Mijn zoontje van ong. 3,5 weken oud heeft vanaf het begin al een redelijk eigen ritme: +/- 7.00/10.00/13.00/16.00(clusteren tot)/19.00/23.00/3.00. In deze tijden kan een keer een (half) uurtje verschil zitten. Om 23.00 uur maken we hem meestal wakker voor de laatste voeding omdat hij op één of andere manier dan wél 4 uur of langer er tussen laat zitten. Voelde me hier eerst wel schuldig over, maar volgens het cb was dit helemaal prima. Op het weeguurtje blijkt dat meneer genoeg binnenkrijgt, hij was afgelopen week zelfs 365 gram (!!) gegroeid. Mijn vraag: Aangezien hij genoeg binnenkrijgt/groeit, goede plasluiers heeft, tevreden is etc., is er een mogelijkheid om de nachtvoeding af te bouwen? Zoniet, wanneer zal een baby/kindje zelf door gaan slapen? Liefs Lentekriebel
Mijn ervaring is dat je opeens een keer wakker wordt zonder dat je je kleintje hebt gehoord midden in de nacht. Dat hij/zij dus zelf de nachtvoeding over slaat. Ze regelen dit echt zelf. En het is bij ieder kind verschillend. Hier was het bij 8 weken. Dat is volgens mij vrij vroeg. En daarna kwamen er periodes van een paar dagen dat hij opeens toch weer een voeding wilde rond 3 of 4 uur 's nachts. De zogeheten regeldagen of productie dips. Er zijn kindjes die met een half jaar of ouder nog steeds 's nachts een paar slokjes willen.
Hier was het de eerste keer na een week of 7, en nu komt ze af en toe nog 's nachts. Houd in je achterhoofd dat doorslapen pas "normaal" is vanaf 2 jaar. Voor die tijd heb je gewoon geluk! Ik snap dat je moe bent, geloof me... Maar geloof me, het wordt beter! Als je een nachtje door hebt mogen slapen van je kleine, kun je er meteen weer een week tegen! Ga alsjeblieft niet luisteren naar de maatschappij, want die gaat je vragen of je kindje nu "nog niet" doorslaapt... En of je niet een papfles moet geven 's avonds! Allemaal kul! Voor zijn maagje is het goed, voor zijn bloedsuikerwaarde is het goed... Zolang jij het trekt... Geniet ervan!
Mijn zoon wordt 's nachts nog meestal twee keer wakker voor een voeding. Het went, als hij maar een keer komt voel ik me mega uitgeslapen !
Het verschilt echt per kindje. Mijn oudste sliep vanaf de eerste nacht al door. En mn jongste is nu bijna 6 maand en komt elke nacht voor een voeding en soms zelfs 2x. Kindjes regelen dit zelf. Dus ik denk niet dat je zelf de nachtvoeding kunr afbouwen.
Mijn dochter sliep voor het eerst een nacht door met 4 weken. Maar dan vanaf 21.00 uur tot ergens 03.00/04.00 uur, dus had nog steeds de nachtvoeding. Toen dacht ik na een paar keer om haar ook wakker te maken rond 00.00 uur maar toen kwam ze evengoed rond 03.00/04.00 uur weer. Dat had dus geen zin. Nu kijk ik gewoon hoe ze het doet. De ene nacht slaapt ze 5/6 uur door, dan ineens 8/9 uur, en dan komt ze weer om de 3 uur voor een voeding. Die kleintjes pakken gewoon wat ze nodig hebben en wie weet slaapt je kleintje binnenkort ook een keer een nachtje wat langer door. Geniet ervan. PS altijd als ik moe ben en het zwaar vind dan denk ik maar dat het maar zo kort is dat ze zo lekker rustig bij je drinken. En dan geniet ik van het moment dat mijn moppie zo bij me ligt en dan hoor ik haar genieten van het drinken en dat maakt alles weer goed!
