Kan ik haar s avonds laten slapen? (6 mnd)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 2jees, 25 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik vraag me af of ik iets kan veranderen.

Mijn dochter heeft eigelijk al tijden hetzelfde 'schema' op haar advies dan.

Ongeveer zo:

7.00/7.30 wakker
    9.00/9.30 naar bed
    11.00/11.30 wakker
    13.30/14.00 naar bed
    16.00/16.30 wakker
    18.00/18.30 naar bed
    19.00/19.30 wakker
    22.00 ongeveer nachtslaap

Eerder was ze best vaak wakker steeds maar de laatste paar nachten 1 nachtvoeding en weer in eigen bed.. ik hoop dat dit doorzet.

Maar onderhand zou ik het wel eens fijn vinden als ze s avonds slaapt. kan ik dat sturen, hoe weet ik wanneer ze dat 'wil' ofzo?

Tips? Alvast bedankt

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.989
    3.997
    113
    Ik zou denk ik proberen om dat slaapje tussen 18 en 19 uur over te slaan en haar daarna op bed te doen voor de nacht. Dan is het even kijken hoe lang ze het volhoudt.

3. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Begrijp ik het goed dat ze van 19.00 tot 22.00 wakker is?

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik zou niet meer 18u naar bed doen. Maar opschuiven naar 19/19.30
    Om 18u lekker warme hap eten en dan rustig uitbuiken. En dan ritueeltje ervan maken.
    Baden/wassen, "tandjes" poetsen, pyama aan, boekje lezen/liedje zingen en hup naar bed.

Ik ben met 8 mnd met een bedtijd ong gaan werken, niet dat het hielp hoor :p.
    Maar 8u gingen wij naar bed en ze sliep toen nog naast mij in bed.
    Met 11mnd is ze echt om 20u in haar eigen bed gaan liggen soms nog wat spelen en ik bleef erbij want ze moest mijn handje friemelen.
    Maar sinds 3 weken gaat ze eindelijk alleen slapen, geen mama meer. Vooral nu ze 1 slaapje doet is ze rond 20u wel moe aan het worden en om 21u slaapt ze

5. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Mijn zoon slaapt overdag zo; meestal dan ;)

6.00 wakker
    8.30-10.30 slapen
    12.30-14.30 slapen

En soms eind van de middag nig een klein dutje in de wagen.

om 16.45/17.00 warm eten en om 18.45/19.00 de laatste fles en naar bed. Die laatste fles was eerst altijd rond 23.00 maar dit heb ik elke week een kwartiertje/half uurtje vervroegd, gingheel goed.

6. 2jees

2jees Niet meer actief

bedankt allemaal!

Ja ze is wakker van 19 tot 22 ongeveer.

Net vanavond kwam het zo uit dat ze 19.00 naar bed ging, bad gedaan vanwege poepbroek, normaal doe ik dat na het slaapje van 18 tot 19.00. Ze slaat nog maar heb sterk het vermoeden dat ze zo wakker wordt om weer gewoon twee uur wakker te zijn :( Afwachten dus?

Ik kan haast niet rekken met haar. Ze speelt soweiso maar even enwil heel erg bezig gehouden worden. Zelfs op schoot huilt ze soms. Lijkt me toch moeheid dan?

Ze zit meestal wel bij ons aan tafel om 17.30 maar eet nog maar 1 lepeltje. Gewoon om te wennen en voor de gezelligheid. Vooral nog BV en dat geeft ook niks. (Even ter toelichting op het uitbuiken verhaal ;))

Verder, van 16 tot 19 zou nét kunnen misschien (Ze is ook weleens eerder dan 16 uur natuurlijk, dan wordt het wel heel lang..) Plus dat ze altijd zelf na een uur wakker werd. Ik bedoel dan dat slaapje van 18 tot 19. Moeilijk..

Ben aan de ene kant al heel blij dat de nachten iets langer lijken te worden, om daar dan meteen de avond aan te plakken is niet slim misschien..?

7. 2jees

2jees Niet meer actief

O wacht ik heb weleens om 19.30uur naar bed gedaan en werd ze ook gewoon een uur later wakker..

En om dan nog s twee uur te spelen dan wordt het zo laat!?

8. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Als ze op schoot aan het huilen is, ben je al te laat met naar bed brengen. Tenminste, zo komt je verhaal op mij over hè;)

Weet je zeker dat dit haar "schema" is? Of zou het kunnen zijn dat ze steeds net iets te laat op bed ligt, daardoor overprikkeld is, sneller wakker wordt, met als gevolg aan het begin van de avond nog een slaapje...?

9. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.027
    290
    83
    Vrouw
    Hoi hoi,

Ik zou je ook aanraden om het slaapje van 18-19 te laten vervallen. Evt gedurende de dag al iets rekken, dus dan de andere slaapjes net wat later laten vallen? Bij ons ging het ook een tijdje ongeveer zo, maar door af en toe te rekken en gewoon maar te proberen dat laatste slaapje over te slaan is het gelukt. Nu zit baby Driesje op jullie schema, zonder dat laatste slaapje en gaat hij ergens tussen 19 en 20 uur naar bed. Heel af en toe als hij eind vd middag (17-17.30) heel moe is leg ik hem nog wel eens even weg. Dan is hij meestal rond 18-18.30 weer wakker, dan wat warm eten, iets later de fles en dan lekker naar bed.

Als wij zo'n wijziging gingen proberen aan te brengen plande ik het meestal wel zo dat wij zelf de volgende dag vrij waren. Mocht hij dan de halve nacht spoken, kun je om de beurt nog even wat slaap inhalen ;) Is gelukkig voor ons eigenlijk nooit echt voorgekomen.

Succes!

10. tuc

tuc Niet meer actief

hmm ja ik zou toch proberen het schema wat "te veranderen"...tuurlijk is het bij een baby anders dan bij een peuter, maar tis toch wel fijn om naar een avondslaap toe te werken. Ik zou het idd wel stap voor stap doen, steeds wat langer ophouden en weer vroeger naar bed. Je kunt dat niet in 1 keer veranderen.

Hier hebben we net ook een switch in het schema gemaakt. Onze kleine man sliep eerst om 19.30 al na zn flesje, ging dan de nacht in, maar had dan nog wel om 23.00 uur een flesje nodig. Die willen we er eigenlijk af hebben, dus zijn slaapjes zijn nu:

9.00/9.30- 11.00/11.30
    13.00/13.30- 15.00/15.15
    17.00-18.00

Dan houden we hem op tot 20.30, met badderen erbij lukt dat net, dan drinkt tie zn fles en gaat naar bed...rond 21.00 uur dus. Nu is het een aantal avonden uitproberen of hij de nacht doortrekt...afgelopen nacht gelukkig goed.

Eerst ging hij een uurtje eerder dan bovenstaand schema en dan redde hij het dus maar tot half 8. Als dit een tijdje goed gaat, proberen we de laatste fles om 20.00 te geven, uit ervaring met de oudste blijft dit dan tot een jaar ongeveer zo. Dan krijgt hij geen avondfles meer en is het dus avondeten, toetje en om 7 uur met grote zus naar bed.

11. 2jees

2jees Niet meer actief

Maar ik geef BV he dus niet een schema ofzo qua voeding, altijd op verzoek en al redelijk lange tijd is het zo als ik beschreef. En savonds en snachts 1/2 keer drinken vind ik geen probleem dus daar gaat het niet om.

Net werd ze inderdaad wakker maar leek nog slaperig.
    Heb haar gevoed en teruggelegd en ze slaapt weer.. Hopen dat ze niet om 4 uur wakker is ;)

Eh verder zie ik hier de meesten die zeggen rekken maar ook iemand die zegt dat ik juist eerder naar bed moet doen omdat huilen te laat is. Nou is het zo dat ze de laatste tijd niet vaak meer uit zichzelf in slaap valt. Ze slaapt op haar buik maar kan nu draaien. Doet ze meteen en gaat dan spoken. Dus houd ik haar met één hand plat. Ze kijkt me dan en aan en huilt nog wat maar slaapt dan wel met een minuut of 5/10 en als ze niet moe is, echt niet dus.

Ze huilt namelijk al heel snel. Is na 5 minuten uitgespeeld.. Kan niet meteen in bed natuurlijk.. Dat is het lastige. Ze is heel alert, laat niet veel signalen zien. Maar dan moet ze toch zeker wel 3 slaapjes? Of bijvoorbeeld alleen als ze s middags erg vroeg wakker is?

