) nu ben ik eigeblijk meer zekerder dat dit een menstruatie kan zijn terwijk die net een paar dagen afgelopen zou moeten zijn. Dat slijm verlies ik eigeblijk de hele maand door. Ook nu best heftig veel slijm, eigenlijk niet nornaal hoe mijn hormonen nu uit ze ritme is gehaald. Ik heb je tempratuurkaartje bekeken, je had 1 hoge piek en die bleef zo 3 dagen wat hoger, dat zou je eisprong geweest moeten zijn?
Even een kanttekening... 2 decimaal heb je echt niet nodig op je thermometer, met 1 decimaal gaat het hartstikke goed en betrouwbaar. Het gaat om het verschil in tienden, niet in honderden van graden . En rectaal (of anders vaginaal) is echt de enige betrouwbare manier om de temp methode uit te voeren. En natuurlijk elke ochtend op dezelfde tijd, nog voor het opstaan.
Oke dat wist ik ook niet. Je temperatuur blijft met een decimaal wel iets constante 😉 Overigens is mijn laatste kaartje een rommelkaart. Het kruis zou mijn eisprong moeten zijn maar ik betwijfel het. Is de eerste ronde na stoppen met de pil. Het kaartje eronder Is duidelijker.
Dan gaan we het eerst proberen met een normale. Even kijken of het wat doet. Helaas ben ik het vanochtend dus al vergeten, dat is ook een ding bij mij. Vergeet zoveel! En qua tijden ben ik eigenlijk ook niet altijd even laat wakker helaas