Hulp gevraagd. Melk tekort?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Xellepel, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    #1 Xellepel, 4 nov 2013
    Laatst bewerkt: 4 nov 2013
    Hoi,

Het is een lang verhaal, maar zouden jullie met me mee willen denken?

Mijn zoontje is 4,5 maanden en de laatste week gaat het niet zo soepel met de borstvoeding. Hij zeer onrustig behalve tijdens de toeschietreflex. Hij stopt met drinken naar mijn idee als er geen melk meer uitkomt. Hij hapt dan nog wel een paar maal aan maar laat gelijk weer los. Ik krijg er dan ook niets meer uit gemasseert. Hij kan dan ook huilerig zijn of gaat bijten. Waarna ik hem snel de tweede borst geef. Hierbij gaat het na ongeveer 5 minuten precies hetzelfde.
    Voorheen stopte hij echt door het wegdraaien van zijn hoofd en gaf me een grote glimlach. Duidelijk tevreden dus. Nu vraag ik me af of hij wel tevreden is.

Mijn borsten voelen ook minder vol aan. Nu heb ik begrepen dat het ook hoort omdat je melk goed afgestemd zou moeten zijn op je kleintje op deze leeftijd. Maar nu is het ook zo dat ik 's ochtends met zachte borsten de dag begin.

Omdat ik fulltime werk, kolf ik 2 voedingen op het werk. Dan red ik net aan 2x 150 cc terwijl hij 180 drinkt. Daarom kolf ik 's ochtends na de eerste voeding nog af om genoeg melk klaar te hebben staan voor als ik er niet ben. Zo heb ik ook een beetje een voorraad kunnen opbouwen.
    Nu is het zo dat ik dus 's ochtends bijna niets meer kolf nadat hij gedronken heeft. Vanmorgen met moeite 30cc en op het werk heb ik bij elkaar 300 cc gekolft. Dat is dus geen 2x 180 wat ik klaar moet zetten voor morgen.
    En omdat hij 180 altijd leeg drinkt denk ik zelfs dat ik wel meer kan neerzetten. Maar ik heb dus niet meer melk.

In het weekend wilde hij een keer meer drinken en voor het weekend zat er een nachtvoeding bij, wat lang geleden was. Ook dit zijn voor mij aanwijzingen dat het minder loopt.

Om me heen zeggen mensen dan dat ik maar flesvoeding moet gaan geven. Ook mijn man. Maar dat wil ik dus niet. Vanwege hevige darmkrampen ga ik ook nog geen bijvoeding geven voor 6 maanden en om die reden wil ik ook niet wijzigen van voeding.

Kan ik mijn productie weer opkrikken? Vaak hoor je dat je borstvoeding terugloopt als je weer gaat werken maar is er dan nog wat aan te doen?
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Ik wil zo graag met borstvoeding doorgaan maar hij moet natuurlijk wel genoeg krijgen.

oja, en vrijdag op het consultatiebureau bleek hij in gewicht een lijn gedaald te zijn. nu zeiden ze daar dat ze dat vaker zien bij borstvoeding op deze leeftijd en dat ze de flesvoedingscurve gebruiken. Nu heb ik thuis online de borstvoedingscurve ingevuld en ook daar daalt hij op de curve.

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Natuurlijk kun je je productie weer gewoon opkrikken! Het komt wel goed! Je lichaam moet even wennen aan het werken want dat kost ook energie, net zoals het maken van melk. ;) Je kunt het beste zo vaak mogelijk aanleggen en wat vaker kolven. Bij een regeldag komen kindjes vaak om de 2 uur. Dus dit zou je nu kunnen aanhouden. Met enkele dagen zou het dan beter moeten gaan.

Verder natuurlijk goed blijven drinken, evt wat bv-thee drinken en een beetje rust nemen.

Het jammere is dat je nu niet volledig op verzoek kunt voeden omdat je niet continue thuis bent, maar als je in plaats daarvan om de 2 uur kolft overdag komt het wel weer goed!

3. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik zie nu dat je nog wat hebt toegevoegd aan tekst. Maar valt hij af of stijgt zijn curve minder snel? Dat is wel een verschil natuurlijk.

O'ja en mocht je met kolven moeilijk een tsr kunnen krijgen dan zou je nog om neusspray kunnen vragen bij de huisarts waardoor de melk makkelijker toeschiet.

4. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Nee hij valt gelukkig niet af maar hij volgt de +1 lijn niet meer maar zit nu op de middelste lijn met zijn gewicht. Dat is ten opzichte van een ruime maand geleden.

Ik ga proberen meer te kolven op het werk. Maar het rare is dat ik al weer een maand werk en dat het nu pas minder gaat.

Ben ook bang dat ik niet genoeg slaap. Ik slaap 's nachts van 12 tot 6 of korter. En overdag lukt slapen me niet.

5. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Het kan ook zijn dat hij een groeispurt heeft en daarom wat meer wil drinken natuurlijk hè. Dat zijn gewoon die regeldagen. Hier komt ons mannetje vandaag ook vaker dan de laatste weken. Normaal zit er 4 uur tussen overdag en vandaag steeds 3. Ik geef er gewoon aan toe en vertrouw erop dat het wel goed komt! (en dat komt het ook!) ;)

6. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Er is maar 1nadeel aan borstvoeding en dat is dat je niet weet hoeveel erin gaat. En daar kan ik niet zo goed mee omgaan. Ik wordt er zo onzeker van.
    Ook hadden we net sinds een paar weken een heerlijk ritme. Om de 4 uur wakker, drinken, spelen en na anderhalf uur weer naar bed. S nachts doorslapen.
    Ik merk dat ik die structuur heel lekker vind. En die is sinds het weekend weg omdat hij korter slaapt.

7. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Klopt, herken dat ook wel. Heb de drie maanden lang een weegschaal gehuurd (oeps!;)).
    Structuur is ook héérlijk! Echter gooien sprongetjes altijd roet in het eten. Dat heeft ook niks met bv te maken. Go with the flow is het enige wat dan helpt. Hoe moeilijk dat ook kan zijn....;)

8. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Probeer je ook niet teveel zorgen te maken over je nachtrust. Het is normaal dat moeders weinig nachtrust hebben dus dat hoeft de bv niet te verstoren. Wat je misschien wel kunt doen is wat eerder naar bed gaan?

9. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Rond 4 maanden zie je wel vaker dat het wat moeizamer gaat met de bv. Kindjes willen vaker drinken, moeder gaat werken, groei buigt wat af (vooral tov de kv-curve van het cb), moeders borsten voelen niet meer zo vol, moeder onzeker, moeder stopt met bv. Het hoeft niet zo te gaan! Blijf zo vaak mogelijk aanleggen en kolven (op je werk liever 3x wat korter dan 2x lang), probeer je kind te volgen, hij zorgt zelf voor het opvoeren van je productie (jammere is dan dat dat 's nachts gebeurt...) Structuur komt wel weer, eerst zorgen dat je de bv weer goed op de rit heb (en dat heb je waarschijnlijk wel gewoon, alleen ben je even tijdelijk je vertrouwen daarin kwijt. Komt echt weer goed!!)

Op je vrije dagen proberen wat uit te rusten, veel met je zoontje te knuffelen (liefst bloot, huid-op-huid-contact werkt bevorderend op de bv) en zo vaak mogelijk aanleggen. En misschien kun je doordeweeks een uurtje eerder naar bed? Elk uurtje dat je pakt is meegenomen!

Probeer verder te vertrouwen op je kind, hij geeft zelf aan wat hij nodig heeft. Heb je op de opvang wel nog steeds een newbornspeen op de fles zitten? Flessen van 180 zijn best groot voor bv-kindjes. Je zou ook kunnen proberen of hij meer tevreden is met 3x120.

10. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Eerder slapen zit er niet zo in. Als ik eerder naar bed ga en hij rond 23 uur weer wil drinken, dan ben ik klaar wakker voor een paar uur. Als ik wacht met naar bed gaan tot hij wil drinken, dan ben ik zo moe dat ik als een blok in slaap val.

180 drinkt hij zo leeg. Uit de fles drinkt hij ook rustiger dan bij mij. Wel is hij snel klaar. Ondanks de speen met klein gaatje. Bedoel je dat met newborn? Ook is hij dan tevreden volgens papa. (die is werkloos thuis, dat is ook de reden dat ik fulltime werk)

Hoop dat het echt weer goed komt. Ik vind het zo mooi zo'n kleintje aan de borst.

11. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Heb je al eens een droomvoeding geprobeerd op het moment dat jij eigenlijk naar bed zou willen/moeten? Misschien dat je dan alvast 2-3 uur te pakken hebt voor hij weer wil drinken.

Met newbornspeen bedoel ik inderdaad een speen met het kleinste gaatje. Als hij na een fles tevreden is, hoef je je toch niet druk te maken of hij wel genoeg krijgt? Veel mensen moeten op andere momenten dan hun werkdagen bijkolven om genoeg te hebben voor de werkdagen, kolven is nou eenmaal stukken minder efficient dan drinken aan de borst.

Nogmaals, het komt vast helemaal goed, blijf vertrouwen houden!

12. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Misschien kan je de laatste voeding wat eerder kolven zodat je man die geeft. Dan kan jij een uur eerder naar bed.
    Succes, hoop dat het gaat lukken!

13. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Ik geef hem altijd rond 23 uur. Of hij nu uit zichzelf wakker wordt of niet. Daarna val ik gelijk in slaap en hij ook.
    Als ik eerst naar bed ga, slaap ik na 23 uur niet meer goed. Ik lig dan zo een paar uur wakker en daar wordt ik zo ongelukkig van. Daarom ga ik liever na zijn laatste voeding pas naar bed. Als ik vrij ben probeer ik op de ochtend tijdens zijn eerste slaapje, zelf ook nog wat te slapen.

Na een fles van 180 is hij ook wel tevreden. Daar maak ik me niet druk om. Wel als hij bij mij drinkt. Dan lijkt hij bozig als hij stopt met drinken na dat hij aan het zuigen is geweest zonder te slikken, dus naar mijn idee is de borst dan dus leeg.

Ik ben ook zo onzeker.pffttt

14. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Je kunt je bv opkrikken door bijv borstvoedingsmix van Weleda te drinken of boezemvriendjes bestellen bi eurolac. Ik geloof dat de tuinen fenegriek pillen heeft. Maar rond de 4 maanden komt er vaak een productie dip voor. Dus dat is niet zo heel raar. Ik ben rond die tijd een tijdje neusspray gaan gebruiken voor mijn tsr ( sorry weet even de naam niet meer).

15. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Is het een optie om die voeding een (half) uurtje te vervroegen?

Ik snap dat hij na een fles van 180 ml tevreden is, dat is een behoorlijke plens melk. Deze hoeveelheid geeft jou echter onzekerheid of je wel genoeg kolft, dus daarom probeerde ik mee te denken of hij wellicht met (iets) minder in de fles ook tevreden is.

Hoeveel borsten geef je per voeding? In tijden van lagere productie gaf ik er gewoon 3 of 4 of ... net zo lang tot hij wel tevreden was. Melk wordt constant aangemaakt, daarnaast stimuleert dat wisselvoeden de melkaanmaak ook nog extra. Pas je ook borstcompressie toe?

16. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Ik geef 2 borsten per keer, soms 3 maar echt drinken doet hij dan niet. Hapt wel aan maar kan er geen melk meer uitkrijgen waardoor hij boos wordt. Dus hou ik het maar op 2.

Ik doe borstcompressie tijdens het kolven en de voedingen.

