kosten beugel kind?

Discussie in 'De lounge' gestart door heppiedepeppie, 29 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Vandaag kregen wij via de woonvoorziening van het aangenomen zoontje van mijn man te horen dat hij een beugel moet. Dit zal binnen nu en een jaar plaats gaan vinden. Omdat verzekeringen dit nauwelijks meer vergoeden, zou ik graag willen vragen aan ouders hier wat jullie kwijt waren voor de beugel van je kind?

Het is nog niet duidelijk over wat voor beugel of hoe lang het traject gaat duren, want hij moet eerst klaar zijn met wisselen.
    Aangezien de moeder van het jongetje weer kwijtgescholden wordt van betalen (dat is al een irritatie op zich van mij) draaien wij dus volledig voor de kosten op. Er wordt vooraf wel een behandelplan gemaakt.

Zouden jullie globaal de kosten kunnen benoemen voor de beugel van je kind? Dan weten wij een klein beetje waar we rekening mee moeten houden....

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    reken op zo'n 2500-3000 euro voor het hele traject.

Je begint vaak met fotos, dan gips happen, dan begin je vaak met een retainer (300 euro) Elke maand controle van 15-20 euro, dit duurt ongeveer 6 -9 maanden, daarna volgt vaak een vaste beugel (brackets) kost 850 euro plaatsingskosten (boven en onder) daarna rond de 35 euro per maand voor vervangen van draadjes/elastiekjes. Dit proces duurt vaak tussen de 1,5 en 2 jaar, al dan niet langer.

3. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik weet van unive dat als je tandpakket beter hebt je vergoed krijgt tot 1500 euro.

mijn beugel heeft 10 jaar geleden 2000 euro gekost.. ik had een blokbeugel en een jaar brackets

4. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    het lastige is dus dat hij niet via ons verzekerd is, maar via de voogdij-instelling....hij is onder toezicht uit huis geplaatst, en heeft dus een voogd...

5. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    inderdaad +/- 2500 a 3000 euro......in totaal.

ligt eraan wat voor een beugels hij krijgt.
    Ook je verzekering is bepalend in je kosten...azivo en dsw vergoeden in de av top verzekering meestal 75 procent van de marktconform prijzen. Andere verzekeringen vergoeden ook wel in de aanvullende verzekeringen maar die weet ik niet precies.

Het is wel zo dat de tarieven nog vrij zijn dus de prijzen verschillen nogal per praktijk.
    Bij ons betaal je zo'n 750 euro voor het plaatsen van een beugel en 49,50 per behandelmaand (bij ons meestal 18 maanden). Dit is voor een vaste beugel.
    Dan nog de foto's zo'n 300 euro en als hij bijv. een uitneembare beugel krijgt komt daar nog 280 euro voor de beugel en +/- 35 euro per controle (gem. 9 maanden) bij.

Maar ik zou eerst maar eens afwachten wat voor een soort beugel hij krijgt en dan krijg je een begroting of je dit wilt of niet...

lijkt me toch dat jullie zelf wel inspraak hebben of hij wel of geen beugel krijgt uiteindelijk of bepaald een ander dat voor jullie...en moeten jullie alleen maar betalen?

6. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

oh vervelend.. kun je niet vragen hoe en de wat qua verzekering veranderen als dat mogelijk is volgend jaar..

jammer dat de voogd niet betaald:)

7. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    lees nu pas je volgende reactie.....dat is lastig dan maar hun zullen toch wel goed verzekerd zijn?

8. madchen30

madchen30 Actief lid

18 mei 2008
    282
    0
    16
    Als hij bij de WSG is dan is VGZ uitgebreid aanvullend verzekerd.

MOeders wordt niet alles kwijtgescholden tenzij ze in WNSP zit.

Ouder met gezag MOET toestemming geven voor medische ingrepen.
    Anders moet de gezinsvoogd naar de rechtbank voor vervangende toestemming.

9. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Geen idee maar het gaat al jaren zo dat alle kosten voor ons zijn, en we kregen dit nu ook even via een mail te horen. Wanneer het gaat plaatsvinden is nog niet bekend, hij is nu 13 maar moet nog heel veel wisselen (is dus errug laat!). Hij heeft nu een redelijke overbeet maar die lijkt vooral heel groot omdat hij twee enorme voortanden heeft (die dus al wel gewisseld zijn).

Het ergste is dat wij in deze wel gehoord worden, maar als wij zouden zeggen dat hij de beugel niet mag, worden wij met een boze kop aangekeken. We hebben al jaren discussie over dit soort dingen.
    En het geld hebben wij zo ook niet...ik maak me daar best zorgen over, we hebben net zelf een kleintje, ik ben minder gaan werken en we gaan straks nog maar net rondkomen. Dit is voor ons echt een mega bedrag :(

10. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hij is idd via de WSG verzekerd.
    Moeder was voor haar 18e niet in Ned. Krijgt dus geen uitkering en heeft geen enkel recht op geld. Woont zelf in een instelling en kan net rondkomen door allerlei potjes...

