Hoi allemaal, Na veel zoeken zijn we eindelijk uit aan ons geboortekaartje en de tekst. We hebben het gedichtje waarin eigenlijk normaal staat ' verre' landen zijn bijzonder, alleen willen wij er veel of vele landen van maken omdat we graag reizen alleen niet altijd per se heel ver.. alleen is het nu vele landen of veel landen??? Zou het zo zuur vinden als het ' fout' staat in het geboortekaartje straks... Vele landen zijn bijzonder Maar het allergrootste wonder is nu heel dichtbij, want dat wonder dat ben jij! Welkom kleine vent, het is geweldig dat je er bent! of: Veel landen zijn bijzonder Maar het allergrootste wonder is nu heel dichtbij, want dat wonder dat ben jij! Welkom kleine vent, het is geweldig dat je er bent!
Antwoord Zowel vele als veel is correct. De neutrale vorm in deze zin is veel. Vele is formeler. Toelichting Tussen veel en vele is er in de meeste gevallen alleen een stijlverschil. Veel is de neutrale vorm, vele wordt vooral gebruikt in schrijftaal en heeft een wat formeler karakter. In de uitspraak kan vele ook gebruikt worden om extra nadruk te leggen. (1) In veel / vele steden vind je straten die naar beroemde figuren genoemd zijn. (2) Loopbaanbegeleiding is voor veel / vele werklozen een echte noodzaak. (3) Vlees eten kan ook veel / vele nadelen hebben. (4) Vele / veel handen maken licht werk. In sommige contexten kan de keuze voor een van beide vormen een - subtiel -betekenisonderscheid weergeven. Met de verbogen vorm vele wordt dan meer de nadruk gelegd op de afzonderlijke onderdelen binnen een geheel, terwijl veel het aantal of de groep als geheel benadrukt. In de zinnen (5) en (6) zijn beide vormen mogelijk. In gevallen als (7) en (8), waar duidelijk de nadruk gelegd wordt op het (grote) aantal, lijkt vele dan weer twijfelachtig of zelfs uitgesloten. (5) Jenny had vele redenen om bij Peter weg te gaan (verscheidene redenen) (6) Jenny had veel redenen om bij Peter weg te gaan (een groot aantal) (7) Pipi Langkous heeft rood haar en veel sproeten. (vele is uitgesloten) (8) David heeft gisteren veel aandelen gekocht. (vele is twijfelachtig) Bijzonderheid Na een bepaald lidwoord, een aanwijzend voornaamwoord, een bezittelijk voornaamwoord of een voorgeplaatste genitief gebruiken we altijd de verbogen vorm vele. (9) Deze zomer trekken we weer naar een van de vele campings in Frankrijk. (10) Haar vele aanmoedigingen hebben hem dan toch over de streep getrokken. (11) Elvis' vele lovesongs zijn al ontelbare keren op de radio gedraaid.
Zo even het antwoord voor je gezocht op internet. Het kan dus allebei. Al moet ik zeggen dat ik vele mooier vind. Verder zou ik ipv het is geweldig dat je er bent...neerzetten...wij vinden het geweldig dat je er bent. Ik vind "het" zo'n leeg woord. Bij wij benoem je echt jezelf. Succes met kiezen
Ik zeg 'vele' omdat het hetzelfde ritme heeft als verre. Anders kom je een lettergreep tekort en loopt het gedicht niet meer. Om diezelfde reden vind ik 'het is geweldig...' beter dan 'wij vinden het geweldig...'. In die laatste variant heb je twee lettergrepen te veel en loopt het ook niet meer mooi qua cadans. (in de betekenis in het gedicht vind ik 'verre' beter; omdat er dan een contrast wordt aangegeven met een wonder heel dichtbij, maar je hebt jullie reden om voor vele ipv verre te kiezen duidelijk aangegeven.)
Ik vind het woord landen eigenlijk niet zo mooi in dit gedicht ik vind daardoor de eerste en de tweede regel niet bij elkaar passen. Je vergelijkt dan landen met kinderen...