Super dat de borstvoeding zo goed op gang is gekomen! Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Samen slapen - Doorslapen en borstvoeding Lees deze link eens Ben je op de hoogte hoe borstvoeding werkt? Even wat achtergrond:het gaat om een vraag-aanbod principe. Met 3,5 week week zit je nog volledig in het opstartproces. De fabriek is aan het werk, maar is nog bezig te begrijpen hoeveel je kindje nu precies nodig heeft. Rond de 6 weken kun je ook regeldagen krijgen, dan wil je kindje graag veel aan de borst. Ook kan je kindje inderdaad clusteren, meestal s'avonds heel veel bij mama zijn en drinken. Bovenstaande gebeurd allemaal om jouw productie op peil te krijgen. Nachtvoedingen zijn superbelangrijk voor je kindje, maar ook voor jouw borsten. En ze horen er ook bij. Als je nu al actief een voeding er af haalt, is dit het teken aan jouw borsten,dat je kindje blijkbaar minder voeding nodig heeft. Daarmee verstoor je het vraag-aanbod principe. En...met 3,5 week zijn nachtvoedingen volkomen normaal! Wellicht niet leuk om te horen,maar om te verwachten dat ze dan al gaan doorslapen...Dat is niet realistisch.Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die al snel lange nachten maken, maar dat zijn echt uitzonderingen. Mensenbaby's zijn lichamelijk gemaakt voor vaker kleine voedingen, dus daar hoort de nacht ook bij.. Dat het vermoeiend is, ja dat is duidelijk. Maar dat hoort nu eenmaal bij babietjes. Hier sliepen de dames met 18 weken van 21.00-06.00 en daar was ik heel tevreden over. Sommige kindjes slapen eerder door en anderen...die hebben wat langer een nachtvoeding nodig. Overigens geld dit net zo goed voor kindjes die kunstvoeding krijgen. De kleine van mijn vriendin kreeg tot 7 maanden nog een flesje s'nachts. En ook bij grotere kindjes moet je er soms ook weer uit trouwens (vannacht hier 5 keer er uit geweest pffffff)... Succes!
tsja, ik hoop gewoon niet op een nacht doorslapen kan het alleen maar meevallen. Ons ventje komt iedere nacht toch wel twee keer, een tijd terug iedere twee uur..... En hoe je het ook went of keert ik vind de nachtvoedingen toch wel fijn stiekem. Hij klokt dan binnen tien minuten zijn portie snel na binnen en dan knuffel ik hem nog even lekker en dan leg ik hem terug in zijn bedje (bij ons op de kamer) en hij slaapt direct weer aan. Dit zijn voor ons de makkelijkste voedingen. overdag is hij zo afgeleid dat het toch echt wel langer duurt en als er visite bij zit is het niet altijd even handig dat hij de omgeving zo fantastisch vind onder het voeden haha.... Soms blijft hij lekker liggen bij mij in bed snachts als ik weer eens in slaap gevallen ben . Er komt een tijd dat ik dat zal gaan moeten missen.... En ja de omgeving vind het schijnbaar erger dan ik dat ons ventje nog nachtvoedingen vraagt Doe waar jij je goed bij voelt! en iedere baby is anders, en luister niet altijd na de cijfertjes van het CB is mijn advies... Geen 1 baby is gemiddeld.... en het antwoord op jou vraag vanuit mijn kant: Luister na je baby, ik ben van mening dat als jou babytje aangeeft de nachtvoedingen nodig te hebben, dat je deze dan ook moet geven...
Mijn dametje komt gewoon nog twee tot drie keer per nacht hoor. Ik geloof dat ze met drie weken maar een keertje kwam. Dus het kan zelfs meer worden ipv minder
Als ik het zo lees mag ik mezelf in de handjes knijpen dat hij maar 1x 's nachts komt.. (Al dacht ie daar afgelopen nacht anders over). Soms denk ik wel dat ik het mezelf onnodig een beetje moeilijk maak: Ik laat hem nl. aan de ene borst 15 minuten drinken en de tweede borst totdat ie loslaat (meestal ook rond 15 minuten), tussendoor nog even een schone luier maken. Dus ik ben meestal een klein uurtje/3 kwartier bezig met een voeding. Misschien dat ik hier eens een lactatiekundige voor in moet schakelen.. Met doorslapen bedoel ik ook niet van 19.00 tot 7.00, maar eerder een keer van 23.00 tot 6.00 of zo. (Het zou heerlijk zijn om een keer weer een lange ruk door te kunnen slapen). Over samen slapen heb ik weleens gelezen, en heel soms dommel ik weleens weg tijdens de nachtvoeding. Maar echt samen slapen lijkt me doodeng met zo'n kleine bij ons in bed. We gaan afwachten wat ons ventje voor ons in petto heeft qua nachtvoedingen. Ik had echt gedacht dat hij deze zelf wel een keer zou gaan overslaan omdat ik het idee heb dat hij meer dan genoeg binnen krijgt (ook gezien hoeveel hij groeit).
