Je hebt ook klimhortensia's! Die gaan wij ook tegen de schutting aan zetten Het is een vrij lange tuin, misschien kun je halverwege aan beide kanten zon'n bloembak met staand rek zetten (overdwars bedoel ik, dat je een soort doorgang krijgt) met daar een mooie klimplant in, dan breek je de boel en wordt het wat gezelliger.
Ik stuur wat ideeën die ik heb gevonden via pinterest...allemaal heel mooi maar heb maar een klein budget dus weet nog niet goed hoe we dat gaan waarmaken.... Idee 1
Als het budget een probleem is kun je op marktplaats kijken. Daar kun je heel vaak gratis stoeptegels ophalen. Ook planten zijn er vaak wel te vinden. Bij de xenos hebben ze momenteel heel leuk gekleurde hangbakken voor aan de schutting te koop en ook Action heeft vaak goedkoop tuinspul. Die laatste foto is denk ik best wel te realiseren voor een lager budget (alleen dan met minder mooie tegels etc, maar als je oude tegels er netjes in legt en goed schoonmaakt ziet het er ook al heel anders uit).
Ik heb vorig jaar een cursus tuinontwerpen gedaan bij de volksuniversiteit. Die cursussen zijn niet duur daar en ik heb er best veel van geleerd. Vooral trucjes om je tuin optisch groter te laten lijken, welke planten je waar moet zetten, hoe je boompjes enzo neer moet zetten uit het zicht van je buren te zitten etc. Paar tips, ga het niet helemaal bestraten, toont alleen maar kleiner, gebruik kleinere tegels, ik zou ze in de breedte leggen, aangezien jullie tuin wel diep is maar smal, zou het wat speels inrichten. Naast je schutting kun je bijv. leibomen zetten, die nemen weinig ruimte in beslag en kleden het wat aan. Misschien ook nog wat met pplantenbakken, verhoogde borders. Als je nu op het terras amper tot geen zon hebt, zou ik het verplaatsen. Overigens, wij hebben weinig uitgegeven aan de aanleg van de tuin. We hebben tweedehands stenen om plantenbakken mee te maken voor een prikkie afgehaald, we hebben van die goedkope betontegels gebruikt met randjes van kleine steentjes tussendoor, zodat het niet zo goedkoop staat en die kleine stenen komen weer uit de budgethoek van een winkel die alleen steen en hout verkocht. We hebben een hovenier alles af laten graven en nieuw zand en grond laten storten, was weer een kennis via een kennis en dat heeft maar 300 Euro gekost. Onze tuin is op het noordoosten, ik heb veel hortensia's, bolcatalpa's, hoog siergras tegen de schutting (een variant die smal blijf en niet gaat hangen), anemoontjes, een vlinderstruik en leibomen.
Hier was het net aangelegd dus nog klein allemaal, zal even kijken of ik nog een foto heb waar het al volop in bloei is.
Inmiddels hebben we een uitbouw aan het huis dus is het terug voor wat kleiner geworden en zijn we een speeltoren rijker
Mooie tuin hoor.... Jij had ook een noorden tuin hè Ik vind de boompjes met daaronder de lavendel ook heel mooi
Ik denk dat het belangrijk is dat je weet wat je precies wilt. Wil je alles betegelen? Wil je ook gras? Of grind? Bloembakken? Planten in de volle grond?
Zou niet te veel in je tuin zetten hij is smal en lang. Denk dat het met die schuttingen juist nog smaller gaat ogen. Kan je niet op de helft open schuttingen maken. Soort raamwerk. Ja dan kunnen je buren deels in je tuin kijken maar heb je meer oog voor de ruimte. Wil je het zitje voor bij het huis of bij de schuur. Zou als ik jou was een nieuwe schuur neer zetten en deze dan anders draaien wat langer en smaller. Een pad links of rechts.Daar kan je ook een groenbak kwijt. Misschien straat klinkers gebruiken en een soort zigzag werk van laten maken niet te veel groen in de tuin zelf je kunt altijd planten bakken aan je schutting hangen. Of om en om kleine boompjes die ook klein blijven. zou dus niet te veel doen het is als snel vol en als je kinderen heb wil je vaak ook speeltoestellen neer zetten schommel glijbaan. zandbak. Deels kan je ook een terras maken met ( dak) Ideeën genoeg zo te lezen.
Wij halen onze tegels trouwens vaak bij de restantenboer hier iets verderop. Wij wonen vlakbij de fabriek die de tegels voor tuinvisie ed maakt en die hebben vaak afgekeurde b of c partijen, scheelt echt enorm. Misschien dat bij jullie in de buurt ook zoiets zit. Je zou ook even naar een lokaal tuincentrum kunnen gaan (over het algemeen hebben die meer kennis van zaken) en om een goed advies vragen mbt de planten. Denk ook aan de najaars/wintermaanden dan wil je niet tegen een kale tuin aankijken. Creëer hoogte door middel van boompjes. Hierdoor word het sowieso wat gezelliger/knusser. Ik zou het grote terras bij het huis houden maar wel een klein zitje in de zon maken. En als je graag gras wilt denk dan ook eens aan kunstgras, helemaal met een tuin op het noorden en weinig zon. Anders heb je een mosveld ipv een grasveld, wat natuurlijk ook een optie is, hoef je ook niet zo vaak te maaien.
ik zou voor een variatie van idee 4 gaan, die is met een smal budget wel makkelijk te realiseren. vooral even goed op mp kijken voor leuke aanbiedingen/gratis aanbod. Schuurtje even goed schuren en dan verven/beitsen en dat lijkt al heel anders. vanuit huis gezien: terras. dan een pad langs schutting met aan de andere kant een grasstrook. die hoge bloembakken kun je bijv heel simpel maken door oude stenen te stapelen, daar zou ik dan lavendel/siergras in doen. en dan nog een stuk terras voor het schuurtje. Of gebruik en als speelruimte voor de kinderen. Ik persoonlijk heb graag mijn terrasgedeelte vrij van speelgoed . En bijkomende voordeel is dan dat je er heel makkelijk even een stoel neerzet om toch in de zon te kunnen zitten.