12. tuc

tuc Niet meer actief

van dat huilen is niet altijd, van mijn oudste ging dat idd op, die moest klaarwakker in bed gelegd worden, als ze al moe was kon ze niet meer in slaap komen. Mijn jongste is heel anders, die moet je echt afgedraaid in zn bed leggen en dan slaapt tie meteen;)

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier probeerde ik het te rekken tot minimaal 18.30u. En als ze later op de avond wakker werd in het donker de borst aanbieden en weer in bed. Hier ook rond de verlatingsangst gedaan als ze niet ging slapen. Bv is hier vanaf 8mnd gelinkt aan de slaapjes dus dat was t meest duidelijk dat ze wel moest slapen.

14. Jasia

Jasia Actief lid

1 jul 2013
    189
    7
    18
    #14 Jasia, 25 jul 2013
    Laatst bewerkt: 25 jul 2013
    Hi, misschien heb je hier wat aan?

Mijn dochtertje van 6 maanden voed ik ook op verzoek. qua slaapjes en hapjes heb ik er wel een ritme in.
    tussen 6.30- 7.00 wakker.
    9.00 fruithapje
    9.15- 9.30 slapen
    tussen 12.00 en 13.00 BV
    in de middag weer slapen
    16.00 - 16.30 BV
    18.30 hapje
    19.00 badje
    19.30 - 20.00 BV
    Slapen

En in de nacht komt ze nog zo'n 4 keer.
    Hier helpt het juist erg als ik haar na haar laatste middag slaapje wakker hou. En haar afleid met ons vaste ritueel en lekker knuffelen

15. 2jees

2jees Niet meer actief

bedankt Jasia. Ik ga het proberen. Gisteren ging het toevalllig dus goed.. Normale tijd wakker.

Red voeden in het donker is nu pas na 22.00uur!? Vandaar dat ze vaak niet meer slaapt dan denk ik.

Ritueel, ik heb nog een dochter en mijn man is ook weleens weg, ik ben geen duizendpoot... Ik deed altijd de oudste als de jongste een uurtje sliep, daarna werd de jongste weer wakker. Maar goed, ook dat zal wel lukken hoop ik!

16. Koon

Koon Niet meer actief

Onze zoon was ook 's avonds nog vaak 2 uur wakker, net zo laat als jouw kindje. Wij hebben dat zo gelaten en inmiddels (na een maand of 8) heeft hij zelf geregeld dat hij nu tussen 19.00 en 20.30 naar bed gaat (ligt er aan hoe veel hij overdag slaapt).

17. Icnurse

Icnurse Actief lid

11 jun 2012
    282
    0
    0
    Ons mannetje doet nog maar 2 slaapjes.
    7:30 wakker
    9:30 slapen
    11:00wakker
    14:00 slapen
    16:30 wakker
    19:30 avondfles en naar bed!

Zo hebben wij lekker een avond samen.
    Het is gewoon proberen denk ik wat voor jullie kleintje werkt.

18. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Met 6 maanden was het zo:

6u wakker
    7.15 -9.00 slapen
    9.00 - 11.00 wakker
    11.00 - 11.30 slapen
    11.30 - 13.30 wakker
    13.30 - 15.00 slapen
    15.00 - 18.00 wakker
    18.00 - 18.30 slapen
    18.30 - 20.00 wakker
    20.00 de nacht in tot 6u

De 2 half uur-slaapjes was meer ff uitrusten.

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb haar raam afgeplakt haha. En voedt haar alleen daar nog en s nachts op ons bed maar dan is het daar ook donker.

Hier gaat de jongste bijna altijd eerst. Beneden wassen en pyjama aan. Inmiddels papflesje beneden maar gaf als ik alleen was ook wel 1 borst beneden en oudste bleef/blijft dan beneden en kijkt n filmpje op de laptop.

20. la34

la34 Actief lid

31 jan 2011
    227
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een belangrijke vraag: geef je borstvoeding? Die kinderen zijn echt nog lang vaker wakker (helaas). Om 19 uur op bed met een ritueel lijkt mij lastig als je haar al wakker hebt lopen houden. Mijn dochter eet nu 's avonds haar avondeten om 19 uur en is daarna zo moe dat we haar net nog kunnen verschonen, tanden poetsen en op bed leggen. Niks verhaaltje voorlezen, dat doen wij heerlijk overdag als ze goed wakker is. Het ligt dus echt aan je kind en op die leeftijd moet je gewoon goed naar haar kijken, doorslapen komt vooral bij borstvoedingskinderen meestal pas na de eerste verjaardag.

Deel Deze Pagina