Ons meisje is 9 maanden en krijgt nog steeds BV. Ze eet daarnaast ook al brood, fruit en avondeten en wat tussendoortjes. Maar ze heeft nog steeds ook behoefte aan BV (denk ik te merken...) Nu waren we donderdag op consultatiebureau en ze weegt inmiddels 10,5 kg bij een lengte van 73 cm. Ze is dus groot en niet mager. Eerst zat ze altijd op bovenste lijn van gemiddelde maar nu iets erboven, dus buiten het groene gebied zeg maar. Ze hebben niet gezegd dat ze te dik is of dat ze minder moet eten. Maar ze krijgt volgens mij nu teveel binnen. Gemiddeld nog 6 x BV op een dag en daarnaast dus het eten. Nu eet ze geen borden vol eten hoor. 'sochtends een half broodje en 's middags ook of een hele, tussendoor slokjes water of een soepstengel ofzo en dus BV. Avondeten, ze krijgt van een potje van 8 mnd als je geluk hebt de helft op. Mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik nou concreet de BV gaan afbouwen. Ik wil er echt mee stoppen zelf. Maar krijg het niet erg voor elkaar. Ik voed ook op verzoek maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel gebruik als slaapmiddel (eigen belang dus). Kun je me misschien wat tips geven? Ze drinkt geen flesjes dus alle alternatieven zal ze via bekertje moeten drinken. Voel me soms zo alleen staan met die BV vraagstukken, je moet het allemaal zelf maar uitzoeken heb ik het gevoel.
Hoi. Ja kan het beste niet al te snel afbouwen om stuwing te voorkomen. Bouw 1 voeding per week af, krijg je geen stuwing, dan kan jeproberen dit sneller te doen. Let erop dat je geen stuwing krijg. Probeer niet te kolven of aan te leggen. Doe dat alleen als je borsten te gespannen zijn en dan alleen om de druk eraf te halen. (legen borsten stimuleert juist de melk aanmaak, volle borsten remmen de aanmaak) Je kan starten met 1 voeding te vervangen door yoghurt. Dit kan je makkelijk met een lepel geven. De andere voedingen vervang je door afgekolfde moedermelk die je nog hebt of door kunstvoeding. Dit mag van elke merk zijn. Je kan deze melk geven of via een fles (door te oefenen) of via een tuitbeker of gewone beker (ook dit is even oefenen) Overleg even met het consultatiebureau hoeveel kunstvoedingen je moet geven naast het vaste voedsel. Je kan altijd voor de nacht nog 1 voeding blijven geven als je dat wilt en je productie dit toe laat. Vervelend dat je je alleen voelt met je vragen, dat is niet nodig. Je kan je vragen altijd bij ons stellen. Groetjes Saskia