Ik ben deze cyclus begonnen met tempen, op dag 2 want ik werd pas in de middag ongesteld. Nu snap ik wel hoe ik het kaartje moet lezen, maar ik heb er toch wat vragen over. Misschien kan iemand met mij mee kijken? Dit is mijn kaartje: http://i52.tinypic.com/2wfir01.jpg Mijn cyclus was vorige keer een week te lang, ik was dan ook pas net gestopt met de pil. Normaal was mijn cyclus tussen de 28 en 30 dagen. Deze keer heb ik ovulatiepijn gehad op dag 11, 12 13 en de helft van dag 14. Daarna trok de kramp weg en sindsdien heb ik ook geen vruchtbaar slijm mee. Dat had ik wel op dag 12, 13 en 14 zoals je in de grafiek kunt zien. Ik denk zelf dat mijn eisprong heeft plaatsgevonden in de middag van dag 14, dat was afgelopen maandag. Sinds gisteren heb ik gevoelige borsten, wat ik vorige keer ook had na de vermeende ovulatie. Ik zeg vermeende omdat ik vorige cyclus niet getempt heb en dat dus niet 100% zeker weet. Mijn temperatuur was maandag ook op een dieptepunt. Dinsdag steeg deze 0,3 graden Celsius. Aan het begin van mijn cyclus zie je echter hogere temperaturen, namelijk 37 graden [de 37,1 is niet voor niets wit, die heb ik in verhouding erg laat opgenomen omdat ik toen nog niet wist dat je een vast tijdstip moest aanhouden]. Ik denk zelf dat de hoge temperaturen te wijten zijn aan dat ik toen mijn winter en zomer dekbed samen op bed had en het 's nachts toch warmer was dan verwacht. Ik heb toen ook gezweet in bed, had het echt te warm. Ik weet niet of dit van invloed kan zijn op je BBT? Wat denken jullie als je dit kaartje ziet? En wanneer kan ik een kruis in mijn FF kaartje verwachten? Komt dat pas als de cyclus afgerond is? Of moet ik dat ergens instellen?
hallo als ik naar jou kaartje kijk kan het zijn dat je op dag 14 je eisprong hebt gehad omdat je een tempdaling hebt gehad en daarna een stijging van 0,3. dit had ik ook kijk maar naar mijn kaartje 3022ea Ovulation Charts nu moet je temp wel blijven stijgen en dan zal er een kruis komen te staan op dat 14. Als je bijvoorbeeld alvast voor morgen en overmorgen 37 of 37,1 neer zet zal je FF denk ik wel een kruis aan kunnen geven. volgens mij geeft FF een kruis aan als je temp drie dagen hoog blijft maar weet ik niet zeker. maar het is afwachten wat je temp gaat doen. blijft ie stijgen dan heb je je eisprong gehad en anders moet ie nog komen. bij mijn kaartje kan je zien dat ik ook hogere temp had in het begin van me cylus, dit komt denk ik omdat hij langzaam aan daalt als ik ongesteld wordt. hij was namelijk ongeveer rond de 37.1 voor me menstruatie en toen ging ie langzaam naar beneden.
Jouw stijging is wel veel meer ineens, maar jouw kaartje is ook onregelmatiger in het geheel. Ik weet van mezelf dat ik heel stabiel ben qua temperatuur. Als die meer dan 0,5 stijgt dan voel ik het direct, alsof ik koorts heb. Ik zou het zo vreemd vinden als het niet maandag was De symptomen waren hetzelfde als vorige keer: vrij heftige zeurende kramp aan een zijde. Niet dat ik dubbel lag, maar lichamelijke inspanning werd er niet prettiger op, zelfs met de honden wandelen was even niet zo fijn meer. En het vruchtbaar slijm was overduidelijk, dat heb ik anders namelijk nooit, ik heb nauwelijks afscheiding normaal gesproken. Zelfs de afscheiding die ik heb bij opwinding is nooit zo glad en al helemaal niet rekbaar. En de dag erop gevoelige tepels, vorige keer tot een paar dagen voor de menstruatie aan toe. Hoe dat loopt kan ik natuurlijk niet voorspellen nu, maar het begint weer hetzelfde. Ik heb op de site van FF gelezen dat de stijging normaal niet zo groot hoeft te zijn, als de temperatuur daarna maar hoger blijft?