Meid, je doet het prima! Hij is pas 3,5 week. De ene baby klokt een voeding naar binnen, de ander doet er iets langer over. Als je het gevoel hebt dat hij niet effectief drinkt, zou je een LK kunnen inschakelen. Maar heel eerlijk, hij groeit zo goed, ik denk dat je het gewoon wat tijd moet geven. Je kindje wordt groter en het mondje krachtiger. Dan gaan de voedingen op een gegeven moment ook sneller. Wat kan je doen om het s'nachts niet langer te laten duren dan nodig? Verschoon de luier na de laatste avondvoeding. Verschonen s'nachts doe je dan alleen als het echt nodig is. Je hoeft dan alleen een boertje te doen tussendoor. Verder, bij de 2e borst, als je merkt dat het krachtig drinken overgaat in sabbelen, (dus niet meer duw duw duw duw duw duw slok), dan kan je afkoppelen. ALs het al lukt, probeer dan liggend te voeden. Ik snap dat het spannend is maar kijk gewoon eens hoe het gaat. Een beetje wegdommelen is ook al fijn (terwijl je voed maakt je lijf slaaphormonen aan dus dat moet wel lukken). Probeer overdag minimaal 1 keer te slapen als je baby slaapt. Dan kan je er weer even tegenaan. Succes!
Als de voedingen idd maar iets sneller gaan, dat zou al een heel stuk schelen. Misschien laat ik hem ook te lang aan de borst. Die 15 minuten heb ik 'geleerd' in de kraamweek (toen de bv niet op gang wilde komen en we heel veel moeite hebben moeten doen om bv te laten slagen). Als ik nu nadenk, dan sabbelt hij aan het einde van die 15 minuten meer dan dat ie drinkt. Ik ga hier toch iets beter op letten qua effectiviteit van drinken. Helaas heeft Kick elke luier echt een poepluier of iig een plasluier. En aangezien hij vorige week last had van luieruitslag, wil ik hem absoluut niet met een vieze luier laten liggen. Het tussendoor verschonen doe ik zodat hij wakker genoeg is voor de tweede borst omdat hij bij de eerste vaak al half in slaap valt. Is dit verkeerd en moet ik hem dan na 1 borst al wegleggen? Liggend voeden doe ik al vanaf de laatste voeding. Dit is ook de reden dat ik soms wegdommel. Maar ik ben zo bang dat ik een keer boven op hem ga liggen, of het dekbed over z'n koppie komt. Laatst al een paar keer wakker grschrokken omdat ik dacht dat ik in slaap was gevallen met hem tussen ons in.. (Hij lag gewoon in z'n bedje) Je hoort het al: ik ben gewoon knetter onzeker en wil het heel graag goed doen en tegelijkertijd wil ik het mezelf niet onnodig moeilijk maken..
Heel herkenbaar hoor! Maar echt het wordt beter! En in het begin duurt een voeding denk ik gewoon lang. Hier zijn we nu in tien minuten klaar. Maar in het begin was ik ook alles met elkaar toch zeker wel een uur bezig in de nacht met een voeding plus verschonen, Nu amper tien minuten... En geloof me de groei wil niks zeggen over nachtvoedingen.... Die van ons groeide alle groeicurves te boven (zit ruim boven de 2+ lijn) Maar mijn gedachten was dat hij juist daarom zoveel voeding nodig heeft.. En zoals jij het beschrijft hoe het gaat, gaat het hartstikke goed hoor!! Ik zou zeggen lekker doorgaan en niks aan veranderen!
