Hoe kun je nog meer testen op allergie, buiten de eliminatietest? Ik twijfel bij onze zoon over koemelkallergie. We hebben nu al drie keer geprobeerd om over te stappen op standaard voeding (we gebruikten altijd hypo-allergene voeding). Iedere keer krijgt hij na een week, last van hoesten en eventueel verkoudheid. Het is zo lastig, omdat er ook altijd allerlei virussen ronddwalen. Komt het van de voeding of van de virussen, zeg maar. Mijn vriend heeft vandaag en gisteren last van zijn keel. Vandaag begint onze zoon ook te hoesten. Komt het nu van de voeding of niet? Vandaar mijn vraag. Kan ik er ook op een andere manier achterkomen?
OP deze site staat er heel veel info op http://www.babyallergie.nl/koemelkallergie.htm Bij ons zoontje is er pas geleden ook een bloedtest gedaan en daar kwam ook uit de hij koemelkallergie heeft wij hadden al de eliminatietest ook gedaan toen was het voor ons ook al heel duidelijk
Bedankt voor de link. Ik had zelf ook google al geraadpleegd, zodat ik al bekend was met deze site. Ik word er alleen niet wijzer van, er staat namelijk: Luchtwegklachten gaan vaak gepaard met huid en darmklachten. Mmm, dat is in ons geval dus niet zo. Jij hebt dus een bloedtest laten doen. Mocht dit zomaar? Ging dit via het CB of huisarts?
Verkoudheidsklachten komt me zeer bekend voor! Bij ons weten de HA, de HAP en de KA onze verkoudheidsklachten aan 'virusjes en het ontwikkelen van een eigen afweersysteem' kortom, de verkoudheid en het rochelen en de verhoging werd niet onderkend als zijnde een bijkomstigheid van de kma. Maar 'toeval' was wel dat de verkoudheidsklachten en bijna continue verhoging toen ze uiteindelijk Nutramigen kreeg (ipv Pepti) binnen twee dagen waren verdwenen, en nooit meer zijn teruggeweest... zegt mij genoeg. Toch kan je niet anders dan aantonen dmv een provocatie-elinminatie. Bloedtesten (hebben ze bij ons ook gedaan, negatief) zijn op jonge leeftijd niet betrouwbaar. Misschien een huidtest? Ik zou uitgaan van HA voeding (en dan minimaal Pepti en liever Nutramigen) en dan toch provoceren... Maar als eerste: volg je eigen gevoel! Jij bent de mama en kent je kindje als beste.
Mijn gevoel zegt dat hij het heeft. Ik heb zelf ook KMA, dus dat maakt ook dat hij er meer kans op heeft. Ik denk dat ik maar weer even terug naar hypo-allergeen ga, en dan nog maar eens ga provoceren over een tijdje. Ik zal de volgende keer dat ik op het CB kom, toch eens wat uitgebreider vragen en eventueel langs de huisarts.
Volg je gevoel... Ik dacht vanaf dat mijn meisje 7 weken was al dat ze kma had, en er is echt een heleboel gebeurd (shock, ziekenhuisopname, reflux-behandeling..) voordat uiteindelijk werd onderkend dat ze inderdaad kma had. Met 5,5 maand was dat, dus bijna 4 maanden later pas.. Iets anders, je hebt zelf kma zeg je he, nou sinds mijn meisje het heeft, denk ik zelf dat ik het ook heb! Waarin uit zich dat bij jou? Ik heb namelijk zelf voor mijn zwangerschap opeens heel zware acne gekregen. Dat is door hormonen en antibiotica en vanalles wel aardig onder controle gkomen. Na de zwangerschap, toen ik vanwege mijn meisje en de bv een tijd zuivel-vrij geweest ben, viel het me op dat mijn huid echt veeeeeeel beter was. En nu nog steeds. Laatst karnemelk weer eens gedronken, en ik had meteen weer dikke ontstekingen in mn huid... toeval?
Zal mijn verhaal even toelichten waarom bloedtest. Ons zoontje die was na enekele weken vanaf de geboorte onrustig en na veel zoeken en proberen zijn wij uitgekomen op kma. Dit hebben wij op eigenhoutje gedaan omdat het zkh waar we toen zaten ons voor gek verklaarde ook met de reflux die hij heeft, was ook niet waar wat een kindje heeft geen pijn. Maar goed dat is een ander verhaal. Ons zoontje hoest en roggeld nu ondertussen al 7 maanden en we zijn naar een ander zkh gegaan en daar kregen we allerlei onderzoeken, bloed, slijm, longfoto een ph meting en slikfoto. Bloed was dus voor allergiën. Er kwam duidelijk naar voren dat hij dus idd kma heeft. Andere onderzoeken ook idd reflux dus de moeder gevoelens kloppen wel degelijk. Nu andere medicatie voor de reflux en een heel streng dieet betreft de kma en binnen 2 dagen bijna niet meer roggelen en rustige longen vanaf vorige week donderdag. Vanaf gister zijn we helemaal gestopt met de puffers zo goed gaat het Dus de luchtweg klachten kan heel goed hoor en ook dat je kleintje onrustig is komt bij ons ook heel bekend voor!
Ik had vroeger als kind heel veel diarree. En bij nader inzien kan ik, de vele oorontstekingen ook wel aan KMA wijden. Acne heb ik ook wel gehad, maar toen gebruikte ik geen melkprodukten meer, dus dat zal in mijn geval daar niet van gekomen zijn. Inderdaad bij jezelf ook provoceren en elimineren. Dan merk je het vanzelf.
Dat rochelen doet hij inderdaad ook. Echt onrustig kan ik hem niet noemen. Hij is verder heel tevreden en vrolijk en groeit ook goed. Eerlijkheidshalve moet ik er ook bij zeggen dat we nog niet helemaal over zijn op de standaardvoeding (we doen nu 3 schepjes hypo-allergeen en 3 standaard). Het kan best zijn dat de klachten erger worden, als we totaal over gaan op standaard. Maar zover wil ik het eigenlijk niet laten komen. Lastige materie dit.
Bedankt ikke voor je uitleg. Voor al die onderzoeken is het nog wat vroeg. Ik zal binnenkort eens met de HA overleggen.
Ik ben toch wel bezorgd. De hele avond slaapt hij onrustig. Hoesten. |En nu net een erg hijgende ademhaling. Hij slaapt wel, maar ik ga regelmatig kijken. Morgen weer terug op de ha-voeding. Ik hoop dat het dan weer beter gaat.
Wj hebben ook een bloetest gehad, met 12 weken toen ze in het ziekenhuis lag. Die was negatief, dus er was geen sprake van kma zei de KA toen. Toen met 5,5 maand wel kma was aangetoond door een provocatietest, zei dezelfde KA ´ja, een bloedtest zegt ook niet altijd alles...´(?) Ik hoop dat we naar een allergoloog worden doorverwezen, omdat mijn meisje bij peulvruchten en waarschijnlijk ook soya presies hetzelfde reageert als bij koemelk.. dan kan ik het meteen ook over mezelf hebben.. Ben zelf ook altijd allergisch geweest, hooikoorts, huisstofmijt en daaropvolgend allergische bronchitis..
Nu ook koorts 38.7. Kan dat dan ook van KMA komen? Of moet ik toch aan een virus denken. Ma2be, ik hoop dat je doorverwezen wordt.