Verhoogde bloedplaatjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Gizzie1983, 3 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Mijn lieve schoonzus is al een jaar aan het schommelen met haar gezondheid (moe, hoofdpijn, duizelingen, soms niet uit haar woorden kunnen komen). Volgens de huisarts werden haar klachten veroorzaakt door stress. Ze heeft wel wat onderzoeken laten uitvoeren bij de neuroloog, en ook hebben ze een hyperventilatietest gedaan. Kwam niets uit. Erg hoge bloeddruk die ze wel controleren, en vorige week moest ze ook voor de zekerheid bloedprikken ter controle.

Hier kwam uit dat haar bloedplaatjes zijn gestegen. Ik begreep van haar dat de waarde tussen de 150 en 400 zou moeten liggen. Een half jaar geleden waren ze bij haar 430, en nu zijn ze gestegen naar 484. De hematoloog is erbij gekomen en daar mag ze vrijdag naar toe.

Nu is ze natuurlijk aan het googelen geslagen, en daar lees je hele nare dingen :(.

Is hier iemand bekend mee toevallig? Wat het zou kunnen betekenen?

Edit: ik herkende haar klachten deels omdat ik een trage schildklier heb (thyrax). Ze heeft op mijn advies een jaar geleden geprikt op schildklierfunctie én B12. Dit is allemaal goed.

2. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik heb zelf ook teveel plaatjes, schommelen rond de 420-510. heb zelfs een beenmerg onderzoek gehad om te kijken of het een beenmerg aandoening is... helaas weten ze nog steeds niet waar het vandaan komt en loop ik nu gewoon onder controle bij de hematoloog. het hoeft dus niets ernstigs te zijn. daarnaast kan het ook gewoon een kleine infectie zijn

3. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Hier nog iemand met te veel bloedplaatjes. Die van mij schommelen al jaren tussen de 350 en 550. Acht jaar geleden is er bij mij wel een diagnose gesteld. Ik sta ook onder controle bij de hematoloog.

Het is goed dat je zus naar een hematoloog gaat voor meer onderzoek. Alle klachten die jij namelijk opnoemde, kunnen namelijk horen bij de ziekte die ik heb. Hopelijk heeft je zus snel meer duidelijkheid! Als je meer wilt weten, mag je me pb sturen.

4. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    @Evvie, wat is jouw oorzaak eigenlijk? (zie nu pas je berichtje)
    hier konden ze niets vinden...

5. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    m'n partner blijkt ook een verhoogd aantal te hebben, hij moet over een paar maanden opnieuw prikken. Is nu al 2x gezien dat het hoog is, is het de volgende keer weer dan wordt hij pas doorgestuurd.
    Overigens heeft hij wel een mega vitamine d tekort er naast. B12 op t randje.

6. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Wij hebben al eens vaker contact gehad :). En zijn lid van dezelfde facebook groep... Bij mij zijn alleen de trombocyten verhoogd en volgens mij heb ik geen, tot nu toe gevonden, mutatie. Dus waarom ik wel een diagnose heb en jij niet, is me een raadsel.

7. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Sterre01, hou het in de gaten. Bij mij bleek ik al jaren eerder ook een verhoogd aantal bloedplaatjes te hebben, dit was nooit aan mij verteld.

En ik was net aan het googelen, een vitamine d tekort komt vaak voor bij mensen met een MPN (myeloproliferatief neoplasme).

8. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier ook vit d tekort... daarnaast had ik ook te weinig ijzer (was 6 ofzo, extreem laag) hb was goed. gelijk infuus gehad. maar helaas zijn mijn plaatjes nog te hoog. meestal zijn plaatjes hoog door ijzer tekort of een infectie :)

Deel Deze Pagina