Britse korthaar

Discussion in 'De lounge' started by Zara123, May 2, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zara123

Zara123 Bekend lid

Sep 25, 2015
    654
    26
    28
    Eindelijk gaat het gebeuren.. We hebben een kitten uitgezocht, een Britse korthaar! Ik ben al jaren helemaal verliefd op dit ras, heb me er ook al wat over ingelezen. Nadat ons vorige poesje vorig jaar helaas is doodgereden begon het toch weer te kriebelen. We zijn afgelopen weekend gaan kijken bij een nestje en helemaal verliefd.

Nu zit ik alleen met het volgende. We willen haar sowieso niet naar buiten laten, maar is dit te doen? Onze dochter loopt 's zomers in en uit en als zij buiten speelt laten we de poort open om haar in de gaten te houden.
    Ik zat zelf te denken aan een soort hor bij de achterdeur die je kan rollen/schuiven. Zo kan toch onze achterdeur zomers open blijven staan maar kan het poesje niet naar buiten. We moeten ons dan allemaal gaan aanleren dat we standaard de hordeur dicht doen. Ook zat ik er aan te denken om sowieso de schuttingen af te zetten met een soort rollende balk of schrikdraad. Stel dat onze dochter in de tuin speelt en de poort dicht is kan het poesje evengoed naar buiten.

Ze zeggen dat Britten voornamelijk binnenkatten zijn, maar ben zo bang dat ze op een gegeven moment toch gaan proberen te ontsnappen. Iemand hier ervaring mee?

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    De Britse korthaar van mijn voormalig schoonouders is nog nooit ontsnapt. Leefde binnen op een flat, en in de zomer mee naar een huisje in Frankrijk, waar hij gewoon ook even buiten kon lopen. Zonder gebiedsafscherming. Is altijd weer teruggekomen iig. Met Libelles hahaha

De halve Britse korthaar van mijn voormalig schoonouders is wel eens weggelopen van het flatje, is toen dagen weggeweest voordat ze weer gevonden werd. In Frankrijk ging dit ook goed btw, kwam altijd terug.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat ze de eerste tijd binnen blijven om aan het huis te hechten maar ik denk dat mensen die nu katten hebben daar meer over kunnen vertellen.

De britse kortharen hierboven konden overigens niet hoger springen dan een eettafel

3. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    Onze katten mogen ook alleen buiten onder toezicht (wonen midden in stad, met omheinde tuin). Heel af en toe klimmen ze nog wel eens op de schutting, maar bijna nooit.

Ze zijn beide nogal gefocust op eten. Wat wij ze hebben aangeleerd is dat ze wat brokjes krijgen als ze braaf mee naar binnen gaan als we weer naar binnen willen. Dat gaat vrij goed. Probeer te kijken of je dat je kat kunt aanleren? Hier werkt dat goed en gaan ze altijd weer blij mee naar binnen.

4. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

Dec 2, 2009
    1,812
    689
    113
    Female
    Wij hebben geen Britse korthaar maar onze kat is niet anders gewend dan binnen zijn. Wat wij doen in de zomer zodat poes naar buiten kan en dochter ook en de deur kan open blijven is dat onze poes aan de muur vastzit met een lijn van 3 meter, dan kan ze nooit weglopen maar wel 3 meter in de tuin lopen. Mochten we daar x geen zin in hebben wij hebben 1 slaapkamer beneden omgetoverd tot poezen kamer en dan gaat ze eventueel daarheen. Vindt ze helemaal niet erg omdat het helemaal haar kamer is haha :)
    Belangrijkste is om hem de eerste maand sowieso alleen maar binnen te laten (dat adviseerde het asiel ons) dan is de kans op weglopen minder groot.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Verschilt ook een beetje per kat en wat deze is gewend.
    Ik heb geen britse korthaar maar wel 5 katten gehad.
    De eerste kwam al vanaf kleins af aan buiten (bij haar vorige baasje uit t nest) en deze was helaas niet binnen te houden, idem dito voor weer een andere kat.
    Ook heb ik 2 katten die nog nooit buiten zijn geweest en hier ook geen behoefte aan hebben (deur staat wel eens open, kat snuffelt wat in de achtertuin en komt weer naar binnen).
    Weer een andere was het niet gewend maar wij hebben hem in de achtertuin gelaten en hij was verkocht en greep alles aan om te ontsnappen.

Waarschijnlijk als je hem nooit naar buiten doet zal hij dit niet missen, een hordeur lijkt me dan wel heel handig.
    Wil je hem alleen in de achtertuin hebben kun je je tuin afbakenen of hem aan een lijntje doen.

6. Zara123

Zara123 Bekend lid

Sep 25, 2015
    654
    26
    28
    Onze vorige kat was inderdaad gewend om buiten te zijn, die probeerde door ieder kiertje en door iedere deur of raam te ontsnappen. We konden haar gewoon echt niet binnenhouden. Wanneer we het kitten krijgen wil ik haar sowieso de eerste maanden binnenhouden en het liefst helemaal binnen laten wennen.
    Ligt voor een groot deel ook aan het karakter dus.. Hopen op een rustig binnenkatje dan :)

7. Sam01

Sam01 Actief lid

Dec 4, 2015
    423
    7
    18
    NULL
    NULL
    We hebben ook een hordeur, alleen een draaideur met extra zware magneten en trekveer erop aangezien ze 'm anders open maken.
    In mijn vorige huis hadden we een afrastering gemaakt met kattennet en die aan de bovenzijde een stuk naar binnen omgezet, zodat ze er nooit overheen kunnen (zaten er wel ook alleen wanneer we thuis waren).
    Rollers schijnen goed te werken, zoals het Oscillot systeem. Schrikdraad hapert naar mijn idee wat meer, wanneer er iets overheen valt (takje ofzo) heb je al minder spanning.
    Mijn katten komen heel graag buiten, maar het zijn wel mijn huisdieren en hoeven geen overlast te zijn voor mijn buren, dus los is voor mji zeker geen optie. ;)

8. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

Nov 28, 2013
    1,249
    228
    63
    Leiden
    Mijn moeder heeft jaren brits korthaar katten gehad.
    Hele mooie lieve beestjes!
    Ze kwamen inprincipe nooit buiten, op een gegeven moment waren er 2 overleden en had ze nog 1 kat over maar dat is een eigenwijs geval: ontsnapte vaak en uiteindelijk heeft mijn moeder haar maar gewoon buiten laten lopen.
    Ze ging nooit ver weg, bleef altijd in en rondom onze tuin.

Share This Page