Wat fijn om te lezen dat de voedingen toch korter gaan duren.. Ik merk toevallig vandaag dat Kick genoeg heeft aan 1 borst per keer. Om half 2 wilde hij echt geen tweede borst meer en om 16.30 uur ook niet. Ik dacht dat hij zich dan wel eerder zou melden dan de 'gebruikelijke' 3 uurtjes, maar mee hoor. Nu ben ik wel een beetje bang dat mijn productie achteruit gaat, omdat hij nu maar 1 borst drinkt. Maar dat zal dan wel het vraag en aanbod zijn.. Verder moet ik even kwijt dat ik borstvoeding geven zoooo fijn vind. Als m'n mannetje dan zo lekker tevreden tegen me aan ligt en dat het af en toe lijkt alsof hij me zo lief aankijkt. Heerlijk!
Ja fijn is het he! en het wordt alleen maar mooier!!!! Ik vind het zo fijn dat ik altijd en overal ons ventje kan voeden zonder te sukkelen met flesjes en warm water enz. gewoon plop en hij kan drinken. En nog geen tien min en hij zit vol. En onder het voeden is hij zo gezellig! Het zijn echt de fijne momenten van de dag En ik heb ook een tijd gehad dat hij verzadigd was met 1 borst, maar dat is nu niet meer. Mijn productie was zo terug gelopen dat ik echt de productie een tijdje heb op moeten krikken en nu iedere keer twee borsten nodig heb voor de voeding gewoon luisteren naar je kind dan komt het allemaal goed! En wat fijn dat het zo lekker loopt!
Ik zit ook te twijfelen om straks (21.00 uur) even te kolven, om de prod. op peil te houden en om alvast een voorraadje aan te leggen voor als voeden een keer niet zelf lukt. Het is idd superfijn dat je de voeding altijd bij je hebt en op temp is, alleen ben ik geen fan van voeden in het openbaar.. Maar daar is vast ook altijd een oplossing voor, desnoods hydrofiel luier er overheen. En groot bijkomend voordeel (wat ik niet had verwacht): ik pas alweer in m'n oude kleding!! Jeuj!!
Bij onze eerste was mijn man chef nacht verschonen. Hij kon immers gee fles oid ge en maar mij wel zo ontlasten. Nu is hij chef grote kinderen in de nacht
Onze oudste kwam maandenlang nog 1 of 2 keer tussen 12 en 6 uur. Vermoeiend. Onze tweede was erg snel met doorslapen, dan gaf ik hem rond 22.00 uur een voeding en kwam hij pas rond 4 á 5 uur 's nachts weer. Maar nu een paar maanden verder komt hij opeens weer vaker. Ik zou het heerlijk vinden als hij weer langer ging doorslapen 's nachts maar die tijd komt vanzelf wel weer. Hij heeft het gewoon nodig, denk ik dan maar. We gaan 's avonds vroeg naar bed, sowieso voor 22.00. Op die manier houden we het vol. Het gebeurde ook wel dat hij om de 1,5 á 2 uur kwam. Dat hield ik niet vol, dus toen hebben we hem wel een paar keer getroost zonder drinken te geven. De volgende nachten gingen dan al weer beter. 1x voeden tussen 12 uur en 6 uur vind ik voldoende. En huilt de oudste? dan moet mijn man eruit! Ik ben er voor de jongste
Mijn oudste slaapt sinds een tijdje door, die is bijna 4 Mijn jongste wordt in elk geval nog 1 keer wakker. Vannacht heeft ze om half 5 gedronken, om half 7 was de laatste keer ervoor dus zat er ook 10 uur tussen. Groei zegt idd niks over nachtvoedingen. Hier groeide ze in het begin 500-600 gram per week. Gelukkig is ze wel een snelle drinker, vanaf het begin 10 minuten, nu vaak korter. Maar bij de oudste was ik ook vaak een uur kwijt in het begin maar dat werd vanzelf beter.