Voeden is zo pijnlijk!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door moisie, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moisie

moisie Bekend lid

10 jan 2011
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Ik ben vorige maand bevallen van ons 2e kindje, hij is nu ruim 4 weken oud. Het begon allemaal met niet goed happen door een verkort tongriempje. Dat is op dag 4 gekliefd. Hij houd nog steeds vaak zijn tong verkeerd met aanleggen of doet een te kleine hap (AU!). Ook heeft hij vaak zijn boven-en onderlip naar binnen met aanhappen.

Mijn melk kwam in de kraamweek ook pas na een dag of 5 pas goed op gang. Alleen viel mijn baby teveel af en moest bijvoeding krijgen. Vanaf toen is hij af en toe de (Avent)fles gaan krijgen. Eerst een keer met kunstvoeding daarna met gekolfde melk.
    Toen kreeg ik op de 12e dag borstontsteking. Ik heb een antibiotica kuur gehad van 7 dagen. Daar werd mijn baby erg winderig en kramperig van. Het is nog niet helemaal weg.

Ik heb ook al een lactatiekundige thuis laten komen. De huisarts had nystatine gegeven voor Spruw, maar volgens de lactatiekundige waren het de parels van Epstein. Weer gestopt met Nystatine, maar het doet nog steeds zo'n erge pijn met aanleggen en voeden. Ik let echt wel goed op het goed aanleggen heb ik het idee. Ik wordt er een beetje moedeloos van :(

Mijn eerste heb ik ruim 8 maanden gevoed zonder al teveel problemen eigenlijk. Daarom weet ik dat het kan zonder die pijn.

Wat raad je me aan? Ik wil liever niet opgeven.... :(

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Goed dat je even verder vraagt! Zonde om op te geven wanneer je weet dat het ook anders kan!

Over het klieven: Hebben jullie oefeningen gehad na het klieven om te zorgen dat mobiliteit aanwezig bleef? Is het niet weer verkleefd of vergroeid waardoor je weer terug bij af bent? Heb je oefeningen gehad van de LK om je kindje te leren hoe het de tong moet gebruiken? Vraag hier naar!

Over de lippen naar binnen: Is enkel tongriem gekliefd? Mogelijk heeft je kindje ook hinder van korte lipriem? Kan het de lippen echt naar buiten krullen? (even checken met je vinger)

Heb je last van kloven? Zie je je tepel vervormd of wit uitgeslagen wanneer je kindje klaar is met drinken?

Hoe leg je aan: welke houding? Heb je biologic nursing geprobeerd?
    Vraag je LK om je hier in te helpen. Werkt vaak heel goed bij kindjes die moeilijk vacuüm houden of moeite hebben met aanhappen.

Waar komt de borstontsteking vandaan op dag 12? had je kloven, wondjes, andere ontstekingsverschijnselen? Kon je kindje de borst niet goed legen?

Door de antibiotica is het aannemelijk dat je kindje (of jij) spruw ontwikkelt. Dit kan naast de pareltjes van Epstein aan de hand zijn.
    Zie je andere tekenen van schimmelinfectie? Bij je kindje: winderig, onrust, klakken. Bij jou zelf: brandend, jeukend gevoel, pijn, kloven, steken. Ben je bekend met schimmel infecties (zwemmerseczeem, vaginale schimmel, suiker?)

Wat ik je aanraadt: neem bovenstaande zaken door met LK of je huisarts of vraag een second opinion. Kijk waar je winst zit met aanleggen en biologic nursing en sluit uit dat het spruw of raynaud is (wat ook kan ontstaan door het lichaam als reactie op voortdurende pijnklachten: overleg met een LK!!!)

Heel veel succes: je weet dat het pijnvrij kan: even doorzetten dus!

3. moisie

moisie Bekend lid

10 jan 2011
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog bedankt voor je uitgebreide antwoord,Heidi.
    Ik ben er nog weer verder mee gegaan. Van de week op het consultatiebureau bleek dat hij inderdaad ook een iets verkort lipriempje heeft. Een lactatiekundige gaat mij nog weer bellen. Maar de borstvoeding gaat wel al wat beter gelukkig. Soms doet het nog steeds wel pijn helaas.

Deel Deze Pagina