Ik weet dat wij toestemming moeten geven, maar dan hangt het dus van ons af of hij wel of geen beugel krijgt...daar gaat het ons een beetje om. Wij worden er dus weer op aangekeken....

11. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Mijn vriends dochter staat onder voogd bij jeugdzorg, jeugdzorg betaald ALLES voor dochter. Zou dus even informeren aangezien zoontje dus ook een andere voogd heeft kunnen ze jullie echt niet verplichten te betalen.

Ik vind trouwens zo ie zo wel dat ze tegenwoordig maar bij iedereen roepen dat er een beugel ingezet moet worden. Zeiden ze tegen mij ook maar heb dit geweigert.

12. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik heb sinds februari een beugel, onder en boven een slotjes beugel en een plaatje tegen mijn gehemelte. Ik kreeg tot 750 euro vergoed, zit bij de Friesland. Het happen en plaatsen is het duurste, heb dit nu dus allemaal gedaan, en heb net een rekening betaald van 400 euro, ik ben dus door het bedrag heen wat vergoed word. opzich klopt dat wel want ik zou rond de 1100 kwijt zijn hiervoor.

Verder moet ik elke 6 weken voor controle, ik geloof dat dat 45 euro per controle is.

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    zorgkosten hebben wij eerder ook nooit hoeven betalen, maar fiets, kleding, verzorgingsproducten, uitjes, vakantie, zakgeld enz wel (maar dat is ook niet zo erg).
    Alleen kregen we dus nu die mail....

Maar fijn dat je dat even meldt, dan ga ik dat zeker uitzoeken!

14. madchen30

madchen30 Actief lid

18 mei 2008
    282
    0
    16
    Er is verschil tussen voogdij en OTS

OTS ziujn ouders nog steeds verantwoordelijk en moeten dus betalen hebben het gezag

bij voogdij zijn ouders uit de macht gezet/ontnomen of gehaald. (is verschil tussen)
    Dat betekend dat zij geen gezag meer hebben en dus a niet meer iets te zeggen alleen recht op informatie en evt contact als dat er al was.
    maar ook niet hoeven te betalen--> let op als één van de twee uit de macht is gezet dan is de ander dat niet automatisch

15. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    nee, er is hier sprake van een OTS maar zowel de vader (mijn man, niet biologisch, wel erkend) als de moeder hebben nog gewoon gezag.

Dus kosten zullen dan wel naar ons gaan....

16. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Bij uithuisplaatsing betaal je toch een ouder bijdrage waar alles van gedaan moet worden? Als moeder niet kan betalen betekend dat niet dat jullie dan alles moeten betalen, als het goed is betaal je een ouder bijdrage naar inkomen maandelijks en daarnaast mogen ze je niets vragen qua geld.

17. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dan bedoel je de kosten die je betaalt aan het LBIO (bureau inningen) maar dat is alleen als kinderen in een pleeggezin wonen en die kosten zijn vastgelegd, dus daar wordt niet naar je inkomen gekeken. Kun je dat niet betalen wordt het gewoon van je salaris gevorderd... van al die regels en wetten zijn wij heel goed op de hoogte :D en gelukkig zijn we daar van af (hij heeft een tijdje in een pleeggezin gewoond maar dat ging niet goed).

Hij woont in een AWBZ instelling dus die kosten maken wij niet.
    Wij krijgen enkelvoudige kinderbijslag voor hem maar betalen dus verder wel alles. Behalve zijn kost en inwoning in de instelling.

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Heppie, ik sluit me wel een beetje aan bij Rnate, ze roepen tegenwoordig maar direct dat er een beugel in moet. Je gaf aan dat jullie er toestemming voor moeten geven omdat jullie het moeten betalen. Als je op dit moment geen 2500-3000 euro kunt of wilt betalen, dan zeg je gewoon dat hij geen beugel krijgt. Dit is cosmetisch hoor, geen levensbedreigende aandoenng die behandeld moet worden! En je gaf aan dat 'jullie er dan weer op aan zullen worden gekeken'. Ik weet niet wie je dat gevoel geeft, maar ik vind 2500 euro nogal veel geld om dat gevoel kwijt te raken, dan kun je het beter ofwel naast je neer leggen, ofwel naar die persoon of personen heen gaan en vragen of het werkelijk zo is (en zo ja, wat hun porbleem dan is ;))

Deel Deze Pagina