Waarom zou 180 te veel zijn, als hij het op drinkt? Ik hoor nu ook voor het eerst dat het te veel zou zijn voor borstvoedingskindjes. Waarom zou een flesvoedingskindje wel 180 mogen drinken en andersom niet?

17. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Waarschijnlijk zou hij 200 of 210 ook wel opdrinken, dat betekent niet dat hij het allemaal nodig heeft en met minder niet tevreden is. Ik eet zelf ook wel eens meer dan dat ik echt nodig heb (en goed voor me is ;))

Eigenlijk zou je het om moeten draaien wbt de flessenkinderen. Voor alle mensen, jong en oud, is het gezonder om vaker een klein beetje te eten. Flessen kv worden vaak groter gemaakt zodat je er minder vaak een kunt/mag geven en je dus langere tijd tussen de flessen krijgt. Maar goed, dat is een hele andere discussie...

Ik kan je verder helaas niet helpen, ik hoop dat het een dipje van tijdelijke aard is en dat je nog lang van de bv kunt genieten.

18. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Kan het zijn dat je eerste menstruatie na de bevalling eraan komt? Dat kan ook een dip veroorzaken.

Wat betreft het flesje, je zegt dat hij de fles snel leeg heeft, hoe snel is snel? Een fles is nou eenmaal "makkelijker" drinken dan dan de borst, en vaak worden flessen gewoon leeg gedronken ook bij grote hoeveelheden. Wil niet zeggen dat ik dat afkeur hoor.. Onze zoon dronk ook 2x veel ipv 3x wat minder.. Wat ik wel deed (of eigenlijk bij het kdv, want zelf gaf ik natuurlijk weinig de fles) was als het snel ging even de fles eruit en een speen erin. Dus wel voldoen aan de zuigbehoefte, maar niet te snel al die melk erin..

19. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Fijn dat jullie allemaal zo meedenken!

Normaal drinkt hij rond 19 en 23 uur. En dan weer tussen 6 en 7 uur.
    Nou gisteren ging het anders. Hij had zijn flessen overdag al vervroegd en wilde om 17.30, 19.30, 22.00, 1.30, 5.20 en nu slaapt hij nog en moet ik eigenlijk naar mijn werk. Ik laat het hem nog even slapen en pak hem dan straks voor een voeding en ga een uur later naar mijn werk. Ik heb gisteren een uur overgewerkt dus vind ik dat dat wel kan.
    Hij lijkt het dus zelf te regelen. Mijn borsten zijn trouwens nog erg leeg, om 5.20 uur heeft hij ook niet veel gedronken omdat hij er volgens mij niet meer uit krijgt. Hij lag even wakker in bed maar is toch weer gaan slapen. Ik niet meer helaas.
    Op mijn werk ga ik ipv 2x kolven, dit veel vaker doen de komende dagen. Ik hou jullie op de hoogte.

Oja, op de vraag over menstruatie; die heb ik halverwege vorige maand voor het eerst weer gehad. Toen was mijn productie misschien 2 dagen iets minder maar niet in zo'n dip als nu.
    En die fles is in 5 tot 10 min leeg.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    5 tot 10 minuten voor een fles is veel te snel hoor!
    Beste is om er een newbornspeen op te hebben, dop er stevig op gedraaid, en om als de fles halverwege is even te stoppen, overeind houden en dan de rest van de fles op de andere arm te geven (net als aan de borst, waar je ook halverwege de voeding van borst wisselt).

Nadeel van zo snel een fles drinken is dat ze dan ook snel klaar willen zijn aan de borst, waardoor ze minder uit de borst halen en je borsten niet voldoende stimuleren. Waardoor je productie weer minder wordt.

Verder, liever niet wakker in bed leggen, maar voor het slapen gaan een borst aanbieden. Misschien ook de flessen voor thuis verdelen over twee keer zoveel flessen, dan is het gemakkelijker om hem langzaam te laten drinken.

Deel Deze Pagina