Dag-nacht ritme baby 2 weken oud

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rebelleflower, 18 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ik heb een paar vragen qua dag nacht ritme, ze is morgen precies 2 weekjes oud en krijgt volledige flesvoeding.
    Overdag leg ik haar beneden in de box of in de wandelwagen om te slapen, zodat ze went aan geluiden en als ze wakker is kan ze lekker knuffelen met ons of lekker rondkijken in de box. Ze krijgt d'r flesje om de 3-4 uur (max na 4 uur, meestal meld ze zichzelf ertussen).

- Overdag slaapt ze heel erg veel! Ze is bijna niet wakker na d'r flesjes..
    Een enkele keer heeft ze even d'r oogjes open ergens overdag, ze vind het dan leuk om rond te kijken in de box naar de muziek mobiel of een knuffel die dichtbij d'r staat. Of ik neem d'r lekker bij me op de bank en dan kijkt ze daar een beetje rond. Maar er zijn ook dagen dag ze alleen maar slaapt.. Moet ik haar dan wakker houden overdag? En hoe?!

- Normaal leg ik haar na d'r begin avond fles (19:00-20:00 uur) boven in d'r bedje en ga ik zelf ook naar bed of ik ga beneden even met vriendlief tv kijken.. Maar de afgelopen dagen had ze rond die tijd d'r huiluurtje en dat was gisterenavond ook zo dus heb ik d'r toen lekker bij ons gepakt beneden op de bank waar we tv aan het kijken waren. Ze is in slaap gevallen en ik heb d'r in de box gelegd en ben zelf nog even beneden gebleven. Toen ik naar bed ging (21:30) heb ik d'r meegenomen naar boven.. Maar binnen een half uur werd ze al wakker en begon ze te huilen..
    Had ik d'r dan beter boven in stilte kunnen knuffelen? Zodat ze went aan de nacht is stil en overdag is geluid?

- Normaal slaapt ze na z'n huiluurtje z'n 5-6 uur door maar vannacht niet.. Om de 4 uur werd ze wakker voor de fles. Dat geeft natuurlijk niets want dat mag gewoon.
    Vanmorgen kreeg ze rond 6:00 uur d'r fles en daarna is ze meteen in slaap gevallen.. Had m'n wekker om 9:00 uur gezet (3 uur later) omdat dan de dag begint maar ze slaapt nog zo lekker.. Is het verstandig om haar dan door te laten slapen? Of echt na max 4 uur (10:00 uur dus) wakker maken? En verwart ze dan niet de ochtend met de nacht als ik d'r laat slapen?

Bedankt als iemand het wil lezen en wil reageren! Ben beetje opzoek naar ervaringen. Het is niet m'n bedoeling om de kleine met 2 weken al volledige nachten te laten slapen ofzo want daar is ze gewoon nog heel klein voor dat snap ik ook wel maar ik wil d'r wel zo goed mogelijk voorbereiden dat ze dag-nacht wel leert te onderscheiden :)

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    Een baby van 2 weken heeft nog geen ritme en dat moet je nu ook nog niet willen.
    Ook slapen ze nu nog het meeste vd tijd dus zou haar overdags zeker niet wakker gaan houden!

Als ze in de avond een huiluurtje heeft is troosten heel goed, maar als ze dan weer in slaapt valt, kan je haar beter gewoon weer in bed leggen ipv in de box ;)
    Dat scheelt dan later op de avond weer "overhevelen" van box naar bed.
    Door teveel te "zeulen" kan ze teveel prikkels krijgen en dus korter slapen etc.

3. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Nee zoals ik zeg het is niet mijn insteek om dat te willen met 2 weken. Ze is nog zo klein. Maar ik wil wel dat we de voorbereiding goed doen laat maar zeggen. Het overdag wakker houden staat mij idd ook echt tegen hoor maar ik dacht vraag het toch even :)
    Bedankt voor je reactie! :)

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    Oja en gewoon max 4 uur aanhouden met de fles. Dus als ze om 6 uur heeft gegeten, om 10 weer laten eten.
    En haar dan om 9 uur nog lekker laten slapen.

5. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ze werd net rond 10:00 uur uit zichzelf wakker voor een flesje :)

Vanaf wanneer is het aan te raden om haar boven te laten slapen ipv beneden in de box?
    Nu slaapt ze nog zoveel overdag dat ik d'r lekker beneden hou en dan slaapt ze in de box of in de wandelwagen.

6. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje sliep altijd boven, overdag niet donker maken. Maar ik was ook best druk boven; douchen, strijken, stofzuigen.

7. Marijke2015

Marijke2015 Nieuw lid

18 sep 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij lieten hem overdag slapen waar wij waren. Lag ik in bed (had nogal wat medicatie ivm bloeddruk die na de bevalling maar niet wilde zakken), dan lag de baby bij ons in het wiegje te slapen. Was ik beneden, dan sliep hij in de kinderwagen (in de box heeft hij nooit geslapen, wij vonden dat de box is om in te spelen en dat vond hij zelf blijkbaar ook, want hij ging er ook nooit in slapen, haha!) en als ik buiten zat dan ging in de kinderwagen mee naar buiten.

Pas toen hij groter was en echt niet meer in de kinderwagenbak paste is hij bij elk slaapje boven gaan slapen. Overigens vanaf 3 maanden in zijn eigen kamer in een ledikant, want hij ging steeds dwars liggen in het wiegje en dat paste niet meer en dat ging hij steeds huilen omdat ie vast zat, haha).

Dus je doet het prima!! Ik deed s avonds ook heel vaak dat hij boven ging slapen en dat ik gewoon in bed tv ging kijken. En mijn man kwam (zeker in de beginperiode waar jij nu in zit) ook gewoon boven tv kijken.

En ik zou inderdaad laten slapen tot max 4 uur tussen de voedingen. Slapen is zeker op deze leeftijd erg belangrijk! :)

8. Ballon

Ballon Niet meer actief

Hoi,

de box is om te spelen, niet om te slapen. Wanneer xe wakker is, kan ze hier in. Let goed op de slaapsignalen, wanneer ze moe wordt, boven in bedje leggen. Zo leert ze dat ze daar slaapt.

Overdag als ze boven slaapt, het niet donker maken. Als ze zo klein zijn kennen ze nog geen dag en nacht en zo leer je ze dat aan.

Overdag als ze slaapt gewoon boven rommelen en je dingen doen, zo leert ze wennen aan leefgeluiden. Ik stofzuig Zijn kamertje als hij ligt te slapen.

Wat betreft wakker maken voor de fles. Het hangt er wel vanaf hoeveel ze weegt. Die van ons groeide als kool en die hoefde we na 3 dagen snachts al niet meer wakker te maken voor de fles. Hij kwam toen uit zichzelf, elke keer iets later. Tot hij om 5u kwam, we het een beetje gingen rekken naar half 6, 6u ect en ineens sliep hij de nachten door.

Je kunt het beste ( voor zover dat kan bij die kleintjes ) ren vaste regelmaat doen. Dus; luier verschonen, 'spelen', fles, knuffelen, slapen ( zo was die van ons toendertijd.

Succes!

9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Het hangt er denk erg vanaf wat je zelf wilt. Wij konden werk zo regelen dat 1 van ons thuis was de eerste 8 maanden. Hij heeft de eerste vier maanden zo een beetje op ons geleefd. In de draagdoek of op schoot slapen. Wij vonden dat prima
    Soms sliep hij in de box of wagen, boven vond ik niks dus hij bleef bij mij. Snachts in zn eigen bedje naast ons bed. Ik gaf BV dus wel zo makkelijk en ik vond t zo heerlijk knus. Ik stond op met hem en hij ging met ons mee naar bed. Alleen wegleggen ging zowat niet en ik ben met zijn ritme meegegaan, hij wile dolgraah bij mij liggen. Nog steeds een kroelkont trouwens ^^ Vanaf vier maanden boven gaan leggen overdag, eerst 1 slaapje en zo alle slaapjes in eigen bed, met name omdat hij toen van alles wakker werd beneden.

