Onze dochter gaat, vanwege haar eczeem, maar 1x per week in bad/douche. Andere dagen wassen we haar op de commode. Hierdoor wordt haar haar maar 1x per week gewassen. Dit was eerst voldoende, maar nu ze minder 'babyhaar' krijgt, is dit te eigenlijk te weinig. Na een paar dagen heeft ze echt vet haar. Ik ben benieuwd hoe andere moeders met eczeemkindjes dit doen. Op een andere manier de haartjes een extra keer wassen? Vet haar voor lief nemen? Ik hoor het graag
Ik snap dat je je kindje weinig badderd, maar 1 keer per week heb ik echt nooit gedaan. Altijd eens in de drie dagen, met special badcreme of douchegel. Is die 1x per week douchen op advies van je dermatoloog? Heb je (hormoon)zalf voor het eczeem? Er is nu speciale douchecreme/badgel van Groninger, erg fijn. Als je je kindje in bad doet of onder de douche en je smeert haar daarna direct in met vaseline/parafine of koelzalf is er waarschijnlijk niets aan de hand en kan het zelfs helpen bij het hydrateren. Dit is het advies van mijn dermatoloog. Onze dochter moest uiteindelijk gewoon elke dag badderen en daarna direct ingesmeerd wen, pas toen ging het beter. Ik heb 3 kinderen met extreem eczeem.
1x per week is echt het advies van de dermatoloog en eczeemverpleegkundige. Met het warme weer hebben we haar vaker gebadderd (zo kort mogelijk!) en dat merkten we meteen aan haar huid. We smeren al dagelijks met koelzalf en voor de eczeemplekken hebben we hydrocortison en/of ureumzalf. Vaker kan dus echt niet!! Wassen op het aankleedkussen (gezichtje, handjes, voetjes en billen) doen we altijd met z'n 2en, omdat ze anders weer haar plekken openkrabt. We gebruiken overigens alleen olie om te wassen. Voor de haartjes Neutralshampoo. Geen tips voor de haren wassen?
Nee, geen beproefde tips voor haren wassen. Hier is bij alle kids 1 keer per week nl voldoende. Je zou eventueel als jullie toch beiden bij het wassen zijn, het volgende kunnen doen: Maak haar haar een beetje nat en was het dan met shampoo. Leg haar hoofd voorbij de commode, met daaronder een kinderbadje, en laat warm water over haar haar lopen door middel van een grote kan. Het water valt daarna in het babybadje. Idee? Trouwens wel supervreemd altijd dat dermatologen onderling ook veel verschillende adviezen geven. Zo mochten wij nl nooit olie gebruiken voor in bad, ivm het afsluiten van de huid. Hier dus zonder olie oid in bad, huid vol laten zuigen met water en dan daarna dus lekker insmeren. Vandaar dat ik vroeg of het advies was van je dermatoloog, omdat er vaak veel verschil in aanpak is Ken je dit al? Binamed.nl | Binamed® medische zilverkleding | Binamed is medische kleding speciaal ontwikkeld voor eczeem en andere chronische huidaandoeningen. Binamed® vermindert klachten tijdens eczeemaanvallen. Dit is zooooo fijn voor een eczeemhuid, maar niet iedereen krijgt het voorgeschreven.
Heel verwarrend indd, die tegenstrijdige adviezen Wie moet je nu geloven he?? Eczeempakjes hebben we indd ook! Die gaan straks ook weer lekker onder de kriebelende maillot. Haren wassen ga ik eens op die manier proberen. Thanks!
Hier ook een eczeem kindje. Mijn ervaring is dat vaker haren wassen verstandig is, omdat vet haar gaat jeuken en ze daar gaat krabben.
Mijn zoontje gaat inderdaad ook maat een keer per week in bad, vanwege flinke eczeem. Ook hier is het op advies van de kinderarts en eczeemverpleegkundige. Maar op het eind is het wel weer nodig Niet zozeer vanwege vet haar, maar wel door het spelen, brood in het haar, etc. Valer wassen is geen optie. Dan droogt hij direct uit. Soms moeten we zelfs vette zalf op zijn haartjes smeren omdat het weer opvlamd. Wat dat betreft nemen we vet haar inderdaad voor lief. Liever dat, dan meer eczeem en jeuk.
Het enige dat hier tegen eczeem hielp was iets dat ik hier via iemand op het forum als tip meekreeg. Een huidarts in België zegt dat kindjes met eczeem juist niet maar 1 x per week in bad moeten gaan. Juist vaker met een terugvettend middel. Anders blijft de huid te droog. Ze gebruikte Avène Trixera badolie en balsam (dan is de nog vettere versie van de crème). 3 x week in bad en daarna de olie goed afspoelen(!). Verder 2 x daags insmeren met de balsam. Ik ben toen gaan zoeken en ik vond naast de trixera lijn de Xeracalm lijn. Trixera is voor droge huis, Xeracalm echt voor eczeem. Bij haar werkte de Trixera goed en bij mij de Xeracalm echt super. Binnen een week waren de plekjes weg en niet meer terug gezien door het gebruik. Ik deed trouwens 2 x week in bad. Goed afspoelen van de olie was te lastig als ik de olie in het water deed (ook ivm het drinken van het water), dus ik smeerde de kleine in, dan in bad en afspoelen met het schone water. Meer ervaringen van anderen heb ik hier nooit gelezen, of we de enige zijn die het geprobeerd hebben? Maar het is wel een succes van 100%, dus ben wel benieuwd naar anderen als die het proberen. Deze badolie sluit de huid trouwens niet af, hij is speciaal voor eczeemhuid gemaakt!
Ook even over haren wassen; Wij hebben voor ons zoontje nu nog een anti-schimmelshampoo meegekregen van de huisarts. 2x per week daarmee wassen en voor de rest helemaal niet. In het 1e jaar kunnen baby's nog wat last hebben van berg en kan er een schimmel bij komen. Hij gaat 2x per week in bad. 1x zwemmen en de andere keer bij ons thuis in bad. Wij gebruiken zelf geen zeep producten, want zeep droogt uit. Naast deze shampoo smeer ik z'n hoofd wel goed in met vaselinettecreme en Neutral huidolie. Helaas werkt de shampoo hier niet echt na 3 weken, dus ook wij gaan langs dermatoloog.
Uk had eczeem en 1 keer in de week was afdoende ( zonder zeep ).toen dat niet ging over naar 2 keer 1x met shampoo en de andere keer alleen water. In jullie geval zou je op de aankleedkussen met een washand de haren kunnen doen. Misschien net voldoende. Wij gebruikte altijd lanette creme met 50% vaseline en wanneer het heel erg was de creme op doktersrecept