De stijging moet minimaal 0,2 zijn En dit moet ook aanhouden zeg maar... Het helpt om je ei beter te bepalen op FF als je geen ovu testjes doet om je afscheiding te chekken... dus creamy/sticky/watery/eggwhite... Althans dat helpt bij mij goed!
Dat heb ik gedaan, zie kaartje Ovulatietesten vind ik nu nog onzin eerlijk gezegd, het is duur en wat mij betreft nog niet nodig. Ik ben net gestopt met de pil [sinds 20 augustus] en we zijn pas vanaf deze cyclus aan het proberen. Wat mij betreft eerst maar eens 2 of 3 cyclussen temperaturen voor ik zo'n test probeer.
ja mijn temp schommelt inderdaad veel maar zie wel duidelijk verschil van voor en na me ei. nu afgelopen dagen blijft ie stabiel op 37.0. ja ik weet niet hoe veel tempverschil er bij jou moet zijn maar hij moet denk ik wel iets hoger worden omdat de stijging na de daling evenhoog was als daarvoor. hopelijk blijft ie wat hoger en heb je gewoon je eisprong gehad.
@assje: Inderdaad als je zo kort nog maar gestopt bent is het misschien nog niet nodig inderdaad Met tempen krijg je zoiezo al een goed beeld van je cyclus meestal Hopelijk komt het niet zo ver dat je ovu-testjes moet gaan komen!
heej temp moet bij mij altijd 3dg hoog blijven dan zet ff er een kruis in! heb voormezelf voor morgne en overmorgen een temp van 37,1 ingevoerd en toen kwam er bij gister een kruis te staan... @fleurtje; hier ook iemand met een schommelende temp, snap er soms geen snars van
ja zelf zit ik er niet zo mee als ik maar een duidelijk verschil zie voo r en na me eisprong ja jij hebt wel een echt hoge stijging joh! wel vroeg je eisprong dan. wel goed geklust?
@fleurtje; ei kan het niet wezen, ovu test wa negatief. vorige cyclus was 54 dg... dus ik weet het niet... maar uiterraad wel geklust
ja echt niet normaal he?! maar goed, het is niet anders...en elke ronde geeft ons lichaam weer andere signalen af:x
Tot nu toe blijft mijn temperatuur hoog, echter niet zo hoog als mijn begintemperatuur, maar 0,1 graad lager. Als ik morgen dezelfde temp heb dan beschouwt FF maandag toch als mijn ovulatiedag, heb ik uitgevonden d.m.v. even wat vooruit invullen. Blijkbaar hoef je niet weer terug te keren naar je piektemperatuur. Ik ga het morgenochtend zien denk ik Ik vraag me ook af of externe omstandigheden geen invloed kunnen hebben op de lichaamstemperatuur, zoals bijvoorbeeld de dalende buitentemperatuur.
Een goede vriend van mij is arts, ik zal het hem eens vragen en dan laat ik het jou ook wel even weten. Een dokter zal dat wel weten toch?
Ik heb vanmorgen direct gebeld en het antwoord is: nee, dat kan niet. Alleen als de temperatuurdaling of -stijging heel erg heftig is. Met andere woorden, je kunt best een tiende graadje warmer uit de sauna komen, maar dat gaat direct weer terug als je er uit bent als het goed is. Apart, want je kunt in de winter toch echt blauwe handen krijgen die heel koud zijn. Aan de andere kant: dat gebeurt juist om de warmte die je nog hebt te gebruiken om je BBT op peil te houden, in je romp. Je temperatuur zal dus vast lokaal wel kunnen dalen of stijgen, maar dus niet je basale temperatuur. Ik zat vanmorgen overigens weer op 37 en heb nu een kruis gekregen.