Nu slaapt hij al zn slaapjes in zn eigen bed op zn eigen kamer. Lichten uit, rolgordijn, gordijnen. Dan is hij lekker onder zeil en slaapt soms wel 2,5 uur.

10. Zonnetje13

Zonnetje13 Fanatiek lid

17 aug 2015
    1.189
    541
    113
    Vertrouw er maar een beetje op dat dat dag en nacht ritme wel goed komt :)
    Wij hebben onze zoon de eerste maanden in de box in de kinderwagenbak laten slapen. We vonden het wel zo gezellig dat hij bij ons in de buurt was, anders zou hij dag en nacht boven liggen in de tijd dat hij nog veel sliep overdag! Doordat hij elke avond de hele avond huilde (allergie, bleek later) brachten we hem vaak rond 23.00 pas naar boven. S nachts huilde hij ook erg veel. De eerste 3 maanden was er sowieso geen ritme.
    Maar uiteindelijk is dat allemaal wel goed gekomen :)

11. Zonnetje13

Zonnetje13 Fanatiek lid

17 aug 2015
    1.189
    541
    113
    En oja, vertrouw er ook maar op dat ze het wel laat merken als ze honger heeft :D Daar wordt ze echt wel wakker van!

12. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Wij hebben vanaf een week of 3 hem ook overdag in zn kamertje laten slapen.
    Hij sliep daardoor veel beter.

Ook deden wij gewoon zn gordijn dicht.
    Het is dan niet pikkedonker maar wel iets donkerder als dat ze wagenwijd openstonden.
    Er zijn genoeg andere verschillen tussen dag en nacht.

Wij deden vanaf het begin snachts niet tegen hem praten, niet spelen, geen licht aan e.d.
    Na een paar weken had hij al heel goed een dag en nacht ritme.

Succes. En het is echt waar het gaat zoooo snel ;)

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze jongste heet tot 3,5 overdag beneden (box, bank, kinderwagen) geslapen en in de nacht boven in bed. Ik vond dat zelf erg fijn want hoe vaak je niet leest hier "oh jee m'n kindje slaapt alleen in z'n bedje en nu kan ik overdag de deur niet uit" had ik nooit last van! Hij sliep overal - stofzuigen, visite, dierentuin, op schoot bij de Rabobank- doorheen. Ideaal! Een newborn heel de dag op bed gaan leggen lijkt me ook zo zielig! Lekker je eigen gevoel volgen hoor! Wel handig om S avonds of te wachten op de fles en dan naar boven te gaan, of als ze slaapt, ze in bed te leggen ipv in de box en dan alsnog over tillen.

14. Ballon

Ballon Niet meer actief

Hoezo is dat zielig, een bed is toch om te slapen? ;)

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh, ik pas er toch ook voor om mijn pasgeboren baby de hele dag twee verdiepingen hoger op bed te leggen... Gewoon beneden in de box werkt ook.

16. Robin20

Robin20 Actief lid

8 aug 2015
    150
    0
    0
    Ik raad je aan om je kindje wanneer ze gaat slapen haar probeert in der bedje te leggen. Slapen in bed spelen in de box. Een vast ritueel voor het slapen kan daarbij (uiteindelijk) helpen. Natuurlijk is het gezelliger dat je kindje in de box ligt, maar het idee is natuurlijk dat ze straks makkelijk in der bedje in slaap valt. Ik zeg der wel bij proberen.. je kindje is nog zo jong dat het afentoe vast ook de liefde en geborgenheid bij mama wil voelen. Treuzel dan niet en kroel der helemaal suf, neem desnoods een draagdoek zodat je nog wel een beetje mobiel bent. Dat ritme en regelmaat komt vanzelf maar je kan je kleine daar wel een beetje bij helpen alvast.

17. Ballon

Ballon Niet meer actief

Dat is iets anders, het is niet JOUW keus en dat mag. Alleen is het niet per definitie zielig wanneer je dat wel doet toch?

18. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Wat een fijne tips!!
    Mijn gevoel zegt ook meer box is spelen en bed is slapen.
    Ik heb haar vanmorgen toen ze sliep terug boven in bedje gelegd en vanmiddag na het wandelen en de fles ook. Ik ben zelf toen ook even gaan slapen.
    Als ze nou een keer in slaap valt in de box dan is dat ook niet zo erg maar ik probeer d'r vanaf nu toch vaker of in de reiswieg of in d'r bedje boven te leggen.
    Ik wil niet een kindje wat van elk geluid wakker wordt overdag.. Bij mn nichtje moest je op je tenen lopen als ze sliep.. Nou nee dat ben ik niet van plan.
    Hier doen we nu de volgende volgorde:
    1ste deel flesje - boertje - verschonen - 2de deel flesje - boertje - spelen met ons of in de box even rondkijken - bij tekenen vermoeidheid naar bedje en dan haar zelf in slaap laten vallen daar.

S'nachts doen als ze huilt even aaitje over de buikje of hoofdje om te laten weten dat we er zijn - flesje maken - 1ste deel fles - verschonen - 2de deel fles - slapen.
    En daarbij doen we niets zeggen, niet teveel aankijken, stilletjes luier verschonen en weinig lampen aan (meestal het licht op de gang anders is het pik donker en kan ik het niet goed zien met verschonen). Tot nu toe werkt dit voor de nacht prima en is het hele ritueel niet langer dan 30minuutjes.

De avond tussen 19:00-23:00 uur heeft ze meestal d'r huiluurtjes..
    Meer honger (na 2-2,5 uur wil ze d'r volgende fles al) en ze wil echt niet alleen zijn..
    Gisterenavond heb ik d'r toen naast ons op de bank gezet in de reiswieg, toen ze beetje rustig was heb ik m'n hand bij d'r gelegd.. Tenzij ze echt huilde toen heb ik d'r bij me gepakt en toen ze sliep weer terug in de reiswieg..
    Het liefst zou ik d'r boven in d'r bedje leggen zodat ik zelf ook optijd naar bed kan en ook kan slapen maar ik denk dat dit niet werkt..
    Kan het niet elke avond aan vriendlief overlaten want die moet soms heel vroeg naar bed ivm z'n werk als vrachtwagen chauffeur (4-5 uur s'nachts beginnen..) en die wil ik liever uitgerust de weg op hebben dan doodmoe!

19. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ik denk dat jullie zo zeker op de goede weg zijn! Mag ik vragen waarom je haar tussendoor verschoont? Valt ze anders in slaap tijdens de fles?

Wellicht kun je haar Savonds in badje doen, boven rustig het flesje geven, dus niet kletsen, geen tv ect, lekker knuffelen en haar dan in bedje leggen?

20. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ja dat is idd de reden. Ze valt anders vrij snel in slaap waardoor ze niet alles opdrink en dan vlak daarna weer heel snel honger heeft.
    Soms doe ik d'r ook wel eerst verschonen en dan hele fles en tussendoor boertje. Dit doe ik als ze niet helemaal genoeg wakker is (overdag als ik d'r wakker moet maken voor een flesje na 4 uur).

Heb d'r nu net in badje gedaan, ze gaat om de dag in bad.
    En daarna volle fles gegeven in d'r kamertje. Ze sliep maar zodra d'r billetjes het bedje raakte werd ze wakker! Ik laat d'r even beetje jengelen want misschien heeft ze het wel even nodig..? Echt huilen is het niet..
    Ze was flink aan het gapen net dus moe is ze wel..

Deel Deze Pagina