Ik ga niet overal op in wat je zegt, er zit in sommige stukjes wel iets, maar niet alles klopt helemaal voor mijn gevoel. Qua voeding helpt het sowieso voor je gesteldheid om gezond te eten en dus geen snoep en koek (suiker of honing als zoetstof, het schiet allebei niet op). Gewicht en leefstijl (en bijv zwangerschap) hebben wel invloed op de hoeveelheid medicatie die je nodig hebt, maar dat geldt niet alleen voor de schildklier. Bij hashimoto valt je immuunsysteem niet je hele lijft aan. Je immuunsysteem maakt een vergissing en denkt dat hij je schildklier moet opruimen, dus alleen je schildklier wordt aangevallen. Dit autoimmuun proces kan je alleen omkeren door een beenmergtransplantatie en dat is een nogal rigoreuze oplossing. Wat voor rol de darmen spelen daar zijn de laatste jaren idd de ogen voor geopend en wordt nog heel veel onderzoek naar gedaan maar definitieve conclusies zijn nog ver te zoeken. Ik wil je niet aanvallen of beledigen maar het komt op mij over alsof je vertelt dat je met voeding een autoimmuun ziekte kan omkeren en dat is niet mogelijk.
Voel me zeker niet aangevallen of iets. Wat ik ook aangaf is dat het niet te genezen is, maar je kan er wel voor zorgen (niet makkelijk maar ook niet onmogelijk) om de klachten te verminderen met o.a. voeding en dat eetpatroon vasthouden. Zodra je daarmee stopt kunnen de klachten idd weer terug komen. Het is ook voor een ieder, naar mijn mening, om zelf onderzoek te doen, wel overwogen dingen uit te proberen en dan een keus te maken wat bij hun past en werkt om zich beter te voelen. Zeker als artsen minder bereidwillig zijn om mee te denken.
vooral bij autoimmuun zou ik vooral doordrammen of om een second opinion vragen. Als je zelf er iets aan gaat doen dan verdwijnt het probleem voor de dokter, terwijl je eerst de juiste behandeling wil. En als het dan beter met je gaat zonder medicatie dan gaat de dokter helemaal niets meer doen. Als ander voorbeeld diabetes type 1. Als je suiker te hoog wordt heb je dus insuline nodig. Je kan je hele lifestyle aanpassen en geen koolhydraten meer eten en daar kan je de boel mee uitstellen dat je suiker toch omhoog gaat, maar er komt toch een moment dat je insuline nodig hebt...
@1981Mama Snap het punt dat je wilt maken. Ik zal ook niet iemand adviseren voeding ipv medicijnen te nemen, maar wat ik probeerde uit te leggen is dat een combinatie wel kan helpen. Uit jouw voorbeeld is het gebruik van medicijnen wenselijk, toch zal ook daar met voeding een advies worden gegeven. Een combinatie die samen kan werken. Wat ik uit eigen ervaring weet (en van vele anderen heb gemerkt in al die jaren) is dat niet alle artsen verder willen kijken dan de standaard Tsh/ft4. Dat ook bij een second opinion er niet altijd gekeken wordt naar het hele plaatje (om klachten te verminderen/te stoppen) en dat je dan zelf verder moet kijken. Ik doe het met een combinatie van voorgeschreven medicijnen en voeding (zelf onderzoek gedaan naar) en heb dusdanig mijn antistoffen kunnen verlagen en mijn klachten vermindert. Nogmaals het is aan een ieder om daarin een eigen keus te maken, ik gaf alleen mijn ervaring op de vraag die een van de andere dames stelde.
Even een leuk bericht!!!..ik was vd week weer zo moeeeeeee dus dacht shit moet echt weer even mn bloed na laten kijken.. formulier gehaald en toch een test gehaald.. had 1 gevoelige tepel met opgezette melkklieren. Dacht probeer h3t gewoon en ja hoor positief. Heb toch mn bloed laten testen en morgen hopelikk.de uitslag zodat indien nodig ik alsnog aan de bel kan trekken.. Aangezien mn waardes de laatste keer goed waren staat de afspraak met internist eind januari zodat we nog een of twee keer konden testen.
Het gaat weer mis... testen nog roze maar worden steeds lichter helaas. Mn tsh was donderdag 3.2 en aangezien er bij mij officieel geen hypotheriode is vastgesteld vond de internist het geen reden voor vervolg....... Dus nu weer een *vmk* als je het zo mag noemen, die op komt zetten..
Neee Ik wil je heel veel sterkte wensen!! Wat de internist betreft raar dat ze het geen reden vond voor vervolg.
Ah nee Ik wens je al het goeds toe in dit nieuwe jaar. Hoop dat nieuwe jaar jullie iets moois brengt.
Kleine update vanuit mijn kant. Ik heb ongeveer 4 weken lang 125 mcg per dag geslikt. Gisteren ben ik voordat ik de medicatie heb genomen geprikt. Hieruit blijkt dat de waarden nu veels te laag/hoog zijn. T4 = 21,800 en TSH is 0,020 Ik moet nu 112,5 slikken per dag. Hoop dat het gaat helpen... Verder afgelopen maand een lich positieve test gehad, duideijk roze streep, maar deze is helaas naar beneden gelooen en uiteindelijk op NOD toch ongesteld geworden. Ik hoop dat dit nieuwe jaar ons allemaal een gezond kind kindje gunt.