Hulp gevraagd bij het schrijven van een sollicitatiebrief!

Discussie in 'De lounge' gestart door SYRV, 13 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Hallo dames,

Ik ben momenteel 2e jaars psychologie student (bijna 3e jaars), en ik wil heel graag in de vakantie en het liefst ook daarna naast mijn studie aan het werk. Nu ben ik opzoek naar een baan die aansluit op mijn studie, en er dus voor zorgt dat ik met oog op de toekomst bruikbare werkervaring op doe. Na een tijd zoeken heb ik de ideale functie gevonden, namelijk flexwerker in een jeugdinstelling hier vlak in de buurt. Ik heb emailcontact gehad met iemand van de instelling met de vraag of ik met mijn huidige studie in aanmerking zou kunnen komen, en of er uberhaupt momenteel gezocht wordt naar flexwerkers. Het antwoord was dat ik zeker in aanmerking zou komen, maar dat er momenteel geen vacatures voor flexwerkers waren. Ze adviseerde me wel om zeker een sollicitatiebrief in te sturen omdat het mogelijk was dat er binnen een korte tijd toch een vacature vrij zou komen. Ondanks dat er nu geen vacature beschikbaar is wil ik toch erg graag solliciteren, omdat het me een geweldige uitdaging lijkt en het een mooie manier is om werkervaring op te doen.

Maar nu komt het, de sollicitatiebrief. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een sollicitatiebrief heb geschreven. Bij de baantjes die ik voorheen heb gehad ben ik er eigenlijk zo binnen gerold, en hoefde ik dus geen sollicitatiebrief te schrijven. Ik vind het wel erg belangrijk om een goede proffesionele sollicitatiebrief op te sturen naar deze jeugdinstelling, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. ik heb al veel op internet rondgespeurd, maar wat ik vind slaat toch niet helemaal op mijn situatie. Zo wordt er in veel voorbeeld brieven in de kern de werkervaring van de persoon besproken. Dit is bij mij niet echt van toepassing want baantjes zoals cassiere, kleding verkoopster en callcenteragent zijn m.i. niet echt het vernoemen waard in de sollicitatiebrief.

Kortom, wie heeft er verstand van het schrijven van een sollicitatiebrief en zou mij eventueel kunnen en willen helpen?

2. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Heb je al eens een opzet gemaakt?

3. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Begin met het vermelden van het contact dat je gehad hebt met de medewerker, daaruit volgt deze sollicitatiebrief.

Je hebt de ideale functie gevonden zeg je, waarom is die functie nu in deze situatie net ideeal voor jou? Dat schrijf je in je sollicitatiebrief.

Je andere baantjes: je gaat daar wel met mensen om, mensencontact, dat ligt je blijkbaar en dat heb in de jeugdinstelling ook nodig toch?

Als je zegt dat je bv daadkrachtig bent: geef een voorbeeld! Ik heb in die en die situatie zo gereageerd en dat was bij die werkgever.

Schrijf gewoon eens vanuit je gevoel die brief, alsof je een goede vriend vertelt waarom jij nou net geschikt bent voor die ene functie. Leg het weg voor een paar dagen en kijk dan nog eens. Schrijf dingen netter op en je hebt een mooie sollicitatiebrief.

Hou het kort.

Laat je brief nakijken door iemand.

4. NicS

NicS Niet meer actief

Deel